adexo3
۵۹۰۵۵۰
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

بررسی آن چه که دیروز در مجلس گذشت

مجلس این روزها که خیالش از بررسی رأی اعتماد به نمایندگان راحت شده، به بررسی مسائل روزمره می‌پردازد، مانند دیروز که بیشتر وقت مجلس به بررسی گزارش کمیسیون شوراها درباره علل ممانعت از سخنرانی علی مطهری در مشهد گذشت و آن‌طور که نایب‌رئیس مجلس عنوان کرد، نتیجه این گزارش قصور دادستان مشهد در این پرونده را نشان می‌دهد.

روزنامه آرمان: مجلس این روزها که خیالش از بررسی رأی اعتماد به نمایندگان راحت شده، به بررسی مسائل روزمره می‌پردازد، مانند دیروز که بیشتر وقت مجلس به بررسی گزارش کمیسیون شوراها درباره علل ممانعت از سخنرانی علی مطهری در مشهد گذشت و آن‌طور که نایب‌رئیس مجلس عنوان کرد، نتیجه این گزارش قصور دادستان مشهد در این پرونده را نشان می‌دهد.
گرچه در این میان و در صحبت‌های نمایندگان درباره این گزارش نکات جالب توجهی به چشم می‌خورد، مانند صحبت‌های مجتبی ذوالنوری، نماینده قم، که بررسی پرونده مطهری را ناشی از نسبت فامیلی او با رئیس مجلس خواند، یا اظهارات یکی از نمایندگان تهران که خطاب به مطهری گفت: خود شما مقصرید که به مشهد برای سخنرانی رفتید و ما از این گزارش سردرنیاوردیم.
البته باید گفت لزوم تدوین برنامه‌ای جامع برای سخنرانی‌ چهره‌های مطرح در اجتماعات، میتینگ‌ها و... ضرورتی انکار‌ناپذیر است؛ مساله‌ای که باید همین مجلس در تدوین قانون آن پیشقدم شود تا اتفاقات رخ‌داده برای مطهری در آینده برای شخص دیگری در هیچ‌کجای کشور رخ ندهد.

قرائت گزارش کمیسیون؛ دادستان مشهد قصور کرده است

دیروز مجلس میدان رقابت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای بیان تذکر بود. دوشنبه صحن علنی مجلس شاهد قرائت گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره ممانعت از سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در مشهد بود؛ مساله‌ای که در زمان خود بازتاب گسترده‌ای داشت و انتقادات بسیاری را متوجه وزارت کشور کرد.
ماجرا از این قرار بود که علی مطهری، نماینده تهران، به دعوت یکی از تشکل‌های اصلاح‌طلب مشهد برای سخنرانی به یکی از مجموعه‌های این شهر دعوت می‌شود، اما پس از رفت‌و‌آمدهای بسیار به‌طور نامعلومی دادستانی مشهد از سخنرانی نایب‌رئیس مجلس جلوگیری می‌کند و او به تهران باز می‌گردد.
همان زمان مجلس کمیسیون شوراها را موظف کرد تا پرونده ممانعت از سخنرانی آقای مطهری در مشهد را پیگیری و گزارش آن را در صحن علنی قرائت کند. از این رو دیروز رئیس کمیسیون شوراها به قرائت این گزارش پرداخت که البته با واکنش برخی نمایندگان به نحوه قرائت گزارش و اظهارنظر نمایندگان مواجه شد.
محمدحسن کولیوند ضمن پرداختن به مشروح این رویداد در بیان نتایج حاصل از پیگیری‌های کمیسیون شوراها به ضرورت جلسه شورای تامین شهرستان برای هماهنگی بین مسئولان قضائی و مقامات اجرایی اشاره کرد. او همچنین ادامه داد: صرف‌نظر از قانونی‌بودن یا نبودن عمل دادستان که تشخیص آن در صلاحیت این هیات نیست، ضرورت داشت ایشان مصالح کشور را در نظر می‌گرفت و تدابیر لازم و شایسته‌ای را برای جلوگیری از بروز این مشکل به عمل می‌آورد.
رئیس کمیسیون شوراها به تدوین آیین‌نامه در این ارتباط اشاره کرد و ادامه داد: به‌منظور تامین امنیت مراسم و شأن و جایگاه سخنرانانی که از مقامات مشمول ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ هستند، تدوین آیین‌نامه خاصی ضرورت دارد.

حاشیه‌های جلسه علنی مجلس

در جلسه روز گذشته مجلس قرار بود ۶ نفر از نمایندگان درباره گزارش کمیسیون شوراها درباره ممانعت از سخنرانی علی مطهری در مشهد صحبت کنند که این اتفاق رخ نداد و با انتقاد نمایندگان، به‌خصوص مصطفی کواکبیان، نماینده تهران، مواجه شد.
البته انتقاد کواکبیان درباره موضوع اصلی حواشی گزارش لغو سخنرانی مطهری در مشهد، بیش از آنکه به خود گزارش یا عدم اظهارنظر نمایندگان مربوط باشد، به نحوه قرعه‌کشی اسامی متقاضیان، بیان تذکر و اخطار توسط هیات‌رئیسه اختصاص داشت. مجتبی ذوالنوری، نماینده قم نیز دیگر نماینده‌ای بود که درخواست تذکر داشت.
در این راستا علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، به هر دو نفر اجازه اظهارنظر داد که این کار برای لحظاتی موجب تشنج در مجلس و اختلاف و گلایه در هیات‌رئیسه شد، که علی مطهری به حالت طنز در پاسخ به اعتراض نماینده‌ای گفت: یک اصلاح‌طلب صحبت کند و یک اصولگرا.

آقای مطهری، خود شما مقصر هستید

در ادامه، مصطفی کواکبیان در واکنش به ‌گزارش قرائت‌شده در مجلس گفت: متاسفانه گزارش قرائت شد، اما فایده‌ای نداشت و مشخص نیست اساسا رئیس مجلس به چه منظور دستور تهیه چنین گزارشی را صادر کرده است. به هر حال بودجه‌ای صرف شده و گزارشی تهیه شده، اما گزارش می‌گوید نه وزارت کشور و نه استاندار مقصر است و هر دو تبرئه می‌شوند و درباره دادستان مشهد نیز عنوان شده که بررسی در صلاحیت هیات نیست.
عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: تعجب من از این است که کجا قرار است مجلس در رأس امور باشد؟ در گزارش آمده دادستان مشهد احتمالا، گویا، شاید و‌ هزار اما و اگر دیگر مقصر است، اما رسیدگی در صلاحیت ما نیست. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس جلسه را خطاب قرار داد و گفت: ‌آقای مطهری، احتمالا خود شما مقصر هستید که برای سخنرانی به مشهد رفته، یا اساسا دعوت شده‌اید. ما از این گزارش چیزی نفهمیدیم.

یک نفر نماینده و یک نفر نماینده‌تر

پس از کواکبیان، مجتبی ذوالنور با مخاطب قراردادن مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: شما به آقای کواکبیان اجازه اظهارنظر دادید و بنده به جنابعالی گفتم که از آنجایی که این گزارش درباره شماست، صلاح نیست به آقای کواکبیان خارج از نوبت وقت بدهید، چرا که شائبه ‌نوعی تبانی درباره شما ایجاد می‌شود و این خوب نیست.
نماینده اصولگرای قم در مجلس ادامه داد: این در حالی است که چنین شائبه‌ای نسبت به اصل تهیه گزارش نیز وجود دارد. آقای کریمی‌قدوسی، نقوی‌حسینی و بسیاری دیگر از همکاران عزیز به استان‌های مختلف کشور دعوت می‌شدند تا در دانشگاه‌های مختلف سخنرانی کنند، اما سیستم دولتی سخنرانی آنها را به‌هم‌می‌زند. چگونه است که یک نفر نماینده باشد و دیگری نماینده‌تر.
اگر سخنرانی جنابعالی بر هم بخورد، چون برادرخانم رئیس مجلس هستید، باید کارگروه ویژه تشکیل شده یا موضوع بررسی شود، اما اگر سیستم دولتی به‌کرات در سراسر کشور سخنرانی‌های دیگر نمایندگان را تعطیل کند، نه صدایشان به جایی می‌رسد و نه نسبت فامیلی با رئیس مجلس دارند که گروه کارویژه تشکیل شود و موضوع مطرح شود.
در پایان علی مطهری که برای ساعتی ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در واکنش به تذکر کواکبیان گفت: اولا گزارش خنثی نبود و در آن صریحا تاکید شده دادستان مشهد قصور و کوتاهی کرده و استاندار نیز باید نسبت به تشکیل شورای تامین اقدام می‌کرده است که البته پیگیری آن در صورت لزوم برعهده قوه قضائیه خواهد بود. او همچنین در واکنش به تذکر نماینده قم خاطرنشان کرد: طبیعتا اینکه برداشت شود به‌خاطر نسبت فامیلی اقدام ویژه‌ای برای بنده انجام شده، درست نیست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج