adexo3
۶۵۲۳۷۵
۱۵ نظر
۵۰۰۳
۱۵ نظر
۵۰۰۳
پ

قیمت گذاری بنزین از روی ناچاری است

دولت مصمم است قیمت بنزین را افزایش دهد و روشن است که این تصمیم نه از روی اختیار و انتخاب بلکه از روی ناچاری است زیرا رویه گذشته نشان می‌دهد نظام تصمیم‌گیری کشور نسبت به آزادسازی قیمت‌ها اکراه داشته و تا جای ممکن آن را به تعویق انداخته و اینک که فشار بودجه به شدت سخت شده راهی جز پیمودن این مسیر نیافته است‌. اما آیا این وضعیت امری نامطلوب است؟

علی سر زعیم در جهان صنعت نوشت: دولت مصمم است قیمت بنزین را افزایش دهد و روشن است که این تصمیم نه از روی اختیار و انتخاب بلکه از روی ناچاری است زیرا رویه گذشته نشان می‌دهد نظام تصمیم‌گیری کشور نسبت به آزادسازی قیمت‌ها اکراه داشته و تا جای ممکن آن را به تعویق انداخته و اینک که فشار بودجه به شدت سخت شده راهی جز پیمودن این مسیر نیافته است‌. اما آیا این وضعیت امری نامطلوب است؟ اتفاقا نه! تنها محدودیت‌های بودجه است که عقلانیت را در نظام اداری ایران تقویت و فشاری واقعی برای اصلاحات اقتصادی فراهم می‌کند‌ .

همان‌گونه که می‌توان حدس زد در این مواقع تمام تلاش‌ها معطوف به آن خواهد شد تا از انجام این کار سخت خودداری شود و در این راه سفسطه‌های مختلفی طرح می‌شود‌؛ اول اینکه اگر قرار است قیمت بنزین به قیمت‌های جهانی باشد باید دستمزد افراد نیز به قیمت‌های جهانی تعیین شود‌. این حرف به این جهت سفسطه است که بنزین یک کالای قابل تجارت است و هر کالای قابل تجارت قیمت جهانی دارد اما نیروی انسانی- به دلیل محدودیت مهاجرت با وجود آزادی نسبی جابه‌جایی سرمایه- قابل تجارت نیست و به همین دلیل قیمت محلی می‌یابد‌. دستمزد نیروی انسانی در هر شهر تعیین می‌شود نه در ایران و نه در جهان! جز شخصیت‌های خاص مثل مربیان فوتبال، پزشکان معروف و متخصصان سرآمد بقیه افراد کمابیش دستمزدی دریافت می‌کنند که تابع شرایط محلی است‌. مثلا دستمزد معلم خصوصی در بالای شهر تهران متفاوت از شهر زاهدان است کمااینکه قیمت آژانس در تهران با اهواز متفاوت است اما قیمت کالایی مثل بستنی یا لباس در همه جای ایران کمابیش یکی است کما اینکه قیمت موبایل در سراسر جهان تقریبا یکی است (اندک تفاوتی به دلیل تعرفه‌ها و مالیات است.)

لذا تمنای اینکه بتوان دستمزدی معادل دستمزد سوییس در ایران دریافت کرد محال است مگر آنکه درآمد سرانه ایران به سطح درآمد سرانه سوییس برسد‌. این ادعا که اگر قرار است قیمت بنزین همسطح سوییس باشد پس باید دستمزد نیز همسطح سوییس باشد به معنی آن است که یک ایرانی باید رفاهی معادل یک سوییسی داشته باشد‌. اگرچه ایرانی‌ها حق دارند چنین خواستی داشته باشند اما واقعیت این است که بین درآمد سرانه ایران و سوییس فاصله وحشتناکی وجود دارد (حدود ۵۰ هزار دلار)‌. واقعیت این است که باید قیمت جهانی برای بنزین داشت ولی دستمزد پایینی همسطح توسعه کشور دریافت کرد و معنای مشخص آن این است که مردم دچار سختی‌ها و تنگناهایی خواهند شد اما این امر نتیجه طبیعی درآمد سرانه پایین است‌. تا وقتی سطح توسعه‌یافتگی کشور افزایش نیابد نمی‌توان تمنای منافع توسعه‌یافتگی را کرد‌ .

شاید گفته شود با توجه به بهره‌مندی کشور از ذخایر نفت و گاز چرا در داخل کشور باید بنزین را به قیمت‌هایی متناسب با قیمت جهانی دریافت کنیم‌. آیا بهتر نیست بنزین را ارزان بفروشیم و رفاهی از این محل دریافت کنیم؟ پاسخ این است که می‌شود این مسیر را پیمود کمااینکه در ۳۰ سال گذشته کشور پیوسته همین مسیر را پیموده است اما آیا این انتخابی مناسب است؟ رفاه حاصل از بنزین ارزان نتیجه‌ای به شکل آلودگی هوا و ترافیک خواهد داشت اما گزینه بالابردن قیمت بنزین آن است که واردات بنزین کاهش خواهد یافت و ارز حاصل از این امر می‌تواند به امر مفید دیگری اختصاص یابد‌. در شرایطی که بودجه عمرانی کشور رو به صفر شدن است انتخاب بنزین ارزان در مقابل تخصیص منابع به پروژه‌های ناتمام عمرانی انتخابی منطقی به نظر نمی‌رسد‌ .


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زارت

    • m.b

      سلام جناب آقای علی سرزعیم اگر از قیمت بنزین دفاع میکنید لطف کنید قیمت خودرو را هم با کشورهای خلیج فارس مقایسه کنید.

    • عسل

      بهتره یه ذره از کشورهای دیگه یاد بگیرین .هیچ وقت قیمتها تغییر نمیکنه .نه نفت دارن نه گاز .آب و برق رو هم صادر نمیکنن .پس اونا چجوری بودجه مملکتشون رو حساب میکنن ؟

    • بدون نام

      ... بنزین اگر گران بشه قشر پاین دست نابود میشن

    • بدون نام

      عجب تحلیلی !!!

    • محمد سلطان

      اگربجای چپاول به فکر اقتصاد کشور بودید امروز ناچار به دست تو جیب مردم کردن نبودید!

    • بدون نام

      خوب قیمت کارگر متفاوت است قیمت خودرو چطور
      با این حقوق کارگری چند سال طول میکشد که یک کارگر بتواند یک آپارتمان بخرد قیمت بنزین را بکنید سه هزار تومان قیمت ماشینی که در ایران ۲۸۰ میلیون است و در خارج ۳۴ میلیون است همان قیمت خارج بدهید
      نویسنده فکر کنم در ایران زندگی نمی کند یا از اقتصاد برداشت درستی ندارد
      برای هر کاری زیر ساخت مناسب آن باید فراهم شود و فرهنگ سازی شود مثلا همین قیمت بنزین اول باید شبکه حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند تا مردم از خودرو شخصی کمتر استفاده کنند ولی مسولین می گویند از تفاوت قیمت بنزین که گران می شود شبکه را توسعه دهیم و ماشینهای فرسوده را از رده خارج کنیم ولی متاسفانه بنزین گران می شود و تفاوت قیمت آن به جیب چند آقازاده می رود مردم میمانند با گرانی و تورم و هوای آلوده
      در این چند سال قیمت کدام کالا و خدمات ارزان شده است به مرگ میگیرند تا ملت به تب راضی شوند

    • بدون نام

      واقعا زارت زارت خوب اومدی

    • بدون نام

      سر مردم ببرید راحتشون بکنید از خدا بیخبرا

    • rooool

      شک ندارم هر کی هستی یک نجومی بگیری و مث کارمندان سوییس حقوق می گیری پس نسخه نپیچون خفه شو آشغال

    • بدون نام

      آنقدر به مردم فشار بیارید تا خدا خشمش بگیره همتونو با هم نابود کنه زلزله رو فراموش نکنید که خشم خداست بعد ببینیم اونوقت هم می تونید به مردم فشار بیارید بترسید از خداوند که از دستش راه به جایی ندارید

    • بدون نام

      یه کم دست بردارید از ولخرجی ها تون از آخرین مدل ماشین ها تون و.....تا کم نیارید

    • A.B

      مردم گرفتار نون شبن اونوقت این آقا فکر آلودگی هواست...واقعا ...

    • بدون نام

      اونی که این مقاله رونوشتی خود سفسطه ای. ایران هزاران برابر سوییس ثروت داره....

    • محمد بهبودی

      سلام خوب بود این آقایی که۰ از گران شدن بنزین به قیمت خلیج فارس حمایت کردند بد نیست نسبت به قیمتهای خودرو در کشورهای خلیج فارس و ایران یک اظهار نظر میکردند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج