۶۰۷۰۶۴
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

گوترش: میانمار فورا اقدامات نظامی را متوقف کند

شورای امنیت سازمان ملل نشستی با موضوع وضعیت میانمار برگزار کرد؛‌ نشستی که به دنبال از سرگیری حملات به اقلیت مسلمانان روهینگیا و آوارگی بسیاری از آنها در بنگلادش برگزار شده است.

خبرگزاری فارس: اولین نشست شورای امنیت سازمان ملل بعد از ۸ سال درباره میانمار، با اظهارنظرها درباره وضعیت ناگوار انسانی در ایالت راخین و آوارگی هزاران مسلمان روهینگیایی پایان یافت.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در این نشست سخنرانی کرد.

او گفت: وخامت بحران جاری(در ایالت راخین و میانمار) از زمان حملات ۲۵ آگوست ارتش آزادی بخش آراکان روهینگیا به نیروهای امنیتی میانمار تشدید شده است. من امروز بار دیگر این حملات را محکوم می‌کنم. از آن زمان به بعد، وضعیت به یکی از سریع‌ترین بحران‌های مهاجرت در جهان و همچنین به یک کابوس حقوق بشری و وضعیت انسانی تبدیل شده است».

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: ‌«من به درخواستم از مقامات میانمار برای انجام این سه اقدام فوری ادامه می‌دهم: اول، توقف عملیات و اقدامات نظامی است. دوم،‌دادنم اجازه برای دسترسی بدون محدودیت برای کمک‌های انسانی دوستانه است و سوم،‌اطمینان یافتن از بازگشت امن، ‌داوطلبانه و پایدار مهاجران به مناطق خودشان». ‌

گوترش تصریح کرد: «بگذارید آنچه که ما درباره عملیات و اقدامات نظامی پس از ۲۵ آگوست اتفاق افتاده است را مرور کنیم. اگرچه روایت‌های متفاوتی وجود دارد اما برخی مولفه‌ها مشخص هستند. حداقل ۵۰۰ هزار غیرنظامی از خانه فرار کرده و در جستجوی امنیت به بنگلادش متواری شدند. اگرچه تعداد کامل بی خانمان‌ها نامشخص است اما برآورد می‌شود که ۹۴ درصد آنها، روهینگیا هستند».

وی افزود: «وضعیت ناگوار انسانی نه تنها زمینه پرورش افراطیگری است بلکه افراد آسیب پذیر شامل کودکان را در خطر عناصر مجرم از قبیل قاچاقچیان گروه‌های انسانی قرار می‌دهد. ما گزارش‌های تکان دهنده‌ای از آنهایی که (از میانمار) متواری شدند،‌دریافت کرده‌ایم عمدتا از زنان، کودکان و افراد سالخورده. شهادت آنها به خشونت شدید و نقض جدی حقوق بشر اشاره دارد اقداماتی از قبیل شلیک‌ با سلاح‌ها، مین‌گذاری و خشونت‌های جنسی. این اقدامات غیرقابل قبول است و فورا باید پایان یابد».

در همین نشست، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم درباره وضعیت جاری در میانمار اظهارنظر کرد و درباره وضعیت ایالت راخین،‌تاکید کرده که به نظر می‌رسد «پاکسازی قومی» در جریان باشد.

‌نیکی هیلی تاکید کرده که باید اقدام علیه «نیروهای امنیتی و ارتش میانمار» مورد بررسی قرار گیرد و از کشورهایی که سلاح به میانمار می‌فروشند هم خواسته که تا زمان پاسخگویی کامل ارتش در قبال وضعیت کنونی،‌ فروش‌های تسلیحاتی را به حالت تعلیق در آورند.

«کورو بس شو» نماینده ژاپن در سازمان ملل هم در این نشست،‌ حملات به غیرنظامیان در میانمار را محکوم و تاکید کرد که کشورش از گزارش‌های خبری مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان به شدت ناراحت شده است.

نماینده دولت میانمار در نشست شورای امنیت، ‌اما باز هم موضع دولت و ارتش این کشور را درباره وضعیت جاری ایالت راخین و مسلمانان روهینگیا تکرار کرد.

وی ادعا کرده که هزاران نفر به دلیل ترس از تروریسم، آواره شده‌اند. به گفته این مقام میانماری، این کشور در حال مقابله با تروریسم و همکاری با صلیب سرخ برای برطرف کردن وضعیت انسانی در منطقه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م.ح

      هاهاهاهاهاهاها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج