adexo3
۵۸۲۷۱
۳۷ نظر
۵۰۰۹
۳۷ نظر
۵۰۰۹
پ

هشدار درباره ازدواج‌ بالای ۳۰ سال دختران

ناظمی اردکانی گفت: سهم ازدواج بالای ۳۰ سال برای خانمها در دهه اخیر ۲ برابر شده و سن فرزنددار شدن که ۱۰ سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی بود اکنون بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی رسیده است.

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان ثبت‌ احوال کشور نسبت افزایش سن ازدواج و سن فرزنددار شدن در دهه اخیر در کشور هشدار داد و گفت: آمارها در سال گذشته حکایت از کاهش میزان تولد در کشور دارد که باید در این راستا سیاست‌های درستی اتخاذ شود.

محمد ناظمی اردکانی ظهر امروز در مراسم روز جهانی جمعیت که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد خاطرنشان کرد: جمعیت از دیرباز تا امروز جز اساسی‌ترین مباحث مدیریتی هر کشور قلمداد می‌شود. در ایران از سال گذشته رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت جمعیت کشور که نشانگر بی‌توجهی به این مهم در گذشته بوده است باعث شد تا مسئولان نسبت به بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور حساس‌تر شوند.

وی ادامه داد: این مهم می‌تواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را برای نظام اسلامی به بار آورد. در ابتدا باید چالش‌های جمعیتی کشور را برآورد کرده و راهکارهای مناسبی برای آن تدوین کنند.

وی از تعامل بسیار خوب ۲ متولی سیاست‌گذاری جمعیت کشور یعنی سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: راه‌اندازی نظام اطلاعات سلامت (HIF) و شبکه اندازه‌گیری سلامت (HMN) از جمله دستاوردهای این ۲ نهاد است که کاربردهای فراوانی در برنامه‌ریزی‌های نظام سلامت به ویژه جمعیت دارد.

ناظمی اردکانی اعلام تحولات جمعیتی مانند سن ازدواج، تولد، وفات و سایر موارد را از وظایف مهم سازمان ثبت احوال کشور برشمرد و گفت: آمارها از افزایش سن ازدواج و صاحب فرزند شدن در دهه‌های اخیر حکایت دارد که این موضوع ناشی از تغییرات در شیوه زندگی و اثرات آن بر تحولات مختلف جمعیتی رخ داده است که عمدتاً در نقاط شهری است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: با هشدار به موقع روان‌شناسان نسبت به کاهش نرخ تولد در کشور و تغییر در آموزه‌ها در سال ۹۱ شاهد رشد ۳ درصدی ولادت در کشور بوده‌ایم.همچنین بالا رفتن سن ازدواج در کمتر از ۱۰ سال پیش بسیار بالا رفته تا جایی که میانگین سن ازدواج آقایان ۲۷ سال و خانمها حدود ۲۳ سال است.

ناظمی اردکانی ادامه داد: سهم ازدواج بالای ۳۰ سال برای خانمها در دهه اخیر ۲ برابر شده و سن فرزنددار شدن که ۱۰ سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی بود اکنون بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی رسیده است.

وی پذیرش فرهنگی جامعه برای تعداد مطلوب فرزندان را یکی از نکات بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این تغییر نگرش باید از مقطع دبیرستان تا دانشگاه صورت گیرد در عین حال علاوه بر کمیت ساختار مطلوب جمعیت و کیفیت آ‌ن نیز اهمیت زیادی دارد.

وی رشد چشمگیر شاخص توسعه انسانی را از بدو پیروزی انقلاب تاکنون مطلوب دانست و گفت: شاخص توسعه انسانی طی سالهای پس از انقلاب ۲ برابر رشد داشته و از کشوری که جایگاه توسعه انسانی آن در حد متوسط بود به کشوری با جایگاه توسعه انسانی پیشرفته رسیده‌ایم و سن امید به زندگی از ۵۹ سال در اوایل انقلاب به ۷۲ سال در سالهای اخیر افزایش یافته است.

ورود به عرصه فناوری‌های مهم نکته دیگری بود که رئیس سازمان ثبت احوال بر آن تأکید کرد و گفت: صدور کارت هوشمند ملی برای تمام ایرانیان زیرساختی برای ورود به دولت الکترونیک است و در همین راستا پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز فراهم خواهد شد.

ناظمی اردکانی گفت: مکانیزه کردن فرآیندهای خدمت‌رسانی در ثبت احوال و دسترسی به بیش از ۱۲۰ میلیون سند هویتی و تسهیل در ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور از نکات دیگری است که سازمان ثبت احوال همواره برای بهبود آن کوشیده است.

محمد ناظمی اردکانی گفت: هم‌اکنون به طور میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد و کمتر از ۴۰۰ هزار فوت سالانه در کشور رخ می‌دهد و با این وضعیت شیب نزولی ولادت و شیب صعودی فوت در کشور پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳۰ سال آینده به نقطه سر به سر برسیم یعنی تعداد ولادت‌ها با تعداد فوت‌شدگان برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون نرخ ولادت ۱۸ در یک هزار نفر است و نرخ فوت ۵.۵ تا ۶ در یک هزار نفر است. همچنین به طور میانگین سالانه بیش از ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود و در مقابل ۱۴۰ هزار طلاق به وقوع می‌پیوندد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محبوب

      خوب زمينه كار رو براي جوانان فراهم كنيد تا زودتر ازدواج كنند
      بعد ميگن سن ازدواج بالا رفته

    • بدون نام

      خوب جوونا مخصوصا" دخترا چیکارکنن؟ مورد ازدواج به درد بخور کم پیدا میشه.

      پاسخ ها

      • حمیدرضا

        مورد به درد بخور ؟؟؟؟؟
        متاسفم چقدر سطحی و بچگانه فکر میکنید
        معمولا کسانی که خودشون رو دست بالا میگیرن اتفاقا از بقیه دست پائین ترن
        اگر شما بچه پولداری که هیچ، اگر نه یه نگاه به اطرافت بنداز ببین اکثر جوانان در آمدشون تقریبا 500_700 تومنه حالا شاید یه ذره بالاتر یا پائین تر
        بر فرض مثال شما یه پسر هستی ببخشین شما که اینقدر ادعاتون بالاس با 500_600 هزار تومن میتونی هم خرج قبل از عروسی رو هم پول پیش خونه ،هم اجاره ماهیانه مسکن، هم خرج نیازهای اولیه خونه هم خرج همسرتون رو با این وضع گرانی بدین ؟؟؟؟
        عمرا
        شما نشستی کنار گود میگی لنگش کن

      • ناشناس س س

        آقا حمید ، کاربر هم همین رو گفته .
        آخه دخترها با این شرایط که نمیتونن ریسک کنن.
        خوبه خودت همه مشکلات رو گفتی برادر

      • حمیدرضا

        ناشناس س س جان ،نه عزیز یه بار دیگه جمله کاربرو بخون
        جمله کاربر اصلا شبیه حرفای من نیست
        اگر میخواست مثل من مشکلات رو بازگو کنه با طعنه نمیگفت مورد به درد بخور کم پیدا میشه
        بنده هم نگفتم دخترا ریسک کنن ولی توهین هم نکنن یعنی همه پسرا و مردا به درد نخورن فقط ایشون یا خانوما به درد بخورن ؟؟؟؟؟اگه اینجوریه پس باید یادشون باش زمان حمله عراق کیا رفتن پوست و گوشت بدنشون و جونشون رو گذاشتن جلوی توپ و تانک تا جلوی تجاوز عراقیا رو بگیرن
        اگه منم میخواستم طعنه بزنم شونصد تا جمله طعنه دار میتونستم بنویسم ولی من همیشه احترام همه رو دارم چه جنس مخالفم باشه چه موافق
        نه ناشناس س س جان تا وقتی همچین دیدی که زن خودشو برتر بدونه و یا مرد خودشو برتر بدونه توی جامعه باشه مملکت ما درست بشو نیست حالا این دید واسه هر کس میخواد باشه چه مرد چه زن

      • fenjun

        shoma mard mibini?hame abru bardashte o susul

    • بدون نام

      به درک ان شاء الله که زودتر منقرض شیم و از دست این گرونی ها راحت بشیم

      پاسخ ها

      • فیونا

        وای این همه عصبانیت لازمه ؟

    • نغمه

      جالبه!با این اوضاع و احوال توقع ازدواج و فرزندآوریم دارن!
      یکی نیس بگه جوون از خداشه زود ازدواج کنه ولی با کدوم شرایط؟
      وقتی دیگه ارزشی هم برا تحصیل قائل نیستن و کلی فوق لیسانس و دکترا از بیکاری دارن میپوسن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم تحصیل ؟کدوم تحصیل کرده؟مدرک پولی هم مگه ارزشی داره؟

    • مینا

      با کدوم کار؟با کدوم درآمد؟؟؟

    • رویا

      ازدواج کنیم که چی بشه؟ مشکلاتمون صد برابر بشه؟ همینجوریش هم از صبح تا شب هزار تا مشکل داریم

    • سها

      منم دوستای زیادی دارم که همگی تحصیل کرده و خانواده دار هستند اما متاسفانه تا حالا نتونستند ازدواج کنند با اینکه علاقه به تشکیل خانواده دارن
      فکر می کنم به دلیل سختی و هزینه ها ی سخت زندگی آقایون علاقه ای به ازدواج ندارند

    • بدون نام

      با این قیمتهای نجومی خرید و اجاره مسکن مگر میشود ازدواج کرد ؟ مقصر کاهش تولد خود اقایان هستند من از زندگی خودم چه خیری دیدم که بخوام یکی دیگر را هم بدنیا بیارم با این وضع اقتصادی اوردن بچه = جنایت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        +منم موافقم

    • ali

      نیس حالا ما خیلی آدمای خوبی هستیم شور نسل بعدم میزنیم....بزار منقرض شه بره

    • ناشناس س س

      کاش یه چند تا کارشناس باســـواد داشتیم که به این روز دچار نمیشدیم.
      واقعا متاسفــــم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داریم دیگه.در راسشون همین رییس جمهور محبومون که متاسفانه داره میره.

    • ناشناس س

      خیلی دوست دارم بدونم رو چه حساب و کتابی حرف میزنید ؟
      مگه شما تو این جامعه زندگی نمیکنید آقای اردکانی ؟

    • سحر

      نسل دهه 60 واقعا نسل سوختن از هر لحاظ که نیگا کنی..کنکور،کار،ازدواج..
      هرجا برا کار میری میگه سابقه،.و مدرک تحصیلیتو هر چند بالا و از یه دانشگاه معتبرم با هزار زحمت گرفته باشی باید بزاری در کوزه...
      آخه چرا کسی به داد این جوونا نمیرسه یعنی این وضع قابل دیدن نیس که شما حرف از ازدواجم میزنید ونگران منقرض شدن نسل ایرانید!!!

      پاسخ ها

      • مهدی

        خداییش برید یه بار شورای حل اختلاف شهرتون قسمت اجرای احکام
        "توی اصفهان میشه خیابان محتشم کاشانی" و "چهارراه جهاد"
        ببینید چقدر دختر ترگل ورگل اومدن برای مهریه و طلاق و........
        اینها مادران فرددددددددا هستند!!
        خدا به خیر کنه

      • بدون نام

        دهه 50 هم هستن می سوزیم و می سازیم

      • بدون نام

        آقا مهدی همون دخترای ترگل ورگلو یه عده صرفا به خاطر ظاهرشون باهاشون ازدواج کردن.چیزی که بعد از ازدواج خیلی زود عادی میشه.متاسفانه به غیر از مشکلات خیلی زیادی که الان هست توقع خانوما و آقایون هم خیلی بالا رفته.خانوما ملاکشون پول،ظاهر و تحصیلات.آقایون هم اول خوشگلی بعد هم پول بابای دختره.چیزی که تقریبا اصلا دیگه برای کسی مهم نیست شخصیت طرفه.به خدا الکی نمیگم اینا رو دارم دور و برم بین دختر پسرای مجرد میبینم.

    • محمد

      مخصوصا63

    • خلیل

      من خلیل 33 ساله
      خونه دارم
      پول برای کار راه انداختن و زن گرفتن دارم
      مهندس نرم افزار هستم
      ولی میبینم با ماهی کمتر از 2 میلیون درآمد ، واقعا نمیشه ازدواج کرد!!
      همه درآمدمون داره میره توی جیب اداره مالیات!!

      پاسخ ها

      • آرا

        کیس مناسبیه :D

    • shahab

      دهه 60 ها از هر لحاظ داغون شدن.امار طلاق.متاسفانه فعلا مال دهه 60 ها هست.چون نه ثبات اقتصادی هست نه ارامش اجتماعی.من یه جامع شناسم.متاسفانه باید بگم تا نسل دهه 60 به سن 60 سالگی نرسه اوضاع همینه.اون موقع هم دیگه نسل سوخته به درد نمیخوره.واسه کنترل اقتصاد و رفاه اجتماعی باید 10 سال پیش به نقطه سر به سر جمعیت میرسیدیم.پس بیاین با عدم ازدیاد جمعیت حد اقل اول به فکر رفاه خودمون بعد رفاه نسل اینده باشیم.ازدواج خوبه ولی الان 90 % جوانها واسه ازدواج امادگی هم دارند.به دلیل عدم ثبات اقتصادی و بالاتر رفتن سطح توقعات اجتماعی زیر بارش نمیرن.و از سیستم ازاد استفاده میکنن.نسل عد رو چکارش میکنین با طرز فکرشون؟ اگه دهه 60تمایل به ازدواج داره.اون نسل که اصلا تمایل هم نداره.اینا از این میترسن که تو این 2 نسل با هم به عدم تولید مثل اقدام کنن.که اون موقع فاجعه میشه.

    • غزال

      همچین تیتر زدین هشدااااار، گفتیم چی می خواد بگه!!! الان جمعیت نسل ما زیاده خیلی خوشبختیم دیگه؟ چرا اشاره ای به مشکلات پیش رو که مربوط به دوران بازنشستگی نسل بیچاره ی دهه شصت می شه نمی کنید؟؟

    • elham

      من یه روانشناس تو مرکز ترک اعتیاد کار میکنم. دوست دارم ازدواج کنم. رفتم تو 25 سال.پسره خونه داره، 14 روز سرکار و 14 روز تعطیله از طرفی با این شرایط کاری زندگی برام سخت میشه. پسره به دلم نیست و از طرفی هم میترسم سنم بره بالا. لطفا یکی راهنماییم کنه.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتره یه مدتی باهاش باشی تا اخلاقش بیاد دستت.ولی صرفا به خاطر اینکه مبادا سنت بره بالا و کیسای ازدواج برات کم بشه اصلا ریسک نکن.شما که ماشالله خودت روانشناسی باید خوب بتونی آدما رو محک بزنی.

    • mahsa

      mage divuneim ezd konim badbakht shim

    • elham

      اما به دلم نیست. چطور میتونم با کسی زندگی کنم که به دلم نیست؟!چطور میتونم کنار کسی راه برم که احساسی بهش ندارم!؟ بنظر شما چهره ملاک نیست؟ بنظرم از بس بعضی از دخترا به پسرا بها دادن،پسرا برا ازدواج اقدام نمیکنن. و میتونه یکی از دلایلی باشه که سن ازدواج رفته بالا

    • elham

      فهمیدم چیکار کنم.........

      پاسخ ها

      • غزال

        همیشه همینطوری با صدای بلند فکر می کنی؟!!!!!!

    • مهسا

      با سحر موافقم و بنظرم علت طلاق جوانها موضوع مهمتری نسبت به عدم ازدواج اونهاست. چون کسانی هم که ازدواج میکنن زندگی پایداری ندارند. دوستان ما در هیچ قسمتی از زندگی موفق نیستیم از اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی و ... بیایید همه با هم فکری کنیم

    • fatemeh

      منم مشکل الهامو دارم .پسره شرایطش خوبه مادی واخلاقی و خونوادگی. خیلی هم دوستم داره ولی متاسفانه به دلم نیست وظاهرش هم برام جذاب نیست و حس خاصی هم بهش ندارم ولی از یه طرف میترسم ریسک کنم چون 27 سالمه . لطفا کمک ک ک ک ک ک

    • م م

      حمید رضا انقدر خودتو ادم منطقی نشون نده لطفا تو اصلا وضعتم خوب شد ازدواج نکن چون اعصاب نداریییییییی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج