adexo3
۶۲۳۰۱۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

لبخند رضایت از روحانی بر چهره خانم‌ ها

خبر انتصاب مرضیه شاهدایی به سمت قائم‌مقامی وزارت نفت، گرچه مسرت‌بخش بود، اما جای تامل بسیار نیز دارد؛ تامل از آن روی که آن‌قدر تعداد زنان در پست‌های مدیریتی معدود و محدود است که هرکس با اخبار روزانه سروکار داشته باشد، اسامی همه آنان را از بر است.

روزنامه آرمان- مجتبی اسکندری: خبر انتصاب مرضیه شاهدایی به سمت قائم‌مقامی وزارت نفت، گرچه مسرت‌بخش بود، اما جای تامل بسیار نیز دارد؛ تامل از آن روی که آن‌قدر تعداد زنان در پست‌های مدیریتی معدود و محدود است که هرکس با اخبار روزانه سروکار داشته باشد، اسامی همه آنان را از بر است.
لبخند رضایت از روحانی بر چهره خانم‌ ها
زنان و کابینه
رئیس‌جمهور پیش از انتخابات با تاکید بر جایگاه زنان به‌عنوان نیمی از افراد جامعه، وعده به‌کارگیری زنان در سطوح عالیه مدیریتی را داد، اما در روز معرفی کابینه با تعجب همه شاهد بودند که نام هیچ‌زنی در کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور نبود. روحانی در آغاز نطق دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش، وجود هرگونه فشار بر دولت برای انتخاب وزرا را رد کرد، اما در میانه این دفاعیه ناگهان جمله‌ای ایراد کرد که همه را به تعجب واداشت. وی با بیان اینکه «می‌خواستم 3 وزیر زن معرفی کنم اما نشد»، ابهام درباره چگونگی چینش کابینه را دوچندان ساخت.
البته محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور اصولگرا، هنگام معرفی کابینه دوم خود 3 زن را برای تصدی وزارت معرفی کرد؛ هرچند با رأی مخالف مجلس به دو گزینه از سه گزینه پیشنهادی، یکی از آنها به وزارت رسید. صرف‌نظر از عدم‌معرفی زنان برای کابینه، برخی زنان کارآمد دولت یازدهم نیز از پست‌های خود برکنار شدند. زهرا احمدی‌پور از ساختمان میراث فرهنگی رفت و معصومه ابتکار از ساختمان سبز دولت به نهاد ریاست‌جمهوری نقل مکان کرد تا شهیندخت مولاوردی که از محبوبیت بالایی در میان فعالان اجتماعی برخوردار است، از معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری کنار گذاشته شود و به جای الهام امین‌زاده در جایگاه دستیاری رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب شود.
افزایش مطالبات
همزمان با این وقایع، زخم قدیمی عدم‌حضور زنان در استادیوم‌ها نیز سرباز کرد، همچنان که اصلاحات اجتماعی در عربستان و نیز انتصاب 9 وزیر در کابینه امارات متحده عربی، به ناراحتی و حیرت در میان زنان حامی رئیس‌جمهور دامن زد. به همین دلیل انتظار می‌رفت ریاست محترم جمهوری در معرفی دو وزیر باقیمانده، از زنان کارآمد و متخصص استفاده کند، اما این اتفاق هم نیفتاد تا اینکه دیروز همزمان با تلاش رئیس‌جمهور برای جلب اعتماد مجلس نسبت به وزرای علوم و نیرو خبر رسید بیژن زنگنه در حکمی مرضیه شاهدایی را به قائم‌مقامی وزارت نفت منصوب کرد.
اهمیت تخصص
شاهدایی که دانش‌آموخته مهندسی شیمی و در دانشگاه‌های صنعتی شریف و کلگری کانادا است، پیش‌تر در سمت معاون وزیر نفت و ریاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران فعالیت می‌کرد. در حکم انتصاب وی آمده است: «با توجه به تجارب و اشراف سرکار عالی بر امور نفت به قائم‌مقامی وزیر منصوب می‌شوید. » در مطالبه جامعه و به‌خصوص بانوان تحصیلکرده این نکته نهفته است که با توجه به تخصص به افراد بها داده شود نه جنسیت؛ نکته‌ای که به‌خوبی در حکم صادره توسط مهندس زنگنه خودنمایی می‌کند.
فرهنگ عمومی
با توجه به انتخاب هجده نماینده زن توسط مردم در انتخابات مجلس و نیز انتخاب تعداد بسیاری از بانوان در انتخابات شوراهای شهر و روستا به‌نظر می‌رسد که جامعه به لحاظ فرهنگی آماده پذیرش مدیریت بانوان در سطوح خرد و کلان است. انتخاب 100‌درصدی زنان در شورای روستای افضل‌آباد شهرستان خاش در استان محروم سیستان‌و‌بلوچستان بیانگر پیشتاز بودن مردم نسبت به مسئولان در این زمینه است. این در حالی است که هیات تمام زنانه اتحادیه اروپا به ریاست فدریکا موگرینی در مقابل هیات تمام مردانه وزارت خارجه ایران بازتاب وسیعی در فضای مجازی پیدا کرد و طوفان توئیتری با هشتگ وزیر زن در توئیتر به ترند یک تبدیل شد.
تصویری از آینده

اینک معصومه ابتکار از تشکیل ستاد ملی زنان و خانواده بر مبنای احکام ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه سخن گفته است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه بحث درباره حضور بانوان در استادیوم‌ها گفت: کمیسیون اجتماعی، سیاسی دولت به‌دنبال تدوین پیش‌نویس دستورالعملی در این زمینه است که پس از تصویب، ابلاغ خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور در امور زنان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نسبت انتصاب زنان در سمت‌های مدیریتی گفت: در این زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. تعدادی از وزرا معاونانی را از میان بانوان انتخاب کرده‌اند. در هفته‌های گذشته نیز شاهد انتصاب زنان بیشتری در سمت‌های مدیریتی، معاونتی و مشاورتی بوده‌ایم و در آینده نزدیک در این‌باره گزارشی را منتشر خواهیم کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج