۵۵۰۴۹۵
۸ نظر
۵۰۲۴
۸ نظر
۵۰۲۴
پ

وقتی هشتگ «دانشجوپزی»، ترند شد

در کمتر از ۲۴ ساعت هشتگ دانشجوپزی در تمام رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی تریبون‌های ضد انقلاب ترند شد تا این کلیدواژه صدای اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران برای رسیدگی به وضعیت سیستم‌های سرمایشی خوابگاه‌ها در گرمای ۵۰ درجه اهواز را به گوش همه برساند، اما ماجرا از کجا شروع شد؟.

خبرگزاری ایسنا: در کمتر از ۲۴ ساعت هشتگ دانشجوپزی در تمام رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی تریبون‌های ضد انقلاب ترند شد تا این کلیدواژه صدای اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران برای رسیدگی به وضعیت سیستم‌های سرمایشی خوابگاه‌ها در گرمای ۵۰ درجه اهواز را به گوش همه برساند، اما ماجرا از کجا شروع شد؟.
از حدود یک ماه پیش بود که تعدادی از دانشجویان دختر مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز با مراجعه به مسئولان، خواستار رسیدگی به وضع سیستم‌های تهویه سرمایشی بلوک‌های این مجتمع خوابگاهی با توجه به روند افزایش دمای هوا شدند.

مراجعات و درخواست‌های دانشجویان در ابتدا به‌صورت فردی بود اما با توجه به روند افزایش دما در اهواز ناشی از تغییر اقلیم و اینکه سیستم‌های سرمایشی خوابگاه دیگر پاسخگوی گرمای هوا نبود، دانشجویان دختر این خوابگاه روز گذشته از ساعت هفت عصر برای اعتراض به این وضعیت در محل درب ورودی خوابگاه تجمع کردند و مانع از بستن درب ورودی در موقع مقرر توسط نگهبان شدند.

دانشجویان با شعار "سیستم سرمایشی حق مسلم ماست"، خواستار رسیدگی به وضعیت تهویه اتاق‌های خوابگاه شدند؛ تداوم این اقدام دانشجویان موجب شد تا برخی از اعضای هیات‌رییسه دانشگاه برای رسیدگی به اعتراض آن‌ها در محل حاضر شوند و توضیحاتی را در خصوص تعمیر و رسیدگی به وضع سیستم‌های خنک‌کننده خوابگاه ارائه دهند.

عذرخواهی از دانشجویان و درخواست همراهی

در این زمینه دو روز پیش از آغاز این تجمع، در تاریخ ۲۳ خردادماه ۹۶، دکتر محمدرضا علم معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اقدامات در حال انجام برای رفع مشکل سیستم‌های خنک‌کننده خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه، گفت:‌ امیدوارم دانشجویان با صبر و تحملی که خواهند داشت، به ما کمک کنند تا بتوانیم این دوره سخت را پشت سر بگذاریم و در آینده خدمات بهتری به آن‌ها ارائه دهیم.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای دانشجویان ساکن خوابگاه‌های این دانشگاه که روزهای گرم و سختی را می‌گذرانند، ضمن ابراز همدردی و عذرخواهی از آن‌ها، اظهار کرد: مشکل ایجادشده برای سیستم‌های خنک‌کننده خوابگاه‌های دانشجویی دختران باتوجه به این‌که دانشجویان روزهای سخت و همراه با استرس امتحانات را در پیش دارند، موجب شده تا دانشجویان روزهای پردغدغه‌ای را بگذرانند.

علم تصریح کرد: روزانه بیش از یک میلیون تومان یخ خریداری می‌کنیم و با این اقدام در حال خنک‌کردن آب برای کمک به دستگاه‌ها هستیم تا برودت و سرمایش کافی ایجاد شود.

وی افزود: در حال حاضر تنها کاری که می‌توان انجام داد، این است که از طریق خدمات فنی، تمام موتورها و پمپ‌های چیلر و همچنین خنک‌کننده‌ها و تهویه‌ها را در مدار قرار دهیم و بتوانیم با حداکثر ظرفیت، ایجاد سرمایش کنیم و این کاری است که باید صورت بگیرد و اکنون نیز در حال انجام است.

معاون دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: همچنین به‌منظور رفاه حال بیشتر دانشجویان دستور داده شد که نمازخانه فاطمیه خوابگاه دختران و همچنین سالن تربیت‌بدنی، آماده شوند و در اختیار دانشجویان قرار گیرند تا دانشجویان بتوانند در این مکان‌ها استراحت کنند و به مطالعه بپردازند.

شعله اعتراض در گرمای ۵۰ درجه

روز گذشته ۲۵ خردادماه، در یک اقدام اعتراضی حدود ۱۵۰ نفر از دانشجویان دختر مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز مقابل درب این خوابگاه تجمع کردند.

در حاشیه اعتراض دانشجویان، فرناز دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سیستم تهویه خوابگاه‌ها چیزی نیست که بتوان با آن کنار آمد؛ باید این مشکل حل شود اما متاسفانه به حرف‌های دانشجویان هیچ‌کس توجه نمی‌کند. به جای اینکه سیستم تهویه را تعمیر کنند، برایمان یخ می‌آورند. در فصل امتحانات وضعیت بدتر هم شده است. دانشجوها مجبور هستند که در نمازخانه جمع شوند تا بتوانند از گرما فرار کنند. این مشکلات را باید شورای صنفی دانشجویی پیگیری کند اما متاسفانه چند سال است که این شورا تشکیل نمی‌شود.

همچنین سحر یکی دیگر از دانشجویان ساکن خوابگاه حضرت معصومه(س) به خبرنگار ایسنا گفت: برای خوابیدن یا باید به سالن مطالعه و یا نمازخانه خوابگاه برویم که هم از بلوک‌هایمان فاصله دارد و هم برای تمام جمعیت خوابگاه که حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد، فضای کافی ندارد. نه‌تنها کولرها را تعمیر نمی‌کنند که شب‌ها اتاق‌های تلویزیون بلوک‌ها را قفل کرده و به دانشجو اجازه خوابیدن در این فضا را نمی‌‌دهند.

تجمع دانشجویان در مقابل درب خوابگاه حضرت معصومه(س) تا حدود ساعت ۱۲ بامداد ادامه داشت. دانشجویان سپس برای صحبت با مسئولان دانشگاه در نمازخانه فاطمیه این مجتمع خوابگاهی حضور پیدا کردند.

در این جلسه دانشجویان درخواست‌های خود را در خصوص رسیدگی به اوضاع نامناسب غذا در سلف خوابگاه، پاک‌سازی فضای خوابگاه از حیوانات موذی، تعمیر سیستم سرمایشی و گرمایشی خوابگاه‌ها، خارج کردن بلوک‌های قدیمی از سیستم خوابگاهی و همچنین تامین امنیت جانی و مالی دانشجویان در اطراف خوابگاه به هیات‌رییسه دانشگاه و تعدادی از معاونان که برای رسیدگی به این شرایط در محل حضور پیدا کرده بودند، ارائه کردند.

تمهیدات برای یک اتفاق پیش‌بینی نشده

همچنین در این خصوص دکتر غلامحسین خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای رفع مشکلات تهویه مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) این دانشگاه و تدارک یک خوابگاه در سطح شهر برای جابه‌جایی تعدادی از دانشجویان، به خبرنگار ایسنا گفت: قطعا به محض پایان ترم سیستم تهویه این خوابگاه اصلاح خواهد شد که اعتبارات آن نیز تامین شده است.

وی افزود: ما منتظر بودیم تا با پایان ترم کار اصلاح سیستم تهویه خوابگاه دختران را آغاز کنیم که متاسفانه با افزایش بیش از حد دما، سیستم تهویه پاسخگو نبود و مشکلاتی را برای دانشجویان به‌وجود آورد.

خواجه توضیح داد: سیستم تهویه خوابگاه دختران حضرت معصومه(س) دانشگاه، چیلر است و چیلر زمانی که درجه حرارت افزایش پیدا می‌کند پاسخگوی تهویه هوا نیست و نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند. در چند روز اخیر دمای هوا در اهواز بسیار بالا رفته است و این سیستم‌ها نیز متاسفانه پاسخگوی تهویه هوا و خنک کردن محیط خوابگاه برای دانشجویان نیستند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه این سیستم‌ها مقداری فرسوده هستند و در اوج گرما نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند، گفت: پیش‌بینی نمی‌‌شد که با این شرایط مواجه شویم که گرمای هوای اهواز به این میزان افزایش پیدا کند و سیستم‌ها نتوانند به‌خوبی عمل کنند.

خواجه تصریح کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که متاسفانه نمی‌توان سیستم را خاموش کرد تا اصلاحاتی بر روی آن انجام گیرد زیرا اگر این کار انجام شود همه بلوک‌های خوابگاهی در خوابگاه دخترانه حضرت معصومه(س) با مشکل مواجه می‌شوند و دیگر نمی‌توان در آن‌ها سکونت داشت، بنابراین ناچار هستیم که این سیستم به هرشکلی تا پایان امتحانات دانشجویان به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است مشکل برخی از بلوک‌های خوابگاهی بیشتر باشد با هماهنگی‌های انجام‌شده خوابگاهی در سطح شهر برای دانشجویان آماده شد تا آن دسته از دانشجویان که با مشکل بیشتری در بحث گرمای اتاق‌های خوابگاه مواجه هستند و خودشان نیز تمایل به جابه‌جایی داشته باشند، بتوانند در این خوابگاه مستقر شوند.

وقتی #دانشجوپزی ترند شد

همزمان با اعتراضات دانشجویان در مقابل درب خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران، تعدادی از کاربران فضای مجازی نیز با راه‌اندازی هشتگ دانشجوپزی به این اتفاقات واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران در توییتر خود نوشته است: "تغییر اسم فصل خرماپزون توی خوزستان به #دانشجوپزی کاریه که فقط از دانشگاه چمران اهواز بر میاد و میشه این افتخار رو تبریک گفت."

همچنین یکی دیگر از کاربران فضای مجازی در توییت خود نوشته است: "سیستم سرمایشی تو هوای ۵۰ درجه مثل اکسیژن برای تنفس و زنده موندن می‌مونه، حالا دخترای خوابگاه دانشگاه چمران از این اکسیژن محرومن".

یکی دیگر از کابران توییت کرد: "وقتی مسئولان دانشگاه یخ رو چاره حل گرمای ۵۰ درجه اهواز می دونن، قطعا قطب، بهترین محل احداث دانشگاه است."

کاربری دیکر نوشته است: "بیاین منطقی باشیم. دانشگاه داره روش‌های جدید طبخ دانشجو رو یاد دانشجوها میده. برای زندگی آیندشون لازمه"

واکنش‌ها به هشتگ #دانشجوپزی در فضای مجازی بسیار زیاد شد، به طوری که بسیاری از رسانه‌های مطرح داخلی و خارجی نیز به این مساله اشاره و پیام‌ها و عکس‌های دانشجویان این دانشگاه را با هشتگ #دانشجوپزی در فضای مجازی منتشر کردند.

گلایه رییس دانشگاه از عدم همراهی دانشجویان

در این خصوص دکتر خواجه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز، با اشاره تمهیدات انجام‌شده برای رفع این مشکل به خبرنگار ایسنا گفت: خوابگاهی در سطح شهر با ظرفیت ۲۲۰ نفر برای اسکان دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) آماده شده است، اما متاسفانه تنها سه یا چهار نفر از دانشجویان از این کار استقبال کردند.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش اندک دمای هوای امروز اهواز، سیستم تهویه مرکزی خوابگاه حضرت معصومه(س) بهتر کار می‌کند، اظهار کرد: دمای هوا نیز نسبت به روزهای گذشته بهتر است.

خواجه افزود: خوابگاهی در سطح شهر با ظرفیت ۲۲۰ نفر برای دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) آماده شد تا آن‌هایی که علاقه‌مند باشند در آنجا اسکان پیدا کنند، اما متاسفانه تنها سه یا چهار نفر از دانشجویان از این کار استقبال کردند.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای حل این مشکل انجام شده، آن است که کتابخانه مرکزی دانشگاه را به‌صورت ۲۴ ساعته فعال کرده‌ایم تا دانشجویان بتوانند از آن فضا برای مطالعه استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین سالن ورزشی درون خوابگاه حضرت معصومه(س) نیز فرش شده و تعدادی یخچال در آنجا قرار داده‌ایم تا دانشجویان بتوانند از این سالن نیز برای اسکان استفاده کنند.

وی درباره واکنش دانشجویان به این اتفاقات با هشتگ #دانشجوپزی، گفت: در فضای مجازی هرکسی می‌تواند هر چیزی بگوید و کسی جلوی دانشجویان را نیز در این زمینه نگرفته است. ما کارهایی که می‌توانستیم برای دانشجویان انجام داده‌ایم و تا حدودی زمینه‌ها برای حل مشکلات دانشجویان فراهم شده است.

خواجه همچنین درباره شایعه برخورد با تعدادی از دانشجویان معترض نیز خاطرنشان کرد: با هیچ دانشجویی در خصوص اعتراضات روز گذشته برخوردی انجام نگرفته است و شایعات در خصوص تهدید دانشجویان یا احضار آن‌ها به کمیته انضباطی کاملا تکذیب می‌شود.

روابط عمومی دانشگاه چمران نیز پس از انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بربسته شدن درب‌ بلوک‌های خوابگاهی به روی دختران دانشجو، با انتشار پیامی این مساله را تکذیب کرد.

تاملی بر استقبال رسانه‌های بیگانه

به گزارش ایسنا؛هرچند افزایش بی‌‌سابقه دما در روزهای اخیر در اهواز و هم‌زمانی آن با بروز این مشکل در خوابگاه‌های دانشجویی و امتحانات پایان ترم موجب شده تا دانشجویان ساکن در مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س)، خرداد پردغدغه‌ای را بگذرانند، اما به‌نظر می‌رسد که برخی نیز بدشان نمی‌آید که آتش اعتراضات دانشجویان همچنان شعله‌ور بماند.

قطعا در شرایطی که حدود ۱۰ روز تا اتمام امتحانات دانشجویان باقی مانده است، هیچ عقل سلیمی در وضعیت فعلی تخلیه چهار هزار دانشجو از این خوابگاه‌ها و انتقال آن‌ها به محلی دیگر را باتوجه به ایجاد مشکلات و دشواری‌های بیشتر برای دانشجویان نمی‌پذیرد و اظهارات و اقدامات مسئولان این دانشگاه نیز حاکی از به کار بستن تمام امکانات برای مدیریت و بهبود این وضعیت است.

در این میان آیا کوبیدن بر طبل اعتراضات و حتی استعفای مسئولان دانشگاه می‌تواند تغییر اساسی در بهبود این وضعیت برای دانشجویان ایجاد کند و یا چاره کار همراهی و همدلی دانشجویان و مسئولان برای مدیریت شرایط است تا بتوان در فرصت تعطیلات پایان ترم، اقدامی اساسی برای حل این مشکل انجام داد؟

هشتگ #دانشجوپزی اگرچه توجه بیشتر افکار عمومی را به بروز این مشکل جلب کرده است، اما شاید تداوم آن با وجود استقبال رسانه‌های بیگانه و در راس آن شیطنت‌های بی‌بی‌سی چیزی جز آب به آسیاب دشمن ریختن، نباشد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به علت کوتاهی وبی مدیریتی رئیس دانشگاه باید استعفا بده.
      این بی نظمیها در دانشگاهها به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

    • بدون نام

      دمای اهواز این موقع سال همیشه همین حدود بوده است اتفاقا امسال گرما دیرتر شروع شد .
      بنابراین اینکه مسئولین وانمود می‌کنند گرمای بی سابقه و زودتر از موعدی در امسال داشته‌ایم کاملا دروغ محض است .

    • حسنیه

      سلام. من ورودی 75 این دانشگاه هستم یعنی حدود 20 سال پیش. دقیقا 20 سال پیش هم ما با تجمع جلوی در مجتمع همین خواسته ها رو داشتیم و حالا بعد از 20 سال مشکلات این مجتمع ذره ای کم نشده و دقیقا همون توجیهات 20 سال پیش در مورد تعمیرات و غیره زده شده. به غیر از این موارد کلاسهای خود دانشگاه هم از سیستم تهویه مناسب برخوردار نبود و وقتی با تحصن ما مواجه شدند فرداش دانشگاه پر شد از کولر گازی. بهشون گفتیم اینهمه کولر تا حالا کجا بوده ؟ گفتن ما مثل درختیم تا تکونمون ندید بارمون نمیریزه پایین. اون کولر ها هم فقط همون ترم دیده شدن و از ترم بعدش همون آش بود و همون کاسه. فقط ما دیگه حال نداشتیم هی اون درختو تکون بدیم. برای مدیریت دانشگاه متاسفم.

    • بدون نام

      علی برکت الله ،، فقط خدا کنه آقای روحانی فردا نگه من و جهانگیری نشستیم و گریه کردیم

    • Arash

      سوال اساسی قبل از طرح موضوع آب ریختن به آسیاب بیگانه اینه که چرا مسئولین محترم همیشه دقیقه نود بیاد رفع مشکل هستن، در طول سه فصل گذشته زمان بسیار مناسبی در اختیار داشتند که این مشکل رو حل کنند، متاسفانه همیشه در همه زمینه ها آقایان بعد از اینکه اتفاق رخ میدهد به فکر چاره هستند، و در نهایت با محکوم کردن دیگران و سر دادن شعارهایی مانند آب به آسیاب دشمن ریختن و غیره سعی در حذف سوال اصلی میکنند دست آخر هم حل مشکل تنها با رفع و رجوع به سال بعد و در بیشتر موارد به مدیر بعدی منتقل میشود

    • بدون نام

      دشمن دشمن ..ول کنید بابا .چرا سرپوش میزارید یا تهدید میکنید؟؟ این همه پول خوب چهارتا کولر بخرن .
      ببینم از این آقازاده ها کسی تحمل 5 دقیقه وایسادن تو این هوا رو داره؟؟

    • بدون نام

      چرا همه چیز را به رسانه های بیگانه نسبت میدهید؟
      هروقت در گرمای ۶۰ درجه اول کولر خانه ات از کار افتاد می فهمی که بی مسوولیتی یک مسوول چه فشاری به ادم وارد میکنه.

    • خاطره

      دوست من چمران درس میخونه....واااقعا نمیدونستیییین؟ینی واااقعا نمیدونستین دمای اهواز پنجاه به بالا هم میرسه؟؟؟واقعا این حرف توهین ب شعور مردم. وقتی دماسنج،دو هفته پیش ساعت سه ظهر 68 درجه رو برا ماهشهر نشون داد مگه میشه اهواز فرقی کنه؟اصن مگه اهواز هرسال یخه که شما امسال تعجب کردین؟؟نصف پولایی که ناکجااباد رفت رو میذاشتین یه سیستم تهیه درست میذاشتین.بلانسبت همه یه خر هم میدونه دمای پنجاه تا شصت دمای عادیٍِ اهواز هست،اونم تابستون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج