adexo3
۶۲۰۳۷۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

رابطه توسعه علمی و گزينه وزارت علوم

مهدي دهقان . استاد رياضي دانشگاه اميركبير در روزنامه شرق نوشت: دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالي هر كشور نقشي اساسي و كليدي در فرايند توسعه آن ايفا مي‌كنند. بدون شك، تا زماني كه نظام آموزش عالي و زيرنظام‌هاي مرتبط در دو سطح كمّي و كيفي و به شكلي مطلوب توسعه نيابند، نمي‌توان از دستاوردهاي برنامه‌هاي توسعه‌اي و حركت در مسير صحيح تعالي و پيشرفت كشور و جامعه سخن به ميان آورد.

مهدي دهقان . استاد رياضي دانشگاه اميركبير در روزنامه شرق نوشت: دانشگاه‌ها و نظام آموزش عالي هر كشور نقشي اساسي و كليدي در فرايند توسعه آن ايفا مي‌كنند. بدون شك، تا زماني كه نظام آموزش عالي و زيرنظام‌هاي مرتبط در دو سطح كمّي و كيفي و به شكلي مطلوب توسعه نيابند، نمي‌توان از دستاوردهاي برنامه‌هاي توسعه‌اي و حركت در مسير صحيح تعالي و پيشرفت كشور و جامعه سخن به ميان آورد.
از اين رو، مي‌توان گفت توجه و تمركز بر برنامه‌هاي متناسب توسعه علمي به‌مثابه يك پيشران و موتور محركه در دستيابي به يك مدل توسعه‌اي جامع،‌ متوازن و همه‌جانبه، ضرورتي انكارناپذير به‌شمار مي‌رود. در اين راستا و براي پيشبرد برنامه‌هاي توسعه‌اي در ساحت علم و فناوري، وزارت علوم به‌عنوان متولي اصلي حوزه علوم، تحقيقات و فناوري كشور از نقش و مسئوليتي محوري و اصيل برخوردار است و فردي كه در رأس اين وزارتخانه قرار مي‌گيرد، مي‌تواند مبتني بر ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي متنوع و متكثر موجود در اين بخش و به‌ويژه با استفاده از توان نخبگان دانشگاهي كشور در بستر رويكردی هم‌گرا و هم‌افزا، سياست‌ها و برنامه‌هاي علمي و فناورانه را در مسير درست خود به حركت درآورد و جهشي پرشتاب به آن ببخشد. آنچه از پيشينه علمي و اجرائي و نيز برنامه پيشنهادي دكتر منصور غلامي، گزينه پيشنهادي رياست محترم جمهوري به مجلس براي تصدي مسئوليت وزارت علوم برمي‌آيد، اين نگرش را ایجاد می‌کند...

كه دكتر غلامي به‌عنوان يكي از سرمايه‌هاي جامعه علمي و دانشگاهي كشور و انساني اخلاق‌مدار،‌ متدين و وارسته، مي‌تواند با تأكيد و تمركز بر تجربه‌هاي گران‌سنگ پيشين در حوزه آموزش عالي، گزينه‌اي مناسب و شايسته براي احراز اين مسئوليت خطير در شرايط حساس كنوني به حساب آيد. او مي‌تواند با تأكيد بر برنامه‌اي که بر اساس محورهايي مانند «نظام تدبير آموزش، پژوهش و فناوري»، «نظام آموزش عالي شايسته‌محور، توانمندساز و کارآمد»، «نظام فرهنگي انسان‌ساز و اخلاق‌مدار»، «نظام علم، فناوري و نوآوري بومي و اثر‌بخش در پيشرفت و عدالت»، «توسعه سرمايه‌هاي انساني آموزشي، پژوهشي و فناورانه»، «توسعه مشارکت و همکاري‌هاي ملي و بين‌المللي» و «توسعه زيرساخت‌هاي کليدي و شتاب‌بخش» تنظيم، تدوين و ارائه شده است، به‌خوبي از ايفاي نقش سكانداري و هدايتگري عرصه علم و فناوري در راستای پيشبرد برنامه‌هاي توسعه علمي نظام جمهوري اسلامي ايران برآيد. در اين ميان، به باور نگارنده دكتر غلامي كه خود از نزديك با مشكلات روز جامعه دانشجويي و دانشگاهي كشور آشناست، مي‌تواند بر مسائل و موضوعات مهمي چون ارتقای كيفيت آموزش عالي به‌جاي توسعه كمّي‌گرايانه صرف دوره‌ها و رشته‌هاي آموزشي، ايجاد راهكارهايی براي ارتباط وسيع‌تر، ‌دقيق‌تر با صنعت و فراهم‌كردن شرايط فعاليت نخبگان دانشگاهي براي جلوگيري از گسترش پديده مهاجرت نخبگان تمركز و توجه بيشتري مبذول دارد.
همچنين توجه به مقوله رفاه اعضاي هيئت علمي به‌ويژه استادان تازه ‌استخدام‌شده و نيز كاركنان وزارت علوم، دانشگاه‌ها و نهادهاي وابسته و تمركز بر حل مشكلات معيشتي دانشجويان دكترا در كنار ضابطه‌مندكردن جذب دانشجويان در مقطع دكترا، مي‌تواند از ديگر اولويت‌هاي مهم در اين زمينه باشد. اميد است‌ نمايندگان مجلس با مطالعه دقيق برنامه پيشنهادي و دقيق دكتر غلامي، با رأي بالا به ايشان، دولت محترم را در پيشبرد برنامه‌هاي توسعه علمي ياري کنند. بلاتکليفي بيشتر در وزارت علوم، لطمه به نهاد مهم دانشگاه در کشور است. همه استادان و دلسوزان حتي منتقدان گزينه پيشنهادي رئيس جمهور نيز با اطلاع از شرايط دشوار معرفي وزير پيشنهادي و اعتماد به رئيس‌جمهور، مي‌توانند نظرات خود را بيان کرده و خواستار اجراي آنها از سوی يکي از اعضاي باتجربه خانواده آموزش عالي کشور شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      دکتر غلامی واقعا مدیری لایقه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج