۵۸۵۲۰۶
۲ نظر
۵۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۲
پ

احمد توکلی: دولت در شفاف سازی ناکام بود

روند بررسي كابينه پيشنهادي رييس‌جمهور، فرازونشيب‌هاي فراواني داشته است. وزرا يك به يك به صحن مجلس آمدند تا درباره برنامه‌هاي خودشان با نمايندگان ملت گفت‌وگو كنند. اما اين روايت كامل اين روزهاي بهارستان نيست.

روند بررسي كابينه پيشنهادي رييس‌جمهور، فرازونشيب‌هاي فراواني داشته است. وزرا يك به يك به صحن مجلس آمدند تا درباره برنامه‌هاي خودشان با نمايندگان ملت گفت‌وگو كنند. اما اين روايت كامل اين روزهاي بهارستان نيست.
عده‌اي از نمايندگان بر شفاف‌سازي در روند بررسي صلاحيت‌ها تاكيد دارند و نسبت به مسائل مختلفي كه در اين رابطه اعم از موافق‌خواني مخالفان و بالعكس پيش مي‌آيد، معترضند. براي بررسي آنچه اين روزها در بحث شفاف‌سازي لازمه مجلس است به سراغ احمد توكلي، نماينده پيشين مجلس رفتيم تا درباره رويدادهايي كه در مجلس مي‌گذرد بدانيم كه مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد.

در چند روز گذشته وزاري پيشنهادي در مجلس حاضر شدند و در رابطه با برنامه‌هاي خود به گفت‌وگو با نمايندگان پرداختند. اما يكي از مباحثي كه در رابطه با اين روزها هرساله مطرح مي‌شود، بحث شفافيت در برنامه‌هاست. تا چه حد دولت و برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي را شفاف ديديد؟

در فضايي كه پشت سر مي‌گذاريم، بحث شفافيت، بحث روز سياسي كشور است و كسي نيست كه درباره آن سخن نگفته باشد اما حرف زدن تنها كافي نيست و مهم عملكرد است. اگر نمايندگان به شكل سازمان‌يافته به اين فكر بودند كه در بحث شفافيت از وزرا تعهد بگيرند، مناسب‌تر بود. اگر تعهدي از وزرا گرفته مي‌شد، پاسخگويي مسير بهتري را طي مي‌كرد. در حال حاضر وزرا قول شفافيت مي‌دهند اما بعدا اگر به آن عمل نكنند، كسي از آن‌ها نمي‌پرسد كه چرا با شفافيت عمل نمي‌كنيد.
تا امروز دولت در زمينه شفافيت كارنامه خوبي ندارد. نه تنها دولت شفاف‌سازي نكرده بلكه پنهان‌كاري تعمدي صورت گرفته است و در برابر بسياري از مسائل سكوت مي‌شود و اين سكوت به ضرر كشور است. اگر شفافيت در عملكرد وجود نداشته باشد، اوضاع و شرايط كشور به‌هم مي‌ريزد و اين به نفع هيچ‌كس نيست؛ نه به نفع افرادي است كه مورد اتهام واقع مي‌شوند و نه به نفع مردم كشور است.

فراكسيون شفاف‌سازي مجلس با ارائه فرمي به وزراي پيشنهادي از آن‌ها خواست تا علاوه بر اعلام دارايي وزراي پيشنهادي، ديگر مسائل مالي و عضويت آن‌ها در هيات مديره شركت‌ها را نيز روشن كنند. اما بنا بر گفته محمود صادقي، رييس اين فراكسيون، تنها يك وزير اين فرم را تكميل و تحويل داده است. دليل اين عدم استقبال وزراي پيشنهادي را از فرم شفاف‌سازي چه مي‌دانيد؟

اين تحويل ندادن فرم‌ها خودش نشان مي‌دهد كه دولت به دنبال شفاف‌سازي نيست. دولت بايد سعي مي‌كرد در عمل شفاف باشد.

يكي ديگر از مسائلي كه در مجلس اتفاق افتاد، اين بود كه نمايندگان در زمان موافقت يا مخالفت خود به موضوع موافقت و يا مخالفت خود با وزرا نمي‌پردازند و به مسائل ديگر پرداخته مي‌شود. اين موضوع نبايد تذكر داده شود؟

متاسفانه موضوعي كه بيان كرديد، در اين اواخر رسم شده است. در انتخابات گذشته وقتي آقاي جهانگيري به صحنه انتخابات آمد، همين كار صورت گرفت. البته من، آقاي جهانگيري را بهتر از آقاي روحاني مي‌دانستم و اين موضوع را نيز اعلام كردم. اين بدعتي كه گذاشته شده تا به اين صورت تريبون از موافقان يا مخالفان گرفته شود، اخلاقي نيست.
بايد جلوي اين كار گرفته مي‌شد كه البته نشد. اينكه يك نفر به عنوان موافق ثبت‌نام كند تا فرصت را از يك موافق واقعي بگيرد و بالعكس، بايد توسط رييس مجلس جلوي آن گرفته شود. موضوع ديگر اين است كه همه نمايندگان مي‌توانند به خروج از دستور اعتراض كنند و تشخيص اين امر با رييس مجلس است و اگر اين اتفاق صورت گرفته است، بايد با آن برخورد كند و اگر يك يا دو نفر را به درستي از ميان موافقان و مخالفان حذف كنند، نفر سومي پيدا نخواهد شد. اين كار با آزادي و دموكراسي و روح قانون اساسي مغاير است و اخلاقي نيست.

روز گذشته در مجلس برگه‌اي بين نمايندگان توزيع شد كه در آن آماري به صورت غيررسمي در رابطه با واخواهي و عملكرد مالي پنج وزارتخانه آمده بود كه بسياري از نمايندگان نسبت به توزيع اين برگه در صحن اعتراض كردند. توزيع اين نوع آمار در صحن را مي‌توان شفافيت ناميد؟

در ايام راي اعتماد، هيات رييسه طي تصميمي همه نمايندگان را از چنين تصميماتي و توزيع نوشته‌هاي مكتوب منع مي‌كند. من نيز اين روش را قبول ندارم. نمايندگان مي‌توانند مكتوب بايكديگر تبادل نظر كنند. اما نكته مهم اين است كه هرچيز كه قرار است در صحن پخش شود، امضا داشته باشد. به نظرم منع اين كار توسط هيات رييسه كار درستي نيست.
از طرفي هر نوشته‌اي كه در صحن پخش مي‌شود، بايد امضا داشته باشد. اين تصميم هيات رييسه باعث پنهان‌كاري در مجلس مي‌شود. اگر مطلب درست است، توزيع آن چه اشكالي دارد؟ بايد بگذاريم نمايندگان در شفاف‌ترين حالت ممكن به وزرا راي دهند. وزرا حق دارند بيايند و از خودشان در اين رابطه دفاع كنند و روشنگري كنند،نه اينكه راه شفافيت را ببنديم كه نماينده‌ها نتوانند در فضايي آزاد تصميم بگيرند.

سوال آخر اينكه فكر مي‌كنيد با توجه به فضاي مجلس، چند درصد وزرا از مجلس راي اعتماد بگيرند؟

به نظرم همه وزرا از اين مجلس راي اعتماد خواهند گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ااول باید مجلس خودش شفاف سازی کند بعد از بقیه انتظار داشت

    • بدون نام

      اگه تو عمرت یک کلمه حرف درست زده باشی همینه.دولت در شفاف سازی در مورد خیلی چیزا اصلا خوب عمل نکرد.شاید اگر اینکارو میکرد خود شما هم ..............؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج