۵۹۷۰۱۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

گفت وگو با عبدالکریم حسین‌زاده، از طراحان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

تفحص از شهرداری تهران، سیاسی نشود

تحقیق و تفحص از شهرداری تهران موضوعی است که سال گذشته قبل از انتخابات ریاست جمهوری به طور جدی از سوی برخی نمایندگان و اعضای فراکسیون امید مطرح شد.

روزنامه ابتکار: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران موضوعی است که سال گذشته قبل از انتخابات ریاست جمهوری به طور جدی از سوی برخی نمایندگان و اعضای فراکسیون امید مطرح شد.
مسئله ای ‌که پس از رو شدن واگذاری املاک نجومی و تخفیف‌های خارج از عرف شهرداری تهران به برخی اعضای شورای شهر چهارم، تراکم‌فروشی بی‌حد و اندازه و نحوه تغییر کاربری‌ها و همچنین چگونگی اجرای پروژه‌های مشارکتی پیگیری شد. مسئله‌ای که واکنش برخی نمایندگان تهران و اعضای فراکسیون امید را به همراه داشت.
محمودصادقی، نماینده تهران که از طراحان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بود، روز رای‌گیری برای انجام این تفحص در صحن علنی با اشاره به سه محور تحقیق و تفحص از شهرداری از لابی‌های سنگینی که در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت سخن گفت. چرا که شهردار وقت تهران بنا به رسم دیرینه خود باز هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بود و تلاش‌هایی را برای عدم اجرای تفحص از شهرداری به کار بست.
صادقی در نطق خود با اشاره به واکنش‌های غیرمتعارف شهرداری به این طرح گفت: «متاسفانه لابی‌ها و رایزنی‌هایی که در این مدت از سوی شهرداری برای عدم موفقت در اجرای تفحص صورت گرفت، عزم ما را برای دنبال کردن این تحقیق و تفحص راسخ‌تر کرد؛ چرا که اگر مسئله‌ای وجود نداشت، شهرداری تهران باید از انجام آن استقبال می‌کرد.»
ولی همانطور که صادقی گفته بود لابی‌ها مانع از انجام این تفحص شد و نمایندگان ۲۴ اسفند ۹۵ با ۱۳۲ رای مخالف با اجرای این طرح موافقت نکردند. دلیل مخالفان این طرح در کمیسیون عمران مجلس هزینه میلیاردی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری عنوان شده بود. پس از رای نیاوردن این طرح در مجلس؛ رحمت اله حافظی عضو شورای شهر تهران نیز در واکنشی اعتراضی با اشاره به رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: «متاسفم و به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم.
وقتی برادر عضو کمیسیون عمران مجلس ۱۰ میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد انتظار بیشتری نباید داشته باشیم.» البته عبدالکریم حسین زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس که دیگر عضو هیات رئیسه فراکسیون امید و از طراحان طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بود به «ابتکار» گفت که علاوه بر لابی‌های پرقدرت شهرداری در آن زمان، عدم برنامه ریزی مناسب تفحص‌کنندگان و همچنین ناتوانی در اقنای کافی نمایندگان باعث شد به این طرح رای مثبت ندهند.
او در گفت وگو با «ابتکار» وعده داد که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را صرفا با هدف شفاف‌سازی هزینه کرد شهرداری و نه نگاه سیاسی، دوباره به جریان خواهند انداخت. آنچه می خوانید حاصل این گفت وگو است.
باتوجه به اینکه سال گذشته موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس دهم استارت خورد ولی زمان انتخابات رایزنی‌های زیادی مانع از رای آوری این تفحص در صحن علنی مجلس شد، آیا تفحص کنندگان قبلی باز قصد دارند با روی کار آمدن شهردار جدید، تفحص از شهرداری تهران را دوباره راه بیندازند؟
در حال حاضر بیشتر نمایندگان تهران به دنبال تفحص از شهرداری هستند ولی معتقدم تا این تحقیق و تفحص‌ها کانالیزه نشود و در فرایند تخصصی خود قرار نگیرند و افراد متخصص هر حوزه پای کار قضیه نباشند و تم سیاسی هر موضوع برداشته نشود، هیچ تحقیق و تفحصی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
تحقیق و تفحص ابزاری نظارتی برای پیشگیری و سالم‌سازی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و شفاف‌سازی مالی است تا دچار انحراف مالی و انحراف از مسیرهای متعالی و وظیفه‌ای خود نشوند. البته دوستان گاهی از استارد دوباره این تحقیق و تفحص صحبت می‌کنند، ولی هنوز به طور رسمی و جدی در این باره اقدامی انجام نشده است. بنابراین مشخص نیست در چه زمانی این تحقیق و تفحص دوباره شروع می شود.
یعنی موضوع مطرح شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است؟
منظور اینکه هنوز به صورت شفاف مطرح نشده است. تحقیق و تفحص زمانی جدی می‌شود که در چارچوب و اصولش پیاده شود و تقدیم هیات رئیسه مجلس شود، ولی هنوز این اتفاق به صورت جدی نیفتاده است. البته در صورت تفحص از شهرداری، شهردار برای توضیح به صحن
نمی آید و نمایندگان با ذهنیت خود نسبت به آن تفحص رای می‌دهند و احتمال رای آوری این تفحص زیاد است.
ولی قبل از بررسی احتمال رای آوردن یا رای نیاوردن تفحص از شهرداری، باید بررسی کنیم که به صورت حرفه‌ای و تخصصی هدفمان از این تفحص چیست و می خواهیم از این تحقیق به چه چیزی برسیم و دنبال چه چیزهایی هستیم. همانطور که قبلا هم گفته شده بود در زمان آقای قالیباف تخلفاتی در شهرداری تهران صورت گرفته بود که برای شفاف سازی این تخلفات احتمالی قرار بود تفحصی انجام شود.
نمی خواهید برای روشن شدن این تخلفات احتمالی قدمی بردارید؟
به کار بردن لفظ تخلفات در شهرداری تهران بسیار کلی است. باید اول روشن و دسته بندی شود که این تخلفات کجا انجام شده است و بعد اهداف این تخلفات مشخص شود و بدانیم در چه زمینه‌هایی تخلفی صورت گرفته است. باید زمینه همه این تخلفات روشن شود.
چه کسی باید این کار را انجام دهد و زمینه تخلفات احتمالی را روشن کند؟
همان تیم تحقیق و تفحص کننده‌ای که شکل می‌‌گیرد مسئول روشن کردن این تخلفات است. این افراد باید دور هم بنشینند و براساس مستنداتی که از سازمان بازرسی، کمیسیون عمران مجلس، دیوان محاسبات و بخش‌های مختلف گزارش‌هایی که دریافت می‌کنند بر اساس آنها تفحص مدون، متقن و تخصصی راه بیندازند. حالا این تحقیق و تفحص می‌تواند در حوزه مدیریتی، حوزه املاک و مستغلات، در حوزه پروژه‌های واگذار شده یا گردش مالی و نیروهای انسانی باشد.
بنابراین چون این موضوع هنوز روشن نشده است و تیم تفحص‌کننده باید روی این موضوعات به توافق برسد و مشخص بگوید در چه زمینه‌ای قصد تحقیق دارد. فعلا کاری انجام نشده است تا این زمینه‌ها روشن شود. بنابراین هر سازمان و دستگاهی جای تحقیق و تفحص دارد و تنها مختص به شهرداری نیست.
چقدر نسبت به شکل‌گیری مجدد یک تیم تحقیق و تفحص از شهرداری تهران احساس ضرورت می‌کنید؟
من تمایل داشتم که این تحقیق و تفحص در زمان مسئولیت آقای قالیباف شهردار سابق از مجلس رای می‌گرفت و در آن زمان وارد تفحص می‌شدیم. در آن صورت کسی نمی‌توانست بگوید حالا که شهردار عوض شده است و مدیر قبلی نیست این تفحص انجام می‌شود. هرچند که معتقدم برای پاکدستی و سالم‌سازی دستگاه‌ها در هر برهه‌ای از زمان تحقیق و تفحص صورت بگیرد ایرادی ندارد و یک حسن است. ولی ای کاش در دوره قبل این تفحص انجام می‌شد که مدیر قبلی خودش حضور داشت.
چه موانعی وجود داشت که جلوی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در سال گذشته گرفته شد؟
در این زمینه ضعف‌ها و کوتاهی‌های زیادی وجود داشت. البته من خودم هم از تحقیق وتفحص کنندگان از شهرداری تهران در مرحله قبل بودم، ولی اگر بخواهیم این مشکلات را دسته‌بندی کنیم دلایل زیادی وجود داشت. یکی از دلایل آن ناهماهنگی‌ اعضای تفحص کننده، عدم دسته‌بندی موضوعی و محتوایی، عدم تقسیم کار درست، ظرفیت بالای لابی و رایزنی و چانه زنی سیستم شهرداری برای ارتباط‌گیری با نمایندگان و پیش‌گیری از تفحص بود.
البته موارد دیگری هم در این باره وجود داشت که مانع از به نتیجه رسیدن تحقیق و تفحص از شهرداری در زمان مدیریت قبلی شد. البته فقط همکاران را مقصر رای ندادن به این تفحص نمی‌دانم شاید ایراد کار از ما تفحص‌کنندگان هم بوده است که نتوانسته‌ایم قدرت اقنایی بالایی داشته باشیم که سایر همکارانمان را برای رای دادن به این تفحص قانع کنیم. بنابراین علاوه بر آنهایی که رای ندادند، ما تفحص کنندگان هم به دلیل ضعف در عدم اقنای مناسب آنها مقصریم.
برای همین است که اصرار دارم در تفحص جدید از شهرداری همه کارها دسته بندی شود و تقسیم کار در آن صورت بگیرد. قدرت اقناعی نمایندگان تفحص کننده دباید بالا برود و مستنداتی که ارائه می‌دهند باید دقیق باشد. نباید یک پروژه 2 بار استارت بخورد و هر 2 بار هم شکست بخورد.
پس باید با دست پر و قوی شروع کنیم. این دسته بندی‌ها باید صورت بگیرد وتیم منسجم و قوی شود تا بتواند به نتیجه برسد. البته عامل چانه زنی و قدرت بالای لابی سیستم شهرداری در دوره قبل و قدرت اقناعی آنها را نادیده نمی‌گیرم. این عاملی بود که تاثیر زیادی داشت به نحوی که در کمیسیون عمران تنها دو یا سه رای مثبت برای تحقیق و تفحص از شهرداری وجود داشت و بقیه مخالف تحقیق و تفحص بودند. ولی این بار باید دقیق‌تر عمل کنیم و اگر در سیستم تحقیق و تفحص خود درست عمل کنیم و کارهای قبلی خود بازنگری داشته باشیم، به نتیجه می‌رسیم ضمن اینکه آن چانه‌زنی قبل شهرداری هم در این باره وجود ندارد.
با این توضیحات می‌توانیم این وعده را از طرف شما به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به مردم بدهیم که این تفحص دوباره به جریان می‌افتد؟
درست است که من عضو فراکسیون سیاسی امید هستم، ولی به هیچ‌وجه به این موضوع نگاه سیاسی ندارم. نگاه من به این موضوع صرفا حقوق شهروندی است و شهروندان براساس حقوق شهروندی خود باید بدانند منابع درآمدهای شهرداری چطور درآمدزایی می‌کند و کجا خرج می‌شود و این حق طبیعی شهروندان است. البته من به طور شخصی می‌توانم این قول را بدهم ولی می ‌دانید که این یک روند درون مجلسی است و در صحن‌علنی باید همه نمایندگان پای کار باشند و به آن رای مثبت بدهند.
جای امیدواری است که این اتفاق بیفتد؟
بله. قطعا این موضوع را دوباره پیگیری خواهیم کرد و به جریان می اندازیم.
البته این تحقیق و تفحص فقط مربوط به شهرداری تهران نخواهد بود و برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستند که رویکرد سیاسی آنها با ما مشترک است ولی در مذان اتهامات مالی قرار دارند که قطعا نسبت به آنها نباید بی تفاوت باشیم. پس این تحقیق وتفحص از آن دستگاه‌ها هم کلید خواهد خورد.
در راستای شفاف سازی از این سازمان‌ها نام ببرید.
عجله نکنید. در صورتی که این تحقیق و تفحص شکل بگیرد درباره آنها اطلاع رسانی خواهیم کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج