اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۴۹۰۰
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

رکورد دولت احمدی نژاد در چاپ اسکناس

میزان اسکناس و مسکوک منتشر شده طی سال ۸۴ تا بهار ۹۱ معادل ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

خبرآنلاین: میزان اسکناس و مسکوک منتشر شده طی سال ۸۴ تا بهار ۹۱ معادل ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

به نظر می رسد بانک مرکزی با انتشار قطره چکانی اطلاعات و گزارشهای آماری از وضعیت نقدینگی در کشور به نوعی تلاش می کند حساسیت ها را نسبت به آنچه در فضای پولی کشور اتفاق افتاده کاهش دهد. به طور مثال در شرایطی که نیمه نخست سال ۹۲ در حال پایان است گزیده آمارهای اقتصاد سه ماهه پایانی سال ۹۱ منتشر نشده است، گزارشی که می تواند نشان دهده وضعیت پولی کشور طی آخرین سال فعالیت دولت دهم به چه صورتی بوده است.

بانک مرکزی از اسفند سال ۸۸ تاکنون تراز دارایی های بانک مرکزی را از گزارش های خود حذف کرده است، البته این عدم انتشار می تواند ناشی از بحث تشدید تحریم ها و اعمال تحریم بر علیه بانک مرکزی نسبت داده شود ولی به هر شکل هیچ توضیح رسمی در مورد دلیل عدم انتشار عمومی این بخش از گزارشها بیان نشده است.

رکورد دولت احمدی نژاد در چاپ اسکناس

یکی از بزرگترین اشتباه های بانک مرکزی در سالهای اخیر تن دادن به افزایش حجم نقدینگی و رشد شدید اسکناس و ضرب مسکوکات بوده است، البته نمی توانیم دوره کامل وضعیت انتشار پول در بانک مرکزی را طی دوره فعالیت دولتهای نهم و دهم بررسی کنیم ولی آخرین گزارش منتشر شده که میزان انتشار اسکناس در آن درج شده مربوط به سه ماهه نخست سال ۹۱ است، با احتساب ارقام مندرج در این گزارش طی سال ۸۴ تا بهار ۹۱ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان اسکناس منتشر شده است.

قابل ذکر است حجم اسکناس و مسکوک در سال ۸۴ یعنی ابتدای دوره بررسی ۵.۶ هزار میلیارد تومان بوده است که در بهار سال ۹۱ به ۳۳.۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، به عبارت دیگر دولت احمدی نژاد طی دوره فعالیت اش بالغ بر ۵ برابر دولتهای پیش از خود اسکناس چاپ کرده است.

این وضعیت در مقایسه با سرعت پایین رشد اقتصادی در کشور به خوبی نشان میدهد حجم بالای نقدینگی از دلایل اصلی تورم رکودی حاکم بر اقتصاد کشور است.

قابل ذکر است براساس آمارهای موجود دو اتفاق قابل لمس در ترکیب توزیع اسکناس و مسکوک در کشور واقع شده است اول افزایش اول افزایش سهم سیستم بانکی و بانک مرکزی از اسکناس در گردش است که به طوریکه سر جمع سهم سیستم بانکی از اسکناس در گردش طی سال ۸۴ معادل ۱۰ درصد از کل اسکناس منتشر شده بود ولی در بهار سال ۹۱ این سهم به ۳۱.۷ درصد افزایش پیدا کرده است.


از سوی دیگر حجم اسکناس به کل نقدینگی کشور از حدود 6 درصد در سال 84 به حدود 11 درصد در بهار سال 91 افزایش پیدا کرده است.

در مورد دلیل اتفاق اول می توان گفت افزایش مبادلات الکترونیک در مجموع باعث کاهش گردش اسکناس و مسکوک شده است، اما در مورد افزایش سهم اسکناس و مسکوک به کل نقدینگی سید احمدی میرمطهری مدرس اقتصاد، معتقد است با تغییر قانون چک و شاهد کاهش استفاده از این ابزار پولی در مبادلات هستیم و این مسئله به خودی خود در سهم شبه پول در مبادلات تاثیر گذار بوده و به افزایش سهم مبادلات مبتنی بر جابجایی پول نقد تاثیر گذاشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      چند هفته پیش درهمین مجله گفتم که هنوز مونده تا یکسری اشتباهات و گندکاری ها برملا بشه، بعضی از مدیران سابق کارهایی کردند که برای جبرانش باید ماهها بلکه سالها دستمال به دست باشیم، اونوقت بهشون لوح تقدیر و تشکر هم میدن ، خیلی باحالیم کلاً

    • مجید

      واقعا دم ما گرم که چنین اعجوبه ای را هشتسال حاکم مطلق بر کشور و منابع مالی و درامدی و سیاسی و اخلاقی و فرهنگی خود نمودیم و او با کمترین کار توانست تمام این موارد را در هم بکوبد و شکل نوینی بریند. او واقعا رکورد دار چاپ اسکناس بود هم فیزیکی و هم غیر فیزیکی هم بی شمار پول بدون پشتوانه چاپ کرد و هم برای فک و فامیل و دارو دسته انحراف نقش یک دستگاه چاپ اسکناس را بازی کرد اختلاسهای شاخدار رو شده فقط یک گوشه کوچکی از معجزات معجزه قرن خالق هال ها رنگارنگ و باب های جدید با امام زمان و .......بوده است و این هدایا و تقدیرها در برابر شاهکارهای اون هیچ است و به نویسنده محترم بالا بگویم با هیچ دستمالی شاهکارهای اون پاک نمی شه و تا ابد بر دامان ایران وایرانی خواهد درحشید چون اون نخبه همه فن حریف توانست واحد سطح ایران رااز متر مربع به متر مکعب با یک متر شاهکارش تغییر دهد

    • بدون نام

      خدا ایران را آزاد کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج