جاباما
۶۰۲۱۷۰
۵۰۶۰
۵۰۶۰
پ

تکصدایی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا که سال پیش در چنین ایامی در مواضع انتخاباتی خود انتقادهای تندی علیه سازمان ملل بر زبان راند و این نهاد بین‌المللی را باشگاهی برای «خوشگذرانی» معرفی کرد و گردهمایی رهبران جهان را در آن زیر سؤال برد.

روزنامه ایران: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا که سال پیش در چنین ایامی در مواضع انتخاباتی خود انتقادهای تندی علیه سازمان ملل بر زبان راند و این نهاد بین‌المللی را باشگاهی برای «خوشگذرانی» معرفی کرد و گردهمایی رهبران جهان را در آن زیر سؤال برد، شب گذشته از تریبون سازمان ملل استفاده کرد تا دیگر بار ضمن تأکید بر شعار انتخاباتی «نخست امریکا»ی خود، مواضعش در قبال مسائل جهانی را اعلام کند. او در این سخنان به ۵ کشور حمله کرد. اما حاضران در این نشست همسویی خود را با وی نشان ندادند.
به نقل از سایت روزنامه انگلیسی «گاردین»، رئیس جمهوری تاجر امریکا سخنرانی ۴۱ دقیقه‌ای خود را با اقتصاد شروع کرد و گفت: «اقتصاد در درجه اول اهمیت است.»
وی در ادامه به انتقاد از ایران پرداخت و با طرح این مسأله که برجام «مایه شرمساری» امریکاست، مدعی شد: ایران حقوق شهروندان خود را رعایت نمی‌کند. وی در حالی که تنها ۴ ماه از مشارکت خیره‌کننده نزدیک به ۷۰ درصدی رأی دهندگان ایرانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌گذرد، مدعی شد، مردم ایران خواهان «تغییر» هستند.
ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت که سایر کشورها باید از ایران بخواهند دست از سیاست‌های خود بردارد و از کشورها و گروه‌هایی که تهدیدی علیه «اسرائیل» و برخی «اعراب مسالمت‌جو» هستند، حمایت نکند. هرچند ترامپ به طور مشخص اشاره‌ای به نام این «اعراب مسالمت‌جو» نکرد، اما به گفته ناظران مقصود او عربستان سعودی بود. این در حالی است که تحلیلگران سیاسی و منطقه‌ای بارها از نقش عربستان در حمایت از تروریسم و رد پای این کشور در بسیاری از بحران‌های منطقه‌ای پرده برداشته‌اند.
رئیس‌جمهوری امریکا سپس تأکید کرد: «امریکا نمی‌تواند به ایران اجازه دهد توان موشکی‌اش را افزایش دهد.» وی همچنین بطور تلویحی از سیاست‌های براندازانه خود پرده‌برداشت و مدعی شد، روزی مردم ایران مسیری جز مسیر فعلی را انتخاب می‌کنند و قدم در مسیر متفاوتی می‌گذارند. دونالد ترامپ همواره مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کرده و در اندک مدت ریاست‌جمهوری‌اش بارها عناد خود را با ایران نشان داده و خواهان همراه کردن کشورها با خود برای لغو برجام است، اما جامعه جهانی و حتی متحدان سنتی امریکا در غرب به درخواست او پاسخ مثبت نداده‌اند.
دونالد ترامپ بخشی از سخنان خود را به بحران کره شمالی اختصاص داد. وی با تکرار عبارت توئیتری خود، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خواند و گفت: او در مأموریتی انتحاری در حال نابودی خود و رژیم‌اش است. وی از اعضای سازمان ملل خواست با یکدیگر متحد شوند و با این «رژیم یاغی» مقابله کنند. او گفت: اگر ما مجبور شویم، برای دفاع از خود و متحدانمان هیچ راه چاره‌ای جز نابودی کره‌شمالی نخواهیم داشت.
رئیس‌جمهوری امریکا دولت بشار اسد را متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم کشورش کرد و چنین کاری را بهت آور توصیف کرد و مدعی شد: ما برای عدم تشدید جنگ در سوریه تلاش می‌کنیم. ما برای راه‌حل سیاسی در سوریه تلاش می‌کنیم. وی در حالی دولت دمشق را متهم به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی کرده‌است که تحقیقات سازمان ملل در این خصوص هنوز به نتیجه قاطعی نرسیده‌است. رئیس جمهوری امریکا درخصوص ونزوئلا نیز با تأکید بر اینکه کاراکاس بر مردم خود ظلم می‌کند، دولت نیکولاس مادورور را تهدید کرد و گفت: ما در مقابل بحران ونزوئلا بی‌تفاوت نخواهیم ماند و گام‌های بیشتری را برای بازگرداندن دموکراسی به این کشور اتخاذ خواهیم کرد. وی همچنین تأکید کرد: هیچ کشوری نباید از گروه‌‌هایی چون القاعده، حزب‌الله و طالبان حمایت کند.
در پی سخنان رئیس‌جمهوری امریکا درباره ایران و برجام، رئیس‌جمهوری فرانسه از توافق ایران و گروه ۱+۵ دفاع و تأکید کرد: «برجام بهترین توافق ممکن بوده و بیرون رفتن از آن تصمیم اشتباهی است و امریکا نباید این کار را انجام دهد.» به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان «امانوئل ماکرون» از تصمیم خود برای مذاکره با ترامپ در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک و بیان اهمیت پایبندی امریکا و سایر طرف‌های مذاکره با ایران به برجام، خبر داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج