۶۱۱۶۳۶
۲ نظر
۵۰۴۷
۲ نظر
۵۰۴۷
پ

تأملی در دادگاه غیابی خاوری

به گفته مسئولان قضایی، ۳۰ آبان ماه محاکمه غیابی محمود رضا خاوری، مدیر بانکی فراری و متهم اصلی پرونده موسوم به اختلاس ۳ هزار میلیاردی برگزار می‌شود. در این خصوص نکاتی قابل توجه است.

روزنامه ایران: به گفته مسئولان قضایی، ۳۰ آبان ماه محاکمه غیابی محمود رضا خاوری، مدیر بانکی فراری و متهم اصلی پرونده موسوم به اختلاس ۳ هزار میلیاردی برگزار می‌شود. در این خصوص نکاتی قابل توجه است. از منظر حقوق بین‌الملل، معاهده استرداد مجرمین بین دولت‌های ایران و کانادا منعقد نیست لکن ایران تا به امروز متهمی را مورد پیگرد قرار داده که با توجه به فصل چهار و پنج کنوانسیون مبارزه با فساد [که کانادا نیز عضو آن است]، این کشور در چارچوب حقوق بین‌الملل موظف به تمکین از قواعد کنوانسیون و همکاری با ایران است.
رئیس «آمبودزمان» این کشور نیز قبلاً قول‌های مساعدی به مسئولین قضایی دادند. اینک باید دستگاه قضا تحلیل کند صدور یک حکم غیابی قضایی برای متهم با این وسعت از تخلف و ابهاماتی که در مورد پست‌های داخلی این جرم مشهود است، چه عایدی نصیب مدعی‌العموم در اجرای عدالت خواهد کرد؟!

اگر فرض کنیم مجازات یک محکوم به فساد فی‌الارض اعدام باشد که فرض بی جایی مستفاد از قانون مجازات و محکومیت سایر متهمین پرونده نیست، صدور حکم اعدام یا حبس برای یک شخص تبعه کانادا با وضعیت دیپلماسی موجود ممکن است به نفع متهم به لحاظ اجرای عدالت تمام شود اگرچه که کاملاً قانونی است.
چرا که مجازات اعدام در قانون مجازات اسلامی هیچ گاه از طرف جوامع غربی مورد تأیید نبوده و به پرونده رنگ و بوی سیاسی‌تری خواهد بخشید و استرداد و دسترسی به متهم را به چالش‌های بیشتری خواهد کشید. معتقدم استرداد پرونده مشارالیه به دادسرا جهت تحقیق بیشتر و رفع ابهامات موجود و تحقیق درباره شرایطی که متهم موفق به فرار شد مطلوب است که اگر رأی اعدام یا حبس غیابی برای این متهم که تبعه کانادا است صادر شود و موضع قضایی ایران هویدا شود، مبحث پناهندگی سیاسی و دفاع تمام قد کانادا از تبعه متمول خود پیش رو خواهد بود.

به هر روی، متهم در دولت‌های گذشته نقشی در نظام بانکی ایفا کرده و حال چگونه در دولت دهم به تعریف وزیر وقت به عنوان یک شخص باتقوا و لایق و انقلابی پس از مصوبه خاص هیأت وزیران به سمت مدیر عاملی بانک ملی منصوب می‌گردد جای تحقیق بیشتری دارد به تمام این ابهامات باید دوتابعیتی بودن مشارالیه را نیز اضافه کرد و همچنان حیران این اقدام در دولت دهم بود.
نامبرده پس از انتصاب و شروع به فعالیت در تابستان سال ۹۰ موضوع پرونده سه هزار میلیاردی مطرح می‌گردد که به گفته ریاست جمهوری وقت در اثر نظارت ایشان و توده مردم این پرونده طرح و هویدا می‌گردد در این حال در شهریور سال ۹۰ پس از ساعت‌ها بازجویی از محمودرضا خاوری، وزارت اطلاعات و وزارت اقتصاد و دارایی با خروج متهم از کشور جهت شرکت در مأموریتی نه چندان مهم به شماره ۵۷۸۶۶۹ موافقت کرده و مقدمات فرار متهم ردیف اول یکی از بزرگ‌ترین اختلاس‌ها مهیا می‌شود که دقیقاً چند روز بعد از خروج متهم مأموریت مشارالیه لغو و استعفای فکس شده از هتل محل اقامت متهم به دفتر ریاست بانک ملی رسید می‌گردد.

اینک 6 سال است که دیپلماسی کشور و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در استرداد این متهم موفق نبوده و رسیدگی دادگاه و صدور حکم غیابی نه تنها ابهامات این پرونده را مرتفع نخواهد ساخت بلکه از منظر حقوق بین‌الملل شرایط را برای یک متهم کارشناس در امور حقوقی پیچیده‌تر و البته مسیر دستیابی به عدالت را برای مدعی‌العموم ناهموارتر خواهد کرد چرا که اگر در 6 سال گذشته از استرداد یک متهم با عنوان مدیر ارشد دولتی ناتوان بودیم، حال چگونه یک محکوم به اعدام یا حبس را که تبعه کانادا است، به دست قاضی اجرای حکم خواهیم رساند و این نکته‌ای است که قضات شریف دادگاه انقلاب نباید از خاطر دور کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهاره

      ازبی عرضگی مسئولان وقت ،تونست فرار کنه،حالا هم با پولهای مردم بهش خوش میگذره،از ماست که برماست

    • مرتضی

      موافقم بانظرنگارنده. البته که بازگردوندن پولها مهمتر از مجازاتش هست.بهتره بارویکردی حقوقی وارد قضیه بشن تا صدور حکم غیابی که کاری ازپیش نمیبره،بنظرم مسئولان بااینکار میخوان ازخودشون رفع مسئولیت کنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج