۶۳۶۷۴۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

۵ آذر سالروز درگذشت بابک بیات است

بابک بیات؛ طلایه دار موسیقی پاپ

آقایان نیما مسیحا، مانی رهنما و حامی فقط چند تن از شاگردان مرحوم بابک بیات در عرصه موسیقی هستند.

روزنامه صبح نو: آقایان نیما مسیحا، مانی رهنما و حامی فقط چند تن از شاگردان مرحوم بابک بیات در عرصه موسیقی هستند. بابک بیات که خالق بسیاری از آهنگ‌های خاطره ساز ماست در پنجمین روز آذرماه سال ۸۵ به علت نارسایی کبدی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


بابک بیات؛ طلایه دار موسیقی پاپ

زندگی‌اش
بیات در سال ۱۳۲۵ در شهر تهران به دنیا آمد. از ۱۹سالگى در اپراى تهران و زیر نظر خانم اولین باغچه‌بان، آقاى ثمین باغچه بان و نصرت الله زابلى با موسیقى کلاسیک و جهانى آشنا شد و حدود پنج سال همکارى خود را با این اپرا ادامه داد.

بعد از آن با محمد اوشال آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکلوریک دوستى عمیقى پیدا کرد که این دوستى به ادامه هارمونى و آکومپانى مان و فراگیرى دیگر اشتیاقات موسیقایى بیات منجر شد.
آقای ایرج جنتى عطایى شاعر و ترانه سرا و نمایشنامه‌نویس که از دوران کودکى تا قبل از انقلاب با بابک بیات همگام با هم موسیقى ترانه را ادامه دادند، در زندگى بیات و خانواده‌اش بسیار مؤثر بود.
آثارش

بابک بیات موسیقى فیلم را با فیلم غریبه که با همراهى واروژان ساخته شد، شروع کرد. بعد از فیلم غریبه، بیات موسیقى فیلم‌های خورشید در مرداب، شب آفتابى (با ترانه عروسک قصه من)، فریاد زیر آب، سریال چنگک و بسیارى موسیقى فیلم‌های دیگر را ساخت.بعد از پیروزى انقلاب، بابک بیات فعالیت موسیقى را در شرکت ابتکار، همراه با دوستش ابراهیم زال زاده و با کاست قاصدک، زندگى نامه صمد بهرنگى و به‌صورت ترانه‌های کودکانه خانم سیمین غدیرى آغاز کرد. پس از آن کاست خروس زرى پیرهن پرى را به همراه احمد شاملو و کاست‌های سکوت سرشار از ناگفته‌هاست و موسیقى چیدن سپیده دم را با صداى احمد شاملو ساخت.

بابک بیات موسیقى فیلم را در بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزد گرد ساخته بهرام بیضایى شروع کرد و در سال ۱۳۶۲ موسیقى فیلم‌های نقطه ضعف و ریشه در خون را ساخت و در سال‌های بعد براى فیلم‌های شاید وقتى دیگر و مسافران ساخته‌های بهرام بیضایى، سریال سلطان و شبان، کشتى آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختى، دستهاى آلوده اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا و حدود ۹۰ فیلم سینمایى موسیقى نوشته و آخرین سریالى که وى براى آن موسیقى ساخت، سریال ولایت عشق است.
افتخاراتش
بابک بیات در سال ۱۳۶۹ پس از چند بار کاندیدا بودن براى موسیقى فیلم بالاخره در این سال وقتى که از پنج کاندیدا موسیقى فیلم سه بار نام او را اعلام کردند، جایزه سیمرغ بلورین فجر را براى فیلم عروس دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۷۵ وقتى که از بین چهار کاندیدا دو بار نامش اعلام شد، مجدداً سیمرغ بلورین را دریافت کرد. در خانه سینما براى فیلم ساحره جایزه اول موسیقى فیلم را گرفت و در جشن گزارش فیلم، جایزه بهترین آهنگسازى را براى صد سالگى سینما از آن خود کرد.در سال ۱۳۸۱ در مراسمى که در شیراز برگزار شد، از بابک بیات و چهار هنرمند بزرگ دیگر ایران تقدیر به عمل آمد.
همچنین در همین سال و در مراسمى دیگر از بابک بیات به خاطر یک عمر تلاش در زمینه ترانه ایران تقدیر شد که در این مراسم پیام‌هایی از ایرج جنتى عطایى، بهرام بیضایى و... قرائت شد.از دیگر فعالیت‌هایی بابک بیات در این سال‌ها ساخت قطعه کرال و ارکسترال «سرزمین خورشید» بود که در سال ۱۳۷۶ توسط ارکستر سمفونیک تهران و به رهبرى استاد «فریدون ناصرى» اجرا شد.بابک بیات در کنار ساخت موسیقى، حدود هشت سال در دانشگاه‌های تهران مشغول به کار بود و موسیقى فیلم تدریس می‌کرد.سریال ولایت عشق از معروف‌ترین آثار مرحوم بیات با صدای محمد اصفهانی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج