۶۳۳۷۹۰
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

آیا هواپیماهای ایران را به دیگری فروختند؟

از دی ماه سال گذشته که قرارداد ایران ایر با شرکت هواپیماساز ایرباس نهایی شد تا امروز این شرکت ایرانی سه فروند هواپیمای جدید تحویل گرفته و مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس و ورود هواپیماهای بعدی در جریان است، موضوعی که در طول روزهای گذشته شایعاتی جدید را به خود دیده است.

خبرگزاری ایسنا: از دی ماه سال گذشته که قرارداد ایران ایر با شرکت هواپیماساز ایرباس نهایی شد تا امروز این شرکت ایرانی سه فروند هواپیمای جدید تحویل گرفته و مذاکرات برای نهایی کردن فاینانس و ورود هواپیماهای بعدی در جریان است، موضوعی که در طول روزهای گذشته شایعاتی جدید را به خود دیده است.

طبق قراردادی که میان ایران ایر و ایرباس بسته شده، ۸۵ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای ورود ۱۰۰ فروند ایرباس خریداری شده باید از طریق فاینانس تامین شود و ۱۵ درصد باقی مانده را طرف ایرانی پرداخت کند.

ایران ایر در طول ماه های ابتدایی عقد این قرارداد با فراهم کردن مبلغ پیش پرداخت در نظر گرفته شده، ۳ هواپیمای جدید خود را تحویل گرفت و برنامه ریزی دقیق برای تحویل هواپیماهای بعدی در سال های آینده را در دستور کار قرارداد.

در طول ماه های گذشته ایران با استراتژی دقیقی که طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با توجه به منافع ملی پیگیری شده است موضوعات مربوط به قرارداد فاینانس را پیگیری کرد و صحبت های جدید فخریه کاشان در گفت و گو با ایسنا نشان می دهد این مذاکرات در مراحل پایانی خود قرار دارد.

در این شرایط در طول روزهای گذشته گمانه زنی هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به نهایی نشدن فاینانس ایران ایر، ایرباس هواپیماهای ساخته شده برای ایران ایر را به دیگر ایرلاین ها فروخته است و تکلیف هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران مشخص نیست.

هرچند این مسئله با تکذیب رسمی قائم مقام آخوندی مواجه شد، اما جدای از آن دو اصل محرز در صنعت هوایی جهان نشان می دهد این خبر از ابتدا مبنای درستی ندارد.

از یک سو شرکت های سازنده هواپیما از ابتدا ساخت یک فروند هواپیمای مسافرتی جدید را به نام یک شرکت خاص کلید نمی زنند و تنها در جزییات کابین یا انتخاب هایی مانند رنگ و جنس صندلی که در مراحل پایانی کار اضافه می شوند، شرکت ها نظرات خود را نهایی می کنند. از این رو فروختن هواپیمایی که برای ایران ایر ساخته شده به دیگر شرکت های هواپیمایی ممکن نیست.

از سوی دیگر تحویل نهایی هواپیما به شرکت سفارش دهنده منوط به نهایی شدن بحث های مالی هواپیماست و همانطور که ایرباس تحویل شده به ایران ایر در ابتدا از سوی شرکت دیگری سفارش داده شده بود و به ایران رسید، ایران ایر نیز هواپیماهای سفارشی خود را از دست نمی دهد، بلکه به محض نهایی شدن قرارداد فاینانس و جابجایی پول، طبق برنامه زمان بندی شده ابتدایی هواپیماهای ایران تحویل می شود. موضوعی که با توجه به اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره نهایی شدن مذاکرات فاینانس، به نظر می رسد در آینده نزدیک به مرحله اجرا خواهد رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نه نفروختن دنبال بهانه دیگر سوژه دیگر بگردین

    • آرش

      با سلام
      ما که نفهمیدیم ، از یک طرف میگوید فروش ایرلانهای سفارش ایران به دیگر شرکتها ، غیر ممکن است و از طرف دیگر در پایان میگوید : همانطور که ایرلاینی که برای شرکت دیگری ساخته شده بود به ایران تحویل داده شد !!

    • بدون نام

      بهتره هرچه زودتر با امریکا وارد مذاکره شوید تا بیشتر ضربه و کم نیاوردید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج