۵۴۸۸۴۷
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

بررسی شکست‌های پی‌ در پی اصولگرایان

جمنا گروهی است که نه برای استحکام و انسجام اصولگرایی بلکه از قرار معلوم برای افول و ناکامی گسترده اصولگرایان تشکیل شد. چه بر سر اصولگرایی آمده است؟ این پرسشی است که امروز باید جمنایی‌ها به آن پاسخ دهند. برخی معتقدند چهره‌هایی در این جریان با عبور از شخصیت‌های بانفوذ اصولگرایی، سودای رهبری اصولگرایی را داشتند.

روزنامه آرمان: جمنا گروهی است که نه برای استحکام و انسجام اصولگرایی بلکه از قرار معلوم برای افول و ناکامی گسترده اصولگرایان تشکیل شد. چه بر سر اصولگرایی آمده است؟ این پرسشی است که امروز باید جمنایی‌ها به آن پاسخ دهند. برخی معتقدند چهره‌هایی در این جریان با عبور از شخصیت‌های بانفوذ اصولگرایی، سودای رهبری اصولگرایی را داشتند.
این چهره‌ها ناطق نوری و امثالهم را کنار زدند و بی‌توجه به اینکه چهره‌ای شکست‌خورده در انتخابات بودند، خود را فرمانده این اردوگاه جا زدند. جمنا تشکیل شد تا مرهمی بر انسداد و انشقاق اصولگرایی باشد، اما از یک تشکل انتخاباتی فراتر نرفت و پس از شکست در انتخابات سال ۹۶ به گعده‌ای برای شکست‌خورده‌ها تبدیل شد.
از چهره‌هایی مانند قالیباف، چمران و رئیسی گرفته تا گروه‌هایی مانند پایداری، همگی در برنامه‌ریزی برای در دست گرفتن رهبری اصولگرایان ناکام شدند. آنها امروز در تشکیلات جمنا دور هم جمع می‌شوند و درباره ناکامی‌های خود بحث می‌کنند. چهره‌ای که برای لیدری این جریان تلاش می‌کرد، در انتخابات مجلس دهم از چهره‌های گمنام اصلاح‌طلب شکست خورد؛ چهره‌ای که همچنان در تلاش است که خود را بزرگ و پیر اصولگرایی جا بزند و با تقلید از روش‌های اصلاح‌طلبان، برای آینده اصولگرایی برنامه‌ریزی کند.
محبوبیت حداقلی
امروز جمنا پایگاه شکست‌خوردگانی است که از سال ۹۲ تا کنون در عرصه‌های مختلف انتخاباتی از مردم رأی اعتماد نگرفته‌اند و زمین بازی را به اصلاح‌طلبان تحویل داده‌اند. عجیب‌تر آنکه جریان موسوم به پایداری که برخی از صاحبنظران از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل ناکامی اصولگرایان نام می‌برند، عمیق‌ترین تاثیر را بر این جریان ریشه‌دار دارد. جریان پایداری و دلواپس که در مجلس نهم خاطرات تلخی را برای مردم رقم زد و باعث شد مردم از اصولگرایان بیش از پیش ناامید شوند، صاحب چنین نقش تاثیرگذاری شده‌اند. چمران و همراهان او نیز که در شوراهای دوم تا چهارم شهر تهران حضور داشتند و حاشیه‌هایی را در مدیریت شهری پدید آوردند، گروه دیگری هستند که در جمنا نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. در کارنامه این دسته شهردار شدن احمدی‌نژاد و قالیباف به چشم می‌خورد.
چمران در کنار حداد عادل و پایداری‌ها، از تاثیرگذاران امروز اصولگرایی به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است که چمران در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در اردیبهشت گذشته برگزار شد، از جمله سرشناس‌ترین شکست‌خورده‌ها محسوب می‌شد تا از این حیث نیز چیزی از همرزمان خود در جمنا کم نداشته باشد. با این همه شاید پاسخ پرسشی که در ابتدا طرح شد، روشن باشد. اکنون می‌توان دریافت که چرا حال و روز جریان اصولگرایی چنین شده است. وقتی هدایت این جریان به دست افرادی باشد که از محبوبیت مردمی چندانی برخوردار نیستند، عجیب نیست که شاهد گره خوردن بیشتر سازوکارهای اصولگرایی باشیم. روزی که جمنا تاسیس شد، برخی از صاحبنظران پیش‌بینی چنین روزهایی را کرده بودند.

ائتلاف شکست‌خورده‌ها
جمنا در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 تلاش کرد که شخصیتی مانند حسن روحانی را شکست دهد، اما از روز نخست هم پیدا بود طنابی که به دست این افراد بافته می‌شود، ضعیف‌تر از آن است که قادر باشد اصولگرایی را از چاه بیرون بیاورد. آنها با همه مجادله‌هایی که در ایام نزدیک به انتخابات داشتند، ائتلافی نمادین ایجاد کردند که از دل این ائتلاف بیش از 5 نامزد انتخاباتی بیرون آمد. البته خوش‌اقبال بودند که تنها 2 چهره از آنها تایید صلاحیت شدند و احتمال تکرار اتفاقات سال 92 برای آنها کاهش یافت. در این شرایط بود که جمنایی‌ها برای ماندن در رقابت‌ها چاره‌ای جز وعده‌های عجیب‌و‌غریب و غیرکارشناسی نداشتند و تاکتیک آنها برای مقابله با روحانی، هجمه و تخریب‌ و اتهامات بی‌پایه به رئیس دولت تدبیروامید بود.
شاید بزرگ‌ترین اشتباه سید‌ابراهیم رئیسی در انتخابات سال 96 این بود که به جمنا نزدیک شد و حمایت این جریان را پذیرفت. گروهی از شکست‌خوردگان و ناکام‌های عرصه‌های مختلف انتخاباتی، تصمیمی جمعی برای شرکت در یک انتخابات بزرگ‌تر گرفتند که محصول آن نیز شکست قاطعانه از روحانی بود.
جای خالی!

شکست‌های پی‌درپی اصولگرایان باعث شد که اصلاح‌طلبان پی به نعمت‌های خود ببرند. وجود چهره‌هایی که می‌توانند به درستی برنامه‌ریزی کنند و سکاندار این جناح باشند، موضوعی است که اصولگرایان از آن محروم مانده‌اند. اگر حداد عادل و دوستان او عزمی برای احیای اصولگرایی دارند، در نخستین گام باید از هدایت این جریان دست بکشند و کار را به اهلش بسپارند! جریان اصولگرایی امروز، یک «ناطق» کم دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصولگرایان هیچ وقت پیروز واقعی نبوده اند .تنها فرق الان با قدیم اینه که دیگه نمیتونن این شکست رو لاپوشونی کنن .

    • بدون نام

      تعرفه میرسوندین بعد میدیدی کی شکست خورده هست.
      فعلا که سیاست خارجی و داخلی دولت اصلاح طلب رو به نابودی و فلاکت داره پیش میره

    • بابک

      خط فکری جناح اصوالگرا مورد بغض و نفرت اکثریت جامعه ایرانی است که از انتخابات سال76 به بعد کاملا آشکار و مشخص است

    • بینام

      اصولگرایان هیچوقت دیگه پیروزنخواهن شد مگرمردمو بفریبن فکرساکن واززمان عقب بودن ورواوردن به تخریبو وحذف حریف هم.نمیتواندمردمودنباله رو خودشان.کنن. اصولگرایان دست به هرکاری خواهن زد رای مردم. قبول نخواهن داشت. ورو تخریب وحذف اصلاح طلبان خواهن زد ولی مردم.به لای لای انهاخواب نخواهن رفت چون درجازدنو دوس ندارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج