۶۱۳۵۲
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

علی‌اصغر حداد:

فرهنگستان فارسی با زبان مردم بیگانه است

علی‌اصغر حداد معتقد است: فرهنگستان زبان و ادب فارسی با زبان مردم بیگانه است، در حالی که واژه‌سازی به شناخت عمیق و احاطه به موضوع نیاز دارد.

خبرگزاری ایسنا: علی‌اصغر حداد معتقد است: فرهنگستان زبان و ادب فارسی با زبان مردم بیگانه است، در حالی که واژه‌سازی به شناخت عمیق و احاطه به موضوع نیاز دارد.

این مترجم پیشکسوت در ارزیابی فرآیند واژه‌گزینی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: فرهنگستان با مردم بیگانه است، فرمایشی است و نتیجه‌ این فرآیند همین است که می‌بینیم که نه مردم عادی از واژه‌های‌شان استفاده می‌کنند و نه اهل فرهنگ.

او ادامه داد: واژه‌سازی در فرهنگستان این‌گونه است که یک عده نشسته‌ و فکر کرده‌اند و این واژه‎ها را ایجاد کرده‌اند و به نظرم هیچ‌کدام‌شان دست‌اندرکار نیستند. شاید این حرف اغراق‌آمیز باشد، اما واقعا کسانی که در فرهنگستان واژه‌سازی می‌کنند، گویی با زندگی روزمره مردم بیگانه هستند.

حداد درباره واژه‌گزینی در زبان آلمانی گفت: تا آن‌جا که من می‌دانم، آن‌جا دستگاه یا مرجعی نیست که خودش را قیم فرهنگ بداند و واژه‌ها از طریق کسانی ساخته می‌شود که آن‌ها را به کار می‌برند.

او در پاسخ به این سؤال که مترجم‌ها چقدر می‌توانند در این فرآیند مؤثر باشند و واژه‌سازی کنند، گفت: مترجم‌ها زمانی می‌توانند در این زمینه کار کنند که ادیب باشند، کسانی هم بوده‌اند که واژه‌های ماندگاری را ساخته‌اند مانند داریوش آشوری یا عزت‌الله فولادوند. واژه‌سازی فقط این نیست که فردی که چند کتاب نوشته، واژه‌ای را تصویب کند، بلکه باید احاطه‌ی زیادی به موضوع داشته باشد. مثلا چرا فرهنگستان باید برای «لازانیا» معادل بسازد؟ آشپزها باید برای این واژه معادل بسازند. کسانی باید واژه‌سازی کنند که شناخت‌شان عمیق باشد؛ با شناخت یک‌سویه نمی‌شود واژه‌سازی کرد.

این مترجم گفت: من معتقدم فرهنگستان از مردم دور است. جوانان الآن اصطلاحات خودشان را دارند که ما با آن‌ها آشنایی نداریم. ممکن است ما این واژه‌ها را قبیح بدانیم، در حالی‌که فرهنگستان باید آن‌ها را بشناسد. چون این واژه‌ها هستند که دارند زبان ما را تغییر می‌دهند. زبان هر چند دهه پوست می‌اندازد و باید این پوست‌اندازی زبان را قبول کرد.

حداد در پایان تأکید کرد: من قبول دارم که زبان لایه‌های مختلفی دارد، اما لایه کوچه و بازاری را هم باید به رسمیت شناخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mori

      شما خودت هم بيگانه اي چونكه پارسي رو ميگي فارسي/در كجاي تاريخ نژاد فارس داشيم؟ هر چي داشتيم پارسها و پارسيان بودن/از حمله اعراب به اينور ما شديم فارس چونكه اونها تو زبونشون پ ندارن

    • مرتضی جعفری پور

      دقت کردید خود کلمه فرهنگستان فارسی نیست .

    • ali

      جانا سخن از زبان ما می گویی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج