اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۴۴۰۹۶
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

وصول طلب ۴۵۰ میلیون پوندی ایران در ابهام

روزنامه جوان نوشت: رسانه‌ها و فضاي مجازي طي دو روز گذشته رايزني‌هاي فراواني درخصوص سفر وزير امورخارجه انگليس به تهران كردند، از موضوع آزادي نازنين زاغري از جاسوسان انگليسي بازداشت شده در ايران گرفته تا موضوع تلاش انگليس براي محكم‌كردن جاي پاي خود در منطقه پس از خروجش از اتحاديه اروپا اما آنچه درخصوص اين سفر كمتر به آن پرداخته شده.

روزنامه جوان نوشت: رسانه‌ها و فضاي مجازي طي دو روز گذشته رايزني‌هاي فراواني درخصوص سفر وزير امورخارجه انگليس به تهران كردند، از موضوع آزادي نازنين زاغري از جاسوسان انگليسي بازداشت شده در ايران گرفته تا موضوع تلاش انگليس براي محكم‌كردن جاي پاي خود در منطقه پس از خروجش از اتحاديه اروپا اما آنچه درخصوص اين سفر كمتر به آن پرداخته شده، ماجراي بازگشت اموال بلوكه‌شده ايران در انگليس پس از ۴۰‌سال است؛ پولی به مبلغ ۴۵۰ميليون پوند كه به دليل فسخ قرارداد تسليحاتي ايران و انگليس در ابتداي انقلاب در اين كشور باقي مانده بود. اين موضوع را حميد بعيدي‌نژاد، سفير كشورمان در لندن نيز تأييد كرده و گفته است اين پول‌ها طي روزهاي آينده به كشورمان پرداخت مي‌شود.

ماجرا چيست؟

شايد نگاهي به آنچه بر اين پرونده گذشته، بتواند ابعاد جديدي از بازپرداخت اين مطالبه ۴۰ساله را روشن سازد تا در آينده انگليسي‌ها، همانند امريكايي‌ها به خاطر بازگرداندن دارايي‌هاي خودمان مدعي نشوند؛ اتفاقي كه در ماجراي بازگرداندن ۱/۷ ميليارد دلار از اموال بلوكه‌شده كشورمان در امريكا روي داد و دونالدترامپ بارها اين اتفاق را هديه باراك‌اوباما به ايران خوانده است. اما درخصوص اين ماجرا بايد گفت: اين پرونده مربوط به مطالبات ايران از يك شركت نظامي انگليسي با نام اختصاري IMS است كه در زمان حكومت پهلوي براساس سياست تبديل ايران به ژاندارم منطقه و خروج درآمدهاي نفتي كشورمان، قراردادهاي تسليحاتي سنگيني را با ايران به امضا رساند.
اين دو قرارداد در سال‌هاي ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶ يعني دو و چهار سال پيش از وقوع انقلاب امضا شد. براساس يكي از قراردادها قرار بود كه اين شركت تعداد هزار و ۵۰۰ تانك چيفتن را به ارتش رژيم پهلوي تحويل دهد كه تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي اين شركت تنها حدود ۱۸۵ تانك را تحويل كشورمان داده بود؛ تانك‌هايي كه عمده آنها در همان سال‌هاي نخستين جنگ به دليل كارايي پايين‌شان توسط رژيم بعثي سرنگون و باعث ايجاد تلفات در ميان نيروهاي خودي شد، بنابراين پس از انقلاب عمده تعهدات اين شركت در قبال ايران عملي نشد.

دستور امام و پيگيري جدي

به دنبال اين مسئله، امام‌خميني(ره) در اول آبان ماه سال ۱۳۶۲ به دنبال رؤيت گزارشي درخصوص ناتواني تيم‌‌هاي حقوقي ايران براي پيگيري مطالبات پيش از انقلاب، آيت‌الله خامنه‌اي را كه در آن زمان رئيس‌جمهور بودند، طي دستوري مأمور رسيدگي جدي به اين موضوعات از جمله مطالبه ايران از انگليس كردند. ايران بعد از چند سال يك دعواي حقوقي عليه شركت انگليسي اقامه كرد و براساس آن ديوان داوري لاهه كه در قراردادها به‌عنوان نهاد حل اختلافات تعيين شده بود، وارد رسيدگي موضوع شد. با پيگيري شكايت ايران در ديوان داوري، براي اولين بار در سال ۲۰۰۱ حكم ديوان داوري صادر و در هر دو مورد قرارداد، طرف انگليسي محكوم به نقض اجراي قراردادها شناخته شد. بر اين اساس ديوان لاهه طرف انگليسي را محكوم به پرداخت بدهي و خسارات ناشي از آن كرد.

در همان سال زماني كه اين حكم صادر شد، دادگاه انگلستان نيز براي اينكه اين حكم را به اجرا دربياورد، تصويب كرد با هدف اينكه شركت انگليسي بدهي خود را كامل بپردازد، لازم است مبلغ قطعي اين بدهي تعيين شود. بدين ترتيب در ۱۸دسامبر سال ۲۰۰۱ دادگاه انگليس شركت انگليسي را متعهد كرد براي رسيدگي حقوقي به اين دعوا و رأي نهايي درخصوص مبلغ دقيق بدهي، طرف انگليسي مبلغ حدود ۳۸۰ميليون پوند در صندوق دادگاه به عنوان تضمين سپرده‌گذاري كند كه اين اقدام نيز از سوي طرف انگليسي صورت گرفت.

كارشكني مجدد انگليسي‌ها

به دليل پيچيدگي موضوع و اختلافاتي كه در دو طرف پيرامون ابعاد فني‌و‌حقوقي و تعيين ميزان طلب ايران وجود داشت، حدود هشت سال مباحثات زيادي بين تيم‌هاي حقوقي دو طرف صورت گرفت و نهايتاً در سال ۲۰۰۹ دادگاه طي حكمي مبلغي را كه بايد طرف انگليسي به‌ طرف ايراني بپردازد مشخص كرد. در حالي كه انتظار مي‌رفت با اين حكم دادگاه، مرحله نهايي پرداخت مطالبه ايران از شركت انگليسي آغاز شود اما به دليل فضاي تيره سياسي و تحريم‌هاي ناجوانمردانه غرب عليه كشورمان، بار ديگر طرف انگليسي از پرداخت اين مطالبه سر باز زد و اين روند به تعويق افتاد.

درخواست مجدد ايران

در نهايت سال ۲۰۱۶ كه عملاً اجراي برجام آغاز و تحريم بانك مركزي برداشته شد، طرف ايراني بار ديگر درخواست كرد در فضاي پسابرجام و با برداشته شدن تحريم‌ها عليه بانك مركزي، اين بدهي به‌ طور كامل به‌ كشورمان پرداخت شود. در اين مرحله با بهبود فضاي سياسي روابط ميان ايران و انگليس به ويژه پس از ارتقای روابط دو كشور به سطح سفير، گفت‌وگوهايي مجدد بين دو طرف براي روشن‌شدن برخي جنبه‌هاي مهم فني كه بعد از گذشت اين سال‌هاي طولاني نياز به روشن‌شدن آنها بود، صورت گرفت كه به نظر مي‌رسد اين مباحث نيز حل‌و‌فصل و در اين‌خصوص اسناد زيادي ميان دوطرف مبادله شده است. حال با طي شدن تمامي اين مراحل، اجراي اين پرونده به مرحله نهايي رسيده و گويا يكي از موضوعات مهم سفر جانسون به ايران، آخرين رايزني‌ها براي دريافت اين مطالبه ۴۰ ساله از انگليس است.

سابقه عهدشكني انگليسي‌ها

اما نكته مهم درخصوص اين پرونده این است كه جمهوري اسلامي سابقه ناخوشايندي از چنين همكاري‌هایی به ويژه با انگليس دارد؛ روندي كه لزوم هوشياري مسئولان پرونده را بيش از هر زمان ديگري مي‌طلبد. به عنوان نمونه، در ماجراي فتح لانه جاسوسي امريكا در سال ۱۳۵۸، يكي از خواسته‌هاي شاخص ايران، بازگرداندن اموال و دارايي‌هاي بلوكه‌شده متعلق به خود بود. بخشي از اين اموال شامل پول‌هايي بود كه ايران در زمان رژيم شاهنشاهي براي خريد تسليحات به امريكا پرداخت و در عين حال تسليحاتي هم دريافت نكرده بود.

اما در جريان مذاكرات ايران و امريكا در آن دوران كه منتهي به بيانيه الجزاير شد، قرار بود پول‌هاي ايران از بانك‌هاي امريكا به بانك مركزي انگليس واريز و از آنجا به ايران منتقل شود ولی پس از آزادي كامل گروگان‌ها و بازگشت آنان به امريكا، بانك مركزي انگليس با پيمان‌شكني اقدام به مسدودكردن اين وجوه كرد و دست كشورمان تا سال‌ها از دارايي‌هاي حقه خود كوتاه بود. اين در حالي است كه امروز نيز طرف‌هاي انگليسي مي‌گويند ۴۵۰ ميليون پوند را به حساب بانك مركزي در انگليس واريز خواهند كرد؛ اتفاقي كه احتمال تكرار وقايع آن روزها را بيش از هر زمان ديگر خواهد كرد، از اين رو لازم است مسئولان اين پرونده، مراقب تكرار اين حربه انگليسي‌ها باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یوناس حقی

      آقا چه داستانی ، از سال 1362 تااااا1396 اینقدر قدرت پیگیری ما در مجامع بین المللی بالاست که زوووود به نتیجه رسیدیم ، اگه چشم نزنن .آقا 34 سااااال طول کشیده ، دم تمام اونهایی که این وسط زینفع بودن گرم و نوش جونشون ، احتمالا بیش از این مبلغ هزینه وکیل و حق ماموریت برخی ها شده

    • بدون نام

      بدن به شما که اختلاس کنید باز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج