۶۱۰۳۱۴
۵۰۷۷
۵۰۷۷
پ

درخواست فعالان دانشجویی در روز حضور رئیس جمهوری در دانشگاه

وزیر علوم باید مطالبات دانشجویان را برآورده کند

هم‌اکنون جامعه دانشجویان خواسته اصلی‌شان انتخاب وزیر علوم است، وزیری که در‌شأن دانشگاه و دانشجو باشد.

روزنامه ایران: قرار است امروز رئیس جمهوری به دانشگاه تهران برود و زنگ آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها را به صدا درآورد. او در ۵ سال گذشته به دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و دانشگاه تهران رفت تا در برابر دانشجویان و دانشگاهیان از اهمیت دانشگاه در دولتش بگوید. گرچه این حضور همیشه یکی از داغ‌ترین و البته پرحاشیه‌ترین مراسم‌ هرسال رؤسای جمهوری بوده است با این همه در مراسم امروز رئیس جمهوری در دانشگاه تهران تنها وزیر بهداشت در کنار روحانی حضور خواهد داشت و از وزارت علوم هم سیدضیا هاشمی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم او را همراهی خواهد کرد.
البته روحانی در دولت قبل در دیدار با دانشگاهیان هم یک بارجعفر توفیقی و یک بار هم محمد علی نجفی را به‌عنوان سرپرست در کنار خود داشته است. موضوعی که البته مورد توجه فعالان دانشجویی هم قرار گرفته است و آنها حالا یکی از مهم‌ترین مطالبات خود را انتخاب وزیری کاربلد در این حوزه می‌دانند. موضوعی که «غزل معصوم شاهی» دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی وقتی آقای فرجی دانا وزیر علوم بود شرایط دانشگاه‌ها به سمت بهبود حرکت می‌کرد. خیلی از نشریات و تشکل‌های دانشجویی فعال شدند.
بسیاری از میهمان‌های دانشگاه‌ها که اجازه حضور در دانشگاه را نداشتند می‌توانستد در دانشگاه حاضر شوند و فضای نقد در دانشگاه حاکم شد. می‌توانم بگویم بهترین دوره این ۵ سال همان دوران آقای فرجی دانا بود. چرا که بعد از استیضاح دوباره نهادهای خارج از دانشگاه برای دانشگاه تصمیم‌گیری کردند و برخی از دانشجویان احضار شدند. وی تأکید کرد: «ما حداقل توقع‌مان از رئیس جمهوری این است که وزیری برای این وزارتخانه در نظر بگیرند که مثل آقای فرجی دانا اقتدار داشته باشد.»
فضا روز به روز بهتر می‌شود
با این حال دانشگاهیان در سال‌های اخیر روزهای پر اتفاقی را تجربه کرده‌اند. از روزهای دشوار دولت دهم گرفته تا دمیدن بارقه‌های امید و فضای نشاط در دانشگاه، از بازنشستگی زود هنگام استادان گرفته تا بازگشت دوباره همان استادان به دانشگاه، از احضار و ستاره‌دارشدن دانشجویان گرفته تا برطرف شدن منع تحصیلی دانشجویان. موضوعی که البته فعالان تشکل‌های سیاسی دانشجویان به خبرنگار «ایران» می‌گویند.
محمد کبیری رئیس ستاد جوانان دانشجویان روحانی درباره وضعیت فعلی دانشگاه می‌گوید: در ۴ سال اول دولت یازدهم تلاش شد تا فضای بسته دانشگاه‌ها باز شود، تعداد قابل توجهی از انجمن‌های سیاسی دانشجویی مجوز فعالیت گرفتند؛ انجمن‌هایی که سابق بر این اجازه فعالیت نداشتند همچنین بخش زیادی از دانشجویان ستاره دار به دانشگاه برگشتند و این اقدامات مهم دولت یازدهم در دانشگاه بود.البته در تمام این سال‌ها یکسری کج سلیقگی‌هایی در ارتباط با دانشگاه و دانشجو هم شد مثلاً نهادهای خارج از دانشگاه برای دانشگاه نسخه می‌پیچیدند یا در برخی مواقع وضعیت را برای دانشگاه امنیتی می‌کردند با این حال دولت، وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌ها تلاش کردند تا این وضعیت را بهبود بخشند و به اعتقاد من فضا روز به روز بازتر از سال‌های قبلش شد. با این حال هم‌اکنون جامعه دانشجویان خواسته اصلی‌شان انتخاب وزیر علوم است وزیری که در‌شأن دانشگاه و دانشجو باشد.
رئیس جمهوری پیگیر وعده‌های دانشگاه باشد
محمد رهبری دبیر انجمن سیاسی دانشگاه تهران هم بر این باور است که دولت دوازدهم باید پیگیر وعده‌های دانشگاهیان باشد و دانشگاه در اولویت برنامه‌های رئیس جمهوری باشد: در جریان دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، فعالان و تشکل‌های دانشجویی با حضور پررنگ خود در فضای انتخاباتی و حضور پررنگ در خیابان‌ها و فضای مجازی، نقش مهمی در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایفا کردند. آنها با وجود تمام انتقاداتی که به عملکرد دولت اول حسن روحانی داشتند وارد میدان شدند تا نه تنها راهی که از سال ۹۲ آغاز شده بود ادامه یابد، بلکه امید داشتند تا کاستی‌ها و ضعف‌های دولت یازدهم در وزارت علوم نیز کاهش یابد.
مهم‌ترین مطالبه آنان در جریان انتخابات انتصاب وزیر علومی بود که توانایی و اراده دفاع از استقلال دانشگاه را داشته باشد و جلوی دخالت‌هایی که در خارج از دانشگاه در این حوزه می‌شود گرفته شود. امید داشتند تا دیگر شاهد برخورد با تشکل‌ها و فعالان دانشجویی نباشند، امید داشتند تا از علوم انسانی در برابر شعارزدگی و حرف‌های غیر تخصصی دفاع شود، امید داشتند تا در برابر کالایی شدن آموزش ایستادگی شود. شعارها و عملکرد رئیس جمهوری نیز در ایام انتخابات، به همه دانشجویان این امیدواری را داده بود که به سوی تحقق این مطالبات حرکت خواهد شد و کسی به‌عنوان وزیر علوم معرفی می‌شود که در این راستا حرکت کند.
وی تأکید می‌کند: اما امروز در شرایطی رئیس جمهوری برای آغاز سال تحصیلی به دانشگاه تهران آمده است که نه تنها وزیر علوم معرفی نشده است، بلکه اکثر گزینه‌هایی که در فضای سیاسی و دانشجویی مطرح می‌شود، با خواست و مطالبه دانشجویان فاصله فراوانی دارد. پس از نزدیک به دو ماه هنوز کسی به‌عنوان وزیر علوم معرفی نشده است. ویژگی‌های مدنظر آنها برای گزینه وزارت علوم بارها و بارها در بیانیه‌هایشان اعلام شده است. انتخاب وزیر علوم آزمونی است برای رئیس جمهوری تا وعده‌هایش در حوزه آموزش عالی ارزیابی شود. امید است که رئیس جمهوری برخلاف آن چه به نظر می‌رسد همچنان پیگیر وعده‌های انتخاباتی خود و خواست و مطالبه دانشجویان باشد که این موضوع با معرفی وزیر علوم ارزیابی می‌شود.
دانشگاه نباید جولانگاه فعالیت سیاسی شود
حسین اخگر دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز مهم‌ترین درخواست دانشجویان را انتخاب وزیر علوم شایسته می‌داند و می‌گوید: مهم‌ترین توقعی که بدنه دانشگاه از رئیس جمهوری داشتند این بود که ما هم یک وزیر شایسته در رأس وزارتخانه داشته باشیم. اما هم‌اکنون وزارت علوم بدون وزیر رها شده است این به نفع جامعه دانشگاهی نیست. البته برخی از گزینه‌هایی که مطرح می‌شود هم در حد و اندازه وزارت علوم نیستند ما انتظار داریم وزیری در رأس وزارتخانه باشد که بدنه دانشگاه را بخوبی بشناسد.
وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته انجمن‌هایی در دانشگاه مجوز گرفتند که به ضرر دانشگاه و اسلام کار می‌کنند، می‌گوید: انجمن‌های زیادی مجوز گرفتند که هیچ کدامشان کارکرد چندان مثبتی برای دانشگاه نداشتند این به ضرر نظام اسلامی است. متأسفانه معاونت فرهنگی وزارت علوم در چند سال گذشته بسیار سیاسی کاری کرده است این معاونت هر روز به بهانه افزایش تشکل‌های دانشجویی و نشاط دانشگاهی مجوزهایی را صادر کرده است. وزارت علوم به جایی که به فکر شتاب علمی دانشگاه‌ها باشد جولانگاه فعالیت سیاسی دانشجویان و دانشگاهیان شده بود و این به ضرر دانشگاه است.
«سبحان فلاح» دبیر سیاسی بسیج دانشگاه امیر کبیر اما به آزادی بیان در دانشگاه اشاره می‌کند و معتقد است که این آزادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کمتر شد. او این چنین توضیح می‌دهد: زمانی که آقای روحانی انتخاب شدند به این موضوع اشاره کردند که فضای دانشگاه‌ها امنیتی است متأسفانه هم‌اکنون هم همین فضا حاکم است و رؤسای دانشگاه‌ها اجازه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را در دانشگاه نمی‌دهند.
ما چندین بار از رؤسای دانشگاه خواسته‌ایم تا اجازه دهند درباره برخی از مباحث در صحن دانشگاه کرسی آزاد اندیشی برگزار کنیم اما این اجازه را ندادند یا خواستیم که میهمانهایی وارد دانشگاه شوند تا جلسه نقد و بررسی داشته باشیم اما چون این میهمان‌ها مورد علاقه رؤسای دانشگاه نبود این اجازه را به ما ندادند.ما از رئیس جمهوری می‌خواهیم فضا را برای دانشجویان باز کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج