۶۲۳۳۷۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تقابل دو جریان موجب رأی آوردن غلامی شد

یک نماینده اصولگرای مجلس ضمن آنکه مدعی می‌شود حرکتی که علیه غلامی صورت می‌گرفت، سازمان‌یافته بود؛ اما اعتراف می‌کند که رأی آوردن وزیر پیشنهادی به دلیل تقابل اندیشه دو جریان اصولگرایی با اصلاح‌طلبی بود.

یک نماینده اصولگرای مجلس ضمن آنکه مدعی می‌شود حرکتی که علیه غلامی صورت می‌گرفت، سازمان‌یافته بود؛ اما اعتراف می‌کند که رأی آوردن وزیر پیشنهادی به دلیل تقابل اندیشه دو جریان اصولگرایی با اصلاح‌طلبی بود.

روز گذشته دو وزیر پیشنهادی علوم و نیرو با رای نمایندگان راهی کابینه دوازدهم شدند. هر چند که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که نمایندگان به غلامی و اردکانیان رای اعتماد خواهند داد اما با توجه به مخالفت‌‌های جدی اکثریت نمایندگان فراکسیون امید و مخالفت ۴۸ درصد از اعضای فراکسیون مستقلین احتمال می‌رفت که رای به غلامی وزیر پیشنهادی علوم حداقل ناپلئونی باشد.

لابی‌ها سرانجام جواب داد و دو وزیر پیشنهادی روحانی با رای قابل قبولی راهی کابینه دوازدهم شدند. اما آنچه در این میان مهم است موافقت سفت و سخت نمایندگان اصولگرای مجلس از وزیری بود که خود را اصلاح طلب معرفی می کرد.

پورمختار عضو فراکسیون ولایت هر چند که وزیر علوم را اصلاح طلب نمی‌داند اما بخشی از رای به او را ناشی از تقابل اندیشه دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی می‌داند.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی خبرنگار اعتمادآنلاین با محمدعلی پورمختار را می‌خوانید:

علیرغم انتقادات جامعه دانشجویی و برخی نمایندگان در خصوص آقای غلامی اما او توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، چرایی رای آوردن آقای غلامی را چه می دانید؟

من اعتقاد دارم حرکتی که علیه آقای غلامی صورت می‌گرفت، سازمان‌یافته بود و بخش عمده آن به نام دانشجو رقم می‌خورد در حالی که هیچ دوره‌ای سابقه نداشته که وزیر پیشنهادی علوم معرفی شود و به این نحو به نام دانشجویان بخواهند موضع بگیرند و مخالفت کنند.

اما دانشجویان بسیاری در دانشگاههای سراسر کشور تجمع کردند؟

تفاوتی ندارد. یک بخش از این حرکت‌‌ها سازمان‌یافته بود و افرادی مبادرت به سازماندهی دانشجویان می‌کردند که در تجمع حضور داشتند و با این روش می‌خواستند مخالفت خود را ابراز کنند.

به همین دلیل من فکر می کنم این مخالفت ها و انتقادات دانشجویان توسط جریانات سیاسی رقم می خورد. چرا که آنها نیز مخالفت‌های جدی خود را ابراز می‌کردند و این مبنایی شد برای اینکه درمورد آقای غلامی وزیر پیشنهادی علوم توسط مجلس و نمایندگان بررسی بیشتری شود.

لذا در جلسات خصوصی نوعا سوالات مختلف و متعددی از آقای غلامی پرسیده می‌شد و چرایی این انتقادات بررسی شد و نهایتا نمایندگان تصمیم گرفتند که به وزیر پیشنهادی علوم رای دهند.

شرایط او برای تصدی مسئولیت وزارت علوم نسبی است اما نمایندگان تشخیص دادند که به آقای غلامی رای دهند. البته در هر سه فراکسیون مجلس او مخالفانی داشت.

اما گفته شد که آقای غلامی وزیر پیشنهادی علوم در فراکسیون ولایی هیچ مخالفی نداشته؟

چرا مخالفانی داشت. چون اگر هیچ مخالفی نداشت که آرای او باید بیشتر از ۱۸۰ می شد. نمایندگان اهل تشخیص هستند و در دادن رای آزادند. همانطور که احزاب نمی توانند نظر خود را به اعضایشان دیکته کنند در فراکسیون های مجلس هم همین شرایط حاکم است.

یعنی به تصمیماتی که در فراکسیون گرفته می شود چندان عمل نمی کنند؟

بله، بنابراین می بینیم که در هر سه فراکسیون افرادی مخالف آقای غلامی بودند و این اتفاق، اتفاق خوبی است. چون نشان دهنده دموکراسی است و هم از این جهت که با بررسی خیلی زیاد توسط نمایندگان رای خوبی به آقای غلامی داده شد.

چه شد که فراکسیون اصولگرایان مجلس به فردی که خود را یک اصلاح‌طلب معرفی می کرد، رای داد؟

آقای غلامی هیچ وقت اعلام نکرد که من اصلاح‌طلب هستم. در بحث‌ها و جلسات ایشان بارها و بارها اعلام کرد که مشی و روند سیاسی برای من اهمیت و جایگاه ندارد و بیشتر نگاهش به مسائل کاری، اجرایی، مدیریتی و علمی است. دخالت دادن مسایل سیاسی در مدیریت علم و دانشگاهها نه تنها جایگاه ندارد بلکه مضر است. آقای غلامی این موضوع را در طول دوران مسئولیتی که در دانشگاه بوعلی همدان داشتند، اثبات کرده است. ما از نزدیک با ایشان آشنا بودیم و رفتارها و عملکرد او را می‌دیدیم و بر همین مبنا او را یک فرد سیاسی نمی‌دانیم.

یعنی شما رای فراکسیونتان را رای اصولگرایان به یک اصلاح‌طلب نمی‌دانید؟

به هیچ وجه، آن چیزی که برای ما مهم بود برنامه‌ها، سابقه اجرایی، عملکرد و توجهی است که ایشان به بحث آموزش عالی و معضلات این بخش داشتند.

دلایلی که برای رای دادن به آقای غلامی مجلس را تحت تاثیر قرار داد، چه بود؟

دفاعیات، برنامه ها و تلاش‌های زیادی که خود ایشان داشت. در روزهای اولی که غلامی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد به واقع اقبال کم بود. اما روز به روز اقبال نسبت به او افزایش پیدا کرد و نمایندگان آشنایی بیشتری نسبت به او پیدا کردند. بخشی از رای هم ناشی از تقابل دیدگاه و اندیشه دو جریان اصولگرایی-فراکسیون ولایت- و اصلاح طلبی-فراکسیون امید- بود که موجب رقم خوردن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج