اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۴۰۷۹
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

دیدگاه‌ های زنانه نامزدهای انتخابات چیست؟

نمایندگان امور بانوان کاندیداهای ریاست‌جمهوری با شرکت در مناظره‌ای که به بیان دیدگاه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مورد مسایل و مشکلات زنان پرداختند.

روزنامه شرق: نمایندگان امور بانوان کاندیداهای ریاست‌جمهوری با شرکت در مناظره‌ای که به بیان دیدگاه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مورد مسایل و مشکلات زنان پرداختند.در این جلسه نمایندگان ۵ نفر از ۸ کاندیدای حاضر در رقابت انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری حاضر شده بودند. نماینده «قالیباف» دیر به جلسه رسید و نماینده روحانی و ولایتی هم به این جلسه نیامدند.

توانمند‌سازی زنان

زهره عالی‌پور . نماینده عارف

امنیت و ظلم به زنان در خانه از جمله مباحثی است که به مساله تبدیل شده و باید چاره‌ای برای آن اندیشید. زنان باید از حقوقشان مطلع باشند؛ به علاوه اینکه امکان پیگیری حقوقشان در محاکم قضایی در استان‌ها و شهرها فراهم باشد. در دولت عارف، امنیت و دسترسی زنان به دادرسی عادلانه با بازنگری در قوانین و مقررات تامین خواهد شد و در این خصوص یک برنامه جامع رفع خشونت علیه زنان طبق بیانات رهبر انقلاب تدوین خواهد شد.

ارتقای بهره‌وری و سرمایه نیروی انسانی نیز از جمله مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و از آنجایی که ما سند ۱۴۰۴ را پیش‌رو داریم، باید توانایی زنان مورد توجه قرار گیرد و لازم است توانایی زنان شناسایی و برای استفاده از این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی شود. توانمندی اقتصادی زنان، دیگر مساله‌ای است که باید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه فضای ارتقای توانمندی اقتصادی زنان در حال حاضر مطلوب نیست و براساس آخرین گزارش سازمان کسب‌وکار در سال ۲۰۱۳، رتبه ایران در حوزه کسب‌وکار ۱۴۵ از ۱۸۵ است و این رقم حکایت از شرایط مطلوبی ندارد و البته اگر به جایگاه زنان در حوزه کسب‌وکار توجه کنیم، رتبه ما از ۱۴۵ به ۱۶۵ کاهش می‌یابد.

توانمندسازی زنان و مشارکت و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه زنان به‌عنوان برنامه‌ای مهم در دولت عارف خواهد بود و توجه به ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد زنان برای بهبود وضع موجود، از مهم‌ترین برنامه‌های ما محسوب می‌شود و ارتقای سرمایه نیروی انسانی و تعریف خانه‌داری به یک شغل و حمایت از زنان خانه‌دار در تولید ناخالص ملی در برنامه‌های دکتر عارف دیده شده است. مشارکت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در زمینه شایسته‌سالاری زنان نیز با موانع بسیاری در عرصه مدیریت و بازار خصوصی روبه‌رو هستیم که برخی از این موانع اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی است. بنابراین لازم است توانمندسازی زنان، رفع تبعیض‌های جنسیتی و اجرای برنامه شایسته‌سالاری مدنظر قرار گیرد. توسعه تعاونی‌های زنان از دیگر برنامه‌های دکتر عارف است و افزایش فرصت سرمایه‌گذاری برای زنان و توسعه تعاونی‌ها از جمله اموری است که باید دنبال کنیم و به‌دنبال تحقق حقوق بنیادین کار برای زنان هستیم.

تحکیم بنیان خانواده

فرشته روح‌افزا . نماینده جلیلی

مهم‌ترین مساله بحث، توجه به خانواده است و باید آن را در اشتغال زنان، مشکلات زنان خانه‌دار و توجه به فرزندان لحاظ کرد. هنوز خانه‌داری به عنوان یک شغل تعریف نشده است؛ به علاوه اینکه اگر بسترهای مناسب در زمینه اشتغال زنان و نیز فرزندآوری فراهم نشود، اهتمام به فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند. باید برای زنان ساعت کاری مشخص تعریف شود تا آنها نیز مانند مردان مجبور به ۴۰ ساعت کار در طول هفته نباشند.

در حال حاضر نگاهی بر جامعه حاکم است که حتما باید دختران پس از اتمام تحصیلات و داشتن شغل خوب ازدواج کنند، که باید این نگاه با استفاده از قانونگذاری و فرهنگ‌سازی مناسب تغییر یابد. در موضوع زنان، اصل بر تحکیم بنیان خانواده قرار گرفته است و اگر به این موضوع توجه نشود، به خانه و خانواده و به‌خصوص فرزندان، ضربات مهمی وارد شده و از آنجایی که خانواده هسته اولیه اجتماع است، پشتیبانی از زنان که عنصر اصلی تشکیل زندگی هستند، بسیار بااهمیت خواهد بود.

ارایه برنامه‌‌ای مدون در زمینه جمعیت و خانواده، ازجمله برنامه‌های «جلیلی» است. در حال حاضر با معضل کاهش جمعیت مواجه هستیم و تا حدود ۱۰ سال آینده جمعیت ایران به ۳۰‌میلیون‌نفر کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن برنامه‌هایی در زمینه عفاف و حجاب، ازدواج، عدم اختلاط در محیط کار، سیاست‌های ازدواج، دورکاری زنان، ترویج مشاغل خانگی، نقش زنان در اقتصاد مقاومتی و آموزش خانواده‌ در همه سطوح، ایجاد بنیاد ملی ازدواج و بنیاد ملی مد و لباس داریم.

در بحث بین‌الملل نباید از کشورهای دیگر تقلید کرده و خودباختگی از خود نشان دهیم، به علاوه قصد نداریم که حقوق زنان را عینا از کشورهای غربی کپی کنیم؛ چراکه این کشورها در حال حاضر، خود دچار مشکلاتی شده‌‌اند که قادر به حل آن نیستند.

تاسیس دانشگاه‌های مخصوص زنان و برخورداری آموزش تخصصی متناسب با شغل ترجیحی برای زنان، ازجمله برنامه‌های «سعید جلیلی» برای زنان است. ما باید در مجامع بین‌المللی با نگاه طلبکارانه وارد شده و آنها را درخصوص رفتارهایی که با زنان در کشورهای‌شان صورت می‌گیرد، مورد مواخذه قرار دهیم. ما در خیلی از مسایل با زنان غربی مشترک نیستیم؛ چراکه نگاهمان دینی و سکولار نیست و نمی‌توانیم مشکلاتمان را با نگاه غرب حل کنیم.

احیای سازمان حقوق زنان

امید علی‌زمانی . نماینده رضایی

رضایی، معتقد به احیای هویت و شخصیت زنان ایران بر طبق مکتب تشیع، دیدگاه امام خمینی(ره) و بیانات رهبر انقلاب است. بر طبق اسلام، زن و مرد در حقوق انسانی برابرند و هیچ تفاوتی از این لحاظ بین زن و مرد وجود ندارد و زن حق تعیین سرنوشت خود را دارد.
از آنجایی که دیه و ارث زنان نصف مردان است، باید زمان اشتغالشان نیز نصف مردان باشد و نباید از زن انتظار داشته باشیم که به اندازه یک مرد در طول شبانه‌روز کار کند. زنان باید تنها در وقت ضرورت در مجامع بین‌المللی شرکت کنند و دلیلی وجود ندارد که آنها در این مجامع شرکت کرده و مرد نامحرمی دستش را در جلوی او دراز کند. خانم‌ها اصولا به موضوعات دقت نمی‌کنند و علت اینکه حقوقشان احیا نمی‌شود، همین بی‌دقتی است.

رضایی شکل‌گیری سازمان احیای حقوق زنان را برای زنان در نظر دارد و براساس آن طرح، نقش زنان در مدیریت خانواده، رعایت موازین شرعی در معاشرت‌ها و پرهیز از هرگونه ناهنجاری در محیط‌های اجتماعی، اهمیت دادن به مهارت‌های زندگی و پاداش‌های معنوی و حفظ شوون زنان در بستر جامعه، از جمله مسایلی است که در سازمان زنان باید به آن توجه شود. شأن زنان باید در محیط کار حفظ شود و برای این منظور باید در محیط‌های کاری فضای مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود تا از هر جهت امنیت داشته باشند.

باید در اشتغال زنان مصالح خانواده در نظر گرفته شود و به اعتقاد ما باید نوعی اشتغال نیمه‌وقت برای زنان تعریف شود که از صبح تا ظهر یک خانم و از ظهر تا بعدازظهر نیز خانم دیگر ادامه آن کار را انجام دهد و لزومی برای فعالیت شبانه‌روزی زنان وجود نداشته باشد.

در حال حاضر پدران زیادی به خاطر تهیه جهیزیه، شرمنده دخترانشان هستند و در دولت رضایی این وضع سروسامان خواهد یافت. اگر به اصل 3، 28، 29، 30 و 43 قانون اساسی توجه و آنها عملیاتی شود، برای دولتمردان کاری باقی نمی‌ماند که در حوزه زنان انجام دهند.

دوری از افراط و تفریط

معصومه طاهری . نماینده حدادعادل

ما هنوز به یک نگاه درست از زن نرسیده‌ایم؛ در دوره اصلاحات حضور اجتماعی زنان پررنگ شد و به نوعی با افراط در مساله زن مواجه شدیم و در دوره اصولگرا لوایح زیادی برای زنان در نظر گرفته شد که متاسفانه مجال قانونگذاری برای آنها فراهم نشده و در واقع با تفریط در این حوزه مواجه شدیم. وضعیت زنان امروز جامعه ایران، وضعیتی التقاطی است که باید رییس‌جمهور آینده فکری به حال آن نماید و غلامعلی حدادعادل این نگاه افراط و تفریط را از مساله زن و خانواده دور خواهد کرد. باید برای زنان ساعت کاری مشخص تعریف شود تا آنها نیز مانند مردان مجبور به 40ساعت کار در طول هفته نباشند.

در حال حاضر نگاهی بر جامعه حاکم است که حتما باید دختران پس از اتمام تحصیلات و داشتن شغل خوب ازدواج کنند، که باید این نگاه با استفاده از قانونگذاری و فرهنگ‌سازی مناسب تغییر یابد. ما در مقابل کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان که در دوره اصلاحات تدوین و به تصویب مجلس رسید، ولی شورای‌نگهبان آن را تایید نکرد، منشور حقوق و مسوولیت‌های زن مسلمان را داریم و در دولت دکتر حدادعادل اهتمام جدی برای اجرای این منشور وجود خواهد داشت.

با توجه به بحث‌های مربوط به کوچک‌سازی دولت، به نظر می‌رسد که مجلس با وزارتخانه زنان موافقت نکند. بنابراین آقای حدادعادل قصد دارند جایگاه مرکز زنان را به معاونت زنان ارتقا دهند تا به این صورت، معاون امور زنان حق رای در جلسات هیات دولت را داشته باشد. به‌کارگیری بانوان توانمند و متعهد در مسایل کلان کشوری، بررسی چالش‌های حقوقی زنان و خانواده، تدوین لایحه امنیت زنان، پیگیری لایحه حمایت از کودکان و توجه جدی به سیاست‌های جمعیتی از دیگر برنامه‌های دکتر حدادعادل به شمار می‌رود.

توجه به شایسته‌سالاری زنان

سهیلا خلجی . نماینده قالیباف

درخصوص حضور 60‌درصدی دختران در دانشگاه و حذف جنسیتی در برخی رشته‌های دانشگاهی باید ابتدا پرسید که آیا برای تحصیل دختران در رشته معدن، شغل مناسبی در نظر گرفته می‌شود یا خیر و آیا فرهنگ ما اجازه می‌دهد که این دختر در مناطقی چون عسلویه کار کند؟ باید بحث شایسته‌سالاری زنان، هم در ورود دختران به دانشگاه و هم در هنگام خروجشان، لحاظ شود. در رابطه با کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان اگر یک لابی بزرگ بین ایران و کشورهای اسلامی شکل می‌گرفت و از این فرصت استفاده می‌شد، قطعا خیلی از انتقادات وجود نداشت.

ما با سهل‌انگاری در استفاده از چنین ظرفیت‌هایی مواجه هستیم، در حالی که ایران با رعایت حق تحفظ به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است. در طول دولت‌های گذشته تغییراتی در حوزه زنان ریاست‌جمهوری داشته‌ایم؛ حال باید خروجی آن را مورد مطالعه قرار دهیم. این در حالی است که با وجود همه این تغییرات، بیمه زنان خانه‌دار 10 سال بی‌پاسخ مانده است و می‌توان نتیجه گرفت که این مراکز نتوانسته از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند. در شهرداری تهران حدود 13‌هزار زن سرپرست خانوار، شناسایی و در طول مدت مدیریت آقای قالیباف از آنها حمایت شده است. ایشان هنگامی که مسوولیت شهرداری تهران را برعهده گرفتند، ابلاغ کردند که باید 10‌درصد از ظرفیت‌های مدیریت شهری مرتبط به امور زنان به آنان اختصاص یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دستشون درد نکنه ... بگن برین بمیرین دیگه ... افرین به عارف

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج