adexo3
۶۱۵۳۸۲
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

پرتره‌ای از یک سیاست‌ ورز اصلاح‌ طلب

عباس موسایی در روزنامه شرق نوشت: صراحت و درایت را می‌توان هم‌زمان در او مشاهده کرد. همچنان که در انقلابی‌گری قاطع بود، در اصلاح‌جویی عمیق است. حوصله‌ای ستودنی در شنیدن دارد و آرامشی وافر در سخنوری. گویی اگر گذشته‌اش را مورد نقادی قرار دهند، خوشحال‌تر می‌شود تا او را تمجید کنند.

عباس موسایی در روزنامه شرق نوشت: صراحت و درایت را می‌توان هم‌زمان در او مشاهده کرد. همچنان که در انقلابی‌گری قاطع بود، در اصلاح‌جویی عمیق است. حوصله‌ای ستودنی در شنیدن دارد و آرامشی وافر در سخنوری. گویی اگر گذشته‌اش را مورد نقادی قرار دهند، خوشحال‌تر می‌شود تا او را تمجید کنند.

«-آقای نوری در آن مسئله کمی تندروی کردی.
-آقا ما خیلی جاها تند رفتیم».
ذهنیتی مسئله‌محور دارد. نظرش را موشکافانه بیان می‌کند. مر‌زبندی قاطعی دارد. عیب کنشگری اصلاح‌طلبان را چنان می‌بیند و می‌گوید که هنرهایشان را. دفاع و نقدش از دولت روحانی صراحت و شفافیتی مثال‌زدنی دارد. می‌توان او را مصداق جمله‌ای دانست که مدعی است بیشترین جمله مورد استفاده اوست؛ به جای آنکه بن‌بست را توصیف کنیم، راه عبور را بیابیم. چقدر شبیه به تعریف یکی از اندیشمندان پست‌مدرن از علم سیاست است؛ سیاست یعنی تدبیر و تصمیم در شرایط فقدان تدبیر و تصمیم.
تجارب گوناگون او در انقلاب و اصلاحات در شکل‌دهی به ذهنیت عمیق و استراتژیکش بی‌تأثیر نبوده است. چنانکه می‌توان گفت در مواجهه با هر شرایطی، می‌تواند به کشکول تجارب خود رجوع کرده و نتیجه‌ای مطمئن‌تر اتخاذ کند. همکاری و همراهی با انقلابی‌ترین افراد تا همنشینی و دیالوگ با رادیکال‌ترین اصلاح‌طلبان، آشنایی و هم‌نشینی با سنتی‌ترین فقیهان تا مراوده با روشنفکران دینی و متفکران سکولار و... . حضور در مناصب گوناگون در تاریخ پس از انقلاب و در یک کلام فرازوفرودهای عرصه سیاست در ایران، در بر‌ساختن عبدالله ‌نوری جدید نقش‌آفرینی کرده‌اند.
به عبارتی او در زمینه و زمانه‌های متفاوت، در موقعیت‌هایی با اقتضائات گوناگون و بعضا متضاد، با اندیشه‌های کاملا متفاوت آشنایی و اندیشه‌ورزی/کنشگری داشته است. هم از نزدیک‌ترین یاران بنیان‌گذار فقید انقلاب (ره) بوده است و هم از یاران نزدیک مرحوم فقیه عالی‌قدر، روزی در کلاس فقیهان سنتی می‌نشسته و روزی منزلش به تریبون روشنفکران دینی مانند شبستری تبدیل می‌شده است. گاه در کانون محافظه‌کاری قرار داشته و گاهی در چهره رادیکال اصلاحگری ظهور کرده است.
عبدالله ‌نوری کنونی با کوله‌باری از تجربه و آگاهی، اما در کنار دیگر بزرگان اصلاحات، سیاست‌ورزی بهبودخواهانه را در پیش گرفته است. حرکت جبهه‌ای و ائتلافی را کاملا پذیرفته است. منافع ملی و مصالح مردم در کانون سیاست‌ورزی‌اش هویداست. نقدش به اصلاح‌طلبی، دولت و حاکمیت معطوف به همین منافع ملی است. اصلاح‌طلبی را آن‌گاه که با منافع ملی فاصله می‌گیرد و به میدان مصالح اشخاص و قدرت‌طلبی‌هایشان تبدیل می‌شود، نقد می‌کند. از دولت روحانی، معطوف به وعده و وعیدهای دوران انتخابات و فاصله از آن مواضع گلایه می‌کند و همه را به دستور کار قرار‌دادن منافع ملی و مصالح عمومی فرامی‌خواند.
همچنان که موانع روحانی را بر‌می‌شمارد، نقدی اساسی به برخی رفتارهای دولتمردان در فاصله‌گرفتن از شعارهای دوران انتخابات وارد می‌داند. رنگ‌وبوی واقع‌بینی و پراگماتیسم در مواضع ایشان، بیش‌از‌پیش هویدا شده است. گویی از وادی اصلاحگری رادیکال و ایدئولوژیک به عرصه بهبود‌خواهی پراگماتیک هجرت کرده است.
اصلاح‌طلبان انتظار دارند که امثال ایشان و رئیس دولت اصلاحات، راهبری جریان اصلاحات را در دوران‌ مختلف بر عهده داشته باشند. دولت برآمده از جنبش اجتماعی اصلاح‌طلبانه را به عواقب رفتارهای انفعالی و مغایر با خواست ملت‌ انذار دهند.
نوری به دیداری که با رئیس دولت اصلاحات داشته و از نکته‌ای اساسی و ظریف که با ایشان در میان نهاده است، پرده بر‌می‌دارد؛ مبادا که نارضایتی‌ها از دولت به خشم عمومی از اصلاح‌طلبی تبدیل شود.
بطن و متن جنبش اصلاحی، اعتمادی عمیق و گسترده به اصلاح‌طلبی داشته و از سال ٩٢ به این طرف در ارتقای موقعیت ایشان نقش‌آفرینی کرده است. انفعال، بی‌توجهی و دهن‌کجی بخشی از دولت به این مطالبات عمومی مشهود است. مبادا که با استمرار این انفعال درونی، اعتماد عمومی از اصلاح‌طلبی سلب شود و با هدایت مخالفان اصلاحات، این رویه به تهی‌شدن اصلاح‌طلبی از اعتماد عمومی و به تبع آن تقلیل قدرت نرم بهبود‌خواهان بینجامد.

وجود عبدالله نوری و جمع مصلحان و دیگر بزرگانی که دغدغه‌ای غیر از ملک و ملت ندارند، مانند سرمایه و ذخیره‌ای عظیم در مقابل افراط‌گری‌هاست. به امید روزی که طیف بیشتری از مؤثران عرصه سیاست از این سرمایه‌ها عظیم، برای گره‌گشایی‌ها مدد گیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برترینهاقطعارسانه اصلاح طلباس اصلا طرزخبراصلاح طلباش بااصولگرایاش زمین تاآسمون فرق داره .نباش اینجوری داداش بی طرف باش آدم باش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج