adexo3
۵۸۰۹۲
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

سهم جمعیت ایران از کل جهان چقدر است؟

مشاور رئیس مرکز آمار ایران گفت: سهم جمعیت کشور ایران از کل جهان ۱.۱ درصد و در آسیا ۱.۸ درصد است.

خبرگزاری فارس: مشاور رئیس مرکز آمار ایران گفت: سهم جمعیت کشور ایران از کل جهان ۱.۱ درصد و در آسیا ۱.۸ درصد است.

طاها نورالهی دقایقی پیش در همایش روز جهانی جمعیت در گرگان اظهارداشت: جمعیت کشور در فاصله زمانی ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ ، ۴ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در منابع کلاسیک قدرت کشورها به جمعیت آنها بوده است، خاطرنشان کرد: هرچه عدد ریاضی بالاتر می‌رود منزلت نیز افزایش پیدا می‌کند و مهمتر از قدرت نظامی، افزایش جمعیت نوعی قدرت است.

مشاور رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: بررسی کمی جمعیت جهان نشان می‌دهد که در چند دهه اخیر، جمعیت به سرعت در حال افزایش بوده، در سال ۱۹۵۰ جمعیت جهان ۵.۲ میلیارد نفر و در سال ۲۰۱۱ حدود ۹ میلیارد نفر و در سال ۲۰۵۰ حدود ۹.۱ میلیارد نفر است.

نورالهی با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت در نقاط شهری و ۳۰ درصد در جمعیت روستایی متمرکز شده‌اند، افزود: جمعیت شهری و روستایی در شاخص‌های جمعیتی و آمار بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: تراکم جمعیت در سال ۱۳۹۰ در کل کشور برابر ۴۶ نفر در کیلومتر مربع بوده است.

به گفته وی؛ تراکم جمعیت در تهران ۸۹۰ نفر در کیلومتر مربع، البرز ۴۷۱ نفر در کیلومتر مربع، سیستان و بلوچستان ۱۴ نفر در کیلومتر مربع، یزد ۸ نفر در کیلومتر مربع، خراسان جنوبی ۷ نفر در کیلومتر مربع و سمنان ۶ نفر در کیلومتر مربع بوده است.

مشاور رئیس مرکز آمار ایران بعد خانوار را یکی دیگر از مسائل مهم و تأثیرگزار در رشد جمعیت برشمرد و اذعان کرد: در سال ۱۳۵۵، بعد خانوار به طور متوسط ۵ بوده و اکنون به ۳.۵ رسیده است.

نورالهی با بیان اینکه توزیع خانوارها بر حسب تعداد نفر در خانوار است، یادآور شد: در سال ۱۳۸۵ به طور متوسط در خانواده‌های یک نفره، توزیع جمعیت ۵.۲ را به خود اختصاص داد و در سال ۱۳۹۰ به ۷.۱ رسید که نشان می‌دهد به طور مرتب از تعداد اعضای خانواده کم می‌شود.

مشاور رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه ترکیب جنسی خانوارها بر روی باروری تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۵۵ از هر ۱۰۰ خانوار در کشور، ۹۲ خانوار دارای سرپرست مرد و در سال ۱۳۹۰ حدود ۸۸ درصد دارای سرپرست مرد بودند.

به گفته نورالهی در سال ۱۳۵۵ حدود ۵ درصد زنان، سرپرست خانوار بودند که این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۱۲ درصد رسیده است.

وی با اشاره به عوامل افزایش زنان سرپرست خانوار گفت: دلایلی همچون طلاق، بد سرپرستی و تنهایی زندگی کردن از مهمترین عوامل افزایش زنان سرپرست خانوار بوده است.

مشاور رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به عوامل موثر در افزایش جمعیت اظهارداشت: عوامل مستقیم موثر در افزایش جمعیت نظیر باروری، مرگ و میر و مهاجرت است و عوامل غیر مستقیم نیز مانند مذهب، وضع اقتصادی و الگوهای رفتاری ازدواج در افزایش جمعیت دخالت دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • dalton

      همش از بركات دولت جهادي و خدمت گذار بوده!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج