۵۵۳۳۴۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

عوامل تاثیرگذار در وقوع جرائم

‌در بررسي آمار جرايم استان فارس در سال ۹۵ ، يكي از جرايم دارای فراوانی زیاد، نزاع فردی و جمعی بود؛ به همین دلیل بررسی علل وقوع این جرم‌ می‌تواند زمینه را برای کاهش آن فراهم کند.

خبرگزاری ایسنا: ‌در بررسي آمار جرايم استان فارس در سال ۹۵ ، يكي از جرايم دارای فراوانی زیاد، نزاع فردی و جمعی بود؛ به همین دلیل بررسی علل وقوع این جرم‌ می‌تواند زمینه را برای کاهش آن فراهم کند.

یکی از موارد مهم در پیشگیری از وقوع جرایم و ایجاد فضایی آرام و امن در جامعه، بررسی ابعاد مختلف وقوع جرم، ریشه‌یابی و ارائه راهکار برای حل مشکلات از پایه است.

معاون اجتماعی پلیس فارس، با ارائه تحلیلی از آمار جرم نزاع در استان فارس گفت: جغرافیای نزاع در استان فارس نشان می‌دهد که فراوانی وقوع در شیراز ۶۴، مرودشت ۷، کازرون ۶، فسا ۳، ممسنی و جهرم ۲ درصد بوده است؛ این اعداد نشان‌دهنده ترتیب جدول شهرهایی است که بیشترین موارد نزاع در آنها ثبت شده است.

سرهنگ کاووس محمدی افزود: براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی پزشکی قانونی، مقایسه آمارهای وقوع جرم بین سال‌های ۹۵ و ۹۴ نشان از افزایش ۲۸ درصدی نزاع فردی و کاهش ۵۱ درصدی نزاع جمعی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بررسی‌های نشان می‌دهد که با توجه به فراوانی وقوع نزاع شیراز با ۶۴ درصد وقوع نزاع فردی و ۴۲ درصد وقوع نزاع جمعی، در ردیف اول شهرهای استان فارس قرار دارد.

محمدی گفت: جغرافياي محل وقوع اين جرم، بافت‌ قدیمی، مناطق حاشیه‌نشین و مهاجرنشین را به‌عنوان نقاط جرم‌خیز در ارتباط با وقوع نزاع، نشان می‌دهد؛ از طرفی مردان در گروه سنی ۱۷ تا ۳۰ سال بیشترین عدد را در فراوانی سنی جرم نزاع به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: از منظر جرم شناسي در بررسي علل و عوامل وقوع اين جرم (نزاع) در محلاتي كه فراواني وقوع دارند مهاجرت، بيكاري و فقر فرهنگي از عوامل نزاع فردي محسوب مي‌شود .

محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از نزاع‌های فردی و جمعی به مراجع انتظامی گزارش و از این موارد نیز بخشی از آنها با مداخله ماموران پلیس، به صلح و سازش ختم می‌شود، تنها درصدی از موارد وقوع نزاع به مراجع قضائی گزارش داده می‌شود.

او گفت: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بخشی از موارد وقوع نزاع که به جرح و خسارت مادی طرفین منجر شده، عمدتا به مراجع انتظامی و نهایتا قضائی کشیده شده و با صدور حکم در آمارها ذکر می‌شود؛ البته در مواردی نیز نزاع منجر به قتل يكي از طرفين منازعه می‌شود كه به سهم خود آسيب‌هاي روحي و جسمي را براي خانواده‌ها به دنبال دارد .

محمدی تاکید دارد که نزاع به‌عنوان یک جرم، سهم مهمی در رقم سیاه بزهکاری دارد؛ زیرا بزهکاران قانونی یا قضایی این جرم کسانی هستند که در مراجع قضائی محکومیت گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی و جرم‌شناسی، گفت: از نگاه کارشناسان این اهمیت دارد كه برخي از افراد شریک در درگیری‌ها، به دليل فقر فرهنگي در جامعه به سمت قانون گريزي تمايل دارند و مي‌توان گفت در صورت عدم پيشگيري، قانون گريزي رفته رفته در زندگي روزمره آنها به فرهنگ تبديل و در رفتارشان نهادینه می‌شود، اين موضوع براي جامعه آسيب‌هاي جدي را به دنبال خواهد داشت .

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس اعتقاد دارد که مهمترين راهكار براي پيشگيري از وقوع و كاهش نزاع‌هاي فردي و جمعي، ريشه كنی فقر فرهنگی در جغرافیای جرم است؛ فقری که به واسطه کمبود امکانات فرهنگی در نقاط حاشیه‌ای شهرها، افزایش مهاجرت و بر هم خوردن همگونی بافت جمعیتی و ... رقم خورده و شکل گرفته است.

استان فارس براساس اعلام پزشکی قانونی فارس، در وقوع نزاع، رتبه چهارم را در میان استان‌های کشور دارد؛ آمارها نشان دهنده کاهش وقوع نزاع فردی و جمعی در این استان بوده اما همین آمارها گواهی می‌دهد که نزاع در زنان افزایش یافته است.

توجه به این نکته که آمارهای پزشکی قانونی تنها مربوط به آن بخش از نزاع‌های منجر به تشکیل پرونده قضائی است و بخشی از نزاع‌ها را که قبل از رجوع به مراجع انتظامی یا در زمان مراجعه به مراجع انتظامی به صلح و سازش ختم می‌شود را در بر نمی‌گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج