۵۸۸۷۴۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق اعلام کرد:

حضور ۲۵ هزار زائر ایرانی در عتبات به مناسبت عرفه

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق از پیش‌بینی اضافه شدن روزانه بیش از ۴ هزار نفر تا روز عرفه به جمعیت زائران ایرانی در عتبات خبر داد و گفت: در ایام عرفه ۲۵ هزار زائر ایرانی در عراق حضور خواهند داشت.

خبرگزاری فارس: سیدمرتضی حسینی گفت: بزرگ‌ترین اجتماع ایرانیان در عتبات، ایام اربعین است؛ به گونه‌ای که در سال ۹۵ بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به پیاده‌روی و زیارت اربعین آمدند.
وی افزود: این تعداد در سال‌ جاری، حتماً بیش‌تر خواهد شد؛ چرا که اقبال ایرانیان نسبت به این حرکت تاریخی در حال اضافه شدن است. به نحوی که پیش‌بینی ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و مجموعه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، این است که امسال حدود ۳ میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت خواهند کرد.

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق خاطرنشان کرد: بعد از پیاده‌روی اربعین، استحباب خواندن دعای عرفه در کربلا از موضوعاتی است که مورد استقبال مردم کشورمان واقع می‌شود. پیش‌بینی ما این است که هر روز منتهی به عرفه، بالغ بر ۱۰۰ کاروان به زائران ایرانی در عتبات اضافه شود که با احتساب ۶ روز (از ۴ تا ۹ شهریور) بیش از ۲۵ هزار زائر در عتبات عالیات خواهند بود.

وی با بیان اینکه از امروز (چهارم شهریور) اعزام‌های عرفه‌ای شروع شده است، ادامه داد: بخشی از این زائران، طبق تقویم و برنامه زیارتی‌شان در کربلا مقیم‌اند و دعای عرفه را در این شهر مقدس می‌خوانند. عده‌ای نیز در نجف اشرف هستند که به نظر می‌رسد بیش از نیمی از زائران، دعای عرفه را در کربلای معلی بخوانند.

حسینی با اشاره به زائرانی که در نجف هستند، گفت: مراسم دعای عرفه برای بخش عمده زائران مقیم در نجف در مسجد کوفه برنامه‌ریزی شده و دعا در کربلا، در سرداب حضرت عباس علیه‌السلام و سرداب حرم امام حسین علیه‌السلام خوانده می‌شود. اما اگر بخشی از زائران نجف، اصرار بر حضور در کربلا داشته باشند، خیمه‌گاه حسینی را برای این موضوع هماهنگ کرده ایم.

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق تأکید کرد: آمادگی داریم تا صبح روز عرفه، زائران نجف را با حدود 100 دستگاه اتوبوس به کربلا بیاوریم. آن‌ها صبح جمعه اعزام شده، عصر پس از برگزاری دعای عرفه به نجف برمی‌گردند. برای این منظور با استانداری، پلیس و امنیت در کربلا هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.

وی افزود:‌ در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و تسهیل ترددها با مسئولین عراقی و استانداری کربلا مذاکرات لازم انجام شده. همچنین بخش‌های دفاع مدنی و آتش‌نشانی کربلا در روز عرفه برای خدمت‌رسانی به زائران ایرانی در آمادگی کامل بسر می‌برند.

حسینی با اشاره به تنوع کاروان‌های غیررسمی گفت: افرادی به صورت شخصی و انفرادی به زیارت می‌آیند که هیچ کس آن‌ها را راهبری نمی‌کند و تردد و اسکانشان به عهده خودشان است. ۳ قسم کاروان هم هستند که به صورت غیررسمی عازم عتبات می‌شوند.

نماینده سازمان حج و زیارت در عراق گفت: بخشی از این کاروان‌ها با کارگزاران قدیمی سازمان حج به عتبات سفر می‌کنند که نسبتا با مقررات و استانداردها آشنا هستند. گروه دوم، کاروان‌هایی هستند که از طریق دفاتر سیاحتی وابسته به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی اعزام می‌شوند و سعی می‌کنند شکایتی در زائر به وجود نیاورند؛ هرچند بعضا استانداردها را رعایت نکنند. اما گروه سوم، کاروان‌دارهای غیرمسئولی هستند که در مغازه‌ها و هیئت‌ها به جذب زائر اقدام می‌کنند. آن‌ها زائران را آزار می‌دهند و اگرچه به ظاهر ارزان‌ترند، اما هزینه بیش‌تری در طول سفر از زائر دریافت می‌کنند. خدمات آن‌ها، خوب و شایسته و در شأن زائر نیست.

وی افزود:‌ مواد اولیه غذایی این کاروان‌ها، پَست و بی‌کیفیت است یا در محل‌های کاملا غیربهداشتی طبخ می‌شود. از نظر اسکان هم، زائرانشان را در نقاط نامناسب جا می‌دهند که اغلب باعث شکایت مردم می‌شوند. سازمان حج و زیارت به عنوان متولی امور زائرین ایرانی خارج از کشور سعی می‌کند این کاروان‌ها را شناسایی کرده و به مراجع ذی‌صلاح معرفی کند.

حسینی در پایان با اعلام این‌که مراسم‌های حرمین و شرکت در دعای عرفه برای عموم زائران آزاد است گفت: جلسات مختلفی در کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا و استانداری کربلا برگزار شده و در ارتباط با محدودیت‌هایی که برای عبور و مرور زائران به خاطر شلوغی کربلا به وجود می‌آید، تصمیم‌هایی گرفته‌ایم تا زائران عزیز کشورمان در تراکم جمعیت روزهای منتهی به روز عرفه آسیب نبیند.

مراسم دعای عرفه روز جمعه نهم ذی‌الحجه (به افق عراق) در شهرهای کربلا و نجف برگزار می‌شود.

عرفه‌خوانان کربلا، حاج محمدرضا غلامرضازاده و حاج محمدرضا طاهری و عرفه‌خوان نجف اشرف در مسجد کوفه، حجت‌الاسلام اویسی خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج