۶۰۹۳۸
۳۷ نظر
۵۰۱۴
۳۷ نظر
۵۰۱۴
پ

«سرباز زنده بهتر از ژنرال مرده است!»

دفاع از ایرادات و ابهامات سریال «مادرانه»

نمایش سریال تلویزیونی مادرانه از شبکه سه سیما در دو هفته اخیر بازتاب های مختلفی داشته و ایرادهای مختلفی به نحوه روایت داستان آن وارد شده است.

دفاع از ایرادات و ابهامات سریال «مادرانه»

روزنامه تماشا: نمایش سریال تلویزیونی مادرانه از شبکه سه سیما در دو هفته اخیر بازتاب های مختلفی داشته و ایرادهای مختلفی به نحوه روایت داستان آن وارد شده است.

سعید نعمت الله نویسنده فیلمنامه این سریال اخیر با انتشار مطلبی در فضای مجازی، درخصوص این ابهام ها و ایرادها توضیح داده و اشاره کرده در این سریال تلاش کرده که تا در بخش هایی از سریال «باج» دهد تا در عوض در بخش های دیگر سریال انگشت اشاره را به کار بیندازد.

به گزارش «سینماپرس»، در طول پخش سریال مادرانه چند صحنه عجیب وجود داشته که با واکنش اهالی رسانه مواجه شده است. صحنه اول جایی است که در قسمت های آغازین سریال، اردلان خطاب به دخترش رها می گوید: «آرایشت رو پاک کن». این جمله درحالی بیان می شود که رها نه تنها آرایشی ندارد بلکه روسری خود را هم تا پیشانی جلو کشیده است.

دفاع از ایرادات و ابهامات سریال «مادرانه»

صحنه دوم جایی بود که در آن مریم زمان (با بازی شقایق فرهانی) در اتاق و در رختخواب خود را به خواب زده بود. در این زمان مادرش وارد شده و به او می گوید: «از کی تا حالا با روسری می خوابی؟!» این جمله درحالی بیان می شود که در سریال های ایرانی شخصیت های زن حتی در حضور همسر خود نیز روسری بر سر دارند و عملا طرح چنین سوالی ساده لوحانه به نظر می رسد.

در واکنش به این انتقادها سعید نعمت الله نویسنده فیلمنامه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امشب مهدی سلطانی بهم می گفت ما باید کار کنیم یا نکنیم. می گفت با همه شرایط سانسور و کج فهمی ها ترجیح میده سرباز زنده باشه تا ژنرال مرده و کار کنه. موافقم. طوبی به مریم می گه چرا با روسری خوابیدی! این چرا رو من نوشتم تا سرباز زنده باشم و از محدودیت ها تصویر ساخته باشم. اردلان زیر سر دخترش رو با بالشت بلند می کنه تا سرباز زنده باشه و سانسور رو پانتومیم اجرا کنه. من نوشتم که اردلان به رها بگه آرایشت رو پاک کن و در تصویر رها اصلا آرایشی نداره، این کار رو کردم تا سرباز زنده باشم و با انگشت اشاره محدودیت ها رو انگشت نما کنم. من جاهایی باج دادم تا جاهایی انگشت اشاره رو به کار بیندازم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      از محتوا و درک این سریال میشود نتیجه گرفت که بجای نام مادارانه نام پدرانه بر آن گذاشت چون خبری از مادر در این سریال نیست و تمام کاراکترها حول پدر میچرخد و یک سریال بی معنا و مفهومی است که بجای درس دادن به بیننده ،بیننده را آموزش میدهد که چطور تمرد کرد و از نقاط ضعف بزرگتر برای رسیدن به اهدافش استفاده کند .نه بوئی از مذهب دارد و نه یک جنبه ارشادی و حتی تا آنجا پیش میرود به بیننده القاء میکند که چنانچه راه نادرستی رفتید و یا مثلاً جرمی انجام دادید مانند اختلاس اردلان در این جامعه ایران کسی شما را مجازات نمیکند و در خفا هر کار که میخوهید انجام دهید.ویکی هم اصلاً این سریال به درد ماه رمضان نمیخورد .باید در این ماه سریالهای مذهبی ساخته شود نه سریالهای در پیت بدون هدف

      پاسخ ها

      • محسن

        هنوز فیلم تمام نشده که شما داری نتیجه گیری می کنی

      • ستاره

        آره دیگه سریالای مذهبی بسازن که خون دل کنن ما رو.بسه فیلم مذهبی ساختن.

      • ناشناس

        جنابعالی اگه همینطوری داره ازت خروار خروار هنر میچکه, بفرمائین یه سریال درجه یک بسازین _ نقد کردن در این حد حداقل مستلزم اینه که خود شما اولا علم نویسندگی و درک مسائل در حوزه نمایش را داشته باشید و دوما برای نقدتان دلیل کارشناسی بیارید.در غیر اینصورت بهتره فقط شنونده گفتار کارشناسان حقیقی باشیم.

    • شهاب

      oخاك بر سرت كه محدوديت هاي ديني را به انتقاد كشيدي به تو هم مي گويندمسلمان؟

      پاسخ ها

      • سعید

        با کی هستی؟؟؟؟؟؟؟

    • امیر

      با سلام کاش این کسی که اسمشو کذاشته نویسنده شجاعت خواندن این مطالب راداشت نمی دونم چی کاره که نوشته های بی ارزشش باید به فیلم تبدیل بشه می کن فامیل مدیر شبکه سه که هر چی تو ذهن بچکانشه رو فیلم می کنند بهتر مسئولین شبکه سه چند تا از داستانهای افراد دیگه رو بخونند تا بفهمند که چه اشغالهای رو بخورد مخاطبین بخصوص جوانان می دهند و بهتر از بازیگران باسواد با شخصیت وبا سابقه استفاده کنند که بعد از فیلم برای کار بعدی مجبور نباشند از قلم بی محتوای کسی تعریف کنند (راستی طوبی ننه کدومشونه که از اسمون به عنوان بازیگر ظهور کرده)
      امید است که این اخرین نوشته این فرد باشه که تبدیل به فیلم می شه چون خیلی خیلی تو این داستان کند زده داستانهای فبلیش هم خراب بود ولی این یکی نوبر ابروی شبکه سه رفت ما که نویسنده کم نداریم تو همین نوشته بالاش هم معلوم که پشتش به کسی گرمه وگرنه جرات نمی کرد با دین شوخی کنه ؟یعنی یه کارشناس دینی نداریم که جواب این بی سوادو بده .

      پاسخ ها

      • ستاره

        طوبی مامان واقعی شقایق فراهانی هستش و واقعا پارتی بازی در چه حد !!!!!!!

      • ناشناس

        جناب آقای امیر : شما که ماشا ا... سواد داری و پیرو دین هستی, باید بدونی انتقاد کردن با توهین فرق میکنه !!!!!!(آشغالها _ گند زدن _ بی سواد . اینها نمونه نثر شیوا و بلیغ شماست !!!!!!!

      • ناشناس

        ضمنا فراموش کردم خدمتتان عرض کنم بازیگرانی که شما بی سواد خطاب کردید اغلب آنها دارای مدرک عالی هستند از جمله آقای مهدی سلطانی ( در نقش اردلان) که دارای مدرک تحصیلی دکترا در رشته مرتبط با بازیگری و کارگردانی از یکی از دانشگاه های معتبر فرانسه هستند.

    • ناشناس

      سریال بسیار مزخرفیه. این فیلم رو ماه های عادی هم میشد پخش کرد اصلا به درد ماه رمضان نمیخوره .خبری از روزه و افطارو سحر نیست هیچی سریالهای آقای عطاران نمیشه

    • بدون نام

      خسته نباشید
      مقصر نویسنده مبتدی این سریال نیست مقصر تهیه کننده این مجموعه است که هر نوشته اشغالی رو تبدیل به فیلم نامه می کنه و معلومه که نوشته قوی نخونده .

    • mhd

      دمشون گرم كه با اين همه محدوديت كار ميكنند.
      آدم هميشه تو محدوديت ها ستاره ميشه...

      پاسخ ها

      • ایرانی

        محدودیت؟؟؟
        کدوم محدودیت ؟
        پول بیت المال رو میگیرن یه فیلم نامه چرت مینویسن و همه پول رو نوش جون میکنن
        محدودیت مال فکر ماست که نمیفهمیم چی دارن به خوردمون میدن...چجوری دارن با ارزش هامون بازی میکننن

    • همراه آبی

      انتخاب بازیگرا خیلی بده

    • سعید

      بدبخت کسیه که به نسبت به قوانین و دستورات دینی خودش بی تفاوت باشه و اسمشو بذاره محدودیت. بعضی از ما ایرانیا به اندازه تروریستهای سوریه هم تعصب رو دین درست و حق خودمون نداریم.

      پاسخ ها

      • الهام

        اگه شماتعصب نداری که مشکل خودته به بقیه ربطی نداره...

    • گمنام

      آقای ناشناس یا ارشادی مثل اینکه سریال رو خوب نگاه نمیکنی منظور نویسنده از اسم سریال مادرانه اینه که ارسلان تمجید واسه بچه هاش هر کاری رو میکنه حتی بیشتر از یک مادر لطف کن سریال رو خوب نگاه کن و بعد نظر بده واقعا فیلم زیبایه واقعیت جامعه رو نشون میده آقا جان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خود نعمت ا... هستی که از نوشته مزخرفت طرفداری می کنی؟

    • ناشناس

      حالا خدا كنه اردلان به مريم برسه.. آخه تو فيلم هاي ايراني هيچ كس به عشقش نمي رسه... انگار بدآموزي داره.

    • النا

      ساختن و پخش یک سریال چه ربطی به ماه رمضان داره این سریال با همه کمی و کاستیش بیانگر درد روشن جامعه س که در گوشه های مختلف آن هر کدوم بنحوی درگیریم بنظر من سریال خوبی است فقط خدا کنه آخرش بدو بدو تموم نشه

    • لیلا

      با سلام.
      این طرز برخورد اصلا درست نیست.احساس میکنم بعضی ها با غرض شخصی دارن این گارگردان و تهیه کننده رو میکوبند.همه ما تو زندگیمون اشتباه میکنیم.به نظر من اولا چیز خیلی مهمی نیست که بخواد این همه انتقاد بهش بشه و ثانیا بهتره که بریم سراغ مفهوم اصلی قصه که اتفاقا مسئله روز جامعه ایرانه.چرا نمیذارید واقعیت نشون داده بشه.این سریال یک تکه ی کوچکی از معضلات جامعه رو نشون میده.بهتره ما با این حرفامون کاری کنیم که بیشتر به این مسائل پرداخته بشه.ایران این روزها توش خیانت زیاد شده، توش بی تعهدی ، مال حرام خوردن، دروغ، تهمت و... زیاد شده.بذارید فیلم بسازنو مشکلاتو مطرح کنند.تاکی میخوایم جلوگیری گمنیم.تا کی میخوایم توهین کنیم.تا کی میخوایم سکوت کنیم.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نمیگم این سریلا ایراد داره اما مهمترین چیز الان تو جامعه ما رسیدگی به همین معظلاته پس خواهش میکنم به جای توهین ، انتقادات ویران کننده کمک کنید تا جامعمون به راه درستی که اسلام گفته حرکت کنه.انتقاد سازنده خیلی خوبه.کسی مخالف انتقاد نیست.اما درست و به شیوه ای که کمک کننده باشه نه به این صورت ها.التماس دعا

    • خندون

      من عاشق تیپ و شخصیت این بازیگره هستم...اون مرده که تصویرش بالا اومده رو میگم...

    • سام

      من نویسنده م.به جای این در پیت نوشتن ها یکی به من بگه چرا امثال نعمت الله با پارتی بازی بالا می یان ولی 8سال نوشتن من دیده نمی شه؟چرا مسائل پشت پرده ی صداو سیما و سینما رو نمی نویسید آقای نعمت الله؟چرا وارد حریم جامعه و مذهب می شید.یکی باید این حرف و بزنه که با تمام آدم ها برخورد داشته باشه.من همکار شمام ولی انگاری نیستم.حرف من و سانسور نکنید.مردم از الگوهایی دارن تبعیت می کنن که واقعا اکثرشون هیچی نیستن.ما اول خودمون و پاک کنیم بعد در مورد جامعه انتقاد..........هیچ وقت خورشید پشت ابر نمی مونه آقای نعمت الله!

    • بدون نام

      آقاي نعمت الله بسيار قوي مي نويسيد . منهم مينويسم ولي اين سريال مثل يك كلاس درس هست برام. تك تك ديالوگ ها عميق و عاليه. صحنه و ديالوگ پدر مريم با اردلان و سكوت اردلان فوق العاده بود. بسيار ممنونيم سريال هاي ماه رمضان را از تكراااار نجات دادين
      خدا قوت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیج کس جزء عافلا نیست که از نعمت ا...تعریف کنه مکر خودش یا اطرافیان صاحب نفعش !! توکدومشونی؟

    • ناشناس

      با سلام خدمت دوستان نمیدونم اینجا تو ایران چرا تا مردم از یه چیزی خوششون میاد همه انتقاد میکنن؟!این فیلم خیلی اموزندس ماله حرومی که برده تو خونه و دخترش اینجوری جلوش وایمیسه از حروم خوری هار شده.بدتر از ابرویی که بردابروش رفت و داره تاوان میده .
      فیلم قشنگ واموزنده حالا میخوان پارتی بازی کنن یا نه بهتر از خیلی فیلمای بی محتوا و مسخره است که بازیگراش فقط به خاطر خوشگل بودنشون بازی میکنن.

    • ریحانه خانم

      بنده خدا عطازان رو با دنیایی از انتقاد انداختنش دورونزاشتن کارکنه
      حالا تحویل بگیری این سریالای مسخره رو...جراحت...سلام بچه ....مادرانه
      بگو خب

    • مرتضی جعفری پور

      کلا مزخرفترین سریالهارو تو این چند ساله ایران ساخته ..البته نه تو شبکه نمایش خانگی

    • ramin

      سلام
      1 - در پلان اول رها وقتی میاد پایین میبینه پدرش اونجاست سعی میکنه آرایشش رو پاک کنه که در نهایت یه مقدار از آرایشش میمونه که اردلان با اون دیالوگ حالیش میکنه که حواسم بهت هست .
      2 - مادره با این دیالوگ به مریم حالی میکنه که میدونم بیداری . فقط همین .
      حالا این حرفها چه مشکلی از مشکلات این سریال رو قرار حل کنه ؟
      آقای نعمت الله .................؟؟؟؟

    • محمودرضا

      بگو خب!!!!!

    • ارغوان

      هم اردلان و هم رعنا بور و چشم رنگی هستند، چرا بچه هاشون چشم و مو مشکی هستند؟؟!! ما بازیگر دختر چشم رنگی کم نداریم، چرا رها به عنوان دختر انتخاب شده و چقدر هم ناشیانه ابروهاشو رنگ کردن، در حالی که مژه های چشماش مشکی هست.

    • نسیم

      باسلام.من بعضی قسمتهاش راتاحالادیدم ولی وقتی میرم جایی مهمانی وجبور میشم با صاحبخانه این سریال مزخرف راببینم خیلی ناراحت میشم که وقتم را برای چی حروم میکنم چون واقعا نگاه خیلی بدی به یک مادر شده اردلان را یک اسطوره کردند درحالیکه این اقا درجوانیش نامزدش را به خاطرپول رها کرد ومطمینا چون زنش رادوست نداشته آنقدر قلدری و رفتارهای بد داشته که آن زن به هزاربهانه رفته اززندگیش بیرون یک زن نخواستن راحس میکنه حالا به هر دلیلی رعنا رفت به عشق خارج یا هرچیز دیگه درجاییرعنا میگه 6 ساله نزاشتی بچه هام راببینم یعنی چه ؟ یعنی خواسته ببینه ولی اردلان نزاشته و حالا یکدفعه سروکله مریم پیدا میشه آنهم دقیقا در مدرسه دختر اردلان ویادآورعشق گذشته میشه آن خانم تحصیلکرده ای که اینقدر میخوادنقش یک زن بابای خوب رابازی کنه و یک الگوی تحصیلکرده برای دختران این مرز وبوم است نباید درازدواجش یک تحقیق بکند که این اردلان چطور داره زندگی میکنه در این سالها چه شده و ازدواجش فقط باید برمبنای یک عشق در سابق باشه آنهم یک عشق که بانامردی کنارگذاشته شده حالا اردلان از هزارراه خلاف کلی دارایی به هم زده میا دبه عشقش برسه از پول ودارایی کسی دیگه به جایی رسیده حالا میخواد بره باعشق زندگی کنه اینها همه اش توهینه به بحث ازدواج به عشق به مادرهای ایرانی ما زنان زیادی در ایران داریم که به خاطر داشتن حضانت بچه هایشان قید ازدواج رازدندهیچ آماررسمی در این رابطه نیست اما طبق قانون ایران اگر زن ومرد جدابشوند مرد ازدواج کند مشکلی نیست ولی زن اگر ازدواج کنند نمیتواند حضانت بچه اش راداشته باشد به همین خاطر خیلی از مادران از خواسته های جوانی خودشان به خاطر فرزندانشان میگذرندحالا یک نفر میاید این فیلمنامه رامینویسد این توهیا ناست به زن ومادر ایرانی بعدنشان میدهند که رعنا آمده پسرش تحویلش نمیگیره میگه این زنه میواخست منو بدزده یعنی این پسر در طی این سالها ایرادمادرش رانگرفته عکس مادرش راندیده ولی به زنی که دوروزه دیدتش وزن باباشه میگه این زنه میخواست منو بدزده ومیپره توی بغلش.کجای این فیلم حقیقه مزخرفه

    • طوبی

      سلام
      من این سریال رو اصلا دوست ندارم,گاهی انگاری فقط باید یه فیلمی ساخته بشه,شاید نقاط قوتی ام اما داشته باشه,اما کلا نقاط ضعف بیشمارش به نقاط قوتش میچربه،تا حالا چن بار تصمیم گرفتم که دیگه تماشاش نکنمو باخودم میگم حیف وقت.بعدشم من از بازیگر نقش اردلان خوشم نمیاد,نه ظاهرشون نه بازیشون,تعجب کردم جدا در بالا خوندم تحصیلات مرتبط دارن,کلا فیلمایی که تا حالا ایشون بازی کردن رو به هیچ وجه نمی پسندم.
      و اما نکته اصلی و گله گذاری من در رابطه با استفاده از اسم طوبی در فیلم ها برای نقش های مسن,عزیزان نویسنده آیا واقعا با این اسم خصومتی دارید(؟),حتما باید اسم عمه خانوم یا ننه جون,طوبی باشه.هستن جوونایی ام تو دنیای واقعی که اسمشون طوبی است,حتما این اسمو قدیمی میپندارین.اما اصلا کارتون قشنگ نیست.تو یه فیلمی ام چن وقت پیشا اسم یه قهوه خونه طوبی بود,اسمی که واقعا معنای زیبایی داره!!!!!!!!
      شمایی که مینویسی وقصد نوشتن داری حواست باشه که حتی نوع خاصی از انتخاب اسم باعث میشه دوستت نداشته باشن,البته اگه برات مهمه. . .

      پاسخ ها

      • طوبی

        دوباره سلام.راستش من بابت نظری که در رابطه با یکی از بازیگرای فیلم دادم،پشیمونم.بنظرم حق نداشتم در باره ی فردی که قطعا طرفدارای خودشونو هم دارن نظر بدم وبنظرم کارم منصفانه نبود,ایکاش امکان حذف نظرم بود,حالا لااقل امیدوارم تونسته باشم اصلاحش کنم.

    • نسیم

      باسلام میخواستم از دوستان به خاطرغلطهای املایی عذرخواهی کنم وبگم وقتتون رابرای دیدن این سریالهایی که برگرفته ازذهن یک نویسنده ناآگاه است هدرندهید.باافکارغیرحقیقی وخیالپردازی تکه ای ازفیلمهای هندی رابافیلمهای مذهبی وفیلمهای اکشن سرهم کرده ودرمعرض دیدمردمی میزارند که درک وشعورشان آنقدربالاهست که فیلم وسریال خوب وبدراتشخیص بدهند.

    • بدون نام

      من یک مادر هستم میخواهم به اقای نویسنده بگویم هیچ مادری به این راحتی از جگر گوشه های خود جدا نمیشود حتی اگر فرسنگها از انها دور باشد شما در این داستان چه چیزی رو میخواهید نشون بدید فداکاری اون به اصطلاح بابارو ؟چرا کارهای اون زیر سوال نرفت؟با زندگیه دو زن بازی کرد (به خاطر خودش ) بچه هارو به مادرشون نداد (به خاطر خودش) با زندگیه بچههاش بازی کرد بازهم به خاطر خودخواهی خودش هیچکس از اون مادر نبرسید تو چرا رفتی شما مادر رو یک زن خودخواهی نشون دادین تمام انگشت اتهام رو بسوی اون نشونه رفتین در صورتی که رعنا هنوز دل به اون مردک بسته بود وحتی قلبشرو جایگاه کس دیگری نکرده بود اما اون بهقول شما بابا در فکر مریم خانم بود من خیلی متاسفم که شما برای یک ساعت سرگرم کردن مردم حاضر شدید چه کاری انجام بدید شما با این کارتون روی امثال مردک های خودخواهی رو که مادرهای بچه هاشون رو تا سرحد جنون میکشونند که راهی جز جدایی نمیگذارندرو نه تنها زیادتر نکردید بلکه ذهن امثال اون بچه هارو هم نسبت به مادرشون خرابتر کردید با دیدن این سریال میگویید خودخواه بودن مرد جایز است میتواند بازن وفرزند هرجور که خواست رفتار کند و زنها حتی اگر مردند هم باید بمانندوزندگی کنند وحق اعتراض نداشته باشند واگر اعتراض کنند نتیجه اش این است واقایون ایرادی ندارد دنبال هوسهای خود بروند وهر جا زندگی سخت گذشت براحتی تغییرش بدن وهیچ کس اعتراضی نمیکنه بهتره اسم این سریال رو بگذارین( بدرانه )که خدمتتون به جامعه ی امثال این بدر ها کامل باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج