۵۸۸۷۰۵
۸ نظر
۵۰۴۱
۸ نظر
۵۰۴۱
پ

حسینی: به زودی بازار رونق می گیرد

در جریان ساماندهی شرایط نامناسبی که برای اجرای سودهای مصوب بانکی وجود داشت تصمیمی هم برای بدهی هنگفت بانک‌ها به بانک مرکزی گرفته شد که امتیازی ویژه برای بانک‌ها به شمار می‌رود و ظاهرا نیز از این موضوع خشنود هستند.

روزنامه آرمان: در جریان ساماندهی شرایط نامناسبی که برای اجرای سودهای مصوب بانکی وجود داشت تصمیمی هم برای بدهی هنگفت بانک‌ها به بانک مرکزی گرفته شد که امتیازی ویژه برای بانک‌ها به شمار می‌رود و ظاهرا نیز از این موضوع خشنود هستند.
در شرایطی که تعیین تکلیف بدهی حدود ۱۰۰‌هزار‌میلیاردی بانک‌ها به بانک مرکزی به چالشی تبدیل شده بود، براساس تصمیمی که اخیرا برای ساماندهی نرخ سود در شبکه بانکی اتخاذ شد تا حدی مساله اضافه برداشت بانک‌ها نیز رفع خواهد شد.
بر این اساس قرار شده تا بانک‌ها تحت شرایطی خاص و با سازوکاری که مشخص خواهد شد بدهی خود به بانک مرکزی را به‌نحوی دیگر تسویه کنند به‌گونه‌ای که قرار بر این است بدهی قبلی به خط اعتباری تبدیل شده و از این طریق بازپرداخت شود.
حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس اقتصادی در مورد تاثیر اتخاذ این نوع از سیاست‌های پولی و مالی بر بازار پول در گفت‌و‌گو با «آرمان» می گوید:« این سیاست‌ها باعث می شود به اقتصاد جامعه به‌ویژه حوزه تولید منابع مالی تزریق شود تا اقتصاد به تدریج از وضعیت رکود خارج شود و به دالان رونق وارد شود.»

اخیرا امتیاز ویژه‌ای برای بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن بدهی قبلی به خط اعتباری تبدیل شده و از این طریق پرداخت شود و در این حالت سود خط اعتباری 18‌درصد خواهد بود که نصف سود پرداختی بابت بدهی به بانک مرکزی است. نظرتان را درمورد این امتیاز ویژه می‌فرمایید؟

اتفاقی که در نظام بانکی در چند سال اخیر روی داده قفل یا منجمد‌شدن بخش عمده‌ای از سپرده‌ها نزد بانک‌ها بوده است. در حال حاضر سپرده‌های بانکی مجموعا حدود‌هزار و 300‌میلیارد تومان است که 50‌درصد این رقم در نظام بانکی منجمد شده و قابل سپرده گذاری و بهره‌برداری نیست. از جمله این سپرده‌ها بدهی دولت به بانک‌ها و نپرداختن اصل توسط تسهیلات گیرندگان است.
به‌عنوان مثال در حوزه مسکن و ساختمان حدود 150‌میلیارد تومان توسط تسهیلات گیرندگان برج سازی و ساختمان سازی اخذ شده که آنها نتوانستند اصل بدهی را پرداخت کنند یا تعدادی از واحدهای صنعتی و تولیدی نیز تسهیلاتی را که دریافت کردند نتوانستند اقساط آن را بپردازند. در مجموع باید گفت 50‌درصد میزان سپرده‌های بانک‌ها منجمد شده و قابل بهره‌برداری نیست و علت آن شرایط حاکم بر اقتصاد یعنی شرایط رکودی بوده است.
برای خروج از رکود باید سیاست انقباضی به تدریج کنار گذشته شود و سیاست انبساطی در پیش گرفته شود. یکی از طرقی که در بخش سیاست‌های پولی که توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اتخاذ شد، این بود که نرخ‌هایی مانند سود بین بانکی که 21‌درصد بود به 18‌درصد کاهش یافت تا بانک‌ها بتوانند نیازهای خود را تامین کنند.
بخشی از آن نیز به اضافه برداشتی مربوط می شد که بانک‌ها از بانک مرکزی داشتند و نرخ بدهی آنها برای سالیان سال 34‌درصد بود. اکنون این 34درصد به 18‌درصد کاهش یافت. البته برای این موضوع یک شرط هم تعیین شده است که در صورتی که بانک‌ها بتوانند وثیقه‌ای به بانک مرکزی بدهند این نرخ تا 16‌درصد نیز کاهش پیدا خواهد کرد. آماری از میزان اضافه برداشت در حال حاضر منتشر نشده، ولی گمان می شود این عدد حدود 150‌هزار میلیارد تومان باشد.

تغییراتی که اخیرا در حوزه سیاست‌های مالی و پولی صورت گرفت چه تاثیری بر بازار پول و حل مشکلات بانک‌ها داشته است ؟

مجموعا تغییراتی که در حوزه سیاست‌های مالی و پولی صورت گرفت این بود که برخی از نرخ‌ها مانند نرخ صندوق سرمایه‌گذاری‌هایی که بانک‌ها داشتند تا سقف ۱۵‌درصد کاهش یافت. این سیاست‌ها نشان‌دهنده ورود به حوزه سیاست انبساطی است تا بانک مرکزی بتواند پول‌هایی را به جامعه تزریق کند و به بانک‌هایی که با کمبود منابع مواجه بودند این اجازه داده شود به میزانی که بانک مرکزی برای آنها تعیین خواهد کرد از منابع بانک مرکزی نیز برداشت کنند.
همچنین این سیاست‌ها باعث می شود به اقتصاد جامعه به‌ویژه حوزه تولید منابع مالی تزریق شود تا اقتصاد به تدریج از وضعیت رکود خارج شود و به دالان رونق کشیده شود. این حرکت را بانک مرکزی آغاز کرده و امیدواریم در حوزه سیاست مالیاتی و تعرفه‌ای و بازرگانی که توسط هیات صنعت معدن و تجارت اتخاذ می شود نیز شاهد سیاست‌هایی باشیم که اقتصاد از چنبره رکود آرام آرام خارج شود.

تاثیر کاهش سود سپرده‌ها بر اقتصاد و تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکرده است و در بخشنامه اخیر بانک مرکزی در همان حد مصوبه سال 95 یعنی حداکثر 15‌درصد باقی مانده است، اما در این بخشنامه بر رعایت مقررات بانکی تاکیده شده و برای بانک‌های متخلفی که این مقررات را رعایت نکنند مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.
امیدواریم بانک مرکزی بر اجرا و تحقق این بخشنامه نظارت بیشتری داشته باشد. تاکنون برای کنترل سود سپرده‌ها صحبت‌های بسیاری شده است، ولی امیدواریم این بار بانک مرکزی با قدرتی که دارد نظارت بیشتری اعمال کند. نرخ سود بانکی باید در چارچوب عملیات بانکداری بدون ربا تعیین شود. متاسفانه قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال 62 به خوبی اجرا و نظارت نمی شود.
در صورتی که این نظارت صورت گیرد در پایان دوره مشارکت هر سودی که گیرنده از فعالیت به دست آورد در بین تسهیلات گیرنده و بانک تقسیم می شود. بنابراین آن نرخ می تواند حتی بالاتر از نرخ‌های فعلی باشد، اما در شرایط فعلی زمانی که نرخ‌ها با تورم همسنجی می شود نرخ بالایی به دست می آید که برای تولید‌کننده صرفه اقتصادی ندارد و در نتیجه حرکت چشمگیری را نخواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما فکر میکنید اگر سود بانک کم بشه مردم همه داراییشونو در پروژه های دیگر سرمایه گذاری میکنن و همه چیز درست میشه؟ وقتی اقتصاد بیمار باشه این کارای بی. اساس نمیتونه هیچ تغییری ایجاد کنه . شما فرض کنید من به عنوان یک جوان تحصیلکرده با کلی وام و البته شانس بتونم یه کارگاه تولید قابلمه بزنم . ولی وقتی به طور مثال بازار قابلمه یه جورایی از صادرات تا واردات و تولیدش و فروشش مافیا داره و در دست یه عده خاص هستش من چطور میتونم قبل از اینکه ورشکسته بشم بتونم با اونا رقابت کنم و سود کنم؟ (من تو کار قابلمه نیستم و فقط قابلمه رو برای مثال گفتم )

    • بینام

      تاوان ناتوانی دولت در جذب سرمایه های خارجی به قیمت تورم و نابودی سرمایه های خرد و کوچک مردم که محل امرار معاش آنها میباشدمیشود

    • بدون نام

      ای مردم پولتون رو از بانکهای ایرانی خارج کنید.سود پولهاتون داره میره تو جیب بانکی ها..بزارید تو گاو صندوق خونه تون

    • بدون نام

      کدوم دارایی بنظرت ماداریم؟

    • سیدهادی علوی تفتی

      سلام...خدا قوت..اللهم عجل لولیک الفرج...

      ان شاء الله با اجرای طرح نمادین 313+1نفر در سراسر ایران همه مشکلات اقتصادی و معیشتی ملت شریف ایران حل خواهد شد . با توکل به خدا و یاری آقا حضرت مهدی عج و سربازان واقعی آقا که از جنس شهداء به خون خفته در گلزارهای شهداء هستند..

      البته اگر دولت دوازدهم و مسولان نظام و ملت همکاری لازم را مبذول دارند و در اجرای طرح کارشکنی نکنند...به امید ظهور آشکار هر چی سریعتر امام دوازدهم حضرت مهدی عج ان شاء الله......
      به کوری چشم دشمنان اسلام . آمریکا و ایادی شرق و غربش که بزودی خبر نابودی و سرنگونی همه طوغوتیان غاصب به گوش جهانیان میرسد...با اتحاد ملی و یکپارچگی مردم .از همه اقشار جامعه. آجرک الله یا صاحب الزمان..ادرکنی..

    • بدون نام

      اقتصادی مقاومتی مرد وطن دوست میخواهد در حالیکه دولت فعلی تمام امیدش به خارج

    • بدون نام

      اینم یه جور ربا خوری بانک مرکزی تا الان کجا بودید تو مملکت زندگی نمیکردید اقا زاده ها

    • بدون نام

      این پولهایی که تصرف بانک مرکزی هستش واسه کیه پول ملته پول دولته اول اینا رو مشخص کنید اقا زاده ها بعد بجنگید سر خرج کردنش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج