adexo3
۵۴۷۴۷۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ادامه کم لطفی‌ها به «ویلایی‌ها»

محدودیت سالن‌ها، زمان نمایش نامناسب و... نشان از کم‌توجهی‌های ادامه‌دار به فیلم ویلایی‌های خانم منیر قیدی دارد.

روزنامه صبح نو: محدودیت سالن‌ها، زمان نمایش نامناسب و... نشان از کم‌توجهی‌های ادامه‌دار به فیلم ویلایی‌های خانم منیر قیدی دارد.

سینما و فیلم‌های موجود در آن در هر زمانی از مورد بحث‌ترین حوزه‌هایی بوده که همیشه جنجال‌هایی را به پا کرده است. این حرف و حدیث‌ها همزمان با جشنواره فیلم فجر اوج می‌گیرند و تا زمان اکران هر اثری ادامه پیدا می‌کند. کم‌لطفی‌ها به یک اثر، تبعیض‌هایی که در زمان و طول اکران فیلم‌ها به چشم می‌خورد، گاه شایعاتی که منجر به تحت‌الشعاع قرار گرفتن فیلم می‌شود و موارد دیگری از این دست، جزو فضاسازی‌های نامطلوبی محسوب می‌شوند که ممکن است گریبان‌گیر یک فیلم و گروه تولیدکننده آن شود.
ادامه کم لطفی‌ها به «ویلایی‌ها»
مدتی است که برخی از این موارد دامن گیر فیلم «ویلایی‌ها» به کارگردانی خانم منیر قیدی شده است. البته از ابتدای نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر با وجود استقبالی که از سوی منتقدان و مردم صورت گرفته بود، داوران کم‌لطفی‌هایی را نسبت به این استقبال داشتند که در نهایت منجر به انصراف منیر قیدی از حضور در بخش نامزدهای جشنواره شد.
قیدی در بخشی از بیانیه‌ای که همزمان با انصرافش منتشر کرده بود، در این‌باره این‌طور نوشت: «من این دستاوردِ آسمانی را با جدال‌های حقیرانه و کوربینانه رقابت‌های زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمی‌زنم و به یاد و خاطره همان «یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی‌هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می‌کنم و این حال را به نامزدی‌ها و مرتبه‌های دیگری که در دستِ آدمیانِ ریاکار، حقیر شده است نمی‌دهم.» لازم به ذکر است که فیلم منیر قیدی جزو آثار ارزشی سینما محسوب می‌شود که در آن با روایتی به نقش زنان و همسران رزمندگان در دوران 8 سال دفاع مقدس پرداخته
است.
از اختصاص سانس‌های کم‌مخاطب تا سالن‌های محدود
پس از این اتفاق و پایان جشنواره نوبت به اکران «ویلایی‌ها» رسید؛ بعد از آغاز اکران این فیلم باز هم هیاهوهایی پیرامون کم‌توجهی به آن شکل گرفت. این موضوع زمانی مطرح شد که فقط حدود ۲۰ سالن به نمایش این فیلم اختصاص داده شد و حتی سانس‌های درنظر گرفته شده برای فیلم، جزو سانس‌های مرده و کم‌مخاطب سینما قرار دارند. در کنار این زمان‌بندی ما شاهد اختصاص ساعات پر بازدید به فیلم‌هایی هستیم که تنها جنبه کمدی دارند و سالن‌های اختصاص داده شده به آنها نزدیک به دو برابر این فیلم است؛ اتفاقی که در مورد فیلم‌هایی چون «نهنگ عنبر۲» و «گشت ۲» رخ داده است. این مساله به خودی خود جای بحث و البته تعجب دارد، چرا که این اتفاق برخلاف صحبت‌هایی است که هر از گاهی درمورد دغدغه‌مندی آثار تولیدی سینمایی توسط ارشاد مطرح می‌شود. ظاهراً این نهاد به‌جای حمایت از آثاری از این دست، کارویژه خود را اقدامات صرف اقتصادی قرار داده است.
در سوی دیگر ماجرا، جدا از زمان نمایش «ویلایی‌ها» اتفاقاتی وجود دارد که نشان از ادامه‌دار بودن نگاه‌های متناقض به این اثر دارد. از جمله این موارد عدم نمایش این فیلم در موزه سینما بود، مساله‌ای که آقای محمد حیدری مدیر این موزه و دبیر جشنواره فجر در لفافه دلخوری از رفتار قیدی در روزهای جشنواره را دلیل این تصمیم بیان کرده است. مضاف بر این مساله، نهادهای دیگری چون حوزه هنری که خاستگاه آن حمایت از هنر انقلاب بوده و از ابتدای تأسیس‌اش قرار بر حرکت در این مسیر را داشته است، از حمایت از این فیلم و نمایش آن شانه خالی کرد. این مرکز، نمایش فیلم ویلایی‌ها، در سالن‌های حوزه هنری را مشروط به نمایش فیلم دیگر سعید ملکان، تهیه‌کننده این دو اثر در حوزه هنری خواند.

همراهی کم‌رنگ تلویزیون
این موارد تماماً نشان از پیش روی سینمای ما به سمت گیشه و کارهای تجاری دارد که تنها می‌تواند فروش خوبی را در این مسیر رقم بزند. در این راستا حتی تلویزیون هم تا مدتی از تبلیغ تیزر این فیلم سرباز زده بود و بیشتر تبلیغات سینمایی حول همان دو کمدی که از آنها نام بردیم، می‌گشت. این رخداد تا جایی ادامه داشت که آقای شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما که از مدیران این مجموعه به حساب می‌آید نیز تاکنون نتوانسته است این مشکل را برطرف کند و خبر از اختصاص سه برابری تیزر رایگان گشت۲ نسبت به فیلم ویلایی‌ها می‌دهد. این همکاری و همراهی بین سه نهاد اصلی، یعنی «سازمان سینمایی»، «حوزه هنری» و «صداوسیما» نشان از ادامه کم‌لطفی‌ها به اثری دارد که تاکنون توجه مخاطبان و هنرمندان زیادی را به خود جلب کرده است.

حمایت هنرمندان و مردم از ویلایی‌ها
خانم طناز طباطبایی از بازیگران اصلی این فیلم، قربانی شدن ویلایی‌ها و درگیری با حواشی را انتقاد به جشنواره دانست و در صفحه اینستاگرام خود واکنش‌های بسیاری را در این خصوص نشان داد.
۶ پست اخیر این بازیگر به ویلایی‌ها اختصاص دارد که در آنها علاوه‌بر افشاگری از پایان زودهنگام ویلایی‌ها، یادداشت آقای اصغر نعیمی در خصوص حواشی به وجود آمده و تشکر و تشویق مردم برای استقبال از این فیلم به چشم می‌خورد.
وی در یکی از پست‌های خود در خصوص ویلایی‌ها نوشت: «‌فشار برای اتمام زودهنگام اکران فیلم دفاع مقدسی «ویلایی‌ها»/ قربانی شدن، نتیجه انتقاد به جشنواره دولت...
علاوه‌بر طناز طباطبایی که از بازیگران این کار است، عده‌ای دیگر از هنرمندان نیز حمایت خود را از این فیلم و میزان تأثیرگذاری آن اعلام کرده‌اند. به همین جهات و با وجود نگاه‌هایی که از سوی مخاطبان نسبت به «ویلایی‌ها» وجود دارد، این کم‌توجهی‌ها می‌توانند گویای پیش روی دنیای هنر به سمت تجارت و سودجویی‌هایی باشد که در ازای فیلم‌های کمدی و توجه به گیشه فروش شکل می‌گیرد. در این مسیر خوب است که حواس مسوولان امر بیشتر به رخدادهای ارزشی و این چنینی باشد تا از تضییع حق تولیدکنندگان این آثار و نادیده گرفتن آنها جلوگیری شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج