adexo3
۵۷۳۴۰۴
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

شهردار تهران چه کسي باشد بهتر است؟

مصطفي ايزدي در روزنامه شرق نوشت: اين يک پرسش فراگير است که چه کسي شهردار تهران باشد؟ از وقتي که شوراي شهر تهران و ديگر شهر‌هاي مهم کشور، در اختيار اصلاح‌طلبان قرار گرفت.

مصطفي ايزدي در روزنامه شرق نوشت: اين يک پرسش فراگير است که چه کسي شهردار تهران باشد؟ از وقتي که شوراي شهر تهران و ديگر شهر‌هاي مهم کشور، در اختيار اصلاح‌طلبان قرار گرفت؛ يعني از ابتداي خرداد ٩٦ که مشخص شد، شوراي پنجم را مردم به دست اصلاح‌طلبان و ميانه‌روها سپرده‌اند، تاکنون اظهارنظرهاي فراواني در رسانه‌ها مطرح شده که در آنها به شهردار آينده اين شهر‌ها، از جمله تهران پرداخته‌اند.
درواقع سياست‌مداران و روزنامه‌نگاران، ديدگاه‌هاي خود را درباره ويژگي‌هاي يک شهردار خوب و موفق برشمرده‌اند و اعضاي شوراي پنجم را تشويق و ترغيب کرده‌اند که در انتخاب شهردار، خصوصا براي پايتخت کشورمان، دقت کنند. صاحب اين قلم که آرزو مي‌کند اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، آگاهانه و عاقلانه و مدبرانه، کسي را براي اداره شهر بزرگ و مهم تهران برگزينند که موفق و سربلند باشد، ديدگاه‌هاي خود را به جامعه عرضه مي‌کند. موارد زير در انتخاب شهردار تهران اهميت دارد:

١- شهردار تهران، نبايد فردي تندرو و افراطي باشد و در برخورد با مردم و پرسنل شهرداري و پيمانکاران گوناگون، رفتاری به دور از اعتدال داشته باشد. سياسي‌کاري و سياست‌بازي، در شأن يک مدير بلندپايه نيست.
٢- شهردار تهران بايد ذهن برنامه‌ريز و آينده‌نگر داشته باشد. برنامه‌‌ريزي و آينده‌نگري در داشتن نقشه راه بروز پيدا مي‌کند؛ نقشه راه واقع‌بينانه؛ يعني دقيقا مشخص کند که رأس شش ماه و يک سال و يک‌ونيم سال و تا آخر دوره چهارساله که شهردار است، چه مي‌خواهد انجام دهد. اولويت‌ها و دغدغه‌هاي او مهم باشد و در دام روزمرگي و تمرکز روي فعاليت‌هاي آني و نزديک‌بين نيفتد.
٣- شهردار تهران، بايد داراي تجربه‌اي از نوع موضوعاتي که در فعاليت‌هاي شهرداري‌ها تعريف مي‌شود، باشد و با فرهنگ شهرداري‌چي‌ها تا حدودي آشنا و مأنوس باشد. اين حرف، معني‌اش اين نيست که پيش از اين حتما شهردار تهران يا يکي از شهرداران کشور بوده باشد. البته اگر فردي با اين پيشينه پيدا شود، مناسب‌تر است.
٤- شهردار تهران بايد قانون‌گرا باشد و از کارهاي هيئتي و خارج از معيارهاي حقوقي پرهيز كند. اگر کسي خود را نامزد پست مهم شهرداري تهران کرد، نبايد و نمي‌تواند به بهانه‌هاي گوناگون خود را از حوزه نفوذ و مسئوليت‌هاي شوراي شهر تهران خارج ببيند. تک‌روي و خود را مستغني از مشاورت با ديگران دانستن، سم مهلک هر مديري است، به‌ويژه اينکه اين مديريت، چندبُعدي و داراي مسئوليت سنگين باشد.

٥- شهردار تهران، نبايد موقعيت خود را موضعي براي جهيدن به رياست‌جمهوري بداند. در غير اين صورت، به‌جاي کارکردن براي مردم، براي پيروزي در انتخابات تلاش مي‌کند و هر پروژه‌اي را که ساخت و افتتاح کرد، از آن بهره‌برداري تبليغاتي خواهد كرد. چنين فردي خود را ملزم مي‌داند که هرچه‌بيشتر پروژه بسازد و افتتاح کند تا مردم رأي بيشتري به او بدهند.

پديده‌ ناخوشايندي که در سه دوره گذشته، دامن شهر و شهردار و شهرداري تهران را گرفت و چندين هزار ميليارد تومان بدهي براي شهردار بعدي برجاي گذاشت.

٦- شهردار تهران نبايد تنگ‌نظر و کوچک‌بين باشد؛ يعني نتواند يا نخواهد خود را به پروژه‌هاي عمراني، شهرسازي، اجتماعي و فرهنگي کوچک و کم‌هزينه سرگرم کند تا مبادا در فرايند حمايت‌ها و انتقادها، حيثيت خود را مهم‌تر از خدمتگزاري و رسيدگي به مشکلات بزرگ و اصلي شهر بزرگي مانند تهران، بداند. در چنين شرایطي، تن به کارهايي که نيازمند دل بزرگ و اراده‌اي قوي است، نمي‌دهد.
٧- شهردار تهران بايد در کنار فعاليت‌ها و مسئوليت‌هاي خود و با استفاده از مشورت کارشناسان باتجربه، لايحه‌هايي را براي عرضه به شوراي شهر آماده کند که به وسيله آنها شهر را از اين پراکندگي و فربهي نجات دهد يا حداقل از گسترش آن به هر نحو ممکن جلوگيري کند، حتي اگر شده، با به‌‌تصويب‌رساندن قوانيني در مجامع قانوني؛ مثل مجلس شوراي اسلامي، براي محدود‌کردن مهاجرت به تهران.
٨- شهردار تهران بايد هماهنگي مناسبي با مقامات ارشد نظام و رؤساي سه قوه و ديگر مراکزي که امکان دارد در امور شهرداري ذي‌نقش باشند، داشته باشد تا از بروز اختلافات و درگيري‌ها جلوگيري كند.

کسي که تندرو افراطي يا سياست‌باز باشد يا نقشه راه نداشته باشد يا بي‌تجربه باشد يا قانون‌گرا نباشد يا شهرداري را سکوي پرتاب به صندلي رياست‌جمهوري بداند يا تنگ‌نظر و دل‌کوچک باشد يا نتواند از مشاوران خوب براي بهبود وضعيت تهران استفاده کند يا نتواند با مقامات ارشد و رؤساي قوا هماهنگ باشد، به چه دردی مي‌خورد؟ بعضي از اين ويژگي‌ها ذاتي است، اما بيشتر آنها اکتسابي است. کساني يافت مي‌شوند که با داشتن اين خصلت‌ها و آموزه‌ها، شهردار تهران شوند. از اين کسان انتخاب بفرماييد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کسی باشد آگاهه به امور شهرداری وبا شخصیت وبا مردم وپرسنل شهرداری بداند به چه نحو برخورد نمایدمسلط به نیازهای شهر وشهروندان و برای پروژها حدافل هزینه را بعمل آورد.
      با کارشناسان شهرداری جلسات وتعاملات بسیار نزدیکی داشتهباشد وحتما در اجرا اولویت ها را تشخیص و رعایت نماید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج