۶۲۳۹۲۵
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

ادغام شركت‌هاي ميلياردي براي مقابله با مخابرات

چندي است كه شركت‌هاي چند ده ميلياردتوماني ارايه اينترنت كشور در حال ادغام با يكديگر هستند تا با تشكيل يك غول بزرگ اينترنتي مقابل مخابرات به عنوان رقيب بزرگ خود بايستند؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد در ادامه درخواست‌ها و اظهارات وزير جوان دولت دوازدهم در حال شكل‌گيري است.


روزنامه اعتماد - نرگس رسولي: چندي است كه شركت‌هاي چند ده ميلياردتوماني ارايه اينترنت كشور در حال ادغام با يكديگر هستند تا با تشكيل يك غول بزرگ اينترنتي مقابل مخابرات به عنوان رقيب بزرگ خود بايستند؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد در ادامه درخواست‌ها و اظهارات وزير جوان دولت دوازدهم در حال شكل‌گيري است.
ادغام شركت‌هاي ميلياردي براي مقابله با مخابرات
از همان روزي كه محمد جواد آذري جهرمي از مجلسي‌ها راي اعتماد گرفت و رسما وزير ارتباطات شد برخي از كارشناسان و فعالان بازار «آي‌تي» معتقد بودند كه حضور وي در راس وزارتخانه مي‌تواند بسياري از مناسبات و روال‌هاي جاري اين وزارتخانه را تغيير دهد. ماجرايي كه گويا كم‌كم در حال شكل‌گيري است. حالا ديگر انجام يك فعاليت «آي‌تي» از دستور‌العمل فراتر رفته و حتي درخواست‌هاي وزير كه در قالب پست‌هاي اينترنتي در شبكه‌هاي مجازي از جمله اينستا و توييتر منتشر مي‌شود هم از سوي فعالان بازار بي‌جواب نمي‌ماند.

چندي پيش بود كه وزير ارتباطات در پستي پيشنهاد داده بود تا شبكه‌هاي ارايه‌دهنده اينترنت به فكر ارايه اينترنت مجاني به صورت شبكه واي‌فاي در پايانه‌هاي حمل و نقلي و فرودگاه‌ها و حتي مراكز خريد باشند موضوعي كه از سوي مديران شبكه‌هاي اينترنتي با پاسخ مثبت مواجه شد و خبرها حكايت از آري گفتن بخش خصوصي به اين درخواست وزير داشت. البته اين امر منوط به ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي اين كار شد.

البته ديري نپاييد كه موضوع ادغام شركت‌هاي ارايه‌دهنده اينترنت به يك درخواست جدي مبدل شد تا شايد با ادغام غول‌هاي چند ميليارد توماني ارايه‌دهنده اينترنت غول بزرگي ايجاد شود كه بتواند مقابل مخابرات بايستد.

در عين حال نبايد از نارضايتي مردم از ارايه اينترنتي كه بخش‌هاي خصوصي در قالب اينترنت ADSL در سال‌هاي گذشته و حال به مردم ارايه مي‌دادند نيز گذشت موضوعي كه حتي موجب شد تا با درخواست وزير، مردم به بيان نارضايتي خود از اين شركت‌ها بپردازند و حتي اين شركت‌ها از اين حيث رتبه‌بندي شوند.

ناگفته پيداست موضوع ادغام شركت‌هاي اينترنتي در يكديگر زماني جدي‌تر شد كه استفاده از اينترنت موبايلي به صورت ٣G، ٤G و ٥G‌ و سرعت خدمات اينترنت اپراتورها شرايط افول اينترنت ثابت يا همان ADSL‌ها را فراهم كرد. ده‌ها شركت‌هاي بخش خصوصي كه زماني با عنوان شركت‌هاي چند ده ميليارد توماني توانسته بودند امتياز ارايه شبكه اينترنت ADSL را بگيرند حالا با ورود پر قدرت اينترنت موبايل و مخابرات دچار زيان شده‌اند. بنابراين؛ كسب‌وكار شركت‌هاي اينترنتي ADSL كه عمده تمركز خود را روي اين سرويس گذاشته و به فكر آينده نبودند؛ به خطر افتاده است.

از سوي ديگر؛ شركت مخابرات با ارايه فيبر نوري خانگي تانوما، اينترنت VDSL و ده‌ها سرويس انحصاري ديگر از يك سو و ندادن فضاي كار و پورت به شركت‌هاي خصوصي از سوي ديگر؛ زمينه‌ساز شكست آنها در بازار را فراهم كرده است. ماجرايي كه زمينه ادغام اين شركت‌ها در يكديگر براي مقابله با غول بزرگي به نام مخابرات را فراهم كرده است. طي روزهاي گذشته خبرها لحظه‌اي و غير منتظرانه منتشر شد.

بر اساس اين گزارش استارت اين ماجرا را نخستين دريافت كنندگان پروانه‌هاي ٢٠ ميليارد توماني ارتباطات ثابت كشور كه با عنوان اختصاري «FCP» شناخته مي‌شود زدند و در يكديگر ادغام ‌شدند؛ موضوعي كه از سوي مديرعامل شركت داده گستر عصر نوين به عنوان توافقي خاص خوانده شده و از ادامه روال ادغام تا پايان سال خبر داده است.

به اين ترتيب «هاي‌وب» به عنوان مجموعه اصلي شناخته شده و پارس‌آنلاين به عنوان نخستين شركت ادغام شده در اين مجموعه نام خود را از ليست ارايه‌دهنده‌هاي اينترنت ADSL حذف كرد.

در همين رابطه ايمان‌ميري، مديرعامل‌هاي وب‌ گفته است: «مديران پارس‌آنلاين به عنوان سهامدار و عضو هيات مديره در «هاي‌وب» حضور خواهند داشت؛ در نتيجه اين دو شركت براي حضوري پرقدرت‌تر در بازار ارتباطات در قالب شركت «هاي‌وب» با يكديگر تركيب مي‌شوند.»

در همين حال طبق شنيده‌ها گويا قرعه ادغام بعدي به نام آسياتك رقم خورده و طبق گفته مديران اين شركت به زودي آسياتك بعد از پارس‌آنلاين در‌ هاي‌وب ادغام مي‌شود. البته مذاكرات براي ديگر شركت‌هاي ارائه‌دهنده سرويس اينترنت ADSL ادامه دارد؛ موضوعي كه يوسفي‌زاده مديرعامل آسياتك هم به آن اشاره كرد و اعلام داشته تا يكي دو روز آينده نتيجه اين ادغام را اعلام خواهد كرد وي البته ضمن ابراز خوش‌بيني براي اين ادغام گفته است: «از آنجايي كه آسيا تك مقدمات ورود به بورس را طي كرده است به همين دليل ملاحظات فني جدي براي ادغام در‌هاي وب وجود دارد از همين رو در حال بررسي اين موضوع هستيم كه اين ادغام چه تاثيري روي هزينه مالي، نرخ احتمالي عرضه سهام و افزايش سرمايه خواهد داشت.»

در حال حاضر ۱۷ شركت دارنده پروانه fcp ارايه خدمات اينترنتي ثابت هستند و تصميم‌گيري براي اين ادغام ناگهاني و حضور يكپارچه شركت‌هاي ارايه‌كننده خدمات اينترنت ثابت با يك نام و نشان در پي افت شديد بازار اين شركت‌ها در جذب مشتري و نداشتن توان رقابت با شركت مخابرات ايران و ناتواني براي گسترش و توسعه بازار اينترنت ثابت صورت گرفته است.

جالب توجه است كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به صورت ضمني به شركت‌هايي كه موفق به ادغام در‌هاي وب شوند قول داده است كه همراهي لازم را با آنها به عمل آورد تا شرايط رقابتي با شركت مخابرات ايران پيدا كنند.

جاي خالي دغدغه مشتركان

در عين حال كه همه فعالان اين ادغام را موثر مي‌دانند، اما موضوع فراموش‌شده در اين بين بحث مشتركاني است كه از اين شركت‌هاي ادغام‌شده اينترنت ثابت يا همان ADSL استفاده مي‌كنند. در ماه‌هاي اخير، خبرهايي از گوشه و كنار درباره اوضاع نابسامان شركت‌هاي ارايه‌دهنده اينترنت ثابت منتشر شده بود. گفته مي‌شد مشتركان اين شركت‌ها به‌شدت ريزش داشته و تلاش‌هاي مديران آن براي جبران عقب‌ماندگي از رقبا بي‌ثمر بوده است و حالا با اين ادغام مشخص نيست كه دقيقا تكليف خريداران اينترنت ثابت به كجا خواهد رسيد.

ادغام‌هاي ديگري در راه است

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات اين ادغام را نتيجه مذاكرات با اين شركت‌ها براي توسعه اينترنت ثابت اعلام و تاكيد كرده است: ادغام شركت‌هاي اينترنتي قدمي مثبت براي توسعه اينترنت ثابت در كشور است. از ابتدا و در وزارت ارتباطات گذشته به دنبال كاهش ارايه پروانه ارتباطي بوديم اما از آنجا كه نمي‌توانستيم شركت‌ها را مجبور به عدم دريافت پروانه كنيم در نهايت ۱۷ شركت موفق به دريافت پروانه شدند. در حال حاضر و بعد از گذشت تقريبا يك و نيم سال هنوز اين شركت‌ها نتوانسته‌اند براساس تعهدات خود عمل كنند و در كل كشور تنها ۱۴ هزار پورت فيبر نوري واگذار شده است.

جهرمي با تاكيد بر ضرورت توسعه بازار اينترنت ثابت گفت: اين بازار نياز به سرمايه‌گذاري بالايي دارد و اين درحالي است كه ۱۷ شركت توان تامين اين سرمايه را ندارند. در نهايت هفته گذشته جلسه‌اي با حضور سازمان نظام صنفي رايانه‌اي و ۱۷ شركت FCP براي رسيدن به يك راه‌حل برگزار كرديم.

به گفته وي جمع‌بندي اين جلسه در نهايت به اين موضوع ختم شد كه شركت‌ها براي ادغام با يكديگر مذاكره كنند.

جهرمي ادغام اخير دو شركت اينترنتي را قدم مثبت براي توسعه بازار اينترنت دانست و تاكيد كرد: اين ادغام به كاهش هزينه جاري شركت‌ها و افزايش سرمايه‌گذاري در اين بازار كمك مي‌كند. برخلاف خبرها فعلا رگولاتوري امتياز ويژه‌اي براي شركت‌هاي اينترنتي كه دست به ادغام زده‌اند در‌نظر نگرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      وقتی درباره چند شرکت بیست میلیاردی صحبت میشه مثلا پنچ شرکت که جمعا میشه صد میلیاردکه ادغام انها تاسیس یه غول اینترنتی میشه من بیاد اختلاس چندهزار میلیاردی میشم که چه غولهای اقتصادی میشد ایجاد وهزاران جوان ما هم مشغول بکار میشدند

    • بدون نام

      فقط یک نفر ۵۰۰ میلیارد زد به جیب و رفت .با این پول ده هزار شغل داعم میشد ایجاد کرد...یا مثلا صد هواپیما آر تی ای خرید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج