۶۵۴۲۱۱
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

آغاز ۲۰۱۸ زیر سایه هراس از داعش

فرحناز دهقی در روزنامه ایران نوشت: از پای درآمده اما زوزه‌کشان تهدید و ارعاب می‌کند تا موجودیت رو به زوال و انهدام خود را اثبات کند. هیولای داعش این روزها از کمر ناقص شده و به دو نیم درآمده اما هر آنچه در توانش باقی مانده را به کار گرفته تا تتمه جسمش را تکان بدهد و بگوید هنوز زنده است و می‌خواهد همچنان چشم ببندد و هر آنکس را که با عقاید افراطی‌اش جور در نمی‌آید، نابود کند.

فرحناز دهقی در روزنامه ایران نوشت: از پای درآمده اما زوزه‌کشان تهدید و ارعاب می‌کند تا موجودیت رو به زوال و انهدام خود را اثبات کند. هیولای داعش این روزها از کمر ناقص شده و به دو نیم درآمده اما هر آنچه در توانش باقی مانده را به کار گرفته تا تتمه جسمش را تکان بدهد و بگوید هنوز زنده است و می‌خواهد همچنان چشم ببندد و هر آنکس را که با عقاید افراطی‌اش جور در نمی‌آید، نابود کند.
در این میان چه چیزی چرب‌تر از لقمه سال نو برای گروهی که مدت‌هاست مانند گذشته نتوانسته قدرت‌نمایی کند و خبر تحلیل جان و قدرتش تمام رسانه‌های جهان را در برگرفته است؟ اینک تروریست‌هایی که رهبران جهان می‌گویند به پایان خود تنها یک قدم فاصله دارند، می‌خواهند پایان خود را به شروع تازه سال جدید گره بزنند و چنگ بیندازند به شادی و آرامش مردم تا مانند همیشه شاید این آخرین مأموریت خود را با تخریب و کشتار و نابودی به سرانجام برسانند. افزودن بر تدابیر امنیتی مراسم سال نو، واکنشی است که دولت‌های غربی برای مقابله با سایه تهدید تروریسم در پیش گرفته‌اند؛ سلاحی که اگر درست و بموقع به کار گرفته شود خواب شوم داعشی‌ها را نقش بر آب می‌کند.
با آغاز ماه دسامبر، آخرین ماه سال میلادی، تهدیدهای گروه تروریستی داعش برای به خاک و خون کشاندن جشن سال نوی میلادی جدیت بیشتری پیدا کرد. نیروهای داعش که از سوریه و عراق که روزی قلمرو خلافت و فرمانروایی‌شان بود بیرون رانده شده‌اند، هر کدام خود را به نقطه‌ای از جهان رسانده‌اند و این روزها گویا در پی هدف مشترکی هستند. دوشنبه هفته گذشته، نیروهای داعش سومالی با انتشار ویدئویی اعلام کردند هرکس سال نوی میلادی را جشن بگیرد، خود را به کام مرگ انداخته است.
درخت کریسمس نخستین چیزی است که در این ویدئوی یک و نیم دقیقه‌ای نمایش داده می‌شود اما به جای خواندن پیام «سال نو مبارک» صدای خشن مردی پخش می‌شود که شعارهای اسلامی سر می‌دهد و بعد هم صدای تیراندازی شنیده می‌شود. راوی این ویدئو در ادامه می‌گوید: «گردهمایی آدم‌های مست دور یکدیگر به بهانه سال نو، فرصتی تازه برای کشتار کفار است. این پیام برای برادرانی است که در میان کفار زندگی می‌کنند.
مگر درد برادرانی که در عراق، سوریه، یمن، سومالی، میانمار و فلسطین زندگی می‌کنند را احساس نمی‌کنید؟ پیامبر(ص): کافر و قاتلش هرگز در جهنم یکدیگر را نمی‌بینند؛ معنایش این است که کشتن کافر راه نجات شما از جهنم است». مرد سیاهپوش، ماسک به صورت زده و کلاشنیکف به دست به همین سادگی و در کمال خونسردی با دستاویز قرار دادن پیامبر و دین، مردم را به قتل دعوت می‌کند.
در ویدئویی دیگر، یکی از نیروهای داعش ۷ دقیقه از ضرورت «کشتن کفار» صحبت می‌کند تا «برادران مؤمن، بی‌خدایان را در کلوب‌های شبانه و کلیساها» به رگبار ببندند و بعد هم صحنه‌های انفجار، راندن اتومبیل به داخل جمعیت و تیراندازی پخش می‌شود. تبلیغات سیاسی داعش که همواره یکی از نقاط قوتشان محسوب می‌شود اما به این اکتفا نکرد و دست به انتشار پوسترهایی زد که دیدنشان لرزه بر اندام مردم غرب می‌اندازد.
پوسترها نشانگر تروریستی هستند که مجهز به انواع اسلحه، از چاقو و قمه گرفته تا کلاشنیکف و مواد منفجره، راهش را به میان جمعیت در جای‌جای جهان، از پاریس و لندن گرفته تا کلیسا و میدان سن‌پترز ایتالیا، باز می‌کند و «ما بزودی در تعطیلات شما»، «در تعطیلات کریسمس می‌بینیمتان» و «در میهمانی‌هایتان منتظر ما باشید» هم پیام متنی مندرج در پوسترها هستند. در یکی از پوسترها، تروریستی سیاهپوش پشت سر بابانوئلی قرار گرفته که دستانش را با طناب بسته و ملتمسانه دوربین را نگاه می‌کند و در جایی دیگر خود تروریست در پوشش بابانوئل فرو رفته و کیسه هدایایش مملو از مواد منفجره است، پوسترها آنقدر واقع‌گرایانه و هولناکند که دیدنشان مخاطب را به آنچه داعشی‌ها می‌خواهند وا می‌دارد: هراس از اینکه تروریست‌های داعشی همه جا حضور دارند.
سال نو زیر سایه امنیت
از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی در هفته‌های اخیر آبستن تهدید تروریست‌ها بودند، در مقابل دولت‌های غربی هم با تشدید فضای امنیتی، درصدد آرام کردن افکار عمومی برآمدند. آلمان، فرانسه، انگلیس، سوئد، سوئیس و... از جمله کشورهایی هستند که به شهروندان خود اعلام کرده‌اند طی روزهای منتهی به سال نو نیروهای امنیتی در فروشگاه‌های بزرگ و مراسم‌ها افزایش پیدا می‌کند و مردم «هوشیار باشند و به تمام توصیه‌های امنیتی مقام‌های محلی خود عمل بکنند». نیروهای امنیتی بریتانیا میزان تهدید را «وخیم» اعلام کرده‌اند که نشانه‌ای از احتمال بالای وقوع حمله است.
امسال یک میلیون نفر منتظرند تا در میدان تایم لندن، شاهد نواختن زنگ سال نو باشند اما دفتر شهردار لندن در بیانیه‌ای متذکر شده: «ما از تمام مردم دعوت می‌کنیم تا در مراسم آتش‌بازی روز یکشنبه حضور داشته باشند، اما در نهایت هوشیاری و مراقبت. ضمن آنکه شهروندان موظف هستند با نیروهای امنیتی نهایت همکاری را به عمل آورند و در صورت رؤیت هرگونه مورد مشکوک فوراً پلیس را در جریان بگذارند. در هر ایستگاه بازرسی نیروهای امنیتی به بازرسی کیف و مدارک شناسایی افراد می‌پردازند».
نیروهای لباس شخصی، انسداد برخی راه‌ها برای جلوگیری از ورود اتومبیل به داخل جمعیت، کامیون‌های شن و ماسه، ایست‌های بازرسی و... از جمله تدابیر امنیتی‌ای است که کشورهای غربی در آستانه سال نو اتخاذ کرده‌اند. به گزارش «ایران»، جان کوهن کارشناس مقابله با تروریسم در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز گفت: «این تهدید و ارعاب‌ها از سوی داعش و تشدید فضای امنیتی در کشورهای اروپایی و امریکا موضوع تازه‌ای نیست. اما در موقعیت کنونی نیروهای امنیتی تنها قادر به کنترل تهدید نیستند بلکه مردم نیز در این میان نقش مهمی بازی می‌کنند تا حملات بالقوه کشف شود و بعد پلیس وارد عمل شود».
جولانگاه‌های اخیر تروریست‌ها
افکار عمومی جهان با دو حمله تروریستی داعش سال پر فراز و فرود ۲۰۱۷ را به دست تاریخ سپرد. دوتروریست نقابدار روز پنجشنبه، سوار بر موتورسیکلتی به سمت کلیسایی در جنوب قاهره راندند تا به سوی مسیحیان حاضر در کلیسا آتش بگشایند و سال نوی مسیحیان مصر را به عزا بکشانند. این عملیات که نیم ساعت طول کشید، ۱۰کشته بر جای گذاشت. نیروهای امنیتی موفق شدند یکی از مهاجمان را دستگیر کنند و فرد دیگر نیز تحت تعقیب است. طی سال‌های اخیر خوب دانسته‌ایم که خاورمیانه تنها قربانی تروریسم نیست؛ حالا در تازه‌ترین مورد نیز می‌توان به اتفاق چهارشنبه عصر در روسیه اشاره کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صریحاً آن را حمله‌ای تروریستی دانست.
انفجار بمبی دست‌ساز در فروشگاهی در سن‌ پترزبورگ روسیه ۱۳ نفر زخمی برجای گذاشت. به گفته پلیس روسیه این بمب قدرتی معادل ۲۰۰ گرم ماده منفجره تی‌ان‌تی داشت و در آن تکه‌های کوچک آهن استفاده شده بود و انفجار در زمان اوج شلوغی فروشگاه روی داد. ترکیب این دو حادثه تروریستی در یک قدمی سال نو با تهدیدهای جورواجور داعش دست به دست هم داده که دولت‌های غربی هر آنچه در توان دارند به کار ببندند تا اجازه ندهند این هیولای نیمه‌جان خشمگین در کشاکش آخرین نفس‌هایش قربانی تازه بگیرد. اما آیا موفق خواهند شد؟

دعوت پوتین از ترامپ برای گسترش توسعه سازنده
بعد از گذراندن یک سال پر تنش، در آستانه سال نوی میلادی حالا نوبت تبریک و آرزوهای خوب رؤسای‌جمهوری امریکا و روسیه به هم است. به گزارش «ایران» به نقل از ای‌بی‌سی‌ نیوز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری امریکا طی پیامی به مناسبت سال نوی میلادی به دونالد ترامپ همتای امریکایی‌اش از برقراری گفت‌و‌گوهای سازنده میان دو کشور برای ایجاد ثبات بین‌المللی ابراز امیدواری کرده است. بنا به گفته کرملین، پوتین در این پیام روی گشایش فصل تازه‌ای از روابط میان دو کشور و توسعه همکاری عمل گرایانه تأکید کرده و متذکر شده این همکاری طولانی‌مدت بر اساس احترام و برابری متقابل قابل دستیابی است.
پوتین در این پیام نوشته است: «توسعه گفت‌و‌گوی سازنده میان روسیه و ایالات متحده برای تقویت راهبردهای امنیتی و ثبات در جهان و پیدا کردن راه‌حل‌های مثبت برای مقابله با تهدید‌ها و چالش‌های جهانی مهم و ضروری است. بعد از الحاق کریمه به خاک روسیه در سال 2014، روابط میان مسکو و واشنگتن بشدت سرد شد و بار دیگر فضا را مانند دوران جنگ سرد کرد. با روی کار آمدن ترامپ و اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 امریکا ضربه دیگری بر بدنه این رابطه فرود آمد. اما اخیراً دو طرف از تلاش برای بهبود روابط صحبت می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یا امام زمان (عج) ظهور کن،دارن دین اسلام رو بدنام میکنن، به فریادمون برس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج