۶۲۳۶۶۹
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

رییسی نمی تواند رهبر جریان اصولگرایی باشد!

سید ابراهیم رئیسی با سر و صدایی فراواني وارد عرصه انتخاباتی شد و از آنجایی که قرار اصولگرایان نيز حمایت قاطع از این چهره بود، از همان ماه‌­های پیش از برگزاری انتخابات به عنوان جدی­‌ترین رقیب رییس­‌جمهور مستقر در فضای رقابتی مطرح شد.

روزنامه قانون: سید ابراهیم رئیسی با سر و صدایی فراواني وارد عرصه انتخاباتی شد و از آنجایی که قرار اصولگرایان نيز حمایت قاطع از این چهره بود، از همان ماه‌­های پیش از برگزاری انتخابات به عنوان جدی­‌ترین رقیب رییس­‌جمهور مستقر در فضای رقابتی مطرح شد و در نهایت نيز اصولگراها، چهره شناخته­‌شده‌­تری چون قالیباف را مجبور به انصراف کردند تا بلکه با رئیسی بتوانند، پس از وقفه‌­ای ۴ ساله دولت را در دست بگیرند. اما ابراهیم رئیسی گرچه راي بالايي را به خود اختصاص داد ولي بازي را واگذار كرد.

اين روزها نيز گويي همان جرياني كه وي را به ميدان آورد و از آن حمايت كرد، همچنان نيم‌نگاهي به پاستور نشيني دارد و از طرف ديگر مي‌خواهد او را به عنوان ليدر جريان‌محافظه‌كار به جامعه معرفي كند تا شايد جاي خالی مرحومان مهدوي کنی و عسگراولادی را پر کند. اما برخي از اصولگرايان ابراهيم رئيسي را در اين جايگاه نمي‌بينند.

در همين راستا امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی و از شخصيت‌هاي اصولگرا، معتقد است كه آقای رئیسی می­‌تواند، مورد توجه در ساماندهی سیاسی جناح باشد ولی اینکه هدایت جناح در اختیار ایشان قرار گیرد یا در انتخابات آينده، یگانه کاندیدای جناح باشد، چندان مطمئن نیستم که ظرفیت مناسب وجود داشته باشد. وي در خصوص نقش احتمالی سید ابراهیم رئیسی در سپهر سیاسی اصولگرایان به پرسش­‌های «قانون» پاسخ می­‌گوید كه درادامه مي‌خوانيد.

این ذهنیت راکه آقای رئیسی تلاش دارد تا همچنان در فضای سیاسی ماندگار شود، تاچه حد قبول دارید؟

این که یک فرد سیاسی و حتی غیر سیاسی تمایل داشته باشد مورد توجه افکار عمومی باشد، تا حدود فراواني طبیعی است و نمی­‌توان بر خواهان آن خرده گرفت؛ آقای رئیسی نيز همین‌گونه است. ایشان در بالاترین سطح رقابت­‌های سیاسی یعنی سطح ریاست‌جمهوری وارد شدند و گمان دارند که ظرفیت بالقوه­‌ای حول ایشان پدید آمده است و می­‌توانند با حفظ این ظرفیت در زمان مناسب نقش مناسب را ایفا کنند و من این تقاضا را نامعقول نمی‌دانم. ولی ایشان و هر اهل سیاست دیگری باید بدانند که حضور در صحنه، دارای اقتضائات و فرمول­‌های حرفه‌ای خود است. عدم توجه به این اصول باعث می­‌شود که فرد معروف شود، ولی محبوب نشود!

آیا می­‌توان این‌گونه گفت که جریان اصولگرایی رئیسی را به عنوان يك چهره­ شاخص و اثرگذار حساب مي‌کند؟

عملکرد آقای رئیسی با توجه به عدم تجربه در سپهر سیاسی تاحدودي خوب بود؛ هر چند به نظر من پتانسیل لازم برای پیروزی وجود نداشت. در آینده هم آقای رئیسی می­‌تواند، مورد توجه در ساماندهی سیاسی جناح باشد. ولی اینکه هدایت جناح در اختیار ایشان قرار گیرد یا در انتخابات آينده، یگانه کاندیدای جناح باشد، چندان مطمئن نیستم که ظرفیت مناسب وجود داشته باشد.

رئیسی از پتانسیل و قابلیت لازم برای مطرح‌شدن برخوردار است؟

موضوعي كه شما بيان مي‌كنيد، بستگی به آن دارد که راهبرد جناح اصولگرا برای ساماندهی مجدد خود چگونه باشد؛ اگر مانند گذشته اتصال به منابع و نهادهای قدرت عاملی تاثیر گذار باشد، بي‌شك جناب رئیسی می­‌تواند به‌دلیل این ارتباطات در صحنه حضور داشته باشد.

اما اگر مکانیزم اتکا به بدنه اجتماعی عامل اصلی در سامان دهی باشد، نقش چهره‌هایی که اتکاي سازمانی یا اتصال حزبی ندارند، کاهش می یابد و جناب رئیسی از آن جمله­‌اند.

آيا رئیسی می‌تواند همه سلایق اصولگرایی را به اشتراک نظر برساند و به معنای واقعی اتحاد را در این جریان سیاسی، هدفی محقق بکند؟

خير؛ نه آقای رئیسی و نه هیچ چهره دیگری قادر نیست چتری فراگیر بر سر همه گرایش‌­هایي كه تضاد ديدگاه با يكديگر دارند، بگستراند. تنها راه، ایجاد ساز و کاری است که بتواند جریانات و گرایش‌­ها را به‌صورت فراکسیون درون خود بپذیرد . این طرحي است که تحت عنوان مجلس عالی اصولگرایان پیشنهاد داده‌­ام.

۱۶میلیون رای رئیسی تا چه حد ماناست و آیا می‌­تواند با این ذهنیت که كمترين رای او ۱۶ میلیون است، وارد فضای انتخاباتی ۱۴۰۰ شود؟

این آرا به هیچ وجه شخصی نیستند، البته در حجم کلی آرا، بعضی افراد دارای سطحی از آرای شخصی هستند. براي مثال احمدی‌­نژاد بي‌شك بخشی از آراي شخصی دارد و حتی قالیباف و همچنین رئیسی؛ اما اگر کسی فکر کند ۱۶ میلیون رای برای فرد آمده و با او جابه‌جا می شود، بي‌ترديد تجربه لازم را در انتخاب‌های کشور ندارد.

اینکه رئیسی به عنوان چهره‌­ای قضایی شناخته می­‌شود، چه تاثیری در تحرکات سیاسی احتمالی او می‌تواند داشته باشد؟

گاهی یک چهره قضایی قادر است، تصویری فسادستیز و قاطع از خود نشان دهد که او را نمی‌­توان خرید یا فاسد كرد. این افراد در جوامعی که مبارزه با فساد به عنوان یک فاکتور مهم مطرح است، امکان طرح خود را دارند و حتی ممکن است پیروز هم شوند. ولی قضات ما، به‌دلیل نقشی که نهاد قضا به عنوان عامل کنترل تحرکات سیاسی در دوره­‌های مختلف داشته­‌، قادر نیستند چنین تصویری از خود ایجاد کرده و این عنوان در فضای سیاسی فعلی ایران، رای آوری کمی دارد و چه بسا، رای‌ریزی بالایی داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج