۵۴۲۶۲۴
۲۷ نظر
۵۰۰۷
۲۷ نظر
۵۰۰۷
پ

وام پنج میلیونی برای سرپرستان خانوار

یک مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه سرپرستان خانوار می‌توانند حساب یارانه نقدی خود را بعنوان ضمانت وام ۵ میلیون تومانی معرفی کنند، گفت: بازپرداخت این تسهیلات ۵ساله و نرخ سود ۱۸ درصد است.

خبرگزاری مهر: یک مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه سرپرستان خانوار می‌توانند حساب یارانه نقدی خود را بعنوان ضمانت وام ۵ میلیون تومانی معرفی کنند، گفت: بازپرداخت این تسهیلات ۵ساله و نرخ سود ۱۸ درصد است.

حمیدرضا غنی آبادی با تشریح جزئیات تمهیدات جدید بانک مرکزی برای ارایه تسهیلات آسان به مردم گفت: بانک مرکزی همواره در پی این است که تسهیلات را با روشی سریع، ساده و ارزان در اختیار مردم قرار دهد؛ این در حالی است که یکی از مشکلاتی که به ویژه در بحث تامین مالی خرد وجود داشته که مبتلابه خانوارها بوده، این است که تامین مالی با تشریفات اداری طولانی صورت می‌گیرد و حتی ممکن است که برای متقاضیان، امکان پذیر نباشد.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی افزود: در این راستا بانک مرکزی از سال گذشته، ساز و کار اعطای کارت اعتباری به مردم را فراهم کند تا بانکها بتوانند کارتهای اعتباری را بر مبنای عقد مرابحه صادر کرده و در اختیار مردم قرار گیرد؛ در این میان، رویکرد اصلی این بود که کارتهای اعتباری، به تدریج جایگزین تسیهلات خرد بانکی شده و یا تمامی تسهیلات، از طریق کارت اعتباری اعطا شود.

وی تصریح کرد: دستورالعمل اعطای کارتهای اعتباری سال قبل ابلاغ شد که بر مبنای آن، سقف تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای کارتهای طلایی، نقره‌ای و برنز در نظر گرفته شده و نرخ سود هم همان ۱۸ درصد مبتنی بر نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار بود؛ در واقع هدف اصلی این بود که رضایتمندی شهروندان افزایش یابد؛ چراکه سرعت استفاده از تسیهلات بانکی افزایش می‌یافت.

غنی آبادی ادامه داد: موضوع دوم پیگیری برای کاهش تشریفات اداری و ساده‌سازی فرآینده اعطای تسهیلات بود که ن دریافت تامین مالی راحت‌تر از گذشته شود؛ اما یکسری ایرادات و نقدهایی که به تامین مالی خرد وجود داشت که در بحث فاکتورهای صوری بود که پیچیدگی‌ها، رانت ها و ملاحظات شرعی به دنبال داشت؛ به این معنا که وقتی فردی برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کرد و موضوع دریافت وام را تسهیلات خرید خودرو عنوان می‌کرد، به لحاظ شرعی باید حتما آن وام حتما آن را در برای خرید خرودرو مصرف می‌کرد و اگر غیر از این رخ می‌داد، ملاحظات شرعی وجود داشت.

وی افزود: کارتهای اعتباری این امکان را فراهم می‌کرد که فرد با خیال راحت، منابع را برای تامین هر نیازمندی خود اعم از کالا و خدمت مصرف کند و مبلغ آن را هم بر مبنای توافق با بانک پرداخت نماید؛ نکته دیگر این است که در بخش خدمات می توان از آن کارتها استفاد کرد؛ به این ترتیب که برای خدمات درمانی و کمک پرداخت شهریه تحصیلی و خدمات گردشگری نیز، کارتهای اعتباری قابلیت استفاده دارد؛ در حالیکه این موارد قبلا وجود نداشت و اگر کارت مرابحه ایجاد نمی‌شد، بانکها نمی توانستند اعطای تسهیلات را برای خدماتی مثل درمانی و شهریه تحصیلی بدهند؛ لذا این مباحث باعث شد که کارت اعتباری به عنوان یک مزیت مطرح شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در میان مدت و بلندمدت در پی این است که کارتهای اعتباری را جایگزین روش های اعطای تسهیلات خانوار کرده و به ساده سازی دریافت وام کمک کند و بنابراین متقاضیان، نیاز به رفت و آمد مکرر به بانک یا تهیه فاکتور و هزینه‌کرد آن نداشته باشند؛ البته در این میان دریافت وثایق از سوی بانکها نیز خود یک معضل بود.

غنی‌آبادی خاطرنشان کرد: بانکها از مشتریان وثایقی را طلب می‌کردند که بعضا مردم امکان تامین آن را نداشته و لذا نمی توانستند از این کارتهای اعتباری یا تسهیلات استفاده کنند؛ بر همین اساس بانک مرکزی در سال ۹۶ در صدد است که روش‌هایی را برای تامین وثیقه آسان از سوی مردم در دستور کار قرار دهد. بر همین اساس به دلیل اینکه اکثریت و قاطبه سرپرستان خانوار، یک حساب یارانه ای دارند، در واقع این تدبیر اتخاد شد که به پشتوانه یارانه و حساب یارانه ای، امکان صدور کارت اعتباری فراهم باشد و در واقع، وثیقه مورد نیاز بانک، به صورت خودکار تامین شود.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی افزود: متقاضیان کارتهای اعتباری با ضمانت قرار دادن حسابهای یارانه ای، می‌توانند از وام استفاده کنند؛ به این معنا که مردم با پشتوانه قرار دادن حسابهای یارانه ای خود، حداکثر تا سقف ۵ میلیون تومان با عقد مرابحه و امکان بازپرداخت حداکثر ۵ ساله و سود ۱۸ درصد، وام دریافت کنند که بازپرداخت تسهیلات، به صورت خودکار از محل یارانه های نقدی از سوی دولت باشد.

وی اظهار داشت: مبالغ این وام ها، صرفا برای خرید کالا و خدمات بوده و تراکنش‌های مالی برداشت وجه و انتقال وجوه، امکان پذیر نیست؛ بر همین اساس، بخشنامه مربوطه در ۲۷ اردیبهشت ماه امسال به شبکه بانکی ابلاغ شده و قابلیت اجرایی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      این کار ربا خاریه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم کارا ربا خواری نیس؟

      • بدون نام

        کاربر 10:19
        وام هایی که بانک ها میده سودهایی که میده اینا همش ربا هستند در غیر این صورت کسبو کار خرید و فروش ربا نیست
        درثانی کاری نکنیم و طوری رفتار نکنیم که ربا رو عادی جلوه بدیم

    • یک معلم

      چه جالب !!!! اینو که هر بانکی میده ... نیازی به منت شما نیست

    • بنده خدا

      نظام بانکی ایران به هیچ کس رحم نمیکنه...یا از ملت پول سود و ربا میگیره یا اصلا پولشونو میخوره و پس نمیده...

    • بدون نام

      آخه با این مبلغ چه وسیله ای میشه خرید بعدش تا 5 سال باید دغدغه قسط داشته باشیم. تراکنش مالی یا کار دیگه نمیشه انجام داد این چه مزخرفاتیه که میگین شاید کسی مشکلش با وجه نقد حل بشه برین گمشین همتون.

    • ایرانی

      از سرپرستان خانوار سود می گیرید؟
      5 میلیون به چه دردی میخوره؟
      این وامتون بخوره توی .....!
      به مردم صدقه می دهید؟
      مدیر عامل بانک مرکزی رو باید احضار و به خاطر این حرف ها استیضاح کنند

    • بدون نام

      ایرادهای وامتونو عزیزان گفتن این وام هم مثل دروعاتون بخوره توسرتون خیرببینید

    • بدون نام

      چه طرح مزخرفی میخواهند هم اجناس پنجول شون رااب کنندوهم سود کلان بخورند به این میگن دولپه خوردن

    • بدون نام

      ربا از این هم واضحتر نداریم این وام هایی که بانک ها می دهند با اون سودهای نامتعارفی که می کشند باور کنید همشون ربا هستند نمونش همین وام 18 درصد که باور کنید 18 درصد نیست خیلی بیشتر از این حرفاست پنج میلیون میگیری باید هشت نه میلیون پس بدی

    • بدون نام

      خجالت نمیکشید همیچن طرح هایی ارائه میدید؟

    • علی

      اگر قرض الحسنه بود یه چیزی

    • احمدی

      چقدر توضیح دادید اخرش بگید نمیشه باش تراکنش مالی انجام داد؟
      هر مغازه لوازم منزل بری با یه چک ضمانت هر وسیله ایی بخاد میده خودم مبل خریدم 6 ماهه تازه تخفیفم گرفتم نکه 18 درصد بیشترم بدم
      کاش دنیا بفهمه مردم ایران چقدر مظلومن

    • بدون نام

      زنده باد بنفش

    • سلی

      باز چه خوابی برای ملت دیدید

    • بنجل

      خاک بر سر تون با این وامتون

    • بی وطن

      اینا مردمو چی فرض کردن توروخدا؟؟؟!!!

    • مهدی

      انقد ساخت و پاخت میکنین. میخورین براتون حلاله میری 5تومن وام بگیری 1 ملیون باید کپی ببری انقد اذیت میکنن آدم از کرده خود پشیمان میشه

    • یوسف

      چه قدر خوب اونایی که میلیاردی هم وام گرفتن با کارت یارانشون ضمانت دادن لابد با سود صفر در صد اونوقت میگن تورم تک رقمیه 18 درصد از این به به بعد یک عدد تک رقمیه و تعریف ربا را باید از بانک مرکزی پرسید بمیرید با این طرحهتون مدیون خون شهدا بمانید

    • یونس

      اینا مردمو چی فرض کردن

    • مخ ترکان

      دوره ی قبل جناب روحانی گفتن که مردم ما شریف هستن و به صدقه نیاز ندارن. خب این وام هم با این سود! صدقه نیست!! باید لذت برد و حال کرد!!
      نمیدونم مردم رو گیر آوردن و یا از حساب و کتاب و تورم سررشته ای ندارن؟!

      خدایی من نمیتونم بفهمم با 5 میلیونن کارت صرفاً خرید!! باید من کجای زخم زندگیمو درمون کنم؟

      6 سال بیکاری کم بود هر روز هم یه وعده ی اینجوری!!!

      اگه قیامتی باشه و از من بپرسن جوانیت رو در چه راهی صرف کردی؟ فکر کنم حضرات بهتر بتونن جواب بدهند.

      دلم میخواد نفرین کنم یا فحش بدم اما می ترسم نظرم تایید نشه!

    • رضا

      رفتم بانک میگه دوماه سه ماه دیگه الکی نمیدن حرف دوماه دیگه از یادمردم بره والا دولت به دردمردم نمیرسه الان دوسال نامزدم پول ندارم عروسی کنم حرف میزینید عمل کنید نه اینکه کارمندبانک بگه سه ماه بیااون موقع جوابش میاد

    • شکوه

      میگم مگه خودمون چلاق هستیم ک وام بگیریم ولی چرانمیگیریم چون سودش زیاده و نمیتونیم قسط بدیم .واقعا زحمت کشیدین وام 18درصد واسه کسی ک محتاج یارانه هست واقعا دور از انصافه

    • ایمان فتاحی

      من رفتم بانک امروز صبح بانک سپه تو استان مرکزی دقیق میگم دقیق بخونید گفتم جریان وام سرپرست خانوار چیه کارمندش گفت نمیدونم گفتم ریس بانک مرکزی ۲۸اردیبهشت به بانکها ابلاغ کرده فرمودند بی خود کردن خدا خیرتون نده با این وام دادن و جواب دادنتون امروز۱۷خرداد۹۶ خدایی متنو بذارید حقیقته بخدا

    • شعله

      آره به خدا. فکر کردی دولت دلش به حال ملت سوخته؟
      تازه اسم این کارهاشون را هم گذاشتن بانکداری اسلامی

    • اکبر

      واقعا خجالت آوره بابا ملت ما ومردم رارهاکنیدبگزاریدتوحال خودمون باشیم

    • فردین

      سلام چه وامی بانک مرکزی اعلام کرده که از تیرماه همه بانک هابایدبدن وام روصبح رفتم بانک ریس بانک میگه هنوز بخشنامه نیومده حالا هفته دیگر به سری بزنید اگرنشود تا آخر سال هر هفته بیایدتابشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج