۶۴۹۴۹۲
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

برگشتی سفته، برات و چک چقدر است؟

در پایان هشت ماهه اول امسال حدود ۱۳۷ میلیارد تومان سفته و برات در پایتخت برگشت خودره است.

خبرگزاری ایسنا: در پایان هشت ماهه اول امسال حدود ۱۳۷ میلیارد تومان سفته و برات در پایتخت برگشت خودره است.

"سفته"و "برات" از جمله اسناد تجاری مهم هستند که هر چند به اندازه "چک" کارایی ندارند، ولی همچنان در شبکه بانکی گردش داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برات مکان و چگونگی پرداخت وجه شرط اصلی بوده و در آن شخصی به شخص دیگری تاکید دارد که مبلغی در وجه یا حواله کرد شخصی ثالث و در زمانی معینی پرداخت کند. در سفته که بدهکار آن را امضا می کند وجود محل اهمیتی ندارد و باید در موعد مقرر پرداخت شود.

گذری بر معاملات سفته و برات در هشت ماه اول امسال نشان می‌دهد که بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سفته و برات فروش رفته که در قیاس با همین مدت در سال گذشته تا ۵.۱ درصد افزایش دارد. این در حالی است در آبان‌ماه بالغ بر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سفته و برات معامله شده که نسبت به مهرماه تا ۷.۲ درصد و آبان سال گذشته ۱۱.۶ درصد کاهش دارد.

اطلاعات مربوط به شعبه واخواست دادگستری استان تهران در آبان‌ماه حاکی از آن است که حدود ۷۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان در شهر تهران برگشت خورده‌ است. در این ماه تعداد سفته و برات واخواست شده در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲.۱ درصد افزایش و مبلغ آن ۶۶.۹ درصد کاهش یافته است.

همچنین در هشت ماهه امسال۵۸۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی حدود ۱۳۷ میلیارد تومان واخواست شده که از نظر تعداد ۹.۶ درصد کاهش داشته ولی از نظر مبلغی ۴.۱ درصد رشد دارد.

اما آماری که چندی پیش بانک مرکزی از جریان مبادله چک به عنوان دیگر سند تجاری منتشر کرد نشان داد که در آبان‌ماه امسال در کل کشور بالغ بر ۹.۶ میلیون فقره چک مبادله شده که نسبت به مهرماه ۲.۹ درصد کاهش دارد، مبلغ چک‌های مبادله شده حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تا یک درصد رشد دارد. از سویی دیگر از چک‌های مبادله شده حدود ۱.۵ میلیون فقره به مبلغ بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برگشت خورده است. تعداد چک‌های برگشتی پنج درصد کاهش ولی مبلغ آن شش درصد نسبت به مهرماه افزایش داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نادر

      من تصور میکنم هدف دولت ادامه روند کنونی قانون چک میباشد...
      جای تاسف است که سیستم توانایی حل این معظل را ندارد...و بدتر اینکه قانون جاری کشور نیز از مالباخته حمایت درست و حسابی نمیکند

    • فرشاد قاسملو

      متاسفانه سالبان سال است بعلت غلط بودن و اشتباه بودن و بی سوادی مسولین بانک مرکزی یا عده ای بعنوان چک بلا محل زندانی میشدن و حتی ده ده سال گذشته هم یک چهادم وجه چک بلا محل باید جزای نقدی میشد بعلاوه زندان ووووبک اوتبان یک طرفه بود اکنون این چرخه معیوب باز با بی کفایتی و بیسوادی مسولین بانک مرکزی تشدید پیدا کرده است چک بایدمانند هرکجای دنیا ضمانت پرداخت از بانک عامل داشته باشد یعنی وقتی کسی دسته چک تقاضا میکند باید خانه کارگاه کارخانه وووو گرو گان بگذارد در محل بانک و بنا به خط اعتباری وی دسته چک به وی تسلیم گردد میتوان ضامن کاسب کادمند کارخانه دار وووو هم معرفی کرد یکی از دلایل اینکه این چرخه معیوب را اصلاح نمیکنند برای این است که عده زیادی از مردم سرگردان باشند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج