adexo3
۶۴۹۳۶۴
۱۶ نظر
۵۰۰۳
۱۶ نظر
۵۰۰۳
پ

غرویان: احمدی‌ نژاد همان شد که هاشمی گفته بود

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، درباره احمدی نژاد این روزها و رفتارهای هنجارشکنانه او گفت: آیت‌ الله هاشمی‌رفسنجانی فردی بود که این بینش و شناخت را داشت؛ توانست آینده‌نگری کند و نسبت به آن هشدار داد و در همان زمان گفت که این نوع تفکر به چه سرانجامی خواهد رسید و الآن میبینیم همانی شد که آقای هاشی گفت.

نامه نیوز نوشت: استاد حوزه و دانشگاه تاکید دارد: در مسائل سیاسی مهم، مثل ریاست جمهوری، ملاک تنها وضع فعلی افراد نیست؛ می‌بایست ملاک را آینده فرد هم بدانیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، درباره احمدی نژاد این روزها و رفتارهای هنجارشکنانه او گفت: نظر من همان نظر مردم و پرسش مردم است. به هر حال شخصیت‌های بزرگی خصوصا در میان بزرگان حوزوی یا نخبگان سیاسی هستند که بر اساس «تئوری حکومت نخبگان» در جامعه‌شناسی مردم به‌طور طبیعی دنبال این بزرگان حرکت می‌کنند و حرف‌های آنها را برای خودشان راهنما می‌دانند. از طرف دیگر، این نخبگان معصوم نیستند و علم غیب وعلم به آینده هم ندارند و بر آنها وحی هم نمی‌شود!
بلکه اینها قرائتهایی از دین و اسلام دارند که آن‌را به مردم عرضه می‌کنند. در اینجا می‌خواهم بگویم که این بزرگان در ارائه دیدگاه‌شان خیلی بایستی احتیاط کنند و طوری حرف بزنند که احتمال خلاف را در آن درنظر بگیرند؛ قاطعانه صحبت نکنند و به‌خصوص صحبت‌های‌شان را به‌نام دین و مقدسات دینی برای مردم معرفی نکنند؛ بلکه بگویند، دیدگاه و نظرشان این است؛ بگویند قرائت ما این است و قرائتهای دیگری هم وجود دارد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی گفت: این جزمیت و تعصب‌گرایی خشک، مشکل‌ساز می‌شود. برای نمونه در مورد آقای احمدی‌نژاد این مشکل ایجاد شده است. پرسش بنده هم همین است که چرا بزرگان ما باید به گونه ای صحبت کنند که بعداً دچار پشیمانی و مجبور به اقرار و اعتراف به اشتباه شوند؛ یا برای مثل مرحوم آقای آیت‌الله حائری شیرازی، مجبور بشوند، عذرخواهی کنند. میبایست از همان ابتدا و زمانی که میخواهند موضعگیری کنند احتمال خطا در رأی و نظر خودشان را بدهند.

وی تأکید کرد: الآن در مورد آقای احمدی نژاد همین مشکل پدید آمده است. معتقدم اصول‌گرایان در آینده باید از این تجربه‌ها درس بگیرند و نسبت به مسائل سیاسی - اجتماعی، خودشان را «خدا» ندانند و نپندارند هر نظری که می‌دهند، صد در صد درست است.

مدرس حوزه علمیه قم گفت: جمله‌ای معروف از حضرت امام (ره) همواره نقل می‌شود که «ملاک وضع فعلی افراد است». به نظرم می‌آید در حال حاضر تفسیر درستی از این جمله در جامعه نمی‌شود. در مسائل سیاسی مهم، مثل ریاست جمهوری، ملاک تنها وضع فعلی افراد نیست؛ می‌بایست ملاک را آینده فرد هم بدانیم. به این معنا که هم وضع فعلی او را درست بشناسیم و هم وضعیت افکار و مبانی فکری‌اش را که نتایج آن در آینده روشن می‌شود را هم بشناسیم.

غرویان افزود: آقای احمدی نژاد وقتی شروع به کار تبلیغات برای ریاست جمهوری کرد، چهره ای بسیجی، رزمنده و اهل جبهه از خود نشان داد. ماشین پژوی خود را نشان مردم داد و این‌طور نشان داد که با مردم و با فقراست. و مسائلی از این دست و مسائلی که بعداً مطرح کرد که با امام زمان (عج) مرتبط هستم. یارانه، پول اما زمان است و یا مدیریت من مدیریت امام زمان است!
از این دست حرف‌هایی که برای مردم بیان کرد و یا هاله نوری که برای آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد؛ در نهایت عوام تحت تأثیر این صحبت‌ها قرار گرفتند و برخی از خواص هم متأسفانه کیاست لازم را نداشتند و در شناخت آقای احمدی‌نژاد رفوزه شدند و ماحصل آن، این شد که الآن شاهد هستیم.

وی در پایان اظهار داشت: برای پست‌های مهمی مثل ریاست جمهوری، ملاک تنها وضع فعلی نیست؛ بلکه شخصی که می‌خواهد طی چهار یا هشت سال آینده سرنوشت مملکت به دستش سپرده شود، نسبت به فکر و اندیشه، روحیات و مبانی او شناخت باید حاصل شود. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی فردی بود که این بینش و شناخت را داشت؛ توانست آینده‌نگری کند و نسبت به آن هشدار داد و در همان زمان گفت که این نوع تفکر به چه سرانجامی خواهد رسید و الآن میبینیم همانی شد که آقای هاشی گفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هاشمی کی باشه که بخواد در مورد احمدی نژاد اظهار نظر کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو و احمدی نژاد و دار ودسته اش مشتی خرافه پرست که ایران رو به اندازه هشتاد سال عقب انداخت

    • بدون نام

      درود و رحمت بر هاشمی و بصیرت بی مثالش.

    • منتظر

      هاشمی مگر خودش کم لغزش داشت.
      این ثروت اندوزی مسئولان ماه عسل کارهای هاشمیست

    • محمد

      شما بجای مردم نظر ندهید لطفا درباره اقای احمدی از مردم مستضعف سوال بفرمایید چون برای مظلومان وروستاییان خیلی کار کرد ازدولت مستضعفین شما بایدم ایراد بگیرید چرااز دولت سرمایه داران امسال شما باید دفاع کند شما نام روحانیت معضض را شما بدنام نکنید

    • م س

      درود بر احمدی نژاد
      چند کار اساسی و ماندگار. مسکن مهر- جاده های کشور-یارانه و...

    • مستعار

      سلام علیکم خسته نباشید ما با بد گویی دیگران کاری نداریم هر کس ی نظری برای عمل کرد اون شخص مگی توهین هم واجب نیست ولی ما فقیرا از آقای احمدی نژاد خیلی خیلی رازی هستیم چون من کار ندارم یعنی نیست برم سرکار فقط با یارانه نان شب را جور می کنیم دیگه بچه من میوه باید دست مردم ببینند من ندارم بخرم حالا خیلی ها شاید بگن حتماً من آدم بی غیرت هستم ولی نه میرم صبح زود میدان برای کار ولی نیست کار یعنی آخرین کلمات من احمدی نژاد بعد نیست این نظریه بنده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نداری پول اینترنت میدی؟

    • بدون نام

      مرد حسابی تو پول نداری میوه بخریدتو اینترنت چه میکننی خودتی بابا

    • واقع گرای سیاهروز

      لطفا این دوستانی که حرف از کمک به فقرا زده اند بگویند کدوم فقرا؟؟؟ ماکه سباه روز بودیم ولی بواسطه عملکرد احمدی نژاد نابود شدیم. کشور هم به فنا رفت. خداوند خودش احکم الحاکمین هست.

    • جانباز

      لعنت خدا بر احمدی نژاد که کشور را به نابودی کشاند اگه دست من بود اعدامش میکردم چون با یارانه اش وگرانی که ببار آورد بیچاره شدیم

    • جانباز

      روح آقای هاشمی رفسنجانی شاد خدا رحمتش کنه چون خیلی دانا بود

    • جانباز

      درود بر رهبر اصلاحات جناب آقای دکتر خاتمی

    • بدون نام

      اگه اهل پیش بینی بود باید اینده اقازادهای خود را میش بینی میکرد چطور وقتی یکی به آقای احمدی نژاد لحنت میفرسته خیلی راحت چاپ میکنید

    • بدون نام

      روح هاشمی شاد

    • بدون نام

      جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای غروی.
      سیر چه خبر دارد از گرسنه. بارها گفته ام احمدی نژاد ویران کرد و خراب کرد و... ولی عزیزانی که انتقاد و تخریب می کنند و اینهمه هزینه برای تخریب وی و دولتش کردند چرا الان نمی آیند کار کنند و درست کنن. شما بعنوان یک شخصیت دینی بفرمایید ارشاد کنید که الان که عنان مملکت دست دولت پاکدستان هست چرا وضع مردم اینچنین است. حاج آقا تا حالا برای خرید تخم مرغ مراجعه کرده اید؟؟ راستی قیمت نان چقدر است؟؟ می دانم می دانم هم نشینی با زیردستان و فقرا و فرودستان سخت است!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج