۵۷۶۶۱۶
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

احمدي‌ نژاد به مراسم تحليف دعوت نشده است؟

«در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم»، اين شايد مهم‌ترين بخش از سوگندنامه‌اي باشد كه حسن روحاني حوالي ساعت پنج عصر امروز براي قرائتش به پارلمان مي‌رود؛ سوگندي كه مسير چهار سال آينده او را در قوه مجريه مشخص خواهد كرد.

روزنامه اعتماد: «در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم»، اين شايد مهم‌ترين بخش از سوگندنامه‌اي باشد كه حسن روحاني حوالي ساعت پنج عصر امروز براي قرائتش به پارلمان مي‌رود؛ سوگندي كه مسير چهار سال آينده او را در قوه مجريه مشخص خواهد كرد.
عصر امروز حوالي ميدان بهارستان تهران در ساختمان هرمي‌شكل مجلس نزديك به هزار نفر براي مشاهده مراسم تحليف حسن روحاني گرد هم خواهند آمد؛ مراسمي كه چهار سال قبل هم براي حسن روحاني برگزار شده بود و او اين‌بار با شش ميليون راي بيشتر قرار است سوگند رياست‌جمهوري ياد كند.

مهمانان خارجي و داخلي از يك سو و مردمي كه از رسانه‌ها اين مراسم را مشاهده خواهند كرد شاهداني براي سوگند حسن روحاني خواهند بود كه او بايد اين سوگند را در تمام چهار سال آينده در خاطر داشته باشد. در اين ميان اما همچون چهار سال پيش قرار نيست كه حسن روحاني تنها براي سوگند خوردن به مجلس برود و احتمال اينكه او اين‌بار هم ليست وزراي پيشنهادي‌اش براي وزارتخانه‌ها را با خود به پارلمان ببرد و آن را تحويل علي لاريجاني، رييس مجلس دهد بالاست؛ اتفاقي كه اگر رخ بدهد پروسه راي اعتماد و تشكيل كابينه را براي دو هفته جلو خواهد انداخت. تحليف اما پس از مراسم تنفيذ كه روز پنجشنبه در حسينيه امام خميني برگزار شد دومين بخش از پروسه آغاز به كار دولت است.

رييس‌جمهور به چه سوگند مي‌خورد؟
«تحليف» آييني است كه در هر گوشه از جهان با آداب و رسوم خاص مبتني بر فرهنگ آن كشور برگزار مي‌شود و در جمهوري اسلامي ايران نيز طبق اصل ١٢١ قانون اساسي «رييس‌جمهور در مجلس شوراي اسلامي در جلسه‏‌اي كه با حضور رييس قوه قضاييه و اعضاي شوراي نگهبان تشكيل مي‌شود، به ترتيب زير سوگند ياد مي‌كند و متن سوگندنامه را امضا مي‌نمايد»: رييس‌جمهور بعد از مراسم تنفيذ، در آيين تحليف و در پيشگاه خداوند و ملت ايران و در حضور رييس دستگاه قضا و اعضاي شوراي نگهبان، اينطور سوگند ياد مي‌كند: «بسم‏‌الله‏‌الرحمن‏‌الرحيم؛ من به‌عنوان رييس‌جمهور در پيشگاه قرآن كريم و در برابر ملت ايران به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌كنم كه پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي كشور باشم و همه استعداد و صلاحيت خويش را در راه ايفاي مسووليت‌هايي كه بر عهده‏ گرفته‏‌ام به كار گيرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور، ترويج دين و اخلاق، پشتيباني از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودكامگي بپرهيزم و از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است، حمايت كنم.

در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشور از هيچ اقدامي دريغ نورزم و با استعانت از خداوند و پيروي از پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم‏‌السلام، قدرتي را كه ملت به عنوان امانتي مقدس به من سپرده است، همچون اميني پارسا و فداكار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم». درباره مراسم تحليف نيز شرايطي ذكر شده كه محل اتيان سوگند موضوعيت دارد و جلسه بايد در محل استقرار مجلس تشكيل شود. تحليف بايد در جلسه‌اي كه رسمي است و به حد نصاب رسيده، انجام شود و شخص رييس قوه قضاييه و اعضاي شوراي نگهبان در مراسم تحليف حاضر باشند. سوگندنامه بايد به وسيله شخص رييس‌جمهور و با صدايي كه همگان بشنوند، قرائت شود و در نهايت، سوگندنامه بايد توسط شخص رييس‌جمهور امضا شود.

چه كساني به مراسم تحليف مي‌روند؟

رسم بر اين بوده است كه علاوه بر چهره‌هاي نزديك به رييس‌جمهور منتخب، از شخصيت‌هاي طراز اول كشور هم براي حضور در مراسم تحليف دعوت به عمل مي‌آيد. چهره‌هايي همچون مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، علي‌اكبر ناطق‌نوري، سيدحسن خميني و سيدمحمد خاتمي و همينطور ساير روساي مجلس سابق و روساي جمهور اصولا از جمله افرادي بودند كه به اين مراسم دعوت مي‌شده‌اند كه احتمالا چنين تركيبي به اضافه رييس دفتر مقام معظم رهبري نيز در آن شركت خواهند كرد. مقامات نظامي نيز از جمله ديگر افرادي هستند كه اصولا در اين مراسم حضور و در دو رديف اول صحن علني مجلس مي‌نشستند. مهمانان ديگر از جمله مهمانان خارجي، خبرنگاران و ساير چهره‌ها نيز از جايگاه تماشاچيان مشاهده‌گر مراسم تحليف خواهند بود.

احمدي‌نژاد به مراسم تحليف دعوت نشده است

حضور محمود احمدي‌نژاد در مراسم تنفيذ درست پس از اقدامات جنجالي اخيرش و مواضعي كه پس از بازداشت حميد بقايي عليه قوه قضاييه و نظام گرفته بود براي بسياري يك امر عجيب بود. همين موضوع باعث شد تا عده‌اي در مورد احتمال حضور او در مراسم تحليف امروز هم گمانه زني كنند. البته تجربه نشان داده است كه احمدي‌نژاد آنچنان علاقه‌اي به شركت در مراسم تحليفي كه مربوط به خودش نباشد ندارد از جمله آن‌كه در سال ٩٢ در مراسم تحليف حضور پيدا نكرد تا تعجب همگان را برانگيزد. روز گذشته اما اظهارنظر عبدالرضا هاشم زايي، نماينده مردم تهران در مجلس نشان داد كه از او دعوتي صورت نگرفته است. او در اين مورد نوشت: «خوشبختانه براي مراسم تحليف از احمدي‌نژاد دعوتي به عمل نيامده است ولي واقعا علت دعوت او را در مراسم تنفيذ متوجه نمي‌شوم و متعجب شدم.»

تقديم ليست وزراي جديد از سوي روحاني به مجلس

با وجود همه اما و اگرهايي كه در مورد معرفي يا عدم معرفي كابينه در مراسم تحليف امروز منتشر شده است اما گويا وزنه معرفي كابينه در روز تحليف از عدم معرفي سنگين‌تر است. عضو هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي از تقديم ليست وزراي پيشنهادي كابينه دوازدهم از سوي روحاني به مجلس در روز ۱۴ مرداد خبر داد. به گزارش تسنيم، غلامرضا كاتب، عضو هيات‌رييسه مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهور در مجلس، گفت: طبق اطلاعات كسب‌شده، آقاي روحاني ليست وزراي پيشنهادي كابينه دوازدهم را به‌همراه رزومه كاري و برنامه‌هاي‌شان همزمان با مراسم تحليف در روز ١٤ مرداد به مجلس تقديم مي‌كند. وي با بيان اينكه روساي قوا، رييس مجلس خبرگان و برخي مقامات نظامي و انتظامي در مراسم تحليف رييس‌جمهور حضور دارند، اظهار داشت: علاوه بر روساي قوا، قرار است روساي مجالس كشورها نيز در مراسم تحليف رييس‌جمهور حضور داشته باشند.

همه مهمان‌هاي خارجي مراسم تحليف تحت حفاظت كامل قرار دارند
از سوي ديگر جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با اشاره به حضور هيات‌هاي ديپلماتيك خارجي در مراسم تحليف رييس‌جمهوري، اظهار كرد: همه مهمانان خارجي اين مراسم از بدو ورود تا خروج از كشور تحت حفاظت كامل قرار دارند. به گزارش ايسنا، سردار اسماعيل كوثري با اشاره به اتخاذ تدابير امنيتي در تهران جهت برگزاري مراسم تحليف رييس‌جمهور منتخب اظهار كرد: با توجه به اينكه در روز تحليف رييس‌جمهوري تقريبا به جز مقام معظم رهبري همه مسوولان كشوري و لشكري و همچنين هيات‌هاي عاليرتبه خارجي در يك نقطه به نام مجلس حضور دارند، بايد حفاظت از اين منطقه و سطح شهر به بهترين نحو انجام تا مراسم با آرامش كامل برگزار شود.

وي با اشاره به همكاري نيروهاي مختلف نظامي، انتظامي و اطلاعاتي براي تامين امنيت پايتخت در روز برگزاري مراسم تحليف گفت: جهت تامين امنيت مراسم روز تحليف سپاه، نيروي انتظامي، سربازان گمنام امام زمان (عج) و همچنين نيروي ارتش همكاري مي‌كنند. جانشين فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران با تاكيد بر اينكه تمام اقدامات به بهترين نحو طراحي و پيش‌بيني شده است، ‌خاطرنشان كرد: مانند تدابيري كه در زمان برگزاري اجلاس سران غيرمتعهد و همچنين اجلاس سران كشورهاي اسلامي اتخاذ شد، براي مراسم تحليف رياست‌جمهوري دوازدهم نيز تصميمات به بهترين نحو طراحي و پيش‌بيني شده است تا دنيا بداند ايران كشوري امن بوده و اجازه نخواهد داد كه بيگانگان و خودفروختگان و همچنين استكبار جهاني و صهيونيسم بين‌المللي بخواهند خدشه‌اي به امنيت اين كشور وارد كنند. كوثري در پايان با بيان اينكه مردم خيال‌شان از تامين امنيت مراسم روز تحليف راحت باشد، درباره تامين امنيت مهمانان خارجي اين مراسم، اظهار كرد: همه مهمانان خارجي مراسم تحليف از بدو ورود تا زمان خروج از كشور تحت حفاظت كامل نيروهاي امنيتي قرار دارند.

حضور ۱۳۱ شخصيت براي شركت در مراسم تحليف رياست‌جمهوري
در دو روز گذشته و حتي امروز فرودگاه امام خميني و همين‌طور پاويون فرودگاه مهرآباد در شلوغ‌ترين شرايط ممكن به سر مي‌برد؛ مهماناني كه براي حضور در مراسم تحليف حسن روحاني روانه تهران شده‌اند داراي كيفيتي بي‌سابقه از ساير مراسم‌هاي تحليف است. در همين مورد معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه گفت: تاكنون ۱۳۱ شخصيت را از ۸۵ كشور و ۸ سازمان بين‌المللي براي شركت در مراسم تحليف دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري‌خواهيم داشت. ابراهيم رحيم‌پور، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ابراز كرد: در جهت همكاري دولت و مجلس شوراي اسلامي كار سمبليكي در شنبه روز برگزاري مراسم تحليف انجام مي‌شود كه بي‌نظير است. رحيم‌پور گفت: تاكنون ١٣١ شخصيت را از ٨٥ كشور و ٨ سازمان بين‌المللي روز شنبه خواهيم داشت و اين در حالي است كه در مراسم تحليف قبلي ٤٧ كشور شركت كرده بودند. وي افزود: اين در شرايطي است كه در منطقه همه در پي بايكوت و ايزوله كردن جمهوري اسلامي هستند.
معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه با بيان اينكه ٣٠ شخصيت از ٢٣ كشور اروپايي در اين مراسم شركت مي‌كنند و اين بي‌سابقه است، گفت: رييس مجلس اسپانيا و خانم موگريني و در رده‌هاي ديگر، وزير و قائم‌مقام وزير خارجه و فرستاده ويژه در اين مراسم شركت مي‌كنند. رحيم‌پور افزود: با تفسير وضعيت چيدمان قدرت در دنيا، شركت اروپايي‌ها در اين دوره يك شركت واقعي و قابل تفسير و تحليل است. وي اضافه كرد: تاكنون رييس‌جمهور ٧ كشور براي شركت در اين مراسم وارد كشورمان شدند. رحيم‌پور با اشاره به اينكه حضور همسايگان در مقايسه با دوره‌هاي قبلي تحليف، بيشتر است، گفت: روساي جمهوري ارمنستان، عراق، مولداوي، زيمبابوه، لسوتو و افغانستان در اين مراسم شركت مي‌كنند. وي افزود: ١٩ رييس‌جمهور، معاون رييس‌جمهور و نخست وزير و ١٨ رييس مجلس جزو مقامات سطح يك شركت‌كننده در اين مراسم هستند. رحيم‌پور گفت: در سطح‌هاي بعدي ١٢ وزير خارجه حضور دارند بنابراين كيفيت شركت‌كننده‌ها بالاست.

صف طولاني مهمانان خارجي از ٨٥ كشور جهان
اما تركيب مهماناني كه وارد ايران شده‌اند هم تركيبي جالب است. از صبح ديروز چند تن از شخصيت‌هاي بلندپايه از جمله معاون وزير خارجه انگلستان، رابرت موگابه رييس‌جمهوري زيمباوه، لستي سوم پادشاه لسوتو، الحاجي بادوميا رييس‌جمهوري غنا، تان سري موليا رييس مجلس مالزي و ژوزه فونسكا سيلوا رييس گروه دوستي پارلماني پرتغال براي شركت در اين مراسم به تهران آمدند. همچنين اوربينيو بودلو وزير خارجه سائوتومه و پرنسيپ و ايسكا سيديبه رييس مجلس كشور مالي در راس هياتي وارد تهران شدند. شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب‌الله لبنان و رمضان عبدالله دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين، ژان ماكس راكو توماموجي نايب‌رييس مجلس كامبوج و تعدادي ديگر از مقامات تاكنون وارد تهران شده‌اند. احمد جبرئيل مسوول جبهه شعبيه قياده العامه (فرمانده كل)، ابواحمد فواد از جبهه شعبيه و ابونضال از مسوولان گروه‌هاي فلسطيني ديروز جمعه براي حضور در مراسم دوازدهمين تحليف رييس‌جمهوري اسلامي ايران، از فرودگاه امام خميني(ره) وارد تهران شدند. روز گذشته همچنين نماينده ويژه پاپ فرانسيس - اسقف رم و رهبر كليساي جهاني كاتوليك - در پاسخ به دعوت رسمي براي حضور در مراسم تحليف حسن روحاني رييس‌جمهوري منتخب ايران وارد تهران شد.
«آلبرتو اورتگا» نماينده ويژه پاپ فرانسيس- اسقف رم و رهبر كليساي جهاني كاتوليك - ظهر ديروز جهت حضور در مراسم تحليف دوازدهمين رييس‌جمهوري كشورمان وارد تهران شد. از سوي ديگر جنبش حماس اعلام كرد كه هياتي عاليرتبه از اين جنبش در مراسم تحليف حسن روحاني شركت خواهد كرد. به گزارش ايسنا، جنبش حماس در بيانيه‌اي اعلام كرد كه يك هيات عاليرتبه از دفتر سياسي جنبش حماس به رياست عزت الرشق و عضويت صالح العاروري، زاهر جبارين و اسامه حمدان براي شركت در مراسم تحليف روحاني وارد تهران شدند.
در اين بيانيه آمده است: اين سفر در پاسخ به دعوتنامه جمهوري اسلامي ايران كه براي اسماعيل هنيـه، رييس دفتر سياسي حماس فرستاده شد براي شركت در مراسم تحليف رياست‌جمهوري انجام مي‌شود. جنبش حماس در اين بيانيه تاكيد كرد: مشاركت هيات عاليرتبه حماس در اين مراسم براي حمايت و همراهي ايران از ملت فلسطين و همچنين اصرار جنبش حماس براي تحكيم روابط با جمهوري اسلامي ايران است. اما اين مراسم غايباني هم داشته است كه بابت نيامدن‌شان عذرخواهي كرده و فرد ديگري را فرستاده‌اند. از جمله آنكه نخست وزير عراق در گفت‌وگوي تلفني با رييس مجلس شوراي اسلامي از عدم حضور در مراسم تحليف روحاني عذرخواهي كرد.
دفتر نخست‌وزيري عراق اعلام كرد كه علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ايران در يك تماس تلفني با حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق از وي دعوت كرد تا در مراسم تحليف حسن روحاني شركت كند، حيدرالعبادي ضمن تشكر از دعوت لاريجاني براي شركت در اين مراسم و آرزوي موفقيت براي حسن روحاني در انجام ماموريت رياست‌جمهوري از عدم حضور در مراسم تحليف عذرخواهي كرد و گفت: فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق به عنوان نماينده عراق در اين مراسم شركت خواهد كرد.
در اين گفت‌وگوي تلفني لاريجاني پيروزي‌هاي اخير عراق بر داعش و آزادي موصل را تبريك و ضمن آرزوي موفقيت براي دولت و ملت عراق گفت: نابودي و خشكاندن منابع تروريسم امري است كه همه را خوشحال مي‌كند. وي افزود: تاريخ اين پيروزي بزرگ را كه در زمان العبادي محقق شد، خواهد نوشت و جمهوري اسلامي ايران در جنگ با داعش و در زمينه‌هاي ديگر از عراق حمايت خواهد كرد. از سويي ديگر حيدرالعبادي ضمن تقدير و تشكر از علي لاريجاني گفت: اگر وحدت ملت عراق، ارتش، پليس، الحشد الشعبي و عشائر عليه تروريسم نبود اين پيروزي‌ها محقق نمي‌شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امید

      هنوزم اقای احمدی نژاد در دل ایرانی ها جا دارد.حامی مستضعفین.

    • امید

      هنوزم اقای احمدی نژاد در دل ایرانی ها جا دارد.حامی مستضعفین.

    • رضا

      خارجی رو محق میدانی ولی آقای احمدی نژاد رو نه
      اجنبی پرست

    • بدون نام

      احمدی نژاد یک عوام فریب تمام بود که از بی سوادی و کم سوادی توده های فرودست سوء استفاده کرد

    • بدون نام

      احمدی تژاد یک پومولیسم گرا حرفه ای بوده و خوب نقاظ ضعف مردم را بخصوص عقده های عدیده فروخورده آنان را خوب شناخته بود

    • حجت نوری

      آن ها که دم از دمکراسی میزنند خود دیکتاتورانی محض هستند

    • بدون نام

      اقای عزیز پوپولیسم رو حتی بلد نیستی بنویسی و معنیش رو هم بلد نیستی ... احمدی نژاد بهتر روحانیه

    • بدون نام

      من به خاطر احمدی نژاد این صفحه رو باز کردم.
      درود بر احمدی نژاد حامی مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج