۶۱۲۶۷۴
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

رابطه اصلاح‌ طلبان با رهبری هرگز قطع نشده است

رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نه‌تنها ماجرای تزریق غیر قانونی پول در انتخابات اخیر شورا را رد کرده و گفته : «برخی از اعضای شورای شهر هنوز سهم‌شان را پرداخت نکرده‌اند».

روزنامه شرق: رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نه‌تنها ماجرای تزریق غیر قانونی پول در انتخابات اخیر شورا را رد کرده و گفته : «برخی از اعضای شورای شهر هنوز سهم‌شان را پرداخت نکرده‌اند».
شکل‌گیری شورای «گفت‌وگوی ملی» از آبان سال گذشته در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفت و حالا عارف از تعامل با شورای نگهبان در جریان تأييد صلاحیت‌ها سخن گفته و اینکه «ان‌شاءالله سعی خواهیم کرد فضا را به‌ سمتی ببریم که شورای نگهبان به ‌طور کامل در چارچوب قانون عمل کند».او همچنین درباره نقدها به لیست امید مجلس گفته «مشکل ائتلاف مجلس این بود که مؤتلف، ما را تا بهارستان می‌خواست. بخشی خودشان را کنار کشیدند. برخی هم در مجلس رودرروی ما قرار گرفتند».عارف گفت‌وگو با ایلنا از خطر انشعاب درونی و ملاحظات و مشقات بستن فهرست‌های انتخاباتی و ائتلاف با جریان اعتدال تا نحوه تعامل با دولت روحانی و حاکمیت، رابطه اصلاح‌طلبان با رهبری، چگونگی تعامل این جناح سیاسی با شورای نگهبان و مسائل حزبی سخن گفته است.
عارف همچنین با تأكيد بر اینکه «روابط‌مان با رهبری در مقاطعی ضعیف بوده؛ اما قطع نشده، اظهار امیدواری کرده که روابط با رهبری رو به رشد خواهد بود». او در‌عین‌حال دیدارهای اسحاق جهانگیری و رهبری را نه دیدارهایی از سر نمایندگی اصلاح‌طلبان که دیدارهای شخصی عنوان کرده است. واکنش عارف به تصویر منتشر‌شده از علی لاریجانی و رئيس دولت اصلاحات و حاشیه‌های مطرح‌شده درباره احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز گفته «نباید مراسم عزاداری را سیاسی کنیم. قطعا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٠ کاندید اصلاح‌طلب خواهیم داشت». گفت‌و‌گوی ایلنا با عارف را علیرضا کیانپور، خبرنگار پارلمانی این خبرگزاری انجام داده است.
سال ۹۴ به‌ خاطر کمبود اصلاح‌طلبان تأييد صلاحیت‌شده، وارد ائتلاف نشدیم
رئيس فراکسیون امید مجلس همچنین تأكيد کرده «ما پس از طی چند مرحله مقدماتی در تهیه فهرست ۳۰‌نفره تهران، به یک فهرست ۶۰‌نفره تماما اصلاح‌طلب رسیده بودیم و پس از آن بود که وارد ائتلاف شدیم. حتی به‌عنوان مثال نفر بیست‌وششم یا بیست‌وهفتم همان فهرست ۶۰‌نفره که یکی از جوانان فعال اصلاح‌طلب در یکی از احزاب نیز بود، از فهرست کنار گذاشته شد. البته چند نفر دیگر هم اعتراضاتی داشتند؛ اما آنها در رده‌های بالاتر از ۳۰ و مابین ۳۱ تا ۳۵ سال بودند؛ بنابراین ما به‌ خاطر فقدان نیروهای تأييد صلاحیت‌‌شده، وارد ائتلاف نشدیم. ائتلاف در سال ۹۴ به‌ خاطر کمبود نیرو نبود و حتی برخی احزاب که در شورای‌عالی اول گلایه کرده و به‌نوعی در مقطعی فاصله گرفتند، حرفشان این بود که چرا نیروهای با‌کیفیت اصلاح‌طلب تأييد صلاحیت‌شده‌مان را کنار گذاشته و افراد غیراصلاح‌طلب را داخل فهرست گذاشتیم که حرفشان درست هم بود».
به گفته او «مشخصا باید بگویم حزب اعتدال و توسعه که در انتخابات مجلس بخشی از ائتلاف بود، تقاضای پیوستن رسمی به شورای‌عالی را مطرح کرد و عملا به عضویت این شورای‌عالی درآمد؛ بنابر‌این در گام سوم در انتخابات شورای شهر ائتلاف نکردیم و همه‌جا با فهرست غیرائتلافی و «لیست امید» وارد رقابت شدیم».
تعامل با شورای نگهبان در چارچوب «گفت‌وگوی ملی»
به گفته عارف «برخی تحلیلگران جریان رقیب که از نابودی و پایان گفتمان اصلاحات سخن می‌گفتند، امروز از اصالت این جریان سخن گفته و معتقدند که اصلاحات در کنار جریان اصولگرایی، دو جریان اصیل سیاسی کشور هستند که حدود مهر یا آبان‌ سال گذشته بحث «گفت‌وگوی ملی» را مطرح کردیم. یکی از برنامه‌های ما در این راستا، بحث تعامل و گفت‌وگو با شورای نگهبان در جریان تأييد صلاحیت‌هاست و ان‌شاءالله سعی خواهیم کرد فضا را به‌ سمتی ببریم که شورای نگهبان به ‌طور کامل در چارچوب قانون عمل کند.
هم‌اکنون هم تعامل بسیار خوبی را آغاز کردیم و فرصت خوبی نیز در آینده داریم». عارف همچنین درباره سطح این دیدارها گفته «استفاده از فرصت نظارت بر انتخابات شوراها برای جلب اعتماد شورای نگهبان در دستور کار است. البته هنوز جلسه‌ای با شورای نگهبان
نداشتیم؛ اما همین‌قدر بگویم که در این مدت تعامل خوبی با شورای نگهبان داشتیم.
دریافت پول از اعضای فهرست امید شوراها صحت ندارد
عارف با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان توانسته‌اند در انتخابات اخیر اکثریت شوراها در ۲۱ مرکز استان را تصاحب کنند، گفته «با وجود این دستاوردها در حال آسیب‌شناسی عملکردمان در تهیه فهرست و در ادامه، عملکرد شوراها هستیم». او درباره حاشیه‌های مطرح‌شده درباره پول‌های هزینه‌شده در فهرست تهران شورا نیز گفته «این مسئله صحت ندارد. درخواستم این است که اگر موردی به‌ صورت مستند وجود دارد، در اختیارمان قرار دهند تا پیگیری کنیم. سقف صد میلیون برای هریک از اعضای فهرست امید از سوی خود اعضا مطرح شد. قرار بود این ۲۱ نفر در مجموع یک میلیارد تومان برای هزینه‌های مربوط به تبلیغات پرداخت کنند؛ بنابر‌این کف ۵۰ میلیون را برای هریک از این ۲۱ نفر در نظر گرفتیم که در جلسه‌ای که خود اعضای فهرست برگزار کردند، این مبلغ را تا صد میلیون برای هر نفر افزایش دادند؛ اما فکر می‌کنم تا امروز بسیاری از این ۲۱ نفر هنوز این مبلغ را پرداخت نکرده‌اند.

ستاد انتخاباتی هنوز بدهی‌های بسیاری دارد؛ بنابراین دریافت وجه از فردی برای اینکه در فهرست قرار گیرد را به‌شدت تکذیب می‌کنم». او در پاسخ به اینکه «باقی هزینه‌های فهرست امید از کجا تأمین شد؟» نیز گفته «ستاد انتخابات تهران هنوز هم بدهی دارد! باقی هزینه نیز بنا بود بخشی از سوی احزاب و بخشی نیز از سوی علاقه‌مندان تأمین شود که هنوز هم برخی از این مبالغ پرداخت نشده و ستاد انتخابات تهران هنوز هم بدهی‌هایی دارد».

او درباره اتاق فکرهای اصلاح‌طلبان نیز گفته «اتاق‌های فکر متعددی در جریان اصلاحات فعال است که در مسائل کلان و مهم گفتمانی به‌طور طبیعی به سمت هم‌افزایی می‌روند.
هم‌اکنون بنیاد باران، بنیاد امید و احزاب مختلف اتاق‌های فکر خود را دارند و طبیعتا آن‌چنان که در این سال‌ها شاهد بودیم، برايند نظرات این اتاق‌های فکر در کلیت جریان اصلاحات صورت گرفته و این جریان به‌صورت اجماعی عمل می‌کند. قطعا آقای خاتمی نقش محوری و کلیدی دارند اما نه ایشان تمایلی دارند که فردی تصمیم بگیرند و نه قرار است این‌چنین باشد. ما بارها تأكيد کرده‌ایم که جریان اصلاحات بر اساس خرد جمعی تصمیم‌گیری می‌کند».
جلسه‌های اصلاح‌طلبان بامقام معظم رهبری
عارف همچنین تأكيد کرده «هیچ‌گاه ارتباط جریان اصلاحات با رهبری قطع نشده اما در مقاطعی این ارتباط کمی ضعیف شده که باید ان‌شاءالله با تعامل بیشتر با دفتر مقام معظم رهبری این ارتباط را تقویت کنیم». او در پاسخ به اینکه «آیا کمیته تعامل برنامه‌ای برای دیدار با رهبری ندارد؟» گفته «فعلا خیر»؛ همچنین پاسخ عارف به این سؤال که آیا آقای جهانگیری به‌عنوان نماینده جریان اصلاحات جهت تعامل با رهبری وارد شده نیز تأكيد کرده «دیدارهای جهانگیری با رهبری جنبه شخصی دارد، نه به ‌نمایندگی از اصلاح‌طلبان. آقای جهانگیری هیچ‌گاه به‌عنوان نماینده شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیداری نداشته است و دیدارشان جنبه شخصی دارد. کمااینکه اصلاح‌طلبان دیگر هم برحسب مورد و ضرورت خدمت مقام معظم رهبری می‌رسند».
عارف در پاسخ به این سؤال که «به هر حال آیا برنامه‌ای برای تقویت ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبری دارید؟» نیز گفته «تلاش ما ارتقای سطح روابط اصلاح‌طلبان با رهبری است». به گفته او «اصلاح‌طلبان تقاضای وقت می‌کنند و با مکانیسم‌هایی که وجود دارد، این دیدارها انجام می‌شود.
البته معتقدم باید ارتباط این جریان اصیل انقلاب با بزرگان نظام بیشتر باشد و سعی خواهیم کرد ان‌شاءالله ارتباط بیشتری داشته باشیم. روابطمان با رهبری در مقاطعی ضعیف بوده اما قطع نشده».
واکنش به انتشار عکس لاریجانی درکنار خاتمی

تحلیل عارف از همنشینی اخیر علی لاریجانی با سیدمحمد خاتمی نیز این است «برای انتخابات ۱۴۰۰ وقت کافی برای تحلیل‌های گوناگون هست (با خنده) ولی معتقدم نباید مراسم عزاداری را سیاسی کنیم. اولویت فعلی ما انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ است، نه ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰». او در پاسخ به اینکه «آیا ما در انتخابات ۱۴۰۰ قطعا کاندیدای اصلاح‌طلب داریم که لازم نباشد به سمت آقای لاریجانی برویم، گفت «قطعا ما کاندیدای اصلاح‌طلب خواهیم داشت. ما در شرایطی که رقیب حذف کامل ما را امضا کرده بود، مشخصا در سال ۹۲ حدود چهار تا پنج کاندیدا داشتیم. بنابراین در شرایطی که در گام‌های دهه ۹۰ موفق بودیم، آیا می‌توانیم در ۱۴۰۰ کاندیدا نداشته باشیم؟‌ این امکان ندارد!».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به کوری دشمنان رابطه اصولگرايان نه تنها با رهبر عزیزترازجانمان قطع نشده بلکه محکمتر هم شده است چون حرف فقط حرف رهبرست و ما سرباز حلقه به گوش رهبریم جانمان فداي رهبر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج