۵۴۰۸۷۷
۶ نظر
۵۰۱۰
۶ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا انگلیسی ها می توانند با فساد مبارزه کنند و ما نه؟

فساد یکی از موضوعات مهمي بود که در جریان مبارزات انتخاباتی مورد بحث قرار گرفت. ذهنیت برخی از مردم و به‌ویژه سیاست‌ورزان اصولگرا بر این محور است که گویی مسأله فساد فقط ناشی از وجود افراد فاسد است و آن نیز با برخوردهای قضائی و مدیریتی حل خواهد شد.

شهروند نوشت: فساد یکی از موضوعات مهمي بود که در جریان مبارزات انتخاباتی مورد بحث قرار گرفت. ذهنیت برخی از مردم و به‌ویژه سیاست‌ورزان اصولگرا بر این محور است که گویی مسأله فساد فقط ناشی از وجود افراد فاسد است و آن نیز با برخوردهای قضائی و مدیریتی حل خواهد شد. این برخوردها و نظارت‌ها لازم است حتی اگر انجام شود ولی کافی نیست؛ چه بسا شیوه‌های دیگر و موثرتری در مقابله با کج‌رفتاری‌های جامعه وجود دارد که نباید از آنها غفلت کنیم. اجازه دهید یک خبر را درباره برخورد نادرست برخی از دست‌اندرکاران یک شرکت هواپیمایی با یک مسافر مرور کنیم:
«به دنبال خارج‌کردن به زور یک مسافر از هواپیما توسط کارکنان شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینر، مدیرعامل شرکت عذرخواهی کرد ولی ارزش سهام شرکت نیز کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری‌ها توسل به زور برای پیاده‌کردن یک مسافر دارای بلیت توسط کارکنان شرکت هواپیمایی «یونایتد امریکن» و انتشار فیلم آن واکنش و انتقاد کاربران در شبکه‌های اجتماعی و بعضا انتقاد تند و تیز و آمیخته به طنز شبکه‌های تلویزیونی همچون «ای‌بی‌سی» را در پی داشته است. به دنبال این حادثه رئیس شرکت یونایتد امریکن ضمن عذرخواهی گفت که شرکتش «جبران مافات خواهد کرد» اما عذرخواهی وی مانع از افت ٤‌درصدی ارزش سهام «یوناتید کانتینتال هولدینگز»، شرکت مادر یونایتد امریکن در صبح روز سه‌شنبه نشد.
حادثه روز دوشنبه در پرواز یونایتد امریکن در فرودگاه شیکاگو روی می‌دهد. چهار صندلی بیش از ظرفیت فروخته شده بود لذا از چهار مسافر خواسته می‌شود تا هواپیما را اختیاری و در ازای دریافت ۸۰۰ دلار ترک کنند. این کار را با قرعه انجام می‌دهند. یکی از قرعه‌ها به نام یک مرد آسیایی‌تبار مي‌افتد‌ ولی او حاضر نمي‌شود که هواپیما را ترک کند. کارکنان یونایتد امریکن از طریق ماموران امنیتی به زور متوسل می‌شوند. این مرد که می‌گوید پزشک است و باید به موقع سرکار حاضر شود، در حالی ‌که بر کف هواپیما کشیده می‌شود، صورتش به دسته صندلی برخورد می‌کند و خون از لبانش جاری می‌شود. يك کارشناس می‌گوید هر چند «این مورد اخیر با درایت مدیریت نشد» اما شرکت‌های هواپیمایی معمولا با این استدلال که برخی از مسافران درنهایت در پای پرواز حاضر نمی‌شوند، بیشتر از ظرفیت هواپیما بلیت می‌فروشند.
فیلم این حادثه میلیون‌ها بار در اینترنت توسط کاربران تماشا شده است و هزاران نفر واکنش نشان داده و کامنت نوشته‌اند. خانواده فرد مضروب از حمایت‌های مردم از وی تشکر کردند.
نکات حایز اهمیت این خبر را باید مرور کرد. نخست این‌که ضرب‌و‌شتم به وسیله‌ یک مامور امنیتی رخ داد و بظاهر ربطی به شرکت هواپیمایی یونایتد ندارد از این رو آنان می‌توانستند از خود رفع مسئولیت کنند؛ ولی آنان چنین کاری نکردند و بسرعت و به وسیله مدیرعامل شرکت عذرخواهی کردند. ولی مسأله مهم حمایت بدون چون و چرای مردم از فرد مضروب است که نه‌تنها منجر به عذرخواهی مدیرعامل شده، بلکه موجب رضایت خاطر فرد مضروب نیز قرار گرفته است و همین حس مسئولیت و نیز دیدن حمایت دیگران بهترین مرهم برای زخم‌های ناشی از چنین رویدادی است. نکته دیگر ماجراي انتشار سریع فیلم ضرب‌وشتم است. این نیز به‌عنوان یک ابزار و امکان مهم و جدید در مبارزه با فساد یا هر نوع دیگری از ظلم و ستم است که به شهروندان یک جامعه روا داشته مي‌‌شود. ولی شاید هیچ‌کدام از اینها نمی‌توانست مدیرعامل را به این سرعت و بدون قیدو شرط وادار به عذرخواهی کند.
آنچه در درجه نخست اهمیت قرار داشت، ترس از کاهش ارزش سهام شرکت یونایتد بود. درآمد سالانه این شرکت به بیش از ٤٠‌میلیارد دلار می‌رسد، نزدیک به نود‌ هزار کارمند و ٧٠٠ هواپیمای مسافربری دارد.
خب! چنین شرکت بزرگی وقتی چنین رخدادی در آن به وجود می‌آید، حتی با وجود عذرخواهی مدیرعامل آن، حدود ٤‌درصد از ارزش سهام شرکت کاسته می‌شود. به عبارت دیگر بازار سهام مثل دماسنجی است که حتی اخلاق و رفتار عمومی را می‌سنجد و در برابر کوچکترین خلاف واکنش منفی نشان می‌دهد. در این‌جا فساد به ضرر اقتصادی تبدیل و ترجمه می‌شود و سلامت رفتاری معرف بهبود سلامت اقتصادی نیز هست.
اکنون می‌توانیم این وضع رفتاری را در جوامع پیشرفته با رفتار خودمان مقایسه کنیم؟ آیا رفتار ما در برابر بانکی که در آن فساد رخ می‌دهد، همین‌طور است؟ آیا هیچ‌گاه دیدیم که در اثر یک فساد بزرگ حتی در یک بانک، شاخص سهام آن کاهش پیدا کند و مردم پول خود را از آن بانک خارج کنند؟ این وضع تا حدی ناشی از عدم واکنش مردم نسبت به چنین پدیده‌ای است و از سوی دیگر به‌دلیل وسعت و گستردگی فساد نیز هست. خوشبختانه با شکل‌گیری شبکه‌های مجازی و خارج‌شدن انحصار رسمی رسانه‌ای اين امیدواری وجود دارد که مردم از طریق حضور رسانه‌ای خود چنين الگوهای موفقی را در ایران نیز بازسازی کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ژکس

      اگه بخوان با فساد ملارزه کنند خیلیا دستشون رو میشه

    • بدون نام

      چون اونها برادر رییس جمهور و دختر وزیر و ... با مردم عادی براشون فرقی نداره.

    • علی

      چون در آن کشور مردم به خودی و غیر خودی تقسیم نشده اند

    • بدون نام

      آخه یه چیزی میگی خودت هم خوب میدونی،خودم یه بار برای گرفتن کارت ماشین به پلیس راهنمایی و رانندگی رفتم ظاهراً از قبل دوتاهمکارباهم کل انداخته بودن ویکی کم آورد و عصبانی بود،ماهم که رفتیم کارت بگیریم ازم سوال کرد منم یه نیشخند زدم،یه مشت نثار ما کردوازماهم طلبکار شد،گفت برو کاراتت،نیست مارفتیم دست به دامن رییس شدیم کارت روگرفتیم،حالا شما میگین عذرخواهی!!!همینکه محکوم نشدیم جای شکرش باقیه،انقدرحق وناحق تو ادارات میشه که نگو ونمیدونی به کی باید شکایت کنی وجالبتر اینکه ازت طلبکارهم میشن،

    • خدا

      آخه ما مسلمانیم،اونا کافرند وگوشت خوک میخورن!
      هرچند که فساد سوغات خود انگلیسی ها برای جهان سومی هاست،نه خودشون

    • علی

      برترینها
      خودمونیم خوب قلع و قمع مبکنی نظرات رو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج