۵۷۵۵۲۱
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

سکانس آخر چینش کابینه دوازدهم

فهرست پیشنهادی کابینه دوازدهم به راند آخر رسید؛ این برآیند خبرهایی است که دولتی‌ها دیروز از روند انتخاب وزیران پیشنهادی اعلام کرده‌اند. درحالی‌که سه روز مانده تا حسن روحانی به مجلس برود و برای آغاز به کار دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش سوگند یاد کند، برخی اعضای دولت فعلی، وضعیت ادامه همکاری‌شان با دولت آتی را اعلام کرده و همین امر، پازل کابینه را به مرحله نهایی نزدیک کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: فهرست پیشنهادی کابینه دوازدهم به راند آخر رسید؛ این برآیند خبرهایی است که دولتی‌ها دیروز از روند انتخاب وزیران پیشنهادی اعلام کرده‌اند. درحالی‌که سه روز مانده تا حسن روحانی به مجلس برود و برای آغاز به کار دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش سوگند یاد کند، برخی اعضای دولت فعلی، وضعیت ادامه همکاری‌شان با دولت آتی را اعلام کرده و همین امر، پازل کابینه را به مرحله نهایی نزدیک کرده است.

از سوی دیگر، دیروز محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با رسانه‌ها اعلام کرد که فهرست نهایی کابینه دولت دوازدهم در مراحل پایانی است و ترکیب کابینه فراجناحی دوازدهم مشخص شده است.
گرچه حسن روحانی پس از تحلیف، دو هفته فرصت دارد گزینه‌های پیشنهادی کابینه‌اش را برای کسب رای اعتماد به پارلمان معرفی کند، اما برخی همچنان از احتمال تقدیم این فهرست به مجلس در روز تحلیف سخن می‌گویند.
روحانی در نخستین تجربه معرفی کابینه‌اش، ۴ سال پیش، پس از آنکه به‌عنوان رئیس‌جمهور یازدهم سوگند یاد کرد، وزیران پیشنهادی‌اش را به مجلس نهم معرفی کرد. با این حال هنوز تکرار این ماجرا در دومین مراسم تحلیف حسن روحانی به‌صورت رسمی تایید نشده است. نوبخت هم دیروز به خبرنگارانی که از او سوالاتی درباره کابینه پرسیده بودند، گفت که «تا هفته آینده صبر کنید همه چیز مشخص خواهد شد.»
بر اساس آنچه خبرگزاری صداوسیما از اظهارات نوبخت در نشست خبری دیروز با خبرنگاران منتشر کرد، سخنگوی دولت تاکید کرد: «از آنجا که رئیس‌جمهور به مطالبات مردم متعهد هستند مطمئنا از مناسب‌ترین چهره‌ها در کابینه دعوت خواهند کرد.»
سخنگوی دولت البته به جریان‌های سیاسی هم اشاره کرد و با بیان اینکه آقای روحانی به جای اینکه خود را پاسخگوی مطالبات برخی جریان‌های سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مطالبات مردم می‌داند، تاکید کرد: «البته تلاش‌ها و خدمات جریان‌های سیاسی را فراموش نمی‌کند، به آن احترام می‌گذارد و آنها را در نظر می‌گیرد.» او در ادامه با بیان اینکه اگر کسی هم در این مجموعه نگنجد به معنای عدم کارآیی او نیست، گفت: «برای حضور در کابینه مولفه‌های متعددی وجود دارد که فکر می‌کنم باید سرجمع معدل یک نفر برای حضور در کابینه قابل قبول باشد.»
«محیط زیست»، «سازمان» می‌ماند
با همه اظهارات این روزهای دولتی‌ها درباره نحوه تعامل روحانی با جریان‌های سیاسی و مجلسی‌ها بر سر چینش کابینه، همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره وزیران پیشنهادی ادامه دارد. یکی از موضوعاتی که طی هفته اخیر درباره جزئیات کابینه آتی مطرح شده، وضعیت سازمان حفاظت محیط زیست است.
برخی گمانه‌ها از رفتن معصومه ابتکار از این سازمان به معاونت زنان ریاست‌جمهوری خبر می‌دهند؛ گرچه این موضوع هنوز به‌صورت رسمی تایید یا رد نشده، اما نوبخت دیروز موضوع دیگری که این روزها درباره این سازمان مطرح شده را رد کرد. او درباره تصمیم به تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه در دولت بعدی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر همچنان سازمان است و فعلا این تبدیل در برنامه دولت نیست. نوبخت البته به سوالی درباره حضور معصومه ابتکار یا رفتن او از این سازمان این‌گونه پاسخ داد: قرار نیست جنسیتی مدیریت را ببینیم باید نگاهمان براساس توانایی‌ها باشد.
گمانه‌ها درباره «مولاوردی» و «امین‌زاده»
همچنان که گفته شد، برخی گمانه‌ها از رفتن معصومه ابتکار به معاونت زنان ریاست‌جمهوری خبر می‌دهند؛ اما این گمانه هنوز تایید نشده است. در این میان اما رفتن شهیندخت مولاوردی از معاونت زنان ریاست‌جمهوری قطعی است. او خود در توییتری اعلام کرد که در دولت دوازدهم به‌عنوان معاون‌ زنان فعالیت نخواهد داشت.
البته حضورش در پست‌های دیگر را به نظر روحانی موکول کرد. البته برخی گمانه‌زنی‌ها، مولاوردی را در جایگاه دستیار ویژه یا معاون حقوق شهروندی نشانده‌اند؛ جایگاهی که هم‌اکنون الهام امین‌زاده عهده‌دار مسوولیت آن است.
با این حال امین‌زاده دیروز به خبرگزاری فارس گفت که احتمال حضورم در کابینه دولت دوازدهم ۵۰ درصد است و رئیس‌جمهور مایل است مسوولیت حقوق شهروندی را ادامه دهم. از سوی دیگر «ایلنا» با انتشار فهرستی از وزیران احتمالی، دیروز نوشت: «احتمال حضور یک خانم در معاونت حقوقی به جای مجید انصاری نیز بسیار زیاد است.» با این حال به نظر می‌رسد شهیندخت مولاوردی و الهام امین‌زاده دو گزینه اصلی دو معاونت «حقوقی» و «حقوق شهروندی» هستند.
تعداد زنان کابینه کم نمی‌شود
مولاوردی دیروز هم در گفت‌و‌گویی با «ایلنا» با اعلام اینکه رایزنی‌ها درباره کابینه پایان یافته، گفت: ما منتظر این هستیم که ببینیم چه تصمیمی اتخاذ شده است. او همچنین گفت که ما به‌دنبال حضور هرچه بیشتر زنان در کابینه در سطح معاونان رئیس‌جمهور و مدیران هستیم و تنها بحث حضور وزیر زن مطرح نیست.
علاوه‌بر مولاوردی که دیروز از مطالبه حضور هرچه بیشتر زنان در کابینه در سطح معاونان رئیس‌جمهوری سخن گفت، نوبخت هم در نشست خبری خود با خبرنگاران تاکید کرد که تعداد زنان کابینه کم نمی‌شود.با توجه به اظهارات سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز مبنی‌بر اینکه «نباید همکاری با دولت را فقط در وزارتخانه‌ها محدود کرد» و نیز اظهارات مولاوردی، به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها درباره منتفی بودن معرفی وزیران زن به مجلس درست است.
واعظی؛ رئیس دفتر روحانی
با این همه، گمانه‌های نزدیک به یقین از قطعی شدن ریاست محمود واعظی بر دفتر رئیس‌جمهور دوازدهم حکایت دارد. علاوه بر خبرگزاری تسنیم که دیروز این خبر را منتشر کرد، پروین داداندیش، همسر محمود واعظی دیروز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که ریاست واعظی بر دفتر روحانی قطعی شده است.
داداندیش البته در این گفت‌و‌گو انتخابش به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده را رد کرد و گفت که در این مورد با بنده صحبتی نشده است.واعظی البته دیروز از حسن روحانی برای انتخاب معاونش به‌عنوان گزینه وزارت ارتباطات تشکر کرد. آخرین گمانه‌زنی‌ها هم از معرفی محمد جواد آذری جهرمی به‌عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات حکایت دارد. آذری جهرمی هم‌اکنون از معاونان محمود واعظی در وزارت ارتباطات است.
احتمال تغییر رحمانی‌فضلی
از سوی دیگر، با وجود آنکه عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای چندمین بار، اعلام کرد که درباره این وزارتخانه در دولت دوازدهم با او صحبت شده و این وزارتخانه به او پیشنهاد شده است، قاسم میرزایی نیکو، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس در گفت‌و‌گو با «ایلنا» از احتمال تجدید نظر روحانی درباره گزینه وزارت کشور خبر داد.
او در این گفت‌و‌گو تاکید کرد که حسن روحانی از گزینه‎های این وزارتخانه خواسته استاندارانشان رامعرفی کنند.این در حالی است که دیروز، رحمانی‌فضلی در نشست زنان فعال اقتصادی، بار دیگر تاکید کرد که مذاکراتی برای حضورم در کابینه دوازدهم شده است. وزیر کشور همچنین گفت: انتخاب من به‌عنوان وزیر کشور به‌خاطر روحیه توسعه‌گرایانه‌ام بود، بنابراین اگر توفیق خدمت باشد و آقای روحانی هم تصمیم بگیرند، به همین دلیل خواهد بود.
همچنین سردار حسین دهقان، وزیر دفاع هم دیروز درباره اینکه حضورش در دولت آینده به‌عنوان وزیر دفاع تاکید کرد که از داخل بدنه وزارت دفاع فردی برای تصدی این پست انتخاب خواهد شد. آخرین گمانه‌زنی‌ها از حضور امیر سرتیپ حاتمی از امرای ارتش و جانشین کنونی سردار دهقان، در صدر وزارت دفاع دولت دوازدهم خبر می‌دهند.
از سوی دیگر، آخرین خبرها از انتخاب علی خاکی فیروز به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم، حبیب‌الله بی‌طرف به‌عنوان گزینه وزارت نیرو، محمد نهاوندیان به‌عنوان گزینه اصلی وزارت اقتصاد، محمد شریعتمداری به‌عنوان گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و علی زرافشان به‌عنوان گزینه وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم حکایت دارد.
به هر روی با وجود آنکه سخنگوی دولت از رسیدن فهرست کابینه دوازدهم به مرحله نهایی سخن گفته، اما نوبخت در همان نشست خبری تاکید کرد که ممکن است همه چیز در لحظه آخر برای تشکیل کابینه تغییر کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      درود.مهندس زرافشان برای آموزش و پرورش؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      به خدا نا امید شدیم.
      از دکتر نجفی و دکتر آشتیانی رسیدیم به درجه ی بیستم.
      دکتر روحانی چرا؟
      متاسفیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج