۶۰۸۰۷۳
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

ظریف: شانس دوام‌ برجام، ۵۰ درصد است

وزیر خارجه کشورمان طی مصاحبه با نشریه «پالتیکو» شانس پایدار ماندن توافق هسته‌ای را بیش از ۵۰درصد ارزیابی کرد.

خبرگزاری فارس: «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه با نشریه «پالتیکو» گفت اکنون شانس توافق هسته‌ای برای پایدار ماندن بیش از ۵۰ درصد است.

ظریف طی گفت‌وگو با «سوزان گلاسر» خبرنگار بخش «گلوبال» نشریه پالتیکو، ضمن موافقت با این مسئله که لحن تند سخنرانی اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل، از زمان انقلاب اسلامی تا کنون بی‌سابقه بوده است، گفت که جامعه جهانی بر ارزش توافق هسته‌ای تاکید دارد و رئیس اجلاس عمومی (سازمان ملل) نیز بر لزوم احترام همگان به این توافق تاکید کرد.

وی ادامه داد: «این بدان دلیل نیست که توافق کاملی است. معتقدم که توافق کاملی در دنیا وجود ندارد زیرا هر توافقی دو طرف دارد که شامل بده بستان برای آن دو طرف است و هرکدام (عایدی خود) از توافق را به خانه می‌برند. اکنون این توافق هفت یا هشت طرف دارد، گروه ۵ +۱، ایران و اتحادیه اروپا.

این توافق باید نگرانی‌ها، دلواپسی‌ها و منافع حداقل ۷ بایگر مختلف را پاسخ دهد، پس نمی‌تواند برای همه آنها کامل باشد. این (توافق) باید مفادی داشته باشد که نگرانی‌های یک طرف را پاسخ دهد و مفاد دیگری داشته باشد که نگرانی‌های طرف‌های دیگر را نیز برطرف کند.

اما چیزی که در زمان آغاز مذاکرات بر سر این توفاق مهم بود، این بود که روی هدف مشترکی توافق کردیم و آن هدف مشترک این بود که ایران باید برنامه هسته‌ای داشته باشد که کاملا صلح‌آمیز باقی بماند. اهمیت آن هدف مشترک این بود که ما موضع‌گیری‌ها ۱۰ سال گذشته را ترک کنیم. در ۱۰ سال گذشته، دو هدف کاملا مخالف وجود داشت.»

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این اظهار نظر گلاسر که «اما اکنون ایران دوباره به موضع‌گیری می‌پردازد» تاکید کرد: «بله، ما دوباره موضع‌گیری می‌کنیم. مشکل اینجاست. اما موضع‌گیری به ما کمکی نمی‌کند. ایالات متحده تمام تحریم‌هایی را که می‌تواند (علیه ایران) وضع کرده است. گمان نمی‌کنم چیزی مانده باشد که آمریکا بر ایران تحمیل کند اما این مسئله نتایج مورد نیاز (برای آنها) را درپی نداشت.

بگذارید با شما رو راست باشم...زمانی که آمریکا به اعمال تحریم‌ها را آغاز کرد، ایران کمتر از ۲۰۰ سانتریفیوژ داشت. زمانی که آمریکا در سال ۲۰۱۳ به پای میز مذاکره آمد، ایران ۲۰هزار سانتریفیوژ داشت. و (آمریکا) تحریم‌هایی را بدون محدودیت اعمال کرد. به جایی نرسیدند.

البته که ایران نیز از آن (افزایش تعداد سانتریفیوژها) سود نبرد زیرا زمانی که روند آغاز شد، ما رشد ۶ یا ۷ درصدی داشتیم. زمانی که به پای میز مذاکره رفتیم، ما رشد منفی ۷درصد داشتیم. پس، همه بازنده شدند. این دلیلی است که باید اهدافمان را بازتعریف کرده، موضع‌گیری‌ها را پایان داده و مذاکره را آغاز کنیم.

اکنون بعد از ۲ سال مذاکره و دو سال اجرای نسبتا موفق (توافق) حداقل از سوی ایران، اما اجرای (توافق) از سوی ایالات متحده را می‌توان در بهترین حالت خسته‌کننده و ملال‌آور توصیف کرد.حداقل همه ما می‌دانیم که توافق فعال است و این چیزی است که همه اعضای گروه ۵ + ۱ به جز یکی، طی نشست وزیران در شورای امنیت به آن اذعان کردند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیش از ۵۰؟پس منحله

    • بدون نام

      دلواپسی دکتر ظریف

    • بدون نام

      عجب
      قبل از این که همه زندگی به برجام گره زده بودید و صد درصد پیش بینیش میکرد جناب

    • بدون نام

      فاجعه نزدیک است

    • امید

      آره دیگه مردم ایران هم شدن وسیله آزمایش و خطا های شما

    • بدون نام

      ای ظریف دلواپس چرا به امریکا توهین میکنی کاسب تحریم شدی؟ افراطی

    • بدون نام

      الان یعنی جنگ میشه وای من از جنگ میترسم ما اعتدالی هستیم جنگ طلب نیستیم :))

    • بدون نام

      یعنی باز مشکل آب خوردن ما بوجود میاد اگه برجام از بین بره؟ یعنی قراره از تشنگی بمیریم؟

    • بدون نام

      اگر برجام لغو بشه هم ارزش اون همه مذاکرات و وقتی که براش گذاشته شد را داشت.قبل از برجام ما در جهان متهم بودیم همین روسیه جان بعضیا هم ما را تحریم کرده بود اما الان نه.وضع بسیار متفاوته. در جهان ما کشور معقول و منطقی شناخته میشیم و چه بسا دیگه امریکا بهانه ای برای اجماع جهانی علیه ایران نخواهد داشت.این توافق تاثیر مهمی در ادامه تاریخ ما میذاره و در آینده هم کشور ما را به صلح طلبی خواهند شناخت و ما سر افراز هستیم.

    • بدون نام

      با امریگا همکاری نشد.میدونستید که دوباره برمیگرده..منظور امریکا یک چیزه منو بی محل نزارید وگرنه نمیزارم ...ـ

    • محروم

      الان مدتی هست به این فکر میکنم که واقعا برجام چه دست آوردی برای ما داشت؟از نظر امنیتی که هنوز داریم تهدید به حمله نظامی میشیم از نظر اقتصاذی و معیشت که مردم هنوز در مضیقه هستند ساختار تحریم هایی که شکسته بود با فونداسیون جدیدتری اعمال شدند و در آخر این مسئله آزارم میده که آیا انتخابمون برای 4 سال آینده درست بوده؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج