۶۳۷۶۳۵
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سازندگان «رادیوشب» در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:

زردسازی، شأن‌ رسانه‌ ملی‌ نیست

برنامه «رادیوشب» به تهیه‌کنندگی وکارگــردانی آقـایــان منصــورضـابطیــان و محمدصوفی، پس از یک سال چالش، بالاخره به روی آنتن شبکه شما رفت.

روزنامه صبح نو: برنامه «رادیوشب» به تهیه‌کنندگی وکارگــردانی آقـایــان منصــورضـابطیــان و محمدصوفی، پس از یک سال چالش، بالاخره به روی آنتن شبکه شما رفت.

«رادیوهفت» برنامه‌ای پربیننده بود که در بین سال‌های ۸۹تا۹۳ از شبکه آموزش پخش می‌شد. این برنامه درقالبی ادبی-هنری، با استفاده از چند مجری و آیتم‌های متنوع، توانست تبدیل به برندی دربرنامه‌سازی سیما شود. بعداز گذشت بیش از دوسال از پایان خبرساز این برنامه، تیم رادیو هفت این بار با «رادیوشب» آمدند. به همین مناسبت با «منصورضابطیان» تهیه‌کننده و مجری «رادیو هفت» گفت‌وگوکردیم.
زردسازی، شأن‌ رسانه‌ ملی‌ نیست

مخاطبان‌ از پخش‌ رادیو شب‌ با خبر شده‌اند؟
طبیعتا نه! وقتی برنامه جدیدی به روی آنتن می‌رود، تا مردم باخبرشوند زمان می‌برد. البته آشنایی مخاطب با رادیوشب، قطعا آسان‌تر از آشناشدنش با رادیوهفت خواهد بود؛ مردم این برنامه را می‌شناسند و کافی‌است که بهم خبر دهند. ما تبلیغات عجیب و غریبی نداریم و مردم هستند برنامه را معرفی می‌کنند. این اتفاق منجر به کیفی شدن مخاطب می‌شود.

با انتخاب‌ شبکه‌های‌ کم‌بیننده‌ فخرفروشی‌ می‌کنید؟!
اینطورنیست! معتقدم اگر برنامه‌ای موفق باشد، خود مخاطبان پیدایش می‌کنند. گاهی ممکن است شرایط ایجاب کند در شبکه‌ای خاص کار کنید. شاید دلیل اصلی انتخاب این شبکه‌ها همان جذب مخاطب کیفی است. شبکه‌های پایه، همیشه تعدادی بیننده ثابت دارند که هرچه از تلویزیون پخش شود آن‌ها نگاه می‌کنند. اما بیننده‌ای که شما را دریک شبکه کم‌بیننده دنبال کند، حتما شمارا دوست دارد؛ او شما را به خاطر برنامه دنبال می‌کند، نه شبکه.

مشکلاتی‌ که‌ مانع‌ پخش‌ رادیو شب در سال ‌گذشته،حل‌ شده‌ است؟
سال گذشته شرایط پخش برنامه مهیا نشد و ما ترجیح دادیم منتظر بمانیم تا این شرایط به وجود آید.

انتظار با دلخوری تفاوت ندارد؟!
بله درست است. در هر تشکیلاتی اگر یک پروژه، قبل از اجرا منتفی شود دلخوری ایجاد می‌شود؛ ماهم شامل این موضوع هستیم. تلویزیون بخش‌های مختلفی دارد که برخی ازآن‌ها با خردمندی بیشتری اداره می‌شود. امروز در مجموعه‌ای هستیم که آقای دکتر دارابی حضور دارند. ایشان همیشه حامی برنامه‌سازان دغدغه‌مند بوده‌اند.

گویا دکتر دارابی‌ درپی‌ بولد شدن‌ شبکه‌ شما هستند
طبیعی است که دنبال چنین اتفاقی باشند. کدام مدیر خردمندی در جهان سراغ دارید که دنبال این شرایط نباشد؟

قبلا همین‌ مدیران‌ خردمند‌ با پخش‌ برنامه‌ شما مخالفت‌ کردند!
موضوع جور دیگری است. قطعا آن‌ها هم دنبال بولد شدن شبکه بوده‌اند اما استراتژی‌ها و عملکردها متفاوت بوده است. کدام مدیر در کشوراست که بگوید می‌خواهم تیشه به ریشه جایی که هستم بزنم. شاید آن آدم فکر کند درست عمل می‌کند، ولی درواقع اشتباه می‌کند.

نگران‌ به‌ تکرار افتادن‌ نیستید؟
قالب برنامه، به ویژه درشروع، حدود90درصد شبیه رادیوهفت است. به ویژه در آغاز برنامه تمایلی به تغییر عمده نداریم چون می‌خواهیم مردم ما را پیدا کنند. رادیوهفت در اوج تمام شد و ما می‌خواهیم از همان اوج، رادیوشب را آغاز کنیم. ماهیت برنامه به شکلی است که در بعضی از بخش‌ها تغییرپذیراست اما در برخی از بخش‌ها ابدا تغییرپذیرنیست. اتفاقا در رادیوهفت هم چندباری اقدام به تغییراتی در فرم کردیم که مردم خوششان نیامد.

چه‌ تغییراتی‌ ممکن‌ است‌ رخ‌ دهد ؟
مقداری تغییر خواهیم داشت که به مرور و در چندماه آینده رخ خواهد داد؛ البته این مساله در ماهیت کارنیست و صرفا در نوع اجرا و آیتم‌هاست. اگر برنامه اول رادیوهفت و برنامه اول رادیوشب را باهم مقایسه کنید، هیچ شباهتی به هم ندارند. همین که مشخص نیست چه کسانی قراراست برنامه اجرا کنند یا متن بخوانند، بزرگترین ویژگی است که طراوت برنامه را حفظ می‌کند و هرشب یک غافلگیری برای مخاطب رقم می‌زند.

تم‌ رادیو شب‌ هم‌ آرامش‌ است؟
در رادیوهفت کانسپت‌هایی داشتیم که آن‌ها را در رادیوشب هم خواهیم داشت. آرامش، احترام متقابل وامید، سه موضوع مهم ما دربرنامه هستند. در رادیو شب، آن سه مورد زیر پرچم وحدت ملی جمع می‌شوند. با حفظ همان فضای آرامش‌بخش به شدت به پخش موسیقی محلی، لهجه‌های ایرانی و لباس قومیت‌ها توجه داریم. با توجه به شرایط خاص سیاسی-اجتماعی منطقه معتقدیم که پرداخت به موضوع وحدت ملی بیش از هرزمان دیگری لازم است. شاید تبدیل به شوخی شده است که سال‌هاست دربرهه حساس کنونی هستیم؛ ولی به نظرم الان واقعا در برهه حساسی هستیم. درمنطقه‌ای که اطرافش بمب، موشک و انفجار است، لازم است که ما وحدت‌مان را حفظ کنیم.

برای‌ فضای‌ سیاست‌زده‌ جامعه‌ برنامه‌ای‌ ندارید؟
از صد سال پیش تا به امروز، فضای سیاسی انگار آمیخته با فرهنگ اجتماعى ما بوده است. یکی از علاقه‌مندی‌های من سفراست و به همین خاطر کشورهای زیادی را دیده‌ام؛ اعتراف می‌کنم فرهنگ و رفتار اجتماعى مردم هیچ کشوری را به اندازه ایرانى ها، آمیخته با سیاست ندیده‌ام. در چنین فضاى سیاست زده اى حالا خیلی سخت است كه بخواهى از چیزهاى دیگرى حرف بزنى آن هم با این تنوع اجتماعى.درزمان رادیوهفت کامنت‌های جالبی داشتیم؛ از یک طلبه در حوزه علمیه قم تا شخصی که به دلایل مختلف در زندان بود. راستش گاهی می‌ترسیدیم و فکرمی‌کردیم که چه کار سختی داریم و چگونه قراراست همه را راضی کنیم؟!
اما مفاهیمی مثل آرامش، امید، ایمان و ایران هستند که همه ما سر آن‌ها وفاق داریم. تقویت همین نگاه باعث کاهش فضای سیاست‌زده خواهد شد. گاهی حوادثی مثل زلزله تلخ اخیر رخ می‌دهد که مردم شدیدا پشت هموطنان‌شان درمی‌آیند و ثابت مى كنند وحدت ملى وجود دارد، اما در طرف مقابل سیاستمداران ما نمره منفی می‌گیرند. مردم کف زمین هستند ولی انرژی‌ها برای مسائل حاشیه‌ای تلف می‌شود. شاید انتقادات درست باشد ولی واقعا زمان بیان آن‌ها، در زمان حادثه و امدادرسانی نیست؛ می‌شود بعداز حادثه تحقیق کرد و حسابی از خجالت مقصر هم درآمد.
ما در برنامه دوم رادیو شب از یك جوان هنرمند كرمانشاهى دعوت كردیم كه كارش این است كه در مناطق زلزله زده در بدترین شرایط براى بچه هاى زلزله زده نمایش عروسكى اجرا مى كند.ما وقتی چنین مردمى داریم حق نداریم كارى كنیم كه مفهوم وحدت ملی تقویت نشود.

نگران‌ نیستید‌ شکست‌ بخورید؟
هرکسی که چیزی را تولید می‌کند، اگر نگرانی بابت محصولش نداشته باشد که کارش زار است! قرارداد ابتدایی ما تا پایان سال است، که طبیعتا با توجه به شرایط مختلف تمدید خواهد شد. اگر زمانی برسد که مدیران تقاضای ادامه برنامه را داشته باشند ولی خودمان از خروجی راضی نباشیم قطعا برنامه را تعطیل خواهیم کرد. تیم ما برنامه‌ای نساخته که به آن باورنداشته باشد. خودمم به عنوان مجری یکی از پزهام این است که تاکنون حرفی نزده‌ام که به آن باورنداشته باشم. اگر از مذهب گفته‌ام یا مثلا مردم را به شرکت درانتخابات دعوت کرده‌ام، اعتقادم بوده است.

تحمیلی‌ از‌ سمت‌ مدیران‌ داشته‌اید؟
واقعاً نه. فقط در دو یا سه مورد خاص خواسته شد که به موضوع خاصی نپردازیم. مستقیم اشاره نمی‌کنم چه بود ولی مساله امنیت ملی به حساب می‌آمد که این موضوع در همه جای دنیا هم هست.ولی اساسا موضوع چندان موضوع برنامه ما هم نبود.

اگر تصمیم‌گیرنده‌ تلویزیون‌ بودید چه‌ می‌کردید ؟
دایره برنامه‌سازان را گسترش می‌دادم و ضمنا سعی می‌کردم بیشتر بر کیفیت و محتوای تولیدات تمرکز کنم. نکته نگران‌کننده این است که تلویزیون به فضای مجازی ببازد. بسیاری از برنامه‌ها هستند که خودشان را به درودیوار می‌زنند تا در فضای مجازی ترند شوند و البته این مختص به کشورما نیست. ترند شدن در فضای مجازی خوب است ولی نه به هرقیمتی و نه تبدیل شدن به یک هدف؛ همین باعث زرد شدن برنامه‌ها خواهد شد و در همه جای دنیا معمولا چیز زرد بیشتر منتشر می‌شود. این در شأن تلویزیون ما نیست.

چشم‌ اندازتان‌ کجاست؟
طبیعتا در چندماه آتی، دست پیدا کردن به مخاطب گذشته در رادیوهفت است. من تصور مى كنم این اتفاق به سرعت مى افتد چون جامعه بیش از هرزمان دیگری به آرامش نیاز دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رفیعی

      همیشه برنامه را نگاه میکردم برنامه خوبی امیدوارم که ادامه داشته باشه وموفق باشن در کارشون حالا جه ساعتی میده؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج