۶۰۶۷۷۳
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

حمیدنژاد: «اشک سرما» را ساختم تا بگویم فارس و کرد دشمنی ندارند

در حالی که این روزها همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق خبرساز شده است، عزیز الله حمیدنژاد کارگردان فیلم «اشک سرما» معتقد است با ساخت این فیلم می‌خواسته ادای دینی به مردم کردستان کند و نشان دهد در این منطقه فارس و کرد می‌توانند در کنار هم زندگی کنند.

آی سینما: در حالی که این روزها همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق خبرساز شده است، عزیز الله حمیدنژاد کارگردان فیلم «اشک سرما» معتقد است با ساخت این فیلم می‌خواسته ادای دینی به مردم کردستان کند و نشان دهد در این منطقه فارس و کرد می‌توانند در کنار هم زندگی کنند. او همچنین می‌گوید مساله هم‌نشینی اقلیت‌ها و قومیت‌ها و مشکلات کولبرها می‌تواند در قالب فیلم درآید.
حمیدنژاد: «اشک سرما» را ساختم تا بگویم فارس و کرد دشمنی ندارند

«اشک سرما» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد، محصول سال ۱۳۸۲ است. داستان این فیلم که پارسا پیروزفر و گلشیفته فراهانی نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند، درباره سربازی است که برای پاکسازی منطقه‌ای که توسط نیروهای کومله مین‌گذاری شده، به یک روستای مرزی درکردستان اعزام می‌شود. به‌دلیل موفقیتی که این سرباز دراین مأموریت پیدا می‌کند، نیروهای کومله دختری به نام روناک را مأمور می‌کنند تا او را بکشد. اما یک بوران ناگهانی در کوهستان موجب می‌شود که این سرباز در موقعیتی قرار گیرد که جان این دختر روستایی را نجات دهد و این دو برای نجات خود و فرار از سرما به غاری پناه می‌برند.

عزیزالله حمیدنژاد کارگردان «اشک سرما» درباره علت علاقه‌اش به این موضوع به «صبح نو» گفت: «کردستان در گذشته منطقه پرتنشی بوده است. به لحاظ فرهنگی و قومی هم مردم کرد برای من بسیار جذاب بودند و هستند. من تصمیم داشتم با آثارم بخصوص اشک سرما ادای دینی بکنم به مردم این منطقه و بگویم که فارس و کرد می‌توانند در کنار هم و با تعامل زندگی بکنند. دشمنی معنا ندارد چون ما یک کشور و ملت هستیم و در کنارهم می‌توانیم با آرامش و صلح زندگی کنیم و بهتر است عشق جایگزین دشمنی شود.»

کارگردان فیلم «آناهیتا» با اشاره به تاثیرسینما بر مسائل ملی، افزود: «اصولا سینما در تمام موضوعات تاثیرگذاراست. مسائل قومی و طایفه‌ای به طور ویژه قابلیت تاثیرگرفتن ازسینما را دارند. مساله هم‌نشینی اقلیت‌ها و قومیت‌ها و همچنین مشکلات کولبرها درسینما به خوبی قابل طرح هستند.»

عزیزالله حمید نژاد در پایان از جای خالی سینمای اجتماعی با موضوع کردستان انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه این خلأ یکی از ضعف‌های مدیران فرهنگی ماست. گویا این موارد جزو خط قرمزهای برخی از مدیران است و از پرداخت به مسائل قومیت‌ها شانه خالی می‌کنند. به نظر من باید راجع به موضوعات اجتماعی کردستان کار شود چون موارد بسیارمهمی را دارد که قابل طرح است.
این سوژه‌ها قابلیت به تصویر کشیدن دارند و این معضلات را نباید فراموش کرد. البته کار بومی و منطقه‌ای انجام دادن بسیار سخت است و حساسیت‌هایی ایجاد می‌کند. من برای ساخت اشک سرما حدود ۶ سال انتظارکشیدم و پشت در ماندم. این مدت را برای متقاعد کردن مدیران گذراندم تا بدانند باید درمورد مردم کردستان فیلم بسازیم و هموطنان کرد خودمان را معرفی کنیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصلا حرفشم نزن اقای کارگردان بعد ازاین همه تبعیض محرومیت مشکلات دیگه حنای شما فارسها رنگی نداره….

    • بدون نام

      کوردها با کسی دشمن نیستند....ولی گویا بقیه با کوردها دشمنی دارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج