۵۸۲۶۸۰
۴۰ نظر
۲۰۳۸۸
۴۰ نظر
۲۰۳۸۸
پ

کافه رستوران های مذهبی در تهران

ما اصلا و ابدا انگیزه مالی نداریم. هدف اصلی ما ترویج حجاب چادره. برای اینکه رستوران را این شکلی افتتاح کنیم به مشکلات زیادی برخورد کردیم. حتی پیش اومده که ضرر کردیم اما به کسی که چادری نبوده غذا نفروختیم.

روزنامه تماشاگران امروز - نیلگون جوادی: «ما اصلا و ابدا انگیزه مالی نداریم. هدف اصلی ما ترویج حجاب چادره. برای اینکه رستوران را این شکلی افتتاح کنیم به مشکلات زیادی برخورد کردیم. حتی پیش اومده که ضرر کردیم اما به کسی که چادری نبوده غذا نفروختیم.» این جملات را صاحب یک رستوران تازه تاسیس در منطقه ۲ تهران می گوید که به تازگی آن را برپا کرده است. خانم هایی که به این رستوران می آیند حتما باید پوشش چادر داشته باشند.

حتی زمانی که هنوز وارد خود رستوران نشده ایم، فضای مذهبی عمیق آن کاملا احساس می شود. نرسیده به در اصلی رستوران، راهروی کوچکی وجود دارد که سربندهای سرخ «یا زهرا» از سقف آن آویزان است. دو غرفه کوچک در این راهرو قرار گرفته است؛ اولی پر است از چادر، چادرهای سیاه عربی و ایرانی و چادرهای رنگی نماز.
کافه رستوران های مذهبی در تهران
ساق دست و سربند هم به چشم می خورد. در غرفه بعد اما چندین سجاده بر روی زمین پهن شده اند، روی دیوار رو به روی این سجاده ها، عکس شهید آوینی به دیوار آویخته شده است. بعد از این دو غرفه، به در شیشه ای رستوران می رسیم؛ فضایی ساده و آرام که پذیرای افرادی است که ظاهری مذهبی دارند زنانی که در این رستوران مشغول سر و غذا و نوشیدنی هستند، همگی چادر پوشیده اند.

زنی با لباس کاملا پوشیده و ساده اما بدون چادر، به همراه زنی که چادر سیاه عربی به سر دارد، وارد رستوان می شود، اما اجازه ورود به فضای داخل رستوران را پیدا نمی کنند. پاسخ متصدی رستوران هم صریح و قاطع است: «اینجا خانم ها فقط با پوشش چادر می توانند وارد شوند.» زن جوانی به همراه همسر و فرزندش از رستوران خارج می شود. حتی دختر سه ساله این زوج حجاب بر سر دارد و ساق دست هم پوشیده است. مادرش می گوید: «دوست دارم دخترم از همین سن با فضاهای مذهبی آشنا شود و در همین فضاها رشد کند. حتی دوست ندارم دخترم کارتون هایی مثل سیندرلا و باربی را نگاه کند. می خواهم چشمش از همین الان به حجاب باشد.»

ضرر هم کرده ایم اما پای اعتقاداتمان مانده ایم

مدیر این رستوران می گوید: «برای گرفتن مجوز و افتتاح رستورانی به این شکل مذهبی، به مشکلات زیادی برخورد کردیم که مایل به بازگوکردنشان نیستم چون می تواند به ضررمان تمام شود اما بر سر اعتقاداتمان ماندیم و موفق شدیم اینجا را باز کنیم. هدف و انگیزه ما مالی نیست. پیش آمده است که یک جمع ۵۰ نفره به رستوران ما آمده اند، از قبل هم غذا رزرو کرده بودند، اما چون یکی از خانم هایی که بینشان بود چادر نداشت، ما به هیچ کدامشان غذا ندادیم. حتی کیفیت غذاها و دمنوش هایمان از جاهای دیگر بهتر و متفاوت تر است تا افراد بیشتری جذب پوشش چادر بشوند.»

از او می پرسم که فضای مذهبی رستوران باعث نشده تعداد مشتری هایشان کم باشد؟ که در جواب می گوید: «نه، اتفاقا این فضا باعث شده است آدم هایی که این سبک مذهبی را می پسندند، از آن سر شهر هم به رستوران ما بیایند.»

از دست بدحجاب ها آسایش داریم!

فردی در یک گروه تلگرامی با تبلیغ رستورانی که تازه افتتاح شده است نوشته است: «این یه رستورانه. فقط چادریا رو راه می دن. محیطش خیلی جالبه. خیلی آورم و معنویه. پرسنلشون هم موقع آشپزی وضو دارن. این رستوران ویژه خانواده های مذهبیه و ورود خانم ها با چادره. این رستوران رو به دوستان مذهبی و خانم های محجبه معرفی کنید تا ان شاءا... کارشون رونق پیدا کنه.»

پسر جوانی در پاسخ به این آگهی، در گروه نوشته است: «خدا خیرشان بدهد. هنوز هم کسانی هستند که اعتقاداتشان از پول مهم تر است و به فکر ایجاد مکان های مذهبی هستند.» خانم دیگری هم نوشته: «خوبی اینجور جاها این است که هیچ تصویر زننده ای از بی حجابی و بدحجابی در آن دیده نمی شود. اینجا دیگر از دست بدحجاب ها آسایش داریم.»

کافه چی حتی به صورتمان هم نگاه نمی کرد

سارا یک بار به کافه ای در نزدیکی خیابان فلسطین رفته و در مورد فضای مذهبی این کافه توضیح می دهد: «پوشیدن چادر اینجا اجباری نیست اما ظاهرا همه آدم ها اینجا مذهبیه. این کافه طوری طراحی شده که به نظر می رسه هر طیفی نمی تونن اینجا را برای دورهمی انتخاب کنن. چون طراحی کافه به دل عده خاصی می شینه... صدای موسیقی شنیده نمی شه و فضای کافه با نمادهایی از جنگ تحمیلی مثل نخل و مین و نارنجک تزیین شده. قیمت ها هم نسبتا ارزونه اما وقتی که می خواستیم سفارش هامونو به کافه چی بدیم، تمام مدت سرش پایین بود. اصلا به ما نگاه نمی کرد.»

آرامش از دست رفته مان را پیدا می کنیم

پاتوق مینا و دوستانش همیشه رستوران ها و کافه های مذهبی تهران است و تا قبل از اینکه با این فضاها آشنا شود خیلی کمتر به کافه یا رستوران می رفته. او در این باره می گوید: «زمانی که به این فضاها وارد می شوم اولین چیزی که حس می کنم، آرامش است. اولین بار چند سال قبل به رستورانی در سعادت آباد رفتم که ورود زنان بدون چادر به آنجا ممنوع بود. شرایط خاص آنجا خیلی خوشحالم کرد.
همیشه به دنبال جایی بودم که در آن آرامش داشته باشم. وقتی در یک فضای مختلط و زننده که موسیقی مبتذل در آن پخش می شد وارد می شدم، اصلا از غذایی که می خوردم لذت نمی بردم. هیچ وقت هم به کافی شاپ نمی رفتم، تا وقتی که کافه ای در انقلاب مخصوص خانواده های مذهبی و خانم های چادری افتتاح شد. از آن به بعد همیشه به این کافه می روم. محیط سالم و بسیار آرامی دارد.»

با کمی فاصله، نزدیک به همین کافه ای که مینا می گوید در آن آرامش دارد، عده ای دختر و پسر جوان ایستاده اند. سیگار به دست، با لباس های رنگارنگ، نیششان تا بناگوش باز است. در حال بحث کردن هستند که به کدام کافه بروند بهتر است. می پرسم این کافه مذهبی را می شناسید؟ یکی شان می خندد و می گوید آره، احتمالا ما بیماری واگیرداری داریم که حاضر نیستند ریختمان را ببینند، و بعد همگی با هم می خندند!

گسترش نسل نویی از رستوران ها و کافه ها در شهر که فرهنگ حجاب را به شکلی خاص و موکد ترویج می کنند، از سبک زندگی متفاوتی می گوید که دارد پا می گیرد و ملزومات خود را دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهار

      حداقل آدرس ميدادين كه كجاها هستند اين كافه ها؟؟؟
      ممنون ميشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رستوران دهکده سلامت اوین که اولین اینها بود چند وقتیه تعطیل شده. رستوران و کافه های مذهبی تهران تا اونجا که من میدونم این چند تا هستن:
        رستوران فانوس طرشت- کافه نخلستان برادران مظفر- کافه کراسه 16 آذر

    • بدون نام

      خیلی خوبه اگر مراکز تفریحی دیگری مثل سینماو ...تاسیس بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سینما برج میلاد همیشه خلوته

    • نوید

      عالیه عالی

      پاسخ ها

      • مهدی

        خیلی خوبه ادرس هم بدهید

    • بدون نام

      چرا انقدر بی شخصیتین؟ نیششان باز است، یعنی چی؟ حتما همه باید یه سره ناله کنن و گریون باشن که مورد قبول باشن؟

    • نیلوفر

      نظرمنوچاپ نکردی اصلامهم نیست فقط فقط موافق راچاپ کن باخودم میگم واسه چی وقت میذاری کامنت میگذاری برترینها بی طرف نیست باز اشتباه میکنم

    • داود

      عالی هست دمتون گرم ٬ خداوند به شما آجر دنیوی و اخروی بدهد انشاءا....

    • کیوان

      آقای محترم بینام . ۱۷:۲۱ دقیقه منظور ایشون از این حرف که نیششون تا بناگوش بازه اینه که ، بعضی از خانوما و آقایون واقعا دیگه شورشو درآوردن با بعضی از کارها و رفتارها و پوشش زننده و دور از انسانی خودشون . نه خیر لازم هم نیست که صبح تا شب بزنی سرت ناله کنی و گریون باشی ، مذهبی بودن یعنی انکه وقتی وارد اجتماع شدی حریم محرم و نامحرم رو حفظ کنی و نشکنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین، موافقم

    • بانو

      من خودم چادری هستم اما این دیگه واقعا شور شوره...ما چادریا اینقدر خودبرتر بین شدیم که فکر میکنیم خدا فقط مارو میبینه و فقط ماییم که خوبیم! اتفاقا هستن بد حجابایی که از صدتا این مذهبیا بهترن... واقعا من نمیدونم چرا تو هرچیزی تا شورشو در نیاریم نمی ایستیم...خود ما جامعه رو چند دسته میکنیم...دلم گرفت وقتی همون پسری که به ظار جلفه اما ما مقامشو نزد خدا نمیدونیم گفتش انگار ما بیماری واگیر دار داریم...یعنی خاک بر سر من کنن که این چادری که سرمه باهاش تفاخر کنم و یه عده رو تحقیر کنم و عده ای رو از خودم برونم... همین...فکر کردن کل دنیا شده این که فقط طرف چادر سرش کنه...شما اصلو ول کردین فرعو چسبیدین برای همینه عقب مونده ایم...متاسفم برای اون زنی که گفته ما از دست بدحجابا آرامش داریم...تو اینده خودتو تضمین کردی؟ تا اخر همینی؟ عاقبت بخیر میشی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحث تفاخر نیست مگه هر تفکیکی نشان از برتریه نه بحث محیط سالم و آرومه

      • بدون نام

        ببند

    • جواد

      آدرس

    • شیدا

      من خیلی از دوستای مانتوییم رو با کافه گردی ت. کافه نخلستان چادری کردم. متاسفم که به مانتویی های متین اجازه ورود نمیدید

    • بدون نام

      خدا خیرشون بده
      احسنت

    • نوید

      لطفا ادرس این کافه را کسی اگر میدونه در اینجا قرار بده

    • ناشناس

      سلام. مأجور باشید و گامهاتون استوار. آدرستونو کاش لطف می کردید!

    • امنه

      فقط میتونم تاسف بخورم واسه همچین افکار پوسیده.کسانی که اینقدرررر دم از حجاب و عفاف میزنن اخرش یا تجاوز میکنن یا یه جور دیگه گند کارشون بالا میاد.

    • عاقل

      اوناییکه دم از غیرت و خدا میزنن برن جلوی گرونی و گشنگیه مردم و بگیرن تا انقدر زن فاحشه زیاد نشه شکم گشنه که این چیزا حالیش نمیشه ...

    • m

      بنظر من این خیلی خوبه که یه همچین جایی رو افتتاح کردن، ولی باید به خانم هایی که مانتویی هستن ولی حجاب خوبی دارن هم اجازه ورود بدن ولی به خانم هایی که بد حجاب هستن نه، مثلا یکی مانتویی ولی روسریش رو لبنانی میبنده و موهاش معلوم نیست رو باید بهش اجازه ورود بدن

    • ع.س

      به نظر من این حرکت توهین آمیزه...ممکنه چند نفر رو جذب کنن...ولی در اکثر موارد حس تنفر رو در فرد طرد شده بوجود میارن...

      پاسخ ها

      • سید علی موسوی

        سلام نظرتون قابل تأمله ، فقط با پرچم دشمن نمیتونم کنار بیام به هیچ وجه

    • یاس

      من یک خانم چادری و تحصیلکرده هستم ،دوست داشتم در چنین فضایی کار میکردم ،خسته شدم از بس برای کار به شرکت ها مراجعه کردم و فقط بخاطر چادرم، کل رزومه و تخصص و تحصیلات و توانایی هام نادیده گرفته شد،جای تأسفه آنهم در یک کشور اسلامی،به خاطر چادرم تحقیر ونادیده گرفته شدم ،ولی چون بدون اجبار و با انتخاب خودم بود دوستش دارم، نمیخوام چادری و مانتویی رو از هم تفکیک کنم، ولی به اعتقاد های همدیگه تا جایی که باعث آسیب به دیگران و جامعه نمیشه ،،،احترام بگذاریم

    • یاس

      من یک خانم چادری و تحصیلکرده هستم ،دوست داشتم در چنین فضایی کار میکردم ،خسته شدم از بس برای کار به شرکت ها مراجعه کردم و فقط بخاطر چادرم، کل رزومه و تخصص و تحصیلات و توانایی هام نادیده گرفته شد،جای تأسفه آنهم در یک کشور اسلامی،به خاطر چادرم تحقیر ونادیده گرفته شدم ،ولی چون بدون اجبار و با انتخاب خودم بود دوستش دارم، نمیخوام چادری و مانتویی رو از هم تفکیک کنم، ولی به اعتقاد های همدیگه تا جایی که باعث آسیب به دیگران و جامعه نمیشه ،،،احترام بگذاریم

    • یاس

      من یک خانم چادری و تحصیلکرده هستم ،دوست داشتم در چنین فضایی کار میکردم ،خسته شدم از بس برای کار به شرکت ها مراجعه کردم و فقط بخاطر چادرم، کل رزومه و تخصص و تحصیلات و توانایی هام نادیده گرفته شد،جای تأسفه آنهم در یک کشور اسلامی،به خاطر چادرم تحقیر ونادیده گرفته شدم ،ولی چون بدون اجبار و با انتخاب خودم بود دوستش دارم، نمیخوام چادری و مانتویی رو از هم تفکیک کنم، ولی به اعتقاد های همدیگه تا جایی که باعث آسیب به دیگران و جامعه نمیشه ،،،احترام بگذاریم

    • یاس

      من یک خانم چادری و تحصیلکرده هستم ،دوست داشتم در چنین فضایی کار میکردم ،خسته شدم از بس برای کار به شرکت ها مراجعه کردم و فقط بخاطر چادرم، کل رزومه و تخصص و تحصیلات و توانایی هام نادیده گرفته شد،جای تأسفه آنهم در یک کشور اسلامی،به خاطر چادرم تحقیر ونادیده گرفته شدم ،ولی چون بدون اجبار و با انتخاب خودم بود دوستش دارم، نمیخوام چادری و مانتویی رو از هم تفکیک کنم، ولی به اعتقاد های همدیگه تا جایی که باعث آسیب به دیگران و جامعه نمیشه ،،،احترام بگذاریم

    • یاس

      من یک خانم چادری و تحصیلکرده هستم ،دوست داشتم در چنین فضایی کار میکردم ،خسته شدم از بس برای کار به شرکت ها مراجعه کردم و فقط بخاطر چادرم، کل رزومه و تخصص و تحصیلات و توانایی هام نادیده گرفته شد،جای تأسفه آنهم در یک کشور اسلامی،به خاطر چادرم تحقیر ونادیده گرفته شدم ،ولی چون بدون اجبار و با انتخاب خودم بود دوستش دارم، نمیخوام چادری و مانتویی رو از هم تفکیک کنم، ولی به اعتقاد های همدیگه تا جایی که باعث آسیب به دیگران و جامعه نمیشه ،،،احترام بگذاریم

    • یاس

      من یک خانم چادری و تحصیلکرده هستم ،دوست داشتم در چنین فضایی کار میکردم ،خسته شدم از بس برای کار به شرکت ها مراجعه کردم و فقط بخاطر چادرم، کل رزومه و تخصص و تحصیلات و توانایی هام نادیده گرفته شد،جای تأسفه آنهم در یک کشور اسلامی،به خاطر چادرم تحقیر ونادیده گرفته شدم ،ولی چون بدون اجبار و با انتخاب خودم بود دوستش دارم، نمیخوام چادری و مانتویی رو از هم تفکیک کنم، ولی به اعتقاد های همدیگه تا جایی که باعث آسیب به دیگران و جامعه نمیشه ،،،احترام بگذاریم

      پاسخ ها

      • سید علی موسوی

        سلام خواهر درود بر چادر شما عزیزان ، خون ما فرش راه چادرتان ، به اعتقاد درست حتما باید احترام گذاشت

    • ففف

      سلام من خودم تو یه مشهد شهر مذهبی هستم اینجا خیلیها چادرین که 80درصد دختراشون شون به اجبار همسر و خانواده چادرن و خودشون نمیخوان اینکه اه از این چادر تو دبیرستان دانشگاه زیاد شنیده میشه خیلیها مس من بعد ازدواج به اجبار خانواده همسر با اینکه همسرم مشکلی نداشت چادری شدیم.. پس این ئاقعیت فراموش نکنیم چادر انتخاب همه چادریها نیست

    • بدون نام

      وقتی در یک فضای مختلط و زننده که موسیقی مبتذل در آن پخش می شد؟؟؟؟؟؟!!!!! خنده دار نیست؟
      اونجا حتما بجای قهوه آب زمزم میخورن

      پاسخ ها

      • مریم

        چه ربطی داره ؟ نخیر ما چادریا هم اتفاقا میریم رستوران و کافی شاپ که قهوه و نسکافه و پیتزا و کباب بخوریم ولی دوست نداریم وقتی میریم رستوران موقع غذا خوردن با دیدن منظره خانمهای بی بند و بار و بی عفت توسط خودمون و همسر و فرزندمون، روزمون خراب بشه! به نظر شما آیا کسی که مانتوی جلوباز با ساپورت میپوشه و نافش رو میزاره بیرون، فرد باحیایی محسوب میشه؟!!! پس بیخود از این قشر فاسد غربزده و بی هویت دفاع نکنید!!!! منظور ما از بدحجاب هر خانم مانتویی نیست، بلکه اونایی که واقعا بی حیایی رو دارن ترویج میدن هست! ملت ما از اونجایی که تو همه چی اول هستند تو آرایش و پوشیدن لباسهای جلف هم از اروپایی ها جلو افتادند و اگه همین حجاب مثلا اجباری که الان هست رو بردارند اونوقت میبینید ایرانیا چه ها که نمیکنند!!!! احتمالا ایران میشه جزیره لختیااااا
        ..

    • بدون نام

      چرا انقدر شلوغش کردید، این همه رستوران آزاد تو تهران هست که هر کس هر پوششی داره میتونه بره و گاها مذهبی ها تو بعضی از این مکان ها احساس خوبی ندارند، خب حالا یکی به خاطر خدا جایی درست کرده برای آرامش خاطر خانواده های مذهبی... زورتون که نکردند خب دوست ندارید نرید، ما که دوست داریم و میریم. نمیدونم چرا یه عده انقدر داغ کردند؟!!! نکنه میترسید از ترویج چادریا؟

    • لیلا

      خیلی عالیه ..این جور جاها برای راحتی وآرامش
      یه عده مذهبیه جاهای دیگه این آرامشو ندارن
      نمیدونم چرا بعضیا ناراحتن !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه فقط حجاب نشون دهنده مذهبه. این دین خیلی بزرگتر از حجابه. حتی اگه حجاب همه چیز باشه فقط چادر نماد حجاب نیست. خیلی ها بدون چادر حجاب کامل تر از حجاب چادریا دارن.

    • بدون نام

      چادری بی اخلاق به درد جرز میخوره .

      پاسخ ها

      • سید علی موسوی

        سلام هم چادر هم اخلاق ، اینکه خواهران عزیز هم ، با نامحرم سرسنگین و با وقار هستن ، محل نمیدن بخاطر بالا بودن عیارشونه

      • بی نام

        توی هر قشری و با هر فرهنگ و شکل پوشش هم ادم بد اخلاق هست هم ادم خوش اخلاق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج