۶۴۹۳۶۷
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

انتقال ژن مقاوم به خشکی از آفتابگردان به گندم

محققان آرژانتینی توانسته اند با مهندسی ژنتیک، ژن مقاوم به خشکی را از دانه های آفتابگردان به گندم، سویا و ذرت منتقل کنند.

خبرگزاری مهر: محققان آرژانتینی توانسته اند با مهندسی ژنتیک، ژن مقاوم به خشکی را از دانه های آفتابگردان به گندم، سویا و ذرت منتقل کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، محققان آرژانتینی موفق شدند که ژن مقاوم به خشکی را از دانه های آفتابگردان به گندم، سویا و ذرت منتقل کنند. درهمین حال این کشور در حال صدور مجوز برای محصولات جدیدی مانند نیشکر و سویای متحمل به خشکی، نیشکر مقاوم به آفت، نیشکر مقاوم به علف کش، سیب زمینی مقاوم به ویروس، گلرنگ و یک نوع چمن مقاوم به علف کش است.

آرژانتین در حال صدور مجوز برای محصولات تراریخته جدیدی مانند گندم، نیشکر، ذرت و سویای متحمل به خشکی است. آزمایش ارقام جدید تراریخته متحمل به خشکی در مناطق مختلف این کشور افزایش عملکرد بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد را نشان داده است.

در آرژانتین سه محصول عمده زراعی که از نوع تراریخته است شامل سویا با ۱۸.۷ میلیون هکتار، ذرت با ۴.۷۴ میلیون هکتار و پنبه با ۳۸۰ هزار هکتار تولید می‌شود. به این ترتیب محصولات تراریخته با سطح زیر کشت ۲۳.۸۲ میلیون هکتار و پذیرش ۹۷ درصدی از سوی کشاورزان آرژانتینی در سال ۲۰۱۶ مواجه بودند.

بنابراین نوع غیر تراریخته این سه محصول در آرژانتین تقریبا یافت نمی‌شود.

بر اساس آخرین گزارش شورای توسعه بیوتکنولوژی آرژانتین، تولید سویای تراریخته موجب شده است تولید دانه سویا در این کشور از ۱۱ میلیون تن در سال ۱۹۹۷ به ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ افزایش یابد. همچنین سطح زیرکشت این محصول از ۶ میلیون هکتار به ۱۸ میلیون هکتار در مدت مشابه افزایش یافت.

بنابراین با وجود افزایش سه برابری سطح زیرکشت تولید این محصول ۴.۸ برابر افزایش داشته که نشان می‌دهد کشت سویای تراریخته ۳۰ درصد عملکرد بیشتری را نسبت به سویای غیر تراریخته نصیب کشاورزان آرژانتینی کرده است.

سویای تراریخته همچنین امکان کشت بدون خاک ورزی (شخم) و کشت سویا بلافاصله پس از برداشت گندم را فراهم کرد که این امر یکی از دلایل افزایش سطح زیر کشت بوده است.

از سال ۲۰۰۹ صد درصد سویای تولیدی در این کشور از نوع تراریخته است. کشت سویا در سال‌های ۱۹۹۶ـ۱۹۷۱ حدود ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد در حالی که با بهره‌مندی از ارقام سویای تراریخته این رشد در دوره ۲۰۱۵ـ۱۹۹۶ به ۹.۴ درصد در سال افزایش یافت.

مطالعات نشان می‌دهد بهره مندی از زیست فناوری کشاورزی برای این کشور حدود ۲ میلیون شغل جدید و ۱۲۷ میلیارد دلار درآمد ناخالص نصیب این کشور کرده که ۶۶ درصد آن سهم کشاورزان بوده است. پیش بینی شده است معرفی نیشکر تراریخته سطح زیر کشت این محصول را در این کشور از ۳۵۰ هزار هکتار کنونی به ۵ میلیون هکتار افزایش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ژن به گندم کی منتقل شده؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج