۶۰۶۴۰۵
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

ائتلاف اصلاح‌ طلبان بر اساس استراتژی است

روزنامه اعتماد در گفت وگو جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات آینده نوشت: مبنای ائتلاف سیاسی بر اساس تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی است که به کار گرفته می‌شود و البته نه بر اساس ایدئولوژی‌ها و دیدگاه‌های آرمانی. بر این اساس باید به سمت ائتلافی برویم که بیشترین منافع را برای جریان اصلاحات و کشور داشته باشد.

روزنامه اعتماد در گفت وگو جهانبخش خانجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات آینده نوشت: مبنای ائتلاف سیاسی بر اساس تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی است که به کار گرفته می‌شود و البته نه بر اساس ایدئولوژی‌ها و دیدگاه‌های آرمانی. بر این اساس باید به سمت ائتلافی برویم که بیشترین منافع را برای جریان اصلاحات و کشور داشته باشد.

در ادامه در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم:
ائتلاف با اعتدالگرایان در شرایطی آغاز شد که اصلاح‌طلبان کمترین جایگاه را در عرصه قدرت داشتند و حالا پس از گذشت سه انتخابات، به نظر می‌رسد که فعالان این جریان سیاسی در حال ارزیابی شرایط هستند. ارزیابی‌ای که از دل آن میان دوراهی ائتلاف یا عدم ائتلاف با اعتدالگرایان تصمیم بگیرند.

جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است که شاید در انتخابات مجلس شورای اسلامی آتی خیلی ضرورت نداشته باشد که با برخی از جریانات وارد مذاکره و ائتلاف شویم.

**اخیرا فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در مورد ادامه ائتلاف با اعتدالگرایان یا پایان آن نظرات مختلفی را مطرح کرده‌اند. رییس شورای عالی سیاستگذاری گفته است که اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ با جریانی ائتلاف نمی‌کنند. به نظر شما تحت چه شرایطی اصلاح‌طلبان می‌توانند به ائتلاف با معتدلین خاتمه دهند؟

موضوع ائتلاف به تنهایی نمی‌تواند معنا و مفهومی داشته باشد که بتوانیم پیش‌تر در مورد ائتلاف یا عدم ائتلاف با معتدلین نظر بدهیم بلکه شرایط و اقتضائات سیاسی است که سبب می‌شود ما تصمیم بگیریم حول موضوعی همگرایی با جریانات سیاسی داشته باشیم. بر این اساس از الان نمی‌توان گفت که در انتخابات ۹۸ می‌خواهیم این ائتلاف را ادامه دهیم یا خیر.

نخستین مساله این است که اصلاح‌طلبان ارزیابی‌ای از موقعیت خود در منظومه سیاسی کشور داشته باشند و جایگاه خودشان و فعالیت‌های‌شان در چند انتخابات گذشته را بررسی کنند. آنها باید ببینند که موقعیت‌شان به لحاظ ارتقای جایگاه سیاسی در چه مرتبه‌ای قرار دارد و دارای چه وجهه‌ای در بین مردم هستند. در این صورت می‌توانند بفهمند که آیا به تنهایی می‌شود گردنه خطیر سیاسی بعدی را طی کنند یا نیاز است که همراهانی با خود در این مسیر داشته باشند. از نظر من اصلاح‌طلبان بدنه اصلی ائتلاف‌های گذشته بودند. اینکه برخی از دوستان می‌گویند که دیگر ائتلاف نمی‌کنیم چندان درست نیست.

سیاست عرصه‌ای صفر و صدی و قطعی نیست بلکه عرصه تعامل و گفت‌وگو است و به این طریق می‌توانیم به رشد و توسعه یافتگی برسیم. باید مراقبت کنیم تا ببینیم در آینده چه نقشی را می‌خواهیم ایفا کنیم. مهم‌تر از ائتلاف این است که بدانیم چه دستاوردی می‌خواهیم و چه اهدافی را دنبال می‌کنیم و نایل شدن به این اهداف آیا نیازمند ائتلاف است یا نیست. اگر به این سوال پاسخ دهیم بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم.

من فکر می‌کنم شاید در انتخابات مجلس شورای اسلامی آتی خیلی ضرورت نداشته باشد که با برخی از جریانات وارد مذاکره و ائتلاف شویم. اصلاح‌طلبان می‌توانند به کرسی‌هایی که نیاز دارند دست پیدا کنند ولی وقتی وارد مجلس شدند، می‌توانند وارد ائتلاف شوند تا به اهداف مشترک‌شان راحت‌تر دست پیدا کنند. در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مسائل متفاوت است و باید صبر کنیم تا ببینیم که چه شیوه و روشی کارآمد‌تر است و با آن می‌توان از شرایط دشوار عبور کرد.

**تهدیداتی که در گذشته چنین ائتلافی را بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان رقم زد، هنوز پابرجا است؟

در انتخابات سال ۹۲ بخشی از اصلاح‌طلبان از آقای عارف حمایت می‌کردند و بخشی از اصلاح‌طلبان از آقای روحانی. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که اگرهر دو کاندیدا وارد انتخابات شوند، احتمال عدم پیروزی وجود دارد. در مورد انتخابات خبرگان نیز چنین بود. خیلی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شدند و با تدبیر مرحوم آیت‌الله هاشمی بنا شد تا با بخشی از اصولگرایان وارد ائتلاف شویم و لیستی را که با لیست اصولگرایان همپوشانی بیشتری داشت، ارجح دانستیم. پس ائتلاف‌ها شکل‌های متفاوتی دارند.

در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها اصولگرایان به ما رجوع کردند و زیر چتر اصلاح‌طلبان آمدند و بر این اساس معنای ائتلاف پیدا نکرد بلکه پوششی بود که ما برای آنها ایجاد کردیم و سه تن از اصولگرایان معتدل در لیست تهران قرار گرفتند و بعد از انتخابات هم به راه خود رفتند و خیلی شاید همراهی با لیست امید نداشتند. ائتلاف‌ها باید چارچوبی داشته باشد تا منافع ما را تامین کند. پس منافع استراتژیک را باید در این ائتلاف‌ها در نظر گرفت. مبنای ائتلاف سیاسی بر اساس تاکتیک‌ها و استراتژی‌هایی است که به کار گرفته می‌شود و البته نه بر اساس ایدئولوژی‌ها و دیدگاه‌های آرمانی. بر این اساس باید به سمت ائتلافی برویم که بیشترین منافع را برای جریان اصلاحات و کشور داشته باشد.

**آیا علی لاریجانی مذاکره‌ای با اصلاح‌طلبان کرده است؟ در پشت پرده مذاکرات بین دو جریان چه اتفاقی افتاده است؟

من خبر ندارم که مذاکره شده است یا نه. بیشتر تحلیل‌های جانبی و حاشیه‌ای است که برخی افراد و رسانه‌ها ایجاد می‌کنند و البته برخی مکنونات قلبی خود را در قالب لابی‌هایی مطرح می‌کنند. اینطور نیست که خالی از واقعیت باشد. طبیعی است که عده‌ای علاقه‌مند هستند از هم‌اکنون برای آقای لاریجانی کار کنند. افرادی هم هستند که مایل هستند برای دیگر شخصیت‌ها کار کنند.

**آیا معرفی یک نیروی اصلاح‌طلب الزاما به معنی پایان ائتلاف با اصولگرایان معتدل خواهد بود یا می‌توان در قالب ائتلاف نیز یک نیروی اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و دیگر جریانات را پشت سر این فرد آورد؟

بله؛ ممکن است امروز کاندیدایی را معرفی کنیم اما در عمل تصمیم دیگری بگیریم. تصمیمات سیاسی سیال هستند و می‌توان در یک بازه زمانی تغییرات مورد نظر را اعمال کرد. این به معنای این است که قطعیت وجود ندارد.

**این حرف آقای عارف مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ با جریانی ائتلاف نمی‌کنند از جایگاه ریاست شورای عالی بود؟ آیا جریانی در دل شورای عالی سیاستگذاری است که خواهان پایان ائتلاف با معتدلین است؟

من اطلاعی ندارم؛ بعید است که چنین بحثی در شورای عالی سیاستگذاری مطرح شده باشد. به نظر من طرح این موضوع الان به لحاظ منطق زیادی پشتوانه‌ای نداشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج