جاباما
۵۵۱۷۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۶
۱۳ نظر
۵۰۰۶
پ

لو رفتن سوالات یک ربع قبل از امتحانات نهایی

پرونده امتحانات نهایی سه روز گذشته بسته شد در حالی که هنوز پاسخ روشنی به چرایی فروش سوالات امتحانی و لورفتن آنها قبل از شروع امتحانات داده نشده است.

خبرگزاری ایسنا: پرونده امتحانات نهایی سه روز گذشته بسته شد در حالی که هنوز پاسخ روشنی به چرایی فروش سوالات امتحانی و لورفتن آنها قبل از شروع امتحانات داده نشده است.

امتحانات نهایی دانش آموزان که همه ساله به صورت هماهنگ برگزار می‌شود در چندسال اخیر با حواشی متفاوتی روبرو بوده است. سال گذشته سختی سوالات طراحی شده صدای اعتراض بسیاری از دانش آموزان را بلند کرد و امسال فروش سوالات امتحانات نهایی حاشیه ساز شد و حتی پای نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرد.

علی رغم آنکه عمادی رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش چندین مرتبه اعلام کرده امکان لو رفتن سوالات امتحانی وجود ندارد؛ اما موضوع فروش سوالات امتحانی امسال حل نشده باقی ماند.

وی با بیان اینکه در روند طراحی سوالات، انتقال به حوزه‌های امتحانی و تصحیح اوراق مراقبت‌های ویژه‌ای داریم می‌گوید: سوالات امتحانات نهایی با شیوه‌هایی که امنیت سؤالات در اولویت باشد به حوزه‌های امتحانی مدارس ارسال می‌شود. سوالات به دو شکل «سی دی سوالات» و «سی دی رمز»، به مدارس ارسال می‌شود لذا امکان دسترسی به سوالات در همان روز و دو ساعت قبل از آزمون فراهم است.

این در حالی است که در روزهایی که گذشت دانش آموزان دبیرستانی به راحتی به کانال های خرید و فروش سوالات دسترسی پیدا می کردند و حتی برخی از آنها اعتراف می‌کنند ۷۰ تا ۸۰ درصد سوالاتی که خریداری کردند با سوالات امتحانی اصلی تطابق داشته است.

یکی از دانش آموزان دبیرستانی که در رشته تجربی تحصیل می‌کند مدعی است درست یک ربع قبل از امتحان "عربی" نمونه سوالات به دست همکلاسی‌هایش رسیده است. وی در این باره می‌گوید: در ایام امتحانات برخی گروه‌های تلگرامی و اینستاگرامی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کردند و سوالات را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دادند. این سوالات عینا شبیه سوالات امتحان نهایی نبود اما تا ۷۰ درصد هم مطابقت داشت.

وی ادامه می‌دهد: اما روزی که امتحان عربی داشتیم دقیقا یک ربع قبل از امتحان یکی از همین کانال‌ها عین برگه سوالات را به صورت رایگان منتشر کرد. امسال دوستانم برای امتحان نهایی وقت نمی‌گذاشتند و می‌دانستند که سوالات به دستشان می رسد.

یکی دیگر از دانش آموزان دبیرستانی هم در این باره می‌گوید: هفته گذشته امتحان "زبان فارسی" داشتیم و ما صبح روز امتحان سوالات را داشتیم و سر جلسه آزمون که رفتیم متوجه شدیم سوالات دقیقا همانهایی است که به دست مان رسیده بود.

در همین راستا علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی از ورود مجلس برای پیگیری لو رفتن سوالات امتحان نهایی خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی متوسطه هم از طریق مجلس و کمیسیون تخصصی و هم از جنبه نظارتی مجلس قابل پیگیری است. عده زیادی از خانواده‌ها نگران سرنوشت فرزندانشان هستند بویژه اینکه نمرات این آزمون و معدل آن در کنکور اثر دارد و این کار باعث می‌شود حق یک عده از بین برود.

وی می‌افزاید: سازمان سنجش باید پاسخگوی خانواده‌ها باشد و راه حل مناسبی برای این حرکت ارائه کند. خانواده‌ها نیز منتظرند ببینند سازمان سنجش چه پیشنهادی می‌دهد و چگونه این موضوع را جبران خواهد کرد.عاملین این اقدام که برای نظام آموزشی و سازمان سنجش ایجاد هزینه کردند باید شناسایی و مجازات شوند. من از طریق مجلس و با ابزارهای نظارتی پیگیر این موضوع خواهم بود. کمیسیون آموزش هم عکس‌العمل مناسبی در این زمینه نشان خواهد دهد. برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان قابل قبول نیست که پیش از شروع امتحانات سوالات آزمون لو برود و حقوق دانش‌آموزان دیگر به این شکل ضایع شود.

عمادی رییس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز به اظهارات نمایندگان مجلس اینگونه واکنش نشان می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: در برخی شبکه‌های‌های مجازی ادعایی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی وجود داشته اما مورد اثبات شده‌ای وجود ندارد و ما اکنون ادعای اثبات شده‌ای در دست نداریم اما اگر گزارشی از طریق پلیس فتا و حراست به آموزش و پرورش ارسال شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لو رفتن سوالات امتحانی دقایقی قبل از شروع امتحانات نهایی علی رغم تاکید مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر ضریب امنیتی بالای طراحی و ارسال سوالات، موضوعی تامل برانگیز است و لازم است مسئولان آموزش و پرورش به مواردی چون علل احتمالی بروز این اقدام کلاهبردارانه نظیر روزنه‌های خروج سوالات از حوزه‌های امتحانی و فعالیت آزادانه سودجویان در فضای مجازی پاسخ دهند. فروش سوالات امتحان نهایی به علت فضای رقابتی و تاثیر نمرات امتحان نهایی در کنکور سراسری باعث نگرانی خانواده‌ها شده و فارغ از آن به دور از عدالت است و نباید به سادگی از کنارش عبور کرد.
لو رفتن سوالات یک ربع قبل از امتحانات نهایی
لو رفتن سوالات یک ربع قبل از امتحانات نهایی
لو رفتن سوالات یک ربع قبل از امتحانات نهایی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امروز امتحان نهایی . فردا هم به سلامتی و میمنت
      کنکور لو میره و دیگه نیاز نیست چند سال عمر خودتو
      برای خوندن تلف کنی.

    • user

      لو رفته بود در حد لالیگا

    • صالحی

      در حوزهای که فرزند من در قم امتحان می داد اکثر دانس اموان سوال ها را داشته اند. جالب همون کانال اعلام‌کرده ...

    • بدون نام

      با این وجود باز هم میخوان کنکور رو حذف کنن؟؟

    • بدون نام

      چقد زبون شل هستن..یک ذره هماهنگی و پشتیبانی بین شون نیسته..چقد ساده ان این ایرانیان

      پاسخ ها

      • سلی

        دقیقا بی لیاقت

    • محمد

      بی چاره بچه من شب و روز درس خواند افسوس...

    • بدون نام

      واقعا تا چند سال پیش این خبرا نبود و ما پدرمون در اومد تا امتحانات نهایی رو قبول میشدیم
      حق اون بچه هایی که درس خوندن و الان از تنبل کلاس نمره شون پایین تره ، چی میشه؟
      واقعا چجوری میخوان اینو جمع کنن؟

    • محمدمحمدی

      ازبچه های ما که از امتحان زبان فارسی برگشت گفت سوالاتی را که تعدادی از همکلاسی هایمان در گوشیشان موجود بود دقیقا همه در امتحان هم آمد و...باید توسط حراست وبازرسی آموزش پرورش باهماهنگی پلیس و...تحقیق وبررسی و...ومتخلفین شناسایی ومعرفی وامتحانات مجدد برگزار گردد تاحقوق کسی ضایع نگردد والا دیگرهیچ اعتمادی به نظام آموزش وپرورش نخواهدماندکما اینکه لکه دار وزخمی هم شده است خصوصا که نمرات کارنامه 25درصدبرکنکور تاثیرهم دارد متاسفانه....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...

    • بدون نام

      چی مون درسته بهتر همون لو بره

    • بدون نام

      جمع میکنن اوه.ما نباید ناراحت باشیم اینا کارشونو بلدن

    • بدون نام

      حق ماهایی که خوندیم ضایع میشه .یه مشت تنبل هم 20 میشن .هیچکس هم پاسخگو نیست.واااای ما چقدر خوشبختیم!!!!!

    • بدون نام

      حالا سوالات دبیرستان بازم بهتر....سوالات ازمون نفس گیر و کمرشکن وکالت هر ساله خرید وفروش میشه...و عده ای ک سواد نوشتن یه دادخواست حقوقی را ندادند راحت میخرن و وکیل میشن اون درس خوناش هم میرم برا سال بعد همیطور تا اخر ...دیگه قبول نمیشند.با ی عالم علم.میرن ی وانت میخرن سبزی میفروشن .اونایی هم ک سوال خریدن فاز وکیل شدن میگیرنو و هیچی دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج