۶۳۳۲۴۲
۱۰ نظر
۵۰۰۳
۱۰ نظر
۵۰۰۳
پ

سودجویان مسکن‌ مهر به وجدان خود پاسخ دهند

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «کسانی که دنبال سودجویی بیش از حد در ساخت واحدهای مسکونی‌مهر بودند، اصلا به فکر احساس مسوولیت نبودند و حالا مسوول هستند و در مقابل وجدان خود باید پاسخ دهند.»

خبرآنلاین: مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «کسانی که دنبال سودجویی بیش از حد در ساخت واحدهای مسکونی‌مهر بودند، اصلا به فکر احساس مسوولیت نبودند و حالا مسوول هستند و در مقابل وجدان خود باید پاسخ دهند.»

غلامرضا سلامی با اشاره به نحوه ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر، اظهار داشت: «طرح مسکن‌مهر یک سیاست عجولانه در حوزه مسکن بود و یک برنامه پوپولیستی و بدون مطالعه کافی بود که متاسفانه گریبان کشور را گرفت و اثر اقتصادی خیلی بدی در کشور گذاشت.»

وی افزود: « اثر تزریق ۴۵ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت، رقمی در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بود که در آن زمان، حجم زیادی از نقدینگی را به خود اختصاص می‌داد.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: «اثر این موضوع خیلی مهلک بود؛ یعنی دو برنامه دولتی، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و نیز طرح مسکن‌مهر در حقیقت تورم را در نهایت به بیش از ۴۰ درصد رساند.»

مسکن‌مهر مسوول مشخصی نداشت

سلامی عنوان کرد: «از سوی دیگر، مسکن‌مهر هیچ مسوول مشخصی نداشت. قراردادهای سه‌جانبه‌ای در وزارت راه و شهرسازی آن زمان وجود داشت که یک سر پیمانکار، یک طرف بانک مسکن و یک طرف هم شرکت شهرهای جدید بود.»

وی ادامه داد: «بر این اساس، پیمانکار و سازنده کار را انجام داد و پول آن را بانک مسکن می‌داد و عین حال، یک رقمی را خریداران می‌گذاشتند و واحدهای مسکونی‌مهر ساخته می‌شد. این در حالی است که نظارت برنامه‌ریزی شده‌ای وجود نداشت. در واقع دولت اصلا نظارتی بر این کار نداشت. تنها خود پیمانکار و مهندس ناظر بودند.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «همچنین پیمانکاران تبدیل به سازنده شدند که این مساله یک مشکل استراتژیک بود؛ چراکه کار پیمانکار، پیمانکاری است و باید کارفرما باشد، اما خود، کارفرما شده بودند. کمبود منابعی هم وجود داشت، باعث که مسوولیتی کار نکردند.»

سلامی افزود: «در کل همه این‌ها دست به دست هم داد و در عین حال، عجله‌ای که در اجرای پروژه وجود داشت، باعث شد که یک‌سری ساختمان‌های بلندمرتبه در بخش‌هایی از ایران بالا رود؛ بدون هیچ‌گونه امکانات جانبی.»

وی در پاسخ به این پرسش که در آن زمان اعلام می‌شد که هزینه ساخت هر مترمربع مسکن‌مهر حدود ۳۰۰ هزار تومان است. آیا گزارشی وجود داشته که پیمانکاران از این رقم کمتر هزینه کرده باشند؟ تصریح کرد: «به‌هرحال پیمانکار یا سازنده یک سودی را برای خود منظور می‌کند. ۳۰۰ هزار تومان در آن زمان با قیمت‌های جاری‌ای که وجود داشت، کم بود.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «امکان دارد ۳۰۰هزار تومان برای یک تکنولوژی جدید و برنامه کلانی که سازندگان ایجاد می‌کنند، در آن زمان رقم کمی نبود، اما برای کسی که برنامه‌ریزی برای ساخت‌وساز با این وسعت نداشت، رقم کمی بود، چون قیمت‌های واحدهای مشابه خیلی بیشتر از این در می‌آمد. یک سودی هم پیمانکار برای خود باید در نظر می‌گرفت و گروهی هم سود بیشتری می‌خواستند، بنابراین یک مقداری تنبل‌کاری و بی‌دقتی صورت گرفت.»

سلامی متذکر شد: «نتیجه این مسایل را می‌بینیم که هم در واحدهای مسکونی‌مهر می‌بینیم. تا جایی که در زلزله کرمانشاه دیدیم که ساختمان‌های مسکن‌مهر فرو ریخت.»

وی ادامه داد: «در فیلم‌هایی که مربوط به سرپل ذهاب بود، ما می‌دیدیم ساختمان‌هایی را که در کنار مسکن‌مهرها بود، تقریبا سالم بودند. این نشان‌دهنده بی‌توجهی در ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر بود.»

سودجویان به وجدان خود پاسخ دهند

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «کسانی که دنبال سودجویی بیش از حد در این ماجرا بودند، اصلا به فکر احساس مسوولیت نبودند و حالا مسوول هستند و در مقابل وجدان خود باید پاسخ دهند.»

سلامی افزود: «در مقابل این حرف‌هایی هم که زده می‌شود که واحدهای مسکن‌مهر روی گسل بود، اصلا قابل قبول نیست. مسکنی که در ۱۰ سال اخیر ساخته شده، حتما باید معیارهای مقاومت در مقابل زلزله را داشته باشد؛ به خصوص ساختمان‌هایی که تعداد طبقات و جمعیتی که در آن زندگی می‌کنند، زیاد است.»

وی تصریح کرد: «شما اگر نگاه کنید، در جاهایی هم زلزله نیامده، مسکن‌مهرها نسبت به زمان ساخت‌شان خیلی فرسوده شدند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حاکم

      ای مشاور نامرد یعنی هنوزم دارین بهره کشی سیاسی میکنید .
      البته واقعا جای شکرش باقیه که مسکن اجتماعی هیچ کشته ای نداده.
      میگن دیکته نوشته نشده غلط ندارد!!!

    • بدون نام

      وزیر راه که سهله تو که مشاورشی چی ميگي باز خدا حفظش کند دکتر احمدی نژاد را این خانه ها را سخت الان چند ساله تو این خانه ها زندگی میکنیم قضا و قدر اللهی ربطی به هیچ.کس ندارد زلزله بم را زيرو رو کرد اونم مقصر احمد نژاده بسه ول کنید و از خدا بترسید درود براحمدی نژاد عزیز انشا... که این حرفهای مفت بیشتر از اینها خسته ات نکند مرگ بر قدرنشناسها

    • بدون نام

      کدوم وجدان؟ هنوز هم از کارشون دفاع میکنند.به جای عذر خواهی یه چیزی هم طلبکارند.خدا نابود کنه مسولی که نادانسته یا روابطی در منصبی بنشیند که لیاقتش نداشته باشد .

    • بدون نام

      چقدر آدم باید دروغگو و پست باشد که واقعیات را انکار کند مردم به چشم خود دیدند که مسکن مهر فرو نریخت و فقط دو کشته داد و ستونهایش پابرجا ماند ... امثال جهانگیری مردم را فدای سیاسی کاری خود میکنند.

    • بدون نام

      اخه یرادر من انها وجدان ندارند اگر داشتند ما را بازیچه قرار نمیدادند تازه یادشان افتاده ببیند ایا مسکن مهر پردیس ارزش نشستن دارد یا نه فقط پول را میبینند خانه نداده قسط بدهیم دو روز هم که دیر میشود ابروی مارا میبرند خدا از احمدی نژاد ووزرای اطرافش نگذرد ما را بیچاره واواره کرد خوا د اواره کندش ما نمیخواهیم پول مارا با دیر کرد ان پس بدهید مگر مسخره اقای اخوندی هستیم که رفته ودر داخل دژ نشسته وبه کسی پاسخگو نیست من نمیدانم مجلس روی جه اصلی به او رای اعتماد داد اقای روحانی ما رای دادیم که روی خوب زندگی را ببینیم نه اینکه بدتر از دیروز شویم بخدا خدا را خوش نمیاید باید جواب بدهید

    • ک ر

      آگه وجدان داشتن که این کارها را انجام نميداند انشاءالله این دنیا و آن دنيا جوابگو خواهند بود

    • بدون نام

      در این دوره و زمونه وجدان واژه ای بس غریب برای عده ای شده است.

    • م م

      این آقایان هرکدام بشکلی به ساختمانهای مسکن مهر گیر میدهندولی بدون اینکه از عملکرد پنجساله خود گزارشی ارایه کنند.دارندگان مسکنهای مهر اولیه با هفت هشت میلیون تومان آورده خود وبیست میلیهون تومان وام بانک مسکن صاحب خانه شدند.ولی دولت فعلی علاقه بتمام کردن مسکن مهر ندارد وهزینه هانیز افزایش داشته ودارندگان مسکن مهر مجبور هستند مرتب از بانکها وام قرض کننند شاید مسکنشان تکمیل شده وتحویل داده شود.امیدوارم مسکنهای مهری که دولت قرار است تکمیل وتحویل نماید بی عیب بوده ودر مقابل زلزله 7/3 ریشتر مقاوم باشد

    • بدون نام

      مستاجرنیستی بینی مردم چی میکشن نفست ازجای گرم بلندمیش شماکه هیچ کاری نمیکنید

    • بدون نام

      خواهش نمایش بدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج