۵۸۷۴۷۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

جذب سرمایه خارجی؛ اولویت اول صنعت نفت

در ۴ سال اخیر آواربرداری صنعت نفت انجام شد و وضعیت این صنعت به یک سطح قابل قبولی رسید، اما ساخت و توسعه آن همچنان یکی از بزرگترین دغدغه‌های کشور است.

روزنامه ایران: در ۴ سال اخیر آواربرداری صنعت نفت انجام شد و وضعیت این صنعت به یک سطح قابل قبولی رسید، اما ساخت و توسعه آن همچنان یکی از بزرگترین دغدغه‌های کشور است.
مطابق با برنامه ششم توسعه کشور هم در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت طی ۵ سال باید ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود. این موضوع که کارشناسان و تحلیلگران صنعت نفت همگی روی اهمیت آن اتفاق نظر دارند، به نوعی اولویت اول این صنعت در ۴ سال آتی و وظیفه اصلی بیژن زنگنه در این دور از وزارتش است.
جذب سرمایه داخلی و خارجی
نرسی قربان، تحلیلگر ارشد انرژی در خصوص اهمیت توسعه صنعت نفت به «ایران» گفت: اولویت اول صنعت نفت و گاز در این برهه از زمان باید جذب سرمایه، تکنولوژی و مدیریت کارآمد جهانی باشد. در این میان جذب سرمایه خارجی اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه همراه آن مدیریت کارآمد و تکنولوژی به ایران منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: وزیر نفت نیز این نیاز را درک می‌کند و مدل قراردادهای نفتی را هم به همین خاطر در دولت یازدهم به روز کرد. تا قراردادهای ایران جذاب باشد و «سرمایه، مدیریت کارآمد و فناوری به روز» را به ایران بیاورد.
توسعه میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی
هدف اصلی جذب سرمایه خارجی در بخش بالادستی صنعت نفت، توسعه میادین مشترک و افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی خواهد بود.
اسدالله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این دو هدف مهم در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد: توسعه میادین مشترک بویژه در پارس جنوبی و غرب کارون به مثابه دفاع از منافع ملی است و این کار باید با جذب سرمایه خارجی، تکنولوژی و مدیریت به روز دنیا انجام شود.
او ادامه داد: اگر به افزایش ضریب بازیافت توجه نکنیم، بسیاری از ذخایرمان را از دست می‎دهیم. در حالی که نفت خام سرمایه‌ای ملی و بخشی از آن متعلق به نسل‌های بعدی است. آمارها نشان می‌دهد میانگین ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور حدود ۲۴ تا ۲۶ درصد است.
اما یک درصد افزایش ضریب بازیافت می‌تواند میلیاردها بشکه به تولید نفت خام کشور بیفزاید. به گفته وزیر نفت در حال حاضر حدود ۷۰۰میلیارد بشکه ذخیره نفت خام در ایران وجود دارد که تنها حدود ۲۰۰میلیارد بشکه آن قابل استحصال است.
برنامه‌ریزی برای رهایی از خام فروشی
۳ هدف مهم در چشم‌انداز صنعت نفت و گاز ایران در افق ۱۴۰۴ آمده: دستیابی به جایگاه اول منطقه به لحاظ ظرفیت پالایشی به منظور ایجاد بالاترین ارزش افزوده از منابع هیدروکربوری کشور، دستیابی به جایگاه اول منطقه از لحاظ ارزش تولید مواد و کالاهای پتروشیمیایی به منظور ایجاد بالاترین ارزش افزوده از منابع هیدرو کربوری کشور و نیل به جایگاه اول فناوری نفت و گاز در منطقه.
مهدی عسلی کارشناس ارشد انرژی با اشاره به این اهداف به «ایران» گفت: صنعت نفت در بلند مدت باید به ایجاد ارزش افزوه برسد و راه آن هم رهایی از خام فروشی است. برای این موضوع که در افق ۱۴۰۴ آمده باید از امروز برنامه‌ریزی شود. به این ترتیب که در کنار توسعه طرح‌های بالادستی صنعت نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نیز توسعه یابند.
صنعت نفت را تخصصی اداره کنیم
ساختار نیروی انسانی، مطالبات آنها از وزیر نفت و میزان تخصص‌گرایی این نیروها یکی از مشکلاتی است که در ۴ سال گذشته کم‌تر به آن پرداخته شد و به نظر می‌رسد که در این دولت باید به آن سامان داده شود.
مهدی عسلی در این خصوص اظهار کرد: به نظرمی رسد که با نگرش جدیدی که در صنعت نفت حاکم شده باید در چینش و انتخاب نیروی انسانی نیز بازنگری شود. در دنیا شرکت‌های نفتی به دنبال شکار نیروی انسانی هستند. نیروی انسانی تربیت شده را از هر نطقه جهان جذب می‌کنند و فضای استخدام‌ها کاملاً رقابتی است. این موضوع یکی از نیازهای امروز شرکت‌های نفتی ایرانی شده است.
افزایش راندمان انرژی و کاهش سوخت گازهای همراه
کاهش شدت مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف سوخت در کنار کاهش سوخت گازهای همراه یکی دیگر از نیازهای امروز کشور است.
اسدالله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به همراهی و همدلی مجلس شورای اسلامی با وزیر نفت دولت دوازدهم اذعان کرد: باید هرچه سریعتر برای کاهش شدت انرژی و گازهای همراه نیز اقدام شود. چراکه این موضوع علاوه بر تبعات جهانی بر محیط زیست و اقتصاد کشور نیز اثر دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج