adexo3
۵۶۳۲۷۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

انتقاد فعال سیاسی اصلاح طلب از رفتار زاکانی

گفت‌وگو، تعامل و مذاكره بر سر منافع ملي امري است كه از مدت‌ها قبل اصلاح‌طلبان به عنوان يك راه‌حل عملي پيش روي اصولگرايان گذاشته‌اند اما هر بار به دلايلي اين آمادگي در جريان مقابل وجود نداشته است.

روزنامه اعتماد: گفت‌وگو، تعامل و مذاكره بر سر منافع ملي امري است كه از مدت‌ها قبل اصلاح‌طلبان به عنوان يك راه‌حل عملي پيش روي اصولگرايان گذاشته‌اند اما هر بار به دلايلي اين آمادگي در جريان مقابل وجود نداشته است.
طي هفته‌هاي اخير و بعد از بالاگرفتن توهين به رييس‌جمهور توسط برخي عوامل منتسب به جريان اصولگرا حالا آنها نيز كم و بيش به ضرورت برقراري فضاي آرام ميان جناح‌ها و دولت پي برده‌اند و پيشنهاداتي نيز در اين راستا ارايه مي‌دهند. مصطفي درايتي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين رابطه گام اول را پذيرش نتيجه انتخابات ٢٩ ارديبهشت مي‌داند. او نيز مانند بسياري از اصلاح‌طلبان معتقد است رفتارهاي اخير مخالفان دولت برآمده از هضم نكردن نتيجه انتخابات است.

آيا اصلاح‌طلبان آمادگي دارند تا مقدمات يك گفت‌وگو با جناح مقابل را فراهم كنند؟ اخيرا مشاهده مي‌شود كه برخي چهره‌هاي جناح راست پيشنهاداتي از قبيل گفت‌وگو و آتش‌بس مي‌دهند. چگونه مي‌توان بر سر منافع ملي ميان دو جناح مذاكره برقرار كرد؟

مهم‌ترين كاري كه جريان‌هاي سياسي براي تحقق وحدت ملي بايد انجام دهند اين است كه نتيجه انتخابات مورد پذيرش قرار بگيرد و معلوم شود كه وقتي رهبري نتيجه انتخابات را تاييد كرد، ديگر رقابت به آن معناي تقابل‌هاي طبيعي ايام انتخابات خاتمه پيدا كرده است. هر كسي كه در جايگاه رياست‌جمهوري قرار گرفت، مسووليتي در قبال همه ملت دارد و به صورت طبيعي بايد بپذيريم كه كشور از آن همه ما است و همه در جايگاهي كه هستيم بايد تلاش كنيم كه منافع ملي محقق شود. رفع مشكلاتي كه در مسير توسعه ايران قرار گرفته ضرورت دارد. اگر ما ‌پذيريم كه افرادي ممكن است سليقه‌اي خلاف سليقه ما داشته باشند و بتوانند راي اكثريت مردم را به دست بياورند، آن سليقه در كشور حاكم مي‌شود. بايد تلاش كنيم كه در مسير توسعه كشور هيچ راهي جز اينكه وفاق با يكديگر داشته باشيم و به كسي كه رييس‌جمهور شده كمك كنيم، نداريم.
در اين صورت هميشه گرفتار چالش‌هاي خودساخته هستيم. اگر ما به آنچه مردم مي‌گويند تمكين كنيم و بپذيريم كه بايد به آن احترام گذاشت سرآغاز وحدت و اجماعي است كه براي مسير توسعه كشور لازم است. برخي وقتي در جريان انتخابات قرار مي‌گيرند تصور مي‌كنند بايد رقابت را در ٤ سال بعد هم ادامه دهند و گروكشي‌ها و سنگ‌اندازي‌ها را ادامه مي‌دهند. اينكه بپذيريم كه انتخابات كه تمام و نتيجه آن اعلام شد، ديگر رقابت‌ها تمام شده است. بايد اجازه دهيم كه مسيري كه دولت بايد برود، آسان‌تر طي شود. در غير اين صورت هيچ مشكلي را از كشور نمي‌توانيم رفع كنيم. اين مساله براي همه ملت مضر خواهد بود؛ نه فقط دولت. در چنين فضايي هيچ كاري از پيش نمي‌رود. اگر به اين موارد توجه داشته باشيم راه براي اجماع و وفاق ملي هم باز خواهد شد.

پيشنهاد مشخص شما براي دستيابي به اين تعامل چيست؟

مردم خواسته‌ها و مطالباتي دارند كه نيازمند همكاري جمعي همه سليقه‌هاي كشور است. اگر كمك نكنيم، نمي‌توانيم اين وضعيت را به همين شكل ادامه دهيم. وفاق ملي در سخن ابتداي كار و مهم عمل كردن به آن است. امروز در هر هفته‌اي كه نگاه مي‌كنيم جريان رقيب مساله‌اي را براي دولت به شكل‌هاي مختلف ايجاد مي‌كند. كساني كه دست‌اندركار هستند بايد بدانند كه اين نوع چالش‌ها و اختلافات ساختگي كه واقعيت چنداني هم ندارد، فقط فضاي ملتهب را در كشور حفظ مي‌كند. كشور ما نيازمند آرامش است. بايد قدم‌هايي را به طرف كار عملي ‌برداريم. ما معتقديم كه جريان رقيب بايد فعال و مراقب دولت باشد. نگراني ما از غائله‌هاي خود ساخته و بي‌ربطي است كه خودشان هم مي‌دانند، پايه‌اي ندارد. فقط وقتي را از مسوولان كشور مي‌گيرد. آقاي زاكاني كه صحبت از آتش‌بس مي‌كند فردا روز آتش‌بس را مي‌شكند. اين‌طور كه دوگانگي ايجاد مي‌شود و راه به جايي نمي‌برد. مشكل درست كردن براي كشور فقط به اتلاف وقت و نيرو منجر خواهد شد. در عمل بايد مسوولان تاثيرگذار جريان اصولگرا فعال‌تر عمل كنند و به ديگر فعالين اصولگرا گوشزد كنند كه اين ادامه اين روند سودي براي كشور ندارد.

چهره‌هاي معتدل اصولگرا چقدر مي‌توانند در تحقق اجماع ملي كمك كنند ؟چه چهره‌هايي هستند كه در ابتداي امر مي‌توان گفت‌وگو را با آنها آغاز كرد؟

گفت‌وگو با جريان معتدل اصولگرا مدت‌ها است كه آغاز شده و چهره‌هاي از آنها كه واقعا اعتقاد به منافع ملي دارند، با اصلاح‌طلبان ارتباط دارند. الان هم ارتباط معقولي بين اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل ايجاد شده است. جريان اصولگرا بايد جريان تندرويي كه به هيچ قاعده‌اي پايبند نيست را از خود دور كند. اين جريان آفتي خواهد بود كه جريان اصولگرا حتي زمان بازبيني كار خود را نيز پيدا نخواهد كرد. اين اجازه را حتي به آنها نمي‌دهند كه از تجربه‌هاي خود درس بگيرند و در كار خود بازنگري كنند.

در حال حاضر نيز آفت جريان راست تندروهايي هستند كه جهت‌گيري و رفتار خود را با قاعده‌اي منطقي تطبيق نمي‌دهند و با جنجال همه مسائل را دنبال مي‌كنند. افراد زيادي هستند كه هنوز تعيين تكليفي براي خود نكرده‌اند و نتوانسته‌اند رفتار گذشته خود را نقد كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      این چه اوضاعی است قبل از انتخابات گروه ها به خصوص کاندبداها آنقدر همدیگر را تخریب نمودند که این حجم تخریب حتی از طرف دشمنان کشور بی سابقه بود الان که چند ماه از انتخابات گذشته است چنان بحث جبهه بندی مبکنند که آدم فکر میکند الان جنگ داخلی میشود شمارا به خدا بس است د ست اندر کاران وجناح ها اگر واقعا دلسوز مملکت هستندبنشینند بحث کنند عندالله هر تصمیمی که باعث سرافرازی وآبادانی ایران اسلامی است اتخاذ وهرکس درحد توان جهت تحقق آن تلاش کند مملکت قانون دارد همه باید به قانون گردن بنهند تا زمانی که تخریب وتضعیف وقانون شکنی برای رسیدن به اهداف شخصی ادامه داشته باشدفکر نکنم راه به جایی ببریم دولتمردان وسایر قوا باید بدانند در واقع خدمتگذاران ملت هستند که ملت به آنها برای اجرای امور وکالت داده ارباب ورعیتی که نیست حرمت خون شهدا رانگه داریم ودست از تفرقه وتخریب که خواست دشمنان است بر داریم خدا عاقبتمان را به خیر کند ان شاالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج