۶۴۱۱۵۲
۱۰ نظر
۵۰۰۶
۱۰ نظر
۵۰۰۶
پ

سبقت آزاد قیمت‌ ها در بازار خودرو!

وب سایت تابناک در گزارشی نوشت: در این روزهای سرد پاییز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت داغ شده است. قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر، هر روز در حال افزایش است. بررسی ها حکایت از آن دارد که این افزایش قیمت از تیرماه سال جاری و با بسته شدن سایت ثبت سفارش آغاز شد؛ اما در این روزها به اوج خود رسیده و حتی در برخی مدل ها تا ۱۰۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.

وب سایت تابناک در گزارشی نوشت: در این روزهای سرد پاییز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت داغ شده است. قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر، هر روز در حال افزایش است. بررسی ها حکایت از آن دارد که این افزایش قیمت از تیرماه سال جاری و با بسته شدن سایت ثبت سفارش آغاز شد؛ اما در این روزها به اوج خود رسیده و حتی در برخی مدل ها تا ۱۰۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.

در این روزهای سرد پاییزی حسابی بازار قیمت خودروهای وارداتی داغ داغ است. به گفته فعالان بازار خودرو قیمت خودروهای خارجی در این یک ماهه اخیر روز به روز در حال افزایش بوده است. بررسی قیمت برخی خودروهای خارجی نیز مؤید همین موضوع است. به گزارش ایسنا، در هفته جاری قیمت سوناتا هیبرید هشت میلیون تومان، توسان پنج میلیون تومان، النترا پنج میلیون تومان، سراتو چهار میلیون تومان، اپتیما سه میلیون تومان، RAV۴ ده میلیون تومان، یاریس هاچ بک دو میلیون تومان، کمری هیبرید پنج میلیون تومان؛ کرولا GLI چهار میلیون تومان، لکسوس NX ده میلیون تومان، کلئوس ده میلیون تومان، تلیسمان پنج میلیون تومان و نیسان ایکس تریل پنج میلیون تومان افزایش یافته است.

حال اگر اندکی بازه مورد بررسی مان را طولانی تر کنیم، به قیمت های نجومی تری هم خواهیم رسید. به عنوان نمونه، سورنتو در تیرماه سال جاری ۲۳۵ میلیون تومان بوده که هم اکنون این قیمت به حدود ۳۳۵ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی ظرف مدت تقریباً شش ماه ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است یا قیمت سانتافه در این مدت با ۶۰ میلیون تومان افزایش از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است.

اما دلیل این همه هرج و مرج و افزایش در قیمت خودروهای خارجی چیست؟

برخی بر این باورند، به دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و کاهش عرضه خودروهای وارداتی در بازار این اتفاق رخ داده است. مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری با خبرنگاران در ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۶ گفت: در ۸ ماهه نخست سال جاری حدود ۵۴ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که با توجه به ترخیص ۴۵ هزار خودرو در مدت مشابه سال گذشته، واردات خودرو از افزایش ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: ارزش خودروهای وارداتی از گمرکات کشور در هشت ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار بوده است؛ بنابراین، با رشد ۲۶ درصدی میزان واردات خودروهای خارجی در مقایسه با سال گذشته، نمی توان گفت افزایش کنونی قیمت خودروهای وارداتی به دلیل کاهش عرضه بوده است؛ بنابراین، پشت پرده این افزایش قیمت چیست؟

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد گفته است: دو سال پیش خودرو از یک کالای سرمایه ‌ای به کالای مصرفی تبدیل شد و افرادی نسبت به خرید اقدام می ‌کردند که به این محصول نیاز مصرفی داشتند اما طی ماه ‌های گذشته و با توقف ثبت سفارش واردات خودرو، این محصول به کالای سرمایه ‌ای تبدیل شده و عده ‌ای اقدام به خرید و نگه داشتن آن برای فروش با قیمت بالاتر کرده اند. در چنین وضعیتی برخی نمایندگی ‌های خودروسازان خارجی نیز نسبت به توقف عرضه محصولات‌ از قبل واردشده خود اقدام کرده ‌اند و همزمان قیمت برخی از محصولاتشان را نیز افزایش داده ‌اند که این موضوع هم بر بازار تأثیرگذار بوده است.

حالا پرسش این است که اصلاً چرا سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد که این ماجراها پیش بیاید؟

مجتبی خسروتاج در ۳ مهر ۱۳۹۶ در نشست خبری روز ملی صادرات اعلام کرد: توقف ثبت سفارش واردات خودرو برای حمایت از خودروسازان داخلی صورت نگرفته، زیرا حمایت از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ‌ها صورت می‌ گیرد از این ‌رو، مهم ‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی ‌برنامه و نامشخص بوده است.

مطابق با این صحبت های خسروتاج باید گفت با توجه به آمار میزان واردات خودروهای خارجی، این اقدام نه تنها باعث سامان بخشیدن به اوضاع واردات خودرو خارجی نشده است بلکه باعث ایجاد هرج و مرج در قیمت این خودروها و سرازیر شدن سودهای سرشار به جیب یک عده خاص شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا کمر خودروسازای داخلی و حامیاشون ببره که کمر مردمو بریدن مگه مردم چه گناهی کردن که باید اینجور بشون بچپونین؟

    • آرشام

      با این بهانه ها محدودیت ایجاد میکنن که یکسری از خودی هاشون پولدارتر بشن

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه باعثو بانیشو خدا لعنتشون کنه که مردمو نمیزارن ماشین خوب سوار شن...

    • داعشخودروی وطن

      مردم باید به کمپین نخریدن خودرو بپیوندند.سایپا و ایرانخودرو داعشین زمانه هستند و باخودروهای بی کیفیت و گران مردم را مرموزانه و بدون جلب توجه ترور میکنند.

    • بدون نام

      خدایی شده تواین مملکت بگن فلان کالا داره ارزون میشه ومسولین به فکر مردم باشن

    • بدون نام

      خودروهای خارجی هم مافیایی شده
      یه عده که خودروهای خارجی وارد میکنند و بطور انحصاری دراختیارشون هست پس ازاینکه خودروهاشون وارد شد با یک زدوبند درست وحسابی ثبت سفارشات تا فروش کامل خودروهاشون اون هم باقیمتهای صعودی بسته میشه
      همه چی تو کشور شده زد وبند و رشوه و دلال بازی

    • علیرضا

      حمایت از تولید داخلی تا نابودی مصرف کننده این است توان مدیریتی مدیران این مرز و بوم .

    • نادر

      تا زمانی که مردم ایران دربرابر این همه ظلم و ستم خودرو سازها سکوت می کنند همین آش هست و همین کاسه فقط وفقط نخریم و نخریم و تحریم کنیم تمام شد

    • علي

      اي خدا تاكي بايد شاهد توليد بي كيفيت خودرو داخلي باشيم بابا مردم اين أشغاله رو نخرن

    • بدون نام

      و لعنت الله علی القوم الظالمین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج