۶۲۲۹۹۹
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

غلامي، وزير اصولگرايان است؟!

صدوچهل‌وهشتمين جلسه علني مجلس درست به كسالت‌‌باري سي‌وهفتمين روز پاييز كم‌رمق و كشدار گذشت. نه از حاشيه‌ها و اعتراضات دانشجويي اين چند روزه به بيست‌ويكمين گزينه روحاني براي وزارت علوم رد پايي وجود داشت و نه نطق آتشيني از موافقان و مخالفان دو وزير روند يكنواخت جلسه را به هم زد.

روزنامه اعتماد نوشت: صدوچهل‌وهشتمين جلسه علني مجلس درست به كسالت‌‌باري سي‌وهفتمين روز پاييز كم‌رمق و كشدار گذشت. نه از حاشيه‌ها و اعتراضات دانشجويي اين چند روزه به بيست‌ويكمين گزينه روحاني براي وزارت علوم رد پايي وجود داشت و نه نطق آتشيني از موافقان و مخالفان دو وزير روند يكنواخت جلسه را به هم زد.
آنقدر كه چند نفر از نمايندگان به نقوي حسيني، نماينده ورامين گفته بودند: بلند شو و يك فرياد بزن تا بلكه شوري در مجلس ايجاد كني! خلاصه آنكه منصور غلامي (گزينه وزارت علوم) و رضا اردكانيان (گزينه وزارت نيرو) اصلا روز سختي نداشتند و راي ١٨٠تايي غلامي و ٢٢٥تايي اردكانيان هم چندان دور از انتظار نبود. حتي وقتي خيلي از نمايندگان نطق غلامي در دفاع از خودش را با نطق بي‌طرف مقايسه كردند و آن را همان‌قدر كم‌جان و بي‌انگيزه دانستند هم اتفاقي نيفتاد. آنها قرار بود راي بياورند و آوردند.
در واقع سه فراكسيون سياسي مجلس تكليف آنها را همان ساعات اوليه صبح قبل از آغاز صحن و در جلسات داخلي خودشان روشن كرده بودند. در فراكسيون‌هاي مستقلين ولايي و اصولگرايان تصميم فراكسيوني حمايت از هر دو گزينه پيشنهادي بود. اين در مجلس دهم كه هيچ كدام از سه فراكسيون اكثريت مطلق نيستند يعني پيروزي همان گزينه‌اي كه دو فراكسيون با هم از آن حمايت مي‌كنند.

هرچند انگيزه‌هاي آنها در اين حمايت يكسان نبود. مستقلين طيف نزديكان لاريجاني هستند كه محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور هم در دولت آنها را همراهي مي‌كند. در جلسه ديروز صبح مجمع عمومي اين فراكسيون وقتي درباره حمايت از دو وزير راي‌گيري شد٩١ درصد آنها با اردكانيان موافق بودند در حالي كه ٤٨ درصد آنها مخالف غلامي بودند. با اين همه اما آنها تصميم گرفتند راي فراكسيوني‌شان حمايت از هر دو گزينه باشد تا كار دولت مختل نشود.

در جلسه فراكسيون اصولگرايان هم اگرچه تصميم جمعي حمايت از دو وزير بود اما همانطور كه عليرضا رحيمي به «اعتماد» گفته اين حمايت به ويژه در مورد غلامي حمايتي تاكتيكي و نه با هدف حمايت از دولت بود. به گفته او آنها با اين حمايت هزينه‌هاي وجود يك گزينه ضعيف در وزارتخانه‌اي مهم را متوجه دولت و حاميانش مي‌كنند.
البته نقوي حسيني، سخنگوي اين فراكسيون در گفت‌وگو با «اعتماد» توضيح نداد كه دقيقا انگيزه‌هاي آنها به ويژه در حمايت از وزير علوم چه بود اما وقتي پرسيدم كه اين حمايت به دليل برنامه مناسب او بوده است، پاسخ داد: «كدام وزير برنامه دارد همه آنها كشك است.
يكسري كار روتين را بيان مي‌كنند و اسم آن را مي‌گذارند برنامه. دولت حقوق كارمندانش را ندارد بدهد حالا وزير چه تحولي مي‌خواهد ايجاد كند. هر كس ديگري را هم مي‌گذاشتند مگر چه كاري مي‌خواست انجام دهد او هم مثل همين گزينه بود.» و بلند مي‌خندد.
فراكسيون اميد اما روز پرچالش‌تري را پشت سر گذاشت. شوراي مركزي فراكسيون اميد در جلسه‌اي ٤٣ نفره پيش از آغاز صحن دور هم جمع شدند تا به تصميمي فراكسيوني درباره دو وزير برسند. تصميم در مورد اردكانيان بدون هيچ راي منفي، حمايت بود اما در مورد غلامي شرايط پيچيده‌تر بود.
اميدي‌ها از يك طرف با بدنه دانشجويي ناراضي كه از آنها انتظار عدم حمايت از غلامي را داشتند روبه‌رو بودند و از طرف ديگر بايد پيام بزرگان جريان اصلاحات به اين فراكسيون مبني بر حمايت از غلامي را مورد توجه قرار مي‌دادند. خبر رسيدن پيام بزرگان اصلاحات به فراكسيون اميد براي حمايت از غلامي را يكي از اعضاي شوراي مركزي فراكسيون به «اعتماد» گفته و توضيح مي‌دهد اميدي‌ها از اين جهت كار سختي داشتند.
روايت ميرزايي نكو، نماينده دماوند در گفت‌وگو با «اعتماد» از جلسه ديروز اين بود كه ابتدا كميته بررسي وزرا به رياست داود محمدي، نماينده تهران بر مبناي تحقيقات كميته از نظرات دانشجويان، نظرات عقلاي وزارت علوم و گفت‌وگوهاي اعضاي كميته با غلامي گزارشي ارايه داد كه نكته مهم آن اين بود كه غلامي پاسخ هيچ سوالي حتي سوالات اصلي را ارايه نداده است. ناگفته پيدا بود كه بعد از اين گزارش راي اعضاي حاضر در جلسه به غلامي منفي بود. البته به جز ٨ نفر كه به گفته ميرزايي نكو راي مثبت براي حمايت از غلامي دادند. ميرزايي نكو مي‌گويد بحث‌ها كه بالا گرفت عارف رييس فراكسيون تصميم گرفت موضوع موافقت با حمايت از غلامي، مخالفت با حمايت از غلامي و همينطور آتش به اختيار گذاشتن اعضا در اين باره را به راي بگذارد كه در اين راي‌گيري در نهايت گزينه آتش به اختيار گذاشتن اعضا با اختلاف دو راي برگزيده شد.
اما چرا در حالي كه حمايت از غلامي در شوراي مركزي فراكسيون تنها ٨ موافق داشته است در نهايت فراكسيون به تصميم سكوت در مقابل غلامي و آتش به اختيار گذاشتن اعضا رسيده است؟ اين سوالي است كه عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد به «اعتماد» اينگونه پاسخ مي‌دهد: وضعيت غلامي با پارادوكسي از موافقين و مخالفين در خود جريان اصلاحات مواجه است. فراكسيون اگر با حمايت از غلامي مخالفت مي‌كرد با مطالبه بخش سياسي و علمي بخش اصلاحات و اگر موافقت مي‌كرد با جامعه دانشجويي طرف مي‌شد. براي همين تصميم سخت بود. دكتر عارف هم اين را به راي گذاشت و معتقدم آتش به اختيار گذاشتن نمايندگان اين حسن را داشت كه افراد اختيار جمع‌آوري آرا را داشتند.
چون مخالفين انگيزه‌دار هستند. و به‌شدت در تلاش بودند نظرشان را در لابي‌ها به ديگران تعميم بدهند.
اشاره رحيمي به تلاش‌هاي محسوسي است كه ديروز خيلي از نمايندگان فراكسيون اميد در صحن داشتند تا شايد بيست و يكمين گزينه روحاني براي وزارت علوم راي نياورد. ديروز هرچند منصور غلامي در همان بدو ورودش به صحن با استقبال گرم ذوالنوري، نماينده اصولگراي قم مواجه شد و ذوالنوري او را در آغوش كشيد و بوسيد اما به همان ميزان تعداد زيادي از نمايندگان اميد تلاش مي‌كردند او راي نياورد. عليرضا رحيمي، فريد موسوي، پروانه سلحشوري، طيبه سياوشي، قاسم ميرزايي نكو، جلال ميرزايي، عبدالكريم حسين‌زاده و فاطمه سعيدي يكسره در تلاش بودند تا بلكه آراي موافقان غلامي را تغيير دهند.
تلاش اصولگرايان براي راي غلامي
نمايندگان موافق غلامي هم البته بيكار نبودند. در صحن رفت و آمدهاي بهروز نعمتي و صحبت‌هاي طولاني او با محمدرضا عارف چشمگير بود. او بعد ازاين گفت‌وگو هم به جايگاه هيات رييسه رفت و دقايقي با علي لاريجاني صحبت كرد. ذوالنوري هم تمام مدت در حال رايزني با نمايندگان از جمله با قاسم ميرزايي‌نكو بود تا شايد نظرش را تغيير دهد. كوچكي‌نژاد، عضو هيات رييسه فراكسيون اصولگرايان هم تلاش مي‌كرد تا نظر سلحشوري را تغيير دهد. تلاشي كه يك بار ديگر هم احمدي لاشكي از اعضاي فراكسيون مستقلين قصد آن را داشت و با واكنش تند سلحشوري مواجه شد. او وقتي به جايي كه فراكسيون زنان در آنجا مي‌نشينند آمد تا با آنها گفت‌وگو كند، سلحشوري فرياد زد: «اصلا اصلا» و با حالت اشاره به او گفت كه برود. لاشكي هم در حالي كه عصباني شده بود فرياد مي‌‌زد «‌اين‌طوري كه بدتر است. سال تحصيلي تمام شد و وزير نداريم.» جالب آنكه چهره‌هايي مانند زاهدي رييس اصولگراي كميسيون آموزش و حاجي‌بابايي رييس فراكسيون اصولگرايان تلاش زيادي براي رايزني درباره غلامي مي‌كردند.

تلاش آنها در حالي بود كه موافقان و مخالفان هر دو وزير يك به يك پشت تريبون مي‌رفتند. تركيب موافقان و مخالفان وزرا هم جالب بود. در مورد غلامي چهره‌اي با پيشينه اصلاح‌طلبي اكثر موافقان او را اصولگرايان و مخالفانش از فراكسيون اميد بودند. حميده زرآبادي و عبدالكريم حسين‌زاده هردو از فراكسيون اميد از مخالفان او بودند و آن‌طور كه حسين‌زاده گفت آنها از نمايندگان مي‌خواستند براي پاسخ به مطالبات جامعه مدني هم كه شده به غلامي راي ندهند. اما چهره‌هاي اصولگرايي همچون ده‌مرده، هزارجريبي و عباس گودرزي موافقان غلامي بودند تا جايي كه گودرزي در حمايت از غلامي عبارت «وزير انقلابي» ‌را به كار برد.

در مورد اردكانيان اما مخالفان او اغلب از نمايندگان منطقه خوزستان بودند. از جمله نوري نماينده شوش و گيلاني نماينده گتوند. يعني نماينده مناطقي كه در اين مدت بر اثر سياست‌هاي آبي و سد‌سازي‌ها با مشكلات زيادي مواجه شدند و در جريان راي اعتماد به بيطرف هم نمايندگان همين مناطق يكي از عوامل مهم عدم راي اعتماد به او بودند. با اين حال اين‌بار آنها نتوانستند اجماع قبلي‌شان عليه يك وزير يزدي را حفظ كنند و اردكانيان با راي بالايي انتخاب شد.
جلسه ديروز راي اعتماد البته يك سخنران قهار هم داشت. حسن روحاني كه خطيبي زبردست محسوب مي‌شود براي دفاع از دو وزيرش به مجلس آمده بود و در ميان هياهوي زياد نمايندگان كه مشغول لابي‌هاي خودشان بودند سعي مي‌كرد تا كليدي‌ترين جملاتش براي جلب راي نمايندگان را بگويد. او در حمايت از غلامي سعي كرد به حاشيه‌سازي‌ها پاسخ دهد براي همين گفت: «نيازي به گفتن ندارد، همه شما نمايندگان محترم مي‌دانيد كه هماهنگ كردن براي معرفي وزير به مجلس در برخي از موارد طولاني‌تر خواهد بود. صبر و حوصله و تعامل كرديم، اما معامله نكرديم.» رييس‌جمهور افزود: در خصوص راهي كه دولت از ابتدا در خصوص دانشگاه و آزادي و فضاي دانشگاه وامنيت و آينده دانشجويان اعلام كرده است با هيچ كس معامله نكردم و بدانيد معامله نخواهم كرد.
آنچه وعده من با ملت ايران بوده به حول و قوه الهي و به شرط حيات تا روز آخر فعاليت اين دولت ادامه خواهد يافت و شما نمايندگان ملت و مردم ايران شاهد آن به خوبي خواهيد بود. روحاني گفت: نيازي نيست كه به عجله راجع به افراد قضاوت كنيم، همه معيارهايي كه براي انتخاب وزير علوم بوده من از آن معيارها كوتاه نيامدم. ممكن است انتخاب‌ها طولاني شده، زمان طولاني شده براي ايجاد هماهنگي نياز به اين فرصت ٦٠، ٧٠ روزه بوده اما در عين حال پاي همه اصولم ايستاده‌ام.

او اينها را گفت تا بيش از نمايندگان خيال بدنه راي خودش در دانشگاه‌‌ها را راحت كرده باشد. او چندين بار در سخنانش تاكيد كرد كه رييس‌جمهور و دولت دوازدهم همچنان به هر آنچه در انتخابات ٩٢ و ٩٦، راجع به محيط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنيتي بودن دانشگاه‌ها، فضاي آزاد و امنيت لازم براي دانشجو و استاد مطرح شد، وفادار خواهد بود.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه آقاي دكتر غلامي به عنوان شخصيت علمي، مدير، متدين، انقلابي، بي‌ترديد، فضاي دانشگاه ما را در همان مسير سال ٩٣ و ٩٤، قرار خواهد داد، اظهارداشت: دانشگاه ٩٦ با ٩٣ متفاوت نخواهد بود، مسير همان مسير است و من امروز به عنوان رييس‌جمهور به دانشجويان اين قول را مي‌دهم و هم به اساتيد اين وعده را مي‌دهم كه شخصا روند دانشگاه را پايش خواهم كرد.
او البته در بخشي ديگر از سخنانش دفاعي هم از توان موشكي ايران داشت: «ما براي دفاع از خود، تماميت ارضي‌و ملت‌مان، هر سلاحي از هر نوعي نياز داشته باشيم، در ساختن و توليد و انبار كردن آن و در زمان لازم استفاده از آن ترديد نخواهيم كرد. شما بدانيد ما موشك را ساختيم، مي‌سازيم و خواهيم ساخت و اين با هيچ‌يك از مقررات بين‌المللي در تناقض نيست؛ با قطعنامه ٢٢٣١ در تضاد نيست. ما راه دفاع‌، منافع‌ و امنيت ملي‌مان را با همه قدرت ادامه خواهيم داد و بدخواهان و دشمنان بايد بدانند هر نقض عهدي بكنند به ضررشان خواهد بود و جمهوري اسلامي ايران پاسخ قاطعي را به آنها خواهد داد.»

هر چه بود جلسه راي اعتماد به دووزير پيروزمندانه براي دولت به پايان رسيد. اما شايد اين آغاز دور تازه‌اي از انتقادات به فراكسيون اميد باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اصول واصلاح ندارد هر دو ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج